De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft vorig jaar 708 klachten en bemiddelingsverzoeken ontvangen, dubbel zoveel als in 2019. 

De meeste klachten gaan over het bijhouden van persoonlijke gegevens, gevolgd door het ontvangen van ongewenste reclame. Klachten over camerabewaking sluiten de top drie af. Een klacht kan mogelijks leiden tot een waarschuwing of boete. 

De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft vorig jaar ook 4.140 infovragen ontvangen, ofwel elf per dag. Het merendeel was gelinkt aan de coronacrisis, gaande van de creatie van een vaccinatiedatabank tot de Coronalert-app en het Passenger Locator Form. 

Volgens voorzitter David Stevens kan het coronajaar 2020 een kantelpunt betekenen voor onze privacy. 'We bevinden ons nu op een heel gevaarlijk hellend vlak', zo verwijst hij onder meer naar de corona-app. 'Na de crisis moet de corona-app met al zijn data absoluut worden verwijderd.'

Bron; Datanews


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha