Cybercrime

De politie heeft deze week drie verdachten opgepakt in verband met zogenoemde vriend-in-noodfraude via WhatsApp.

Bij vriend-in-noodfraude benaderen de oplichters een slachtoffer via WhatsApp en doen ze zich voor als een vriend of familielid. In het gesprek vraagt de oplichter snel om geld. 

Slachtoffers boeken vervolgens geld over in de veronderstelling dat zij een vriend of familielid helpen, terwijl het geld in werkelijkheid wordt overgeboekt naar een rekening van een zogenoemde geldezel. Dit zijn mensen die hun bankrekening beschikbaar stellen aan criminelen, vaak tegen een kleine vergoeding.

Volgens de politie waren de drie verdachten landelijk actief. Naar schatting hebben ze met de fraude minimaal 100.000 euro buitgemaakt, al is dat nog "een voorlopige en voorzichtige schatting".

Alles bij de bron; NU


 

De criminelen die wisten in te breken op systemen van energiedienstverlener ista hebben de gegevens van 146.000 mensen die ze daar buitmaakten op internet gepubliceerd. Ista verzorgt voor woningcorporaties de plaatsing van energie- en watermeters, de registratie van de meterstanden, het onderhoud van de meters en het maken van de individuele afrekeningen.

De data is afkomstig uit een archiefbestand en betreft informatie van de jaren 2006 tot en met 2012. De Duitse tak van het bedrijf zegt dat het getroffen personen gaat waarschuwen. Er zijn geen persoonsgegevens van ista Nederland buitgemaakt. "De onderzoeken zijn nu afgerond en we kunnen uitsluiten dat het gaat om persoonsgegevens die wij namens onze klanten verwerken", aldus de organisatie.

Alles bij de bron; Security


 

Er circuleert momenteel een malafide e-mail die zogenaamd uit naam van DigiD is verstuurd. In werkelijkheid is het een phishingbericht waarmee de ‘DigiD Helpdesk’ probeert je persoonlijke gegevens te verzamelen. Mocht je deze e-mail in je inbox ontvangen: trap er niet in en meldt het bij de Fraudehelpdesk.

In de onderwerpregel staat ‘Toegankelijkheid van DigiD’. De mail is verstuurd door de DigiD Helpdesk. De e-mail bevat naast het logo van DigiD ook het blauwgekleurde logo van de Rijksoverheid.

Het nepbericht van de internetcriminelen is kort en krachtig. “Geachte heer/mevrouw, Vanwege de vernieuwde wet- en regelgeving eisen van de Algemene Gegevensbescherming (bekend als de AVG) vragen wij u om zich opnieuw te identificeren. Alvast bedankt voor uw medewerking.”

Tot slot bevat het bericht een oranje knop met de tekst ‘Opnieuw identificeren’. Deze stuurt bezoekers door naar een phishingpagina. Dat is een neppagina waarmee hackers en cybercriminelen proberen om zo veel mogelijk persoonlijke en vertrouwelijke gegevens te verzamelen, zoals inloggegevens of bankrekeningnummers.

De afzender bestaat weliswaar, maar het is goed om te benadrukken dat het om een malafide boodschap gaat. Het gaat hier om een nepbericht. Dat is aan verschillende kleine dingen te zien.

Om te beginnen verstuurt DigiD nooit e-mails met daarin URL’s. Verder gebruikt DigiD nooit de aanhef ‘Geachte heer/mevrouw’. Ook de inhoud verklapt dat de e-mail is opgesteld door oplichters die niet bekend zijn met het juiste jargon. De ‘Algemene Gegevensbescherming’ bestaat niet: ze bedoelen hoogstwaarschijnlijk de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de Europese privacywet- en regelgeving.

Het is niet de eerste keer dat er een phishingmail van DigiD rondgaat. Afgelopen maand zagen we ook al een nepmail uit naam van DigiD verschijnen. Toen probeerden oplichters ontvangers te misleiden door te zeggen dat hun persoonsgegevens onvolledig  waren ingediend.

Alles bij de bron; VPN-Gids


 

Bij een ransomware-aanval op de Belgische gemeente Maldegem zijn de persoonsgegevens van twaalfduizend mensen gestolen die bijstand ontvangen of ontvingen. Ook werden bestanden op het gemeentenetwerk versleuteld. De aanvallers eisten 200.000 euro losgeld, dat de gemeente niet heeft betaald. De gestolen persoonsgegevens zijn inmiddels door de aanvallers online gezet.

"De hackers hebben de database van het vroegere OCMW bemachtigd. Dat is vervelend want het gaat over kwetsbare mensen en een kwetsbare doelgroep", zegt waarnemend directeur van de gemeente Maldegem Koen Cromheecke. Volgens Cromheecke zijn er geen mensen in gevaar. "We kunnen niet zeggen hoe je aan de gegevens geraakt, want dat zou het voor die mensen nog erger maken. Je moet al deskundige zijn en specifieke computerprogramma's hebben om aan de gegevens te geraken."

De gestolen data werd onlangs online gezet. "Pas nu hebben we een zicht op de omvang van de diefstal. Omdat het over zoveel mensen gaat, is het onmogelijk om ze individueel te benaderen. We hebben wel een callcenter op poten gezet dat iedereen met vragen kan helpen. Zij houden sowieso een identiteitscontrole, zodat niemand met de gegevens van iemand anders kan gaan lopen", laat Cromheecke verder weten. 

Alles bij de bron; Security


 

Criminelen hebben toegang gehad tot de telefoonnummers van 1900 Signal-gebruikers. Van een deel van deze gebruikers is ook de sms-verificatiecode ingezien. Bij zeker één gebruiker is het account daardoor overgenomen.

Aanvallers kregen op 4 augustus toegang tot Twilio's klantenserviceconsole. Twilio verzorgt telefoonnummerverificatiediensten aan Signal, waardoor de aanvallers ook toegang hadden tot Signal-gegevens. De criminelen konden de gegevens van ongeveer 1900 gebruikers inzien. Daarbij konden ze alleen telefoonnummers van gebruikers zien en van een deel ook de sms-verificatiecode.

De criminelen zochten bij hun aanval naar de telefoonnummers van drie specifieke gebruikers. Van een van deze gebruikers is het account daadwerkelijk geregistreerd naar een nieuw apparaat.

Het account van deze gebruiker is dus overgenomen, maar Signal benadrukt dat bij deze gebruiker en bij andere gebruikers gesprekken, profielinformatie en contactlijsten niet zijn ingezien. Daarvoor is de Signal PIN vereist, een pincode die niet was gestolen bij deze aanval. De criminelen konden wel berichten sturen en ontvangen met dat Signal-account.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Een Australische man die wordt verdacht van betrokkenheid bij een grootschalige sms-phishingaanval is onder andere aangeklaagd voor het niet verstrekken van zijn encryptie-wachtwoord dat toegang tot zijn versleutelde computer geeft. Iets waarop een maximale gevangenisstraf van tien staat jaar. Dat laat de Australische politie weten.

Volgens de Australische politie werden de sms-berichten via een simbox verstuurd die vanuit de woning van de dertigjarige man en andere locaties werd bediend. Een simbox is een apparaat dat honderden simkaarten kan bevatten en honderdduizenden sms-berichten per dag kan versturen.

Bij een doorzoeking van de woning van de 30-jarige man werd 20.000 dollar in beslag genomen, alsmede opslagapparaten met meer dan vijfhonderd frauduleuze identiteitsdocumenten met namen van meerdere slachtoffers.

De Australische politie laat in de aankondiging van de aanhouding weten dat er ook meerdere telefoons en een versleutelde desktopcomputer in beslag zijn genomen. De man is voor zeven misdrijven aangeklaagd, waaronder het niet geven van zijn wachtwoord om toegang tot het versleutelde systeem te krijgen. De Australische autoriteiten kunnen een verdachte bevelen om zijn encryptiesleutels of wachtwoord af te staan. Op het niet verstrekken van de inloggegevens staat een maximale gevangenisstraf van tien jaar.

Alles bij de bron; Security


 

De Britse zorg is flink gemankeerd door een cyberaanval waardoor naar verwachting nog meer dan 3 weken sprake zal zijn van uitval. Het gaat onder meer om het uitschrijven van noodrecepten, het uitsturen van ambulances en toegang tot patiëntendossiers bij de National Health Service (NHS). Aanleiding is een ransomware-aanval op een softwareleverancier van de NHS.

Het getroffen bedrijf is Advanced. Het bedrijf meldt op zijn site dat het op 4 augustus een verstoring van zijn systemen had en dat dat het gevolg was van een cyberaanval met ransomware...

...In zijn FAQ over de aanval legt Advanced nog uit waarom het zo lang gaat duren om de normale dienstverlening te herstellen. Geraakte systemen worden door het bedrijf opnieuw opgebouwd en hersteld in een gescheiden en veilige omgeving, "Om alle klanten te helpen vertrouwen te hebben in het opnieuw verbinden met onze producten zodra de service is hersteld, hebben we een gedefinieerd proces geïmplementeerd waardoor alle omgevingen systematisch worden gecontroleerd voordat ze veilig weer online worden gebracht." 

Dat proces omvat de implementatie van aanvullende blokkeerregels, het verder beperken van privileged accounts voor hogere stafmedewerkers, het scannen van alle geraakte systemen en het zeker stellen dat die volledig zijn gepatched, het resetten van inloggegevens (credentials), het uitrollen van aanvullende software-agents voor endpoint detection & response en het uitvoeren van 24/7 monitoring.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Aanvallers zijn erin geslaagd om bij een grootschalige aanval meer dan duizend Zimbra-mailservers van een backdoor te voorzien. De getroffen Zimbra-mailservers zijn onder andere van overheden, ministeries, legeronderdelen en multinationals.

Begin dit jaar kwam Zimbra met een beveiligingsupdate voor een path traversal-kwetsbaarheid (CVE-2022-27925). Via een malafide zip-bestand is het mogelijk om willekeurige bestanden op het systeem te overschrijven.

In eerste instantie werd gemeld dat het beveiligingslek alleen is te misbruiken wanneer aanvallers over de inloggegevens van de beheerder beschikken. Bij onderzoek naar gecompromitteerde servers bleek dat de kwetsbaarheid ook door een ongeauthenticeerde aanvaller is te misbruiken, wat de kans op misbruik vele malen groter maakt.

Verder onderzoek wees uit dat aanvallers op grote schaal misbruik maakten van het lek om webshells op kwetsbare servers te installeren. Een webshell is een script dat aanvallers op servers plaatsen om toegang te behouden en op afstand code en commando's uit te voeren.

Zimbra kwam eind juli met een update voor het lek (CVE-2022-37042) dat het mogelijk maakt om de authenticatie te omzeilen. De Zimbra-software zou door meer dan 200.000 organisaties wereldwijd worden gebruikt.

Alles bij de bron; Security


 

In Microsoft Exchange Server zitten drie kritieke kwetsbaarheden waardoor een aanvaller de mailboxes van alle gebruikers op de server kan overnemen.

Vervolgens is het mogelijk om e-mails vanuit de mailboxes te versturen of te lezen en bijlagen te downloaden. Microsoft heeft beveiligingsupdates uitgebracht om de problemen te verhelpen. De drie beveiligingslekken (CVE-2022-21980, CVE-2022- 24516 en CVE-2022-24477) vallen in de categorie "Elevation of Privilege" (EoP).

Via dergelijke kwetsbaarheden kan een aanvaller die al toegang tot een systeem heeft zijn rechten verhogen. De impact van de drie kwetsbaarheden is op een schaal van 1 tot en met 10 beoordeeld met een 8.0 en Microsoft verwacht dat aanvallers er zeer waarschijnlijk misbruik van zullen maken bij aanvallen op organisaties.

Alles bij de bron; Security


 

Aanvallers zijn er via een phishingaanval in geslaagd om gebruikersnamen en wachtwoorden van medewerkers van Cloudflare te stelen en probeerden hiermee vervolgens op systemen van het internetbedrijf in te loggen. 

Net als bij de aanval op Twilio eerder werd er bij de aanval op Cloudflare gebruikgemaakt van sms-berichten. De berichten linkten naar een phishingsite. Drie medewerkers van Cloudflare vulden daar hun inloggegevens in. Met de verkregen gegevens werd geprobeerd om op systemen va Cloudflare in te loggen.

Aangezien de aanvallers niet over de vereiste fysieke beveiligingssleutel beschikten kregen ze geen toegang, aldus Cloudflare.

De phishingwebsite in kwestie was niet alleen opgezet om inloggegevens van personeel te stelen, maar probeerde ook de remote administration software AnyDesk geïnstalleerd te krijgen. Daarmee hadden de aanvallers systemen van de betreffende medewerkers op afstand kunnen overnemen, maar dat is niet het geval geweest, zo laat Cloudflare verder weten.

Alles bij de bron; Security


 

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!