Kentekenregistratie
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Duizenden auto’s en vrachtwagens passeerden in de eerste week van september de camera’s van de gemeente op verschillende plekken langs de singel en enkele toegangswegen. Van alle kentekens werd een foto gemaakt. Enschede wilde zo te weten komen wat er allemaal over de singels rijdt en wanneer. Dat deed ze na klachten over overlast door vrachtwagens.
In die week kwam een klacht binnen over de privacy die in het geding zou zijn. Hoewel het fotograferen toen al was gestopt, stopte de gemeente ook onmiddellijk de verwerking van de gegevens. Ze ging na wat er werd gefotografeerd en wat ermee werd gedaan. Dat onderzoek is nu klaar. Enschede heeft in de praktijk niks verkeerd gedaan, maar zegt wel er veel van te hebben geleerd.
Zo had Enschede al voor ze de camera’s ophing, moeten uitzoeken wat het betekent voor de privacy van de automobilisten of de mensen die in beeld te zien zijn. Zodat dat is vastgelegd. Niet alleen de gemeente maar ook het onderzoeksbureau wist dat niet.
Zeker vanwege de vragen en bezwaren had Enschede ook meer moeten doen aan informatie aan de bewoners. Zo plaatsen Rotterdam en Zwolle bij zit soort acties een bordje met een url en een qr-code, waarmee je op een site komt met een uitleg. Dat vindt Enschede een goed voorbeeld van betere informatie en neemt ze over voor de toekomst.
Alles bij de bron; Gelderlander
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Met de nieuwe reeks ANPR-camera’s is het mogelijk de toegang van voertuigen op een terrein te bewaken of beheren. De camera’s kunnen voertuigen die het terrein betreden bewaken en vastleggen, of de toegang tot een parkeerplaats beheren voor voertuigen op basis van hun kenteken.
Dankzij de 4MP resolutie en uitstekende optische prestaties kunnen de S-serie ANPR-camera’s nummerplaten vastleggen bij moeilijke lichtomstandigheden. Voertuigen zijn eenvoudig te vinden door een paar karakters van het kenteken in te typen. De camera’s registeren kentekens uit meer dan honderd landen.
Toepassingen zijn onder meer commerciële gebouwen en openbare parkeerplaatsen. Met de camera’s kan parkeertoegang worden beheerd voor voertuigen op basis van een lijst van toegestane voertuigen.
Een andere toepassing is het vastleggen en bewaken van elk voertuig dat een tankstation binnenrijdt. De camera is te integreren met externe apparatuur, zoals de pompen op basis van camera I/O als er geen slimme integratie beschikbaar is. Voertuigen zijn snel te vinden door op tijdstip te zoeken in combinatie met kentekens.
Alles bij de bron; Beveiliging
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Automatische nummerplaatherkenning bij parkeergarages? Dat is praktisch, ‘maar een ramp voor onze privacy’, zegt beveiligingsonderzoeker Inti De Ceukelaire.
Hij onderzocht mobiele apps van onder meer EasyPark, Q-Park en Interparking en vond dat meer dan een kwart van alle auto’s eenvoudig te traceren is.
Parkeersessies zijn ‘een onschatbare bron van informatie’. Parkeerduur, locatie en tijd zijn indicaties voor het doel: werken, winkelen, concertbezoek, sport, casino of ziekenhuisbezoek. Iedereen met een nummerplaat is op deze manier te traceren in parkeergarages met nummerplaatherkenning, zegt De Ceukelaire die in samenwerking met privacyjuristen de website Notmyplate.com ontwikkelde, waar gebruikers een AVG-verzoek kunnen indienen bij de parkeerbedrijven om hun nummerplaat niet langer te verwerken.
Het onderzoek van De Ceukelaire legt in totaal drie verschillende technieken bloot die kwaadwillenden kunnen gebruiken om de locatie van voertuigen te achterhalen op basis van hun nummerplaat. Door de snelle implementatie van zogeheten B2C ANPR camera’s is het haast onmogelijk ‘om je vrij te verplaatsen zonder het risico te lopen getracked te worden’.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Na de terreuraanslagen in Parijs en Brussel verschenen langs de autosnelwegen tientallen zogenaamde ANPR-camera’s, die nummerplaten kunnen lezen en verbonden zijn met een databank aan geseinde nummerplaten.
Het systeem kostte zo’n 40 miljoen euro en moest alarm slaan als er een verdacht of geseind voertuig voorbij een camera rijdt, waarna de politie de auto zou kunnen onderscheppen. De realiteit leert dat het cameraschild veel minder doortastend werkt dan de theorie laat uitschijnen, aldus een rapport van het Comité P, dat toezicht houdt op de politiediensten.
...Het rapport ziet vele redenen waarom het misloopt. Zo zouden de camera’s tot wel 80 procent vals alarm geven. Er is ook het personeelsgebrek, zowel bij de provinciale meldkamers van de politie, als bij de ploegen op het terrein. Er is zelden capaciteit om daadwerkelijk achter een verdachte auto aan te gaan.
Alles bij de bron; deMorgen
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Privacy First heeft de rechtszaak verloren die het tegen de Nederlandse Staat had aangespannen over ANPR-cameratoezicht.
De voorzieningenrechter oordeelt niet inhoudelijk over het gebruik van de camera's, maar wel over de procedure. Privacy First stelde dat er een 'spoedeisend belang' was bij de uitspraak, en dat de camera's zo snel mogelijk moesten worden uitgezet. De rechter gaat daar niet in mee. Die wijst erop dat de Wet ANPR, die de inzet van de camera's bepaalt, al sinds 1 januari 2019 actief is. "Privacy First heeft kennelijk gedurende die periode geen aanleiding gezien om zich in rechte op de onverbindendheid van die regelgeving te beroepen", schrijft de rechter.
De privacystichting stelt dat er wel sprake van een spoedeisend belang is, omdat door de dagelijkse registratie en verzameling van miljoenen foto’s iedere dag sprake is van een stelselmatige ernstige inbreuk op de grondrechten van alle burgers in Nederland.
Nederland telt 919 vaste kentekencamera's verdeeld over 461 locaties die elke dag gemiddeld vijf miljoen auto's registeren. Naast de kentekens van passerende voertuigen worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen. Sinds 1 januari 2019 worden deze gegevens 28 dagen bewaard. Daarvoor werden kentekengegevens van weggebruikers die in geen enkel bestand voorkwamen onmiddellijk, of in ieder geval binnen 24 uur gewist.
In 2019 werden gemiddeld 4,3 miljoen passerende voertuigen geregistreerd, waarvan ongeveer 1,9 miljoen unieke kentekens.
"Dit is totaal niet noodzakelijk, volstrekt disproportioneel en bovendien ineffectief", zo stelt Privacy First. De stichting wilde door middel van een kort geding de ANPR (Automatic Number Plate Recognition)-wetgeving buiten werking laten stellen omdat die in strijd met het Europees privacyrecht zou zijn.
Ook wijst Privacy First naar berichtgeving dat het Openbaar Ministerie gebruik heeft proberen te maken van onbewerkte foto’s, hetgeen op grond van de ANPR-regelgeving niet is toegestaan. Volgens de rechtbank gebeurt dit niet op grote schaal en is er ook geen sprake van andere structurele misstanden bij de inzet van ANPR-cameratoezicht. Daarnaast zijn de camera's al sinds 2019 actief.
"Zoals de Staat terecht heeft opgemerkt, zijn de Wet ANPR en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelgeving reeds op 1 januari 2019 in werking getreden. De door Privacy First gestelde stelselmatige ernstige inbreuk op grondrechten deed zich ten tijde van de kortgedingdagvaarding dus al ruim tweeënhalf jaar voor. Privacy First heeft kennelijk gedurende die periode geen aanleiding gezien om zich in rechte op de onverbindendheid van die regelgeving te beroepen", aldus de rechter.
Alles bij de bron; Security & Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Het was een proef van 3 jaar en binnenkort beslist het kabinet of de politie door mag gaan met het fotograferen en opslaan van miljoenen kentekens. Het is een schending van mensenrechten, zegt stichting Privacy First, die de staat voor de rechter daagt...
Er zijn inmiddels 919 ANPR-camera's actief, die dagelijks 5 miljoen foto's scannen en opslaan. Iedere burger die de weg opgaat wordt gemiddeld meer dan twee keer vastgelegd.
Terugkijken in de tijd ligt vanwege privacyredenen gevoelig. Wie waar was op welk moment, is vooral een privézaak. Daarom stond het kabinet het tijdelijk toe. Een tijdelijke wet, artikel 126jj, maakte het mogelijk om van begin 2019 tot eind dit jaar alle gescande kentekens op te slaan in een database.
...Vincent Böhre van Privacy First wil iets rechtzetten: zijn stichting is niet tegen ANPR-camera's als ze worden gebruikt voor het real time volgen en opsporen van mogelijke verdachten. "Waar het ons om gaat is dat sinds enkele jaren ook alle gescande kentekens worden opgeslagen. Dat zijn er miljoenen per dag van voornamelijk onschuldige burgers."
Privacy First heeft inmiddels een kort geding aangespannen en wil de wet van tafel. "5 miljoen kentekens is volstrekt disproportioneel. De meeste mensen weten niet eens dat dit gebeurt", zegt Böhre.
Er is sprake van massasurveillance, zegt hij: "99,99 procent van alle kentekens zijn van onschuldige burgers. Ook beseffen mensen niet wat er allemaal met de informatie kan gebeuren. Bronnen van journalisten kunnen worden achterhaald, maar ook gegevens van politici, activisten of andere mensen die anoniem willen reizen."
Politieleidinggevende Wibbelink benadrukt dat agenten niet lukraak de database kunnen raadplegen. Privacy First zet daar vraagtekens bij. Het toezicht ligt nu vooral bij het Openbaar Ministerie en dat is geen onafhankelijke instantie, zegt Böhre. Onafhankelijk toezicht zou moeten komen van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Alles bij de bron; AVRO-TROS Radar
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Kentekencamera’s gaan vanaf 8 november in Amsterdam registreren of snorfietsers op de rijbaan rijden en een helm dragen. Het aantal snorfietsers dat zich aan deze regels houdt is afgenomen, blijkt uit een recente meting. Wanneer de camera’s een overtreding waarnemen, krijgen de overtreders een boete thuisgestuurd...
...In eerste instantie worden voor deze proef de bestaande kentekencamera’s gebruikt, al is de gemeente van plan om later dit jaar verplaatsbare camera’s te gebruiken. Deze proef duurt een jaar, waarna de gemeente de resultaten zal evalueren.
Alles bij de bron; VerkeersNet
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Het Belgische nationale cameraschild is vorig jaar uitgebreid met duizenden camera's, zo laat de Belgische politie in het jaarverslag over 2020 weten. "Afgelopen jaar is het nationale cameraschild ANPR verder uitgebouwd. In 2020 komen er 3938 camera’s in aanmerking voor integratie in het nationale ANPR-netwerk", zo staat in het jaarverslag vermeld.
De Belgische politie beschikt al jaren over een "nationaal cameraschild" dat alle ANPR-camera's in het land verbindt met een centraal beheersysteem. Dit moet de politie in staat stellen om snel te reageren wanneer een "geseinde nummerplaat" wordt herkend.
Vorig jaar oktober werd de AMS-databank (ANPR Managed Services), die tot dan in testomgeving draaide, overgezet naar een afgebakende technische operationele omgeving van een duizendtal camera’s en een afgebakende politionele gebruikersgroep van ongeveer 250 personen. "De evolutie naar een cameraschild met toenemende opties en gebruikers zal in stappen gebeuren. Het kloppend hart van dit geïntegreerde cameraschild is de AMS-databank", liet minister Verlinden van Binnenlandse Zaken eerder weten (pdf).
Vorig jaar maart werd bekend dat de ANPR-camera's in België meer dan een half miljoen foto's per dag maken, wat gemiddeld meer dan 3500 hits oplevert. De ANPR-camera's die de Nederlandse politie gebruikt registreren 135 miljoen kentekens per maand. ANPR staat voor "automatic number plate recognition" en verwijst naar de inzet van camera's die kentekenplaten herkennen. Ze worden ingezet bij trajectcontroles en voor het herkennen van bijvoorbeeld gestolen voertuigen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De honderden kentekencamera's van de politie die overal in het land staan opgesteld registreerden vorig jaar gemiddeld vijf miljoen auto's, motoren en andere voertuigen per dag, waarvan ongeveer twee miljoen unieke voertuigen. Dit houdt in dat elk geregistreerd voertuig gemiddeld 2,5 kentekencamera's passeerde. Het is echter onduidelijk of het cameratoezicht het opsporingsproces efficiënter maakt. Dat meldt het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), het kennisinstituut voor het ministerie van Justitie en Veiligheid in een evaluatierapport.
Nederland telt 919 vaste kentekencamera's verdeeld over 461 locaties. Naast de kentekens van passerende voertuigen worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen. Sinds 1 januari 2019 worden deze gegevens 28 dagen bewaard.
De onderzoekers wilden weten wat het gebruik van kentekencamera's bijdraagt aan het opsporingsproces van de politie, maar dat blijkt lastig vast te stellen. "Wat betreft de efficiëntie in het opsporingsproces kan geconcludeerd worden dat de nieuwe bevoegdheid er soms voor zorgt dat er tijd kan worden bespaard. Tegelijkertijd kost de inzet van de bevoegdheid ook politiecapaciteit. Het nettoresultaat hiervan is moeilijk te bepalen."
De wet met de regeling van het vastleggen en bewaren van kentekengegevens door de politie is drie jaar van kracht en zal, indien niet verlengd, per 1 januari 2022 vervallen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Het is onduidelijk waar precies alle automatische kentekenregistratiecamera’s langs de Nederlandse wegen staan én waarom ze daar staan. Daardoor is onduidelijk of de camera’s wel op die plekken zijn toegestaan. Dat blijkt uit een rapport van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC), een onderzoeksinstituut van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Volgens de regels mogen de camera’s alleen worden geplaatst op criminele hotspots, risicovolle locaties of plekken waar veel verkeer langsrijdt.
Automatische kentekenregistratie (ANPR) wordt al jaren gebruikt door de Nederlandse politie. Een politiecamera boven de Nederlandse snelweg fotografeert auto’s en een computerprogramma leest automatisch het kenteken uit. De duizend camera’s, geconcentreerd in de Randstad, leggen dagelijks zo’n vijf miljoen passages vast.
Sinds 2019 mag de politie kentekens van alle automobilisten registreren en gebruiken in strafrechtelijk onderzoek. Omdat dat een inbreuk is op de privacy, is de wet streng. Zo mogen personen niet herkenbaar op de foto’s staan, mogen de registraties niet langer dan 28 dagen lang worden bewaard en moet de politie in een ‘cameraplan’ uitleggen waar de camera’s staan en waarom ze daar staan.
Alleen ontbreekt die uitleg waarom ergens een camera hangt in de cameraplannen, schrijft het WODC. Ook is van de ene camera bekend ter hoogte van welke afslag of hectometerpaal de camera hangt, maar is van ander alleen de straatnaam openbaar. Volgens het WODC bestaat de uitleg wel, maar heeft de politie dat document niet openbaar gemaakt.
Op basis van het WODC-rapport moet de Tweede Kamer dit jaar beslissen of en hoe de politie door mag gaan met het registreren van alle automobilisten. Het systeem is niet onomstreden. Burgerrechtenorganisatie Privacy First noemt het „een massale privacyschending” en kondigde vrijdag aan naar de rechter te stappen. „Dit is totaal niet noodzakelijk, volstrekt disproportioneel en bovendien ineffectief”, staat in een persbericht.
Over één aspect van het ANPR moet de Tweede Kamer volgens Van Berkel zeker een uitspraak doen. Nu moeten personen eerst onherkenbaar op de foto gemaakt worden. Toch kregen politie en Openbaar Ministerie drie keer een foto waarop personen herkenbaar waren. De politie zou graag zien dat onder bepaalde omstandigheden – bij zware misdrijven en na toetsing van een rechter-commissaris bijvoorbeeld – deze foto’s wel gebruikt mogen worden. „De huidige situatie is onwenselijk”, zegt Van Berkel. „Of je bepaalt dat foto’s in hele uitzonderlijke gevallen toch gebruikt mogen worden óf je zegt dat foto’s helemaal niet gebruikt mogen worden. Dan moeten de foto’s ook niet beschikbaar zijn, want anders wordt het wel heel aanlokkelijk om toch te kijken.”
Alles bij de bron; NRC