De eerste 48 uur in een opsporingsonderzoek zijn cruciaal. Met het big data platform Hansken kunnen forensisch onderzoekers snel de juiste informatie vinden in enorme hoeveelheden data. Als software engineer bij het Nederlands Forensisch Instituut werk jij aan de doorontwikkeling van dit unieke en internationaal vooraanstaande platform.

Op dit moment verwerkt Hansken drie terrabyte aan data per uur. Van chatgesprekken tot foto’s in de cloud en van e-mails tot GPS-gegevens. Met Hansken kan de politie snel en efficiënt zoeken in grote hoeveelheden in beslaggenomen gegevensdragers als computers en mobiele telefoons. Op alles wat relevant kan zijn, kan worden gezocht, bijvoorbeeld op woorden en namen of eigenschappen van sporen zoals bijvoorbeeld alleen mails, chatberichten of foto’s al dan niet gemaakt met een bepaalde camera.

Onderzoekers kunnen met de forensische zoekmachine de zoekresultaten blijven filteren totdat je van die miljoenen sporen een selectie hebt, waarvan de bestanden één voor één te bekijken zijn. Hansken wordt gebruikt door de Nationale Politie. Het NFI zal Hansken blijven doorontwikkelen en de forensische mogelijkheden ervan verder uitbreiden.

Alles bij de bron; NFI


 

D66 en GroenLinks in Utrecht zijn niet te spreken over de controle van álle auto’s die een bedrijventerrein of de Meubelboulevard in Utrecht oprijden. ,,Dit is politiewerk. En hoe zit het met de privacy’’, vraagt Steven de Vries van GroenLinks zich af. Zijn D66-collega Arjan Kleuver is al net zo negatief over het initiatief van de Utrechtse bedrijven en het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV).

Sinds begin deze maand worden met de bestaande beveiligingscamera’s bij de toegangswegen van zeven bedrijventerreinen en de Meubelboulevard bij Kanaleneiland alle kentekens van passerende auto’s geregistreerd. Daarna wordt in het ‘Vermiste Auto Register’ gecontroleerd of de auto gestolen is. Is dat het geval, dan volgt een surveillance-auto van het beveiligingsbedrijf de auto tot de politie is gearriveerd. Het systeem is bedacht om de criminaliteit te verminderen. Het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) stelt dat gestolen auto’s vaak bij bedrijventerreinen gestald worden en vaak ook gebruikt worden voor andere criminele activiteiten. Jean Huijten stelt dat de bedrijven gewoon willen voorkomen dat criminelen in hun bedrijven inbreken. ,,Dat doen ze in de regel niet met hun eigen auto.’’ 

Dit systeem wordt inmiddels in twaalf andere steden voornamelijk op bedrijventerreinen toegepast. 

Volgens Jean Huijten van U-safe, dat de camerabeveiliging op de Utrechtse bedrijventerreinen regelt, is het systeem in 2016 aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. ,,Daarnaast zijn al onze camera's op de openbare weg bij de gemeente geregistreerd en goedgekeurd. De kentekengegevens worden ook niet bewaard.'' 

Alles bij de bron; AD


 

Kentekengegevens, verkregen met bijvoorbeeld camera’s langs de weg, kunnen persoonsgegevens zijn en daarom mag de Belastingdienst deze niet zomaar bewaren, zo oordeelt de Raad van State vandaag. De hoogste bestuursrechter oordeelt dat De Belastingdienst wel de mogelijkheid heeft om de kentekengegevens nader te onderzoeken en aan een persoon te koppelen. Daarmee wordt het rijgedrag van de automobilist zichtbaar.

Een dergelijke inbreuk op de privacy mag alleen als daar een duidelijke wettelijke grondslag voor bestaat, zo schrijven de Grondwet en het EVRM (Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens) voor. Net als de Hoge Raad oordeelt de Raad van State dat die wettelijke grondslag voor het verzamelen en verwerken van deze gegevens door de Belastingdienst ontbreekt. De Belastingdienst werd eerder teruggefloten door de Hoge Raad. Die oordeelde dat de fiscus moest stoppen met het op grote schaal verzamelen en opslaan van flitsfoto’s om lease-rijders te controleren. 

Alles bij de bron; Telegraaf


 

De voorzitter van de Federatie Medisch Specialisten, Marcel Daniëls, heeft gezegd dat de politiek snel werk moet maken van het invoeren van het Elektronisch Patiëntendossier. Hij vindt dat in Nederland op dit dossier de balans tussen privacy en medische veiligheid is doorgeschoten.

De voorzitter vindt het "onvoorstelbaar dat Nederland de uitwisseling van medische gegevens nog steeds niet goed geregeld heeft in een landelijk patiëntendossier". Dat zei Daniëls in een interview dat inmiddels is verwijderd van de pdfwebsite van Zorgvisie, maar nog wel vindbaar is.

Daniëls vindt dat de politiek te veel vasthoudt aan privacyoverwegingen bij de invoering van het EPD. "Ik heb de indruk dat de individuele patiënt in mijn spreekkamer veel minder wordt getriggerd door privacy dan politici in de Eerste Kamer en beleidsmakers. Als artsen medische gegevens uit een elektronisch patiëntendossier kunnen trekken, hoeven ze niet meer te gissen naar wat een collega zou hebben bedoeld", aldus Daniëls.

De voorzitter is wel gevoelig voor de privacyrisico's die de invoering van een EPD met zich meebrengt. Hij vindt de zorgen terecht dat medische gegevens mogelijk op straat komen te liggen via bijvoorbeeld datalekken en gestolen laptops, maar volgens Daniëls is die zorg van alle tijden. "Toen we alleen nog papieren dossiers hadden, waren er discussies over mensen die zonder toestemming een dossier zouden doorbladeren. De ict-deskundigen moeten de privacy goed regelen. 

De Federatie Medisch Specialisten roept de politiek dan ook op om in actie te komen. "Want we lopen in Europa achter. Andere landen, zoals Denemarken en Estland, hebben al lang een nationaal digitaal patiëntendossier."

Alles bij de bronnen; Tweakers & Security


 

Zowel Europese burgers als derdelanders - personen met een nationaliteit anders dan die van de Europese Unie - moeten voortaan een systematische veiligheidscontrole ondergaan wanneer ze de EU binnenkomen of verlaten. Enkel een paspoort of identiteitskaart tonen aan de buitengrens volstraat dus niet langer.

Door een aanpassing van de Schengengrenscode, vandaag in het Europees Parlement goedgekeurd met 469 stemmen tegen 120, moeten lidstaten aan de buitengrenzen niet enkel derdelanders controleren, maar voortaan ook alle Europese burgers. 

Iedereen die de Europese Unie dus binnenkomt via de buitengrenzen, zal worden opgezocht in databanken als het 'Schengen Informatie Systeem' (SIS) en de databank over verloren en gestolen reisdocumenten. De verplichting geldt ook bij het verlaten van EU-grondgebied. 

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

In de Keldermanszaal van het Mechelse stadhuis zijn zaterdag de eerste van ruim 4000 fietsen uitgerust met een chip. Daardoor kunnen de camera’s met nummerplaatherkenning (ANPR) de fiets na een diefstal traceren.

Eind vorig jaar lanceerde de stad Mechelen het voor ons land vernieuwende project. De respons was massaal. Ondertussen hebben 2221 Mechelaars een aanvraag ingediend om in totaal bijna 4500 tweewielers met zo’n hoogtechnologisch zendertje uit te rusten. De andere aanvragers hebben een mail ontvangen dat  een bijkomende aankoop van zendertjes loopt. Eens de chips beschikbaar zijn, kunnen ze die laten plaatsen bij een deelnemende fietsenhandelaar.  

Alles bij de bron; GvA [Thnx-2-Luc]


 

Bij de verbouwing van de rechtbank Amsterdam zijn duizenden pagina's uit rechtbankstukken op straat komen te liggen. Een bouwvakker vond de stukken en bracht ze naar de Telegraaf. De rechtbank heeft inmiddels aangifte gedaan van diefstal.

De dossiers van lopende strafzaken bevatten namen en adressen van verdachten en getuigen. Ook zitten er rapportages van de Raad voor de Kinderbescherming tussen. Een ernstig datalek, noemt de Leidse Hoogleraar Privacyrecht Gerrit-Jan Zwenne het: 'Ik vind het heel ernstig. De opwinding hierover lijkt me volstrekt terecht'. Volgens de rechtbank gaat het om een beperkt aantal zaken. 'Maar het gaat om heel gevoelige informatie', benadrukt Zwenne. 'Daar zou veel zorgvuldiger mee omgegaan moeten worden.'

De rechtbank in Amsterdam zegt nu dat mensen over het hek geklommen moeten zijn om het oud-papier mee te nemen. Dat vindt Zwenne nogal ongeloofwaardig. 'Het gaat om lopende zaken, dat is volgens mij niet iets wat je bij het oud-papier zet. En al zou het wel zo zijn, dan laat dit zien dat de papiercontainer niet voldoende beveiligd is en dat dit soort informatie gewoon door de versnipperaar zou moeten. Iets wat bijna overal gewoon gebeurt.' Voor lopende strafzaken kunnen zeker gevolgen zitten aan het lek. 'Het zou kunnen dat een rechter als hij een straf zou opleggen rekening houdt met het feit dat de identiteit van de verdachte bekend is bij anderen. Voor de rechtbank zelf zou er een boete kunnen volgen.'

Inmiddels heeft de rechtbank aangifte gedaan van diefstal. 'De rechtbank Amsterdam benadrukt dat dergelijk onrechtmatig verkregen materiaal niet door onbevoegden hoort te worden meegenomen, niet aan derden hoort te worden overhandigd en ook niet door derden hoort te worden gebruikt', staat in een reactie. De krant heeft de stukken inmiddels teruggegeven.

Alles bij de bron; BNR


 

Meer dan 1800 gebruikers van de website Samen Naakt lopen het risico dat hun foto's en video's openbaar op internet verschijnen zonder hun toestemming. De site was afgelopen weekend doelwit van een hack waarbij de gegevens weggesluisd werden.

De hack vond plaats op zaterdag en zondag waarschuwde de beheerder de gebruikers van de site. "Een onbekende partij beschikt nu over uw e-mail, foto's en eventueel geüploade video's. Het is mogelijk dat uw foto's of video's verschijnen op het openbare internet", staat in de waarschuwingsmail. Tegenover Tweakers laat de beheerder weten dat het om de gegevens van in totaal 1825 leden gaat.

Samen Naakt heeft een melding van het datalek gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. "De website is nu weer compleet hersteld, wij doen er alles aan om dit niet nogmaals te laten gebeuren", laat de beheerder weten.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De slimme camera's die de volgende jaren in heel het land zullen worden geïnstalleerd, zijn tot veel meer in staat dan het lezen van uw nummerplaat. De camera's nemen een foto van heel het voertuig, en zien dus ook wie er in de wagen zit, schrijft het weekblad Knack. Meer nog, in de aanbesteding daagt de federale politie de industrie uit na te gaan of de camera's ook gezichten zullen kunnen herkennen. De privacycommissie reageert verrast.

Knack-journalist Kristof Clerix, die het 200 pagina's dikke bestek doorploegde, stootte echter nog op een ander interessant gegeven. In de aanbesteding is namelijk ook sprake van facial recognition, het herkennen van gezichten.

De federale politie daagt de industrie uit om op deze vraag een antwoord te bieden. Gezichtsherkenning is vandaag nog niet mogelijk, maar zal dat binnen onafzienbare tijd wel zijn. "Als je dan een module toevoegt om ook gezichten te herkennen, dan krijg je een bewakingsnetwerk dat over heel België wordt ontrold", zegt Clerix. "Als een geseinde nummerplaat voorbij zo’n camera rijdt, dan matcht die dat met het centrale systeem waarop de databank is aangesloten en dan kan de politie dat meteen opvolgen en een team ter plekke sturen."

En er zijn nog meer evoluties aan de gang die wijzen op een insluipende inmenging van de overheid op het privéleven van de burgers, zegt Clerix.

Hij verwijst naar de wetgeving die momenteel in de maak is om het gebruik van politiecamera's uit de camerawet te halen, waardoor de beelden van de ANPR-camera's een jaar zouden kunnen worden bijgehouden, in plaats van een maand nu. "Mogelijk gevoelige informatie zal dus langer worden bewaard", zegt Clerix. Hij waarschuwt ook. "Vandaag wordt er een technologische infrastructuur ontrold waar zeer weinig vragen worden over gesteld. Op termijn kan die infrastructuur gebruikt worden voor verregaande surveillancedoeleinden." Een maatschappelijk debat dringt zich dus op.

Alles bij de bron; deRedactie


 

De nieuwe camera's die binnenkort boven de snelwegen hangen, moeten ook gezichten kunnen herkennen, zo meldt Knack. Gaan we naar een Orwelliaans cameraschild waarbij de politie op elk moment weet waar je zit? Maar voorlopig niet: wettelijk en technisch zijn er nog te veel bezwaren. 

1. Om welke camera's gaat het?

Net voor Kerstmis heeft de regering het licht op groen gezet om een duizendtal camera's boven onze snelwegen te hangen. Het gaat om ANPR-camera's, die automatisch nummerplaten kunnen herkennen. Bij de aanbesteding van die nieuwe camera's vraagt de overheid nu dat ze ook in staat moeten zijn om gezichten te herkennen, zo schrijft Knack.

2. Zal ons gezicht in een databank komen elke keer we onder een camera rijden?

Voorlopig niet. "Dat het cameraschild aan gezichtsherkenning zal doen, is erg voorbarig", zegt Olivier Van Raemdonck, woordvoerder van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. "We hebben de aanbesteding zo ruim mogelijk geformuleerd. We doen een grote investering. En dan moeten we oog hebben voor de mogelijke evoluties die nog komen. Maar zo ver zijn we dus nog lang niet." 

De camera's, waarvan een substantieel deel aan onze grenzen zullen hangen, gaan in de eerste plaats nummerplaten scannen. Ze werken met zogenaamde 'blacklists', zwarte lijsten met gezochte voortuigen. De nummerplaten blijven tot maximaal één maand in de databank staan. Meestal gebeurt er niets mee. Alleen als er een overeenkomst is met de zwarte lijst, schiet de politie in actie. Mocht er ooit aan gezichtsherkenning gedaan worden, zou dat werken volgens hetzelfde principe. De gezichten van een beperkt aantal gezochte criminelen zouden dan vergeleken worden met wie langs de camera rijdt. 

3. Een gezicht herkennen aan 120 kilometer per uur, kan zoiets wel?

Daar ligt nog een groot obstakel. Hoewel er de laatste jaren enorm veel vooruitgang is geboekt, blijft gezichtsherkenning een bijzonder ingewikkeld proces. Verschillende 'ankerpunten' van het gezicht worden vergeleken met een oorspronkelijke foto, maar daarvoor moet het beeld voldoende scherp zijn. Voor een auto die aan 120 kilometer per uur voorbijsnelt, wordt het problematisch. "Het beeld wordt dan snel wazig door de bewegingssnelheid", legt Tinne Tuytelaars uit, professor digitale beeldvorming aan de KU Leuven. "Zeker wanneer het donker is en de sluitertijd bij de foto's langer wordt."

4. En wat met de privacy?

Ook daar is het laatste woord nog lang niet gezegd. "Zo'n algemeen cameraschild met gezichtsherkenning is simpelweg onwettelijk op dit ogenblik", zegt Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Privacycommissie. Dat er in Zaventem controles worden uitgevoerd, is toe te staan, vindt hij. "Daar gaat het om een heel specifieke plaats met een heel specifieke dreiging. Maar om op zo'n grote schaal aan gezichtsherkenning te gaan doen, is een heel ander paar mouwen. Dit kan wat mij betreft enkel bij een concreet gerechtelijk onderzoek, waar Justitie het laatste woord heeft en niet een minister of de burgemeester." 

Voor Debeuckelaere moet er snel een parlementair debat gevoerd worden. "Als er in het lastenboek staat dat die camera's gezichten moeten herkennen, dan wordt dat ook vroeg of laat in gebruik genomen. Wat technisch mogelijk is, wordt ook gebruikt. Daar moeten we onszelf niets in wijsmaken. Daarom is het belangrijk om niet te experimenteren, maar klare en duidelijke afspraken te maken. Of te verbieden wat moet."

Alles bij de bron; deMorgen


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha