Kilometerregistratie

Soms is het tijd voor een on-ironische verwijzing naar Big Brother uit de beroemde handleiding 1984. Want de nieuwe plannen van de Noorse regering zijn weinig minder dan de opmaat voor een Alziende Overheid.

Kennelijk heeft de Noorse overheid nu ook een onuitsprekelijke hekel aan privacy en het jagen op belastinggeld gaat verrassend goed samen met Spelen Met Des Burgers Privé. 

Belasting heffen hoeft immers niet alleen door het tanken, autobezitters geld aftroggelen kan ook door alle auto's uit te rusten met GPS en ze te monitoren. Ingezonden brief op ZeroHedge:

'The Norwegian Data Protection Authority is now arguing that GPS based taxation, for the amount of kilometers driven by car, can be done within 5-6 years! Norwegians trust the government way too much, because they believe that this system will eliminate the need for road tax, fuel tax, toll roads and reduce the cost of car insurance. No way will the tax be reduced! GPS based taxation is a governments dream! Who is to stop them from issuing parking fees or speeding tickets?'

Een centrale overheidsdatabase zou nieuw zijn, maar eigenlijk is het Noorse voorstel al praktijk. Met dank aan de autoindustrie zelf.

Alles bij de bron; AutoBahn


 

Organisaties die werknemers in dienst hebben met een rittenregistratiesysteem in hun auto van de zaak, moeten zorgvuldig omgaan met de gegevens die dat systeem opslaat en verzendt. Zeker nu de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) voor de deur staat, is dat van groot belang!

Rittenadministratie gebeurt in steeds meer auto’s met behulp van een rittenregistratiesysteem (tool). Dat systeem legt persoonsgegevens vast, zoals de locatie waar de auto is, het kenteken van de auto en het aantal privékilometers. De werknemer heeft een aantal rechten (e-learning) met betrekking tot die gegevens. De werkgever moet de werknemer bijvoorbeeld niet alleen informeren over welke gegevens er verzameld worden, maar ook wie die data kan inzien en voor welke doeleinden de data gebruikt worden. 

Die data moeten – zeker na de invoering van de AVG – goed beveiligd worden. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat het rittenregistratiesysteem gegevens verzendt via een onbeveiligde wifi-verbinding of dat de gegevens van een auto die door meerdere werknemers gebruikt wordt, voor al die werknemers ook volledig zichtbaar zijn.

Alles bij de bron; Rendement


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha