Kentekenregistratie

Het Belgische nationale cameraschild is vorig jaar uitgebreid met duizenden camera's, zo laat de Belgische politie in het jaarverslag over 2020 weten. "Afgelopen jaar is het nationale cameraschild ANPR verder uitgebouwd. In 2020 komen er 3938 camera’s in aanmerking voor integratie in het nationale ANPR-netwerk", zo staat in het jaarverslag vermeld.

De Belgische politie beschikt al jaren over een "nationaal cameraschild" dat alle ANPR-camera's in het land verbindt met een centraal beheersysteem. Dit moet de politie in staat stellen om snel te reageren wanneer een "geseinde nummerplaat" wordt herkend. 

Vorig jaar oktober werd de AMS-databank (ANPR Managed Services), die tot dan in testomgeving draaide, overgezet naar een afgebakende technische operationele omgeving van een duizendtal camera’s en een afgebakende politionele gebruikersgroep van ongeveer 250 personen. "De evolutie naar een cameraschild met toenemende opties en gebruikers zal in stappen gebeuren. Het kloppend hart van dit geïntegreerde cameraschild is de AMS-databank", liet minister Verlinden van Binnenlandse Zaken eerder weten (pdf).

Vorig jaar maart werd bekend dat de ANPR-camera's in België meer dan een half miljoen foto's per dag maken, wat gemiddeld meer dan 3500 hits oplevert. De ANPR-camera's die de Nederlandse politie gebruikt registreren 135 miljoen kentekens per maand. ANPR staat voor "automatic number plate recognition" en verwijst naar de inzet van camera's die kentekenplaten herkennen. Ze worden ingezet bij trajectcontroles en voor het herkennen van bijvoorbeeld gestolen voertuigen.

Alles bij de bron; Security


 

De honderden kentekencamera's van de politie die overal in het land staan opgesteld registreerden vorig jaar gemiddeld vijf miljoen auto's, motoren en andere voertuigen per dag, waarvan ongeveer twee miljoen unieke voertuigen. Dit houdt in dat elk geregistreerd voertuig gemiddeld 2,5 kentekencamera's passeerde. Het is echter onduidelijk of het cameratoezicht het opsporingsproces efficiënter maakt. Dat meldt het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), het kennisinstituut voor het ministerie van Justitie en Veiligheid in een evaluatierapport.

Nederland telt 919 vaste kentekencamera's verdeeld over 461 locaties. Naast de kentekens van passerende voertuigen worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen. Sinds 1 januari 2019 worden deze gegevens 28 dagen bewaard. 

De onderzoekers wilden weten wat het gebruik van kentekencamera's bijdraagt aan het opsporingsproces van de politie, maar dat blijkt lastig vast te stellen. "Wat betreft de efficiëntie in het opsporingsproces kan geconcludeerd worden dat de nieuwe bevoegdheid er soms voor zorgt dat er tijd kan worden bespaard. Tegelijkertijd kost de inzet van de bevoegdheid ook politiecapaciteit. Het nettoresultaat hiervan is moeilijk te bepalen."

De wet met de regeling van het vastleggen en bewaren van kentekengegevens door de politie is drie jaar van kracht en zal, indien niet verlengd, per 1 januari 2022 vervallen.

Alles bij de bron; Security


 

Het is onduidelijk waar precies alle automatische kentekenregistratiecamera’s langs de Nederlandse wegen staan én waarom ze daar staan. Daardoor is onduidelijk of de camera’s wel op die plekken zijn toegestaan. Dat blijkt uit een rapport van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC), een onderzoeksinstituut van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Volgens de regels mogen de camera’s alleen worden geplaatst op criminele hotspots, risicovolle locaties of plekken waar veel verkeer langsrijdt. 

Automatische kentekenregistratie (ANPR) wordt al jaren gebruikt door de Nederlandse politie. Een politiecamera boven de Nederlandse snelweg fotografeert auto’s en een computerprogramma leest automatisch het kenteken uit. De duizend camera’s, geconcentreerd in de Randstad, leggen dagelijks zo’n vijf miljoen passages vast.

Sinds 2019 mag de politie kentekens van alle automobilisten registreren en gebruiken in strafrechtelijk onderzoek. Omdat dat een inbreuk is op de privacy, is de wet streng. Zo mogen personen niet herkenbaar op de foto’s staan, mogen de registraties niet langer dan 28 dagen lang worden bewaard en moet de politie in een ‘cameraplan’ uitleggen waar de camera’s staan en waarom ze daar staan.

Alleen ontbreekt die uitleg waarom ergens een camera hangt in de cameraplannen, schrijft het WODC. Ook is van de ene camera bekend ter hoogte van welke afslag of hectometerpaal de camera hangt, maar is van ander alleen de straatnaam openbaar. Volgens het WODC bestaat de uitleg wel, maar heeft de politie dat document niet openbaar gemaakt.

Op basis van het WODC-rapport moet de Tweede Kamer dit jaar beslissen of en hoe de politie door mag gaan met het registreren van alle automobilisten. Het systeem is niet onomstreden. Burgerrechtenorganisatie Privacy First noemt het „een massale privacyschending” en kondigde vrijdag aan naar de rechter te stappen. „Dit is totaal niet noodzakelijk, volstrekt disproportioneel en bovendien ineffectief”, staat in een persbericht.

Over één aspect van het ANPR moet de Tweede Kamer volgens Van Berkel zeker een uitspraak doen. Nu moeten personen eerst onherkenbaar op de foto gemaakt worden. Toch kregen politie en Openbaar Ministerie drie keer een foto waarop personen herkenbaar waren. De politie zou graag zien dat onder bepaalde omstandigheden – bij zware misdrijven en na toetsing van een rechter-commissaris bijvoorbeeld – deze foto’s wel gebruikt mogen worden. „De huidige situatie is onwenselijk”, zegt Van Berkel. „Of je bepaalt dat foto’s in hele uitzonderlijke gevallen toch gebruikt mogen worden óf je zegt dat foto’s helemaal niet gebruikt mogen worden. Dan moeten de foto’s ook niet beschikbaar zijn, want anders wordt het wel heel aanlokkelijk om toch te kijken.”

Alles bij de bron; NRC


 

De gemeente Kampen heeft politiecamera’s die kentekens kunnen lezen gebruikt om bijstandsfraude op te sporen. Dat mag niet, oordeelt de Centrale Raad van Beroep, de hoogste rechter op dit gebied. De uitspraak spreekt van bewijs dat is verkregen op een “wijze die indruist tegen wat van een behoorlijk handelende overheid mag worden verwacht”...

...Nadat er bij de gemeente Kampen anonieme tips binnenkwamen dat een inwoner naast zijn uitkering stiekem bijkluste als taxichauffeur, zijn begin 2016 drie maanden lang hits bijgehouden van de auto van de man. Het Openbaar Ministerie in Oost-Nederland gaf daar toestemming voor. Uiteindelijk besloot de gemeente dat de man een kleine 16.800 euro aan ontvangen bijstand moet terugbetalen. De Kampenaar stapte daarop naar de rechter.

Volgens de Centrale Raad van Beroep is er geen wettelijke grondslag om als gemeente ANPR-camera’s in te zetten om bijstandsfraude op te sporen. Het gaat om een ingrijpend opsporingsmiddel omdat een groot deel van iemands persoonlijke leven wordt vastgelegd. Een automobilist is zich misschien wel bewust van de camera’s langs de wegen, maar kan niet voorzien dat die apparaten voor langere tijd worden gebruikt in een onderzoek naar zijn bijstand, aldus de raadsheren.

Pas toen de man in juli 2017 door het OM werd aangemerkt als verdachte, mocht ANPR wel worden gebruikt. Dat strafrechtelijke onderzoek draait ook om fraude, maar staat in principe los van het bestuursrechtelijke onderzoek van de gemeente...

...Hoewel zijn cliënt het geld moet terugbetalen, ligt er volgens de advocaat van de man uit Kampen nu wel een principiële uitspraak over het gebruik van ANPR-camera’s. “Er is een duidelijke drempel opgeworpen voordat er zo’n zwaar middel mag worden ingezet”, zegt advocaat Van der Kleij. “Zonder die drempel zou iedereen op basis van een anonieme tip aan de gemeente te maken kunnen krijgen met onderzoek via ANPR.”

Alles bij de bron; Trouw


 

Zo snel als ze opdoken, zijn twee camera’s ook weer weg uit een straat in Soesterberg. De apparaten hebben een week lang kentekens gescand, laat de politie weten.

,,Het waren inderdaad ANPR-camera’s”, laat een woordvoerder van de landelijke politie-eenheid weten. ,,Stel, iemand heeft een kenteken doorgegeven na een woninginbraak en diezelfde auto rijdt ‘s avonds laat die wijk in, dan gaat er een seintje naar agenten in de buurt.” Hetzelfde geldt voor andere beruchte kentekens, bijvoorbeeld van mensen die nog openstaande boetes hebben.

Waarom zulke camera’s uitgerekend in die straat werden neergezet? Daar is niet per se een reden voor. ,,Ze hebben er nu een week gestaan, maar geen hits opgeleverd. Nu worden ze weer ergens anders geplaatst. Puur om te zien wat het oplevert. Zo vergroten we de pakkans van criminelen.” 

Alles bij de bron; AD


 

Op de bovenste verdieping van het Amsterdamse hoofdbureau zitten zo’n dertig agenten achter aaneengeschakelde computerschermen, de meesten hebben hun dienstwapen om.  Op een gigantische zwarte wand komen live camerabeelden van de hele stad voorbij. Fietsers die zoeven over een kruispunt, jongeren die hangen op de Dam, het Leidseplein waar tot voor kort RTL Boulevard werd opgenomen. De camera’s zoomen voortdurend in op personen...

...Vorige week dinsdag prijkte op de zwarte wand het bevroren camerabeeld van een grijze Renault Kadjar in de Amsterdamse binnenstad. Nog geen uur later was die auto klemgereden op de A4 ter hoogte van Leidschendam en werden 2 mannen ingerekend. Hun vluchtauto was gesignaleerd door camera’s langs de snelweg, via automatische nummerplaatherkenning.

Sinds de oprichting van de Nationale Politie in 2013 hebben alle tien de regionale eenheden én de Landelijke Eenheid een eigen Real Time Intelligence Center. Hun kerntaak: snel informatie verzamelen bij schietpartijen, overvallen, straatroven, huiselijk geweld en andere 112-meldingen waar iedere seconde telt.

Terwijl agenten met loeiende sirenes op een melding afgaan, moeten de RTIC’ers binnen enkele minuten zo veel mogelijk informatie over de plek en verdachte(n) in kaart brengen. „Wij zoeken als een razende in onze systemen, sociale media en open bronnen naar gegevens die belangrijk zijn voor de veiligheid van burgers en collega’s op straat”, vertelt de teamchef.

Op dinsdagavond 6 juli, toen rond 19:30 de telefoontjes over een schietpartij binnenstroomden op de meldkamer, waren er zes agenten van het RTIC aan het werk. Ze stuitten op een probleem: op het bevroren beeld van de grijze Renault waar de vermeende schutter instapte – ooggetuigen hadden zijn signalement doorgegeven – was slechts een deel van het nummerbord leesbaar. En toen deed de RTIC waartoe het is opgericht: zo snel mogelijk verschillende systemen aan elkaar koppelen om het nummerbord compleet te krijgen. 

Het kenteken werd ingevoerd in het Automatic Number Plate Recognition (ANPR)-systeem. Op zo’n driehonderd locaties door heel Nederland, vooral langs snelwegen, hangen ruim vijftienhonderd speciale ANPR-camera’s. Iedere keer als een ‘foute’ auto zo’n camera passeert, komt er een seintje binnen bij het RTIC. De verdachten van de aanslag konden op die manier op hun vlucht over de A4 nauwkeurig worden gevolgd – en worden klemgereden bij Leidschendam...

NL ANPR Cams

...Temidden van de beeldschermen van het Real Time Intelligence Center twijfelt de teamchef niet aan het belang van camerabeelden. Hij haalt de voormalige Amsterdamse hoofdcommissaris Joop van Riessen aan, die ooit zei dat er gewoon weer een slotgracht met ophaalbrug om Amsterdam zou moeten komen, om criminelen tegen te houden. „Automatische nummerplaatherkenning is nu eigenlijk onze slotgracht. De ringweg hangt zo vol met camera’s dat je niet ongezien blijft.”

Alles bij de bron; NRC


 

Hof 's-Hertogenbosch oordeelt in hoger beroep dat de Belasting zware motorrijtuigen niet in strijd met het EU-recht is geheven, omdat van inmenging in het privéleven van X bv geen sprake is. Haar vrachtauto wordt namelijk uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer over de weg...

... Hof 's-Hertogenbosch (V-N 2019/52.1.4) oordeelt dat de BZM niet in strijd met het EU-recht is geheven, omdat van inmenging in het privéleven van X bv geen sprake is. X bv is houder van de vrachtauto die uitsluitend wordt gebruikt voor goederenvervoer over de weg. Bij de BZM-heffing vindt daarom geen inmenging in haar privéleven plaats. 

Alles bij de bron; TaxLive


 

Langs de Vlaamse wegen verschenen de afgelopen jaren steeds meer camera’s voor trajectcontroles. Wie over het traject gemiddeld sneller rijdt dan toegelaten is, wordt geflitst en krijgt via een systeem van automatische nummerplaatherkenning een boete.  

Dat is althans de bedoeling, want van de 298 trajectcontroles die Vlaanderen de laatste jaren heeft geplaatst, zijn er vooralsnog maar 86 operationeel. Dat heeft vooral te maken met de lang aanslepende problemen met de beloofde nationale databank. 

Maar nu is het federale systeem dus klaar en kunnen de gegevens van overtreders nu doorgestuurd worden voor verwerking en kunnen de regionaal bevoegde Gewestelijke Verwerkingscentra de verkeersovertredingen automatisch verwerken en omzetten in processen-verbaal.

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

Tegen eind dit jaar komen er op 21 plaatsen langs Vlaamse gewestwegen nieuwe trajectcontroles bij – goed voor 55 kilometer waar de snelheid tussen twee punten automatisch zal worden gecontroleerd. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters maakte gisteren bekend dat de nieuwe trajectcontroles nu worden besteld. Het is de bedoeling dat ze tegen eind 2020 geïnstalleerd zijn.

Op 21 plaatsen in totaal: 7 in Limburg, 6 in Oost-Vlaanderen, 6 in West-Vlaanderen en 2 in Antwerpen. Met de nieuwe trajectcontroles erbij zullen er 110 trajectcontroles zijn, op 55 verschillende locaties. Samen goed voor 160 kilometer aan controles op onaangepaste snelheid.

Alles bij de bron; HLN


 

Met het SharpZ3 mobiele ANPR-systeem brengt Genetec een oplossing die niet alleen onder alle weersomstandigheden en vanuit moeilijke hoeken kentekens kan scannen, maar die ook de kenmerken van het voertuig vastlegt. Het apparaat is te monteren op bijvoorbeeld een surveillancewagen.

Zo is ook vast te stellen om wat voor type voertuig het gaat en op welke plaatsen het eerder is aangetroffen. Daardoor is de SharpZ3 in zekere mate ook te gebruiken voor het vinden of herkennen van voertuigen waarvan geen kenteken bekend is. Het is zelfs te analyseren in welke mate en door wie parkeerplaatsen worden gebruikt.

De SharpZ3 maakt voor het uitvoeren van analyses gebruik van Intel’s nieuwste machine learning- en computer vision-technologie. Die zorgt ervoor dat kentekenplaten in moeilijke omgevingen (zoals slecht weer, druk verkeer en hoge snelheden) beter worden herkend, maar ook dat aanvullende voertuigkenmerken worden vastgelegd, zoals voertuigtype en kleur. Ook de locatie wordt vastgelegd, zodat achteraf is na te gaan waar en wanneer een bepaald voertuig is aangetroffen. 

Het apparaat kan veel, maar de software is modulair, zodat klanten niet hoeven te betalen voor functies die zij niet nodig hebben. De komende tijd verwacht de producent nog meer applicaties te ontwikkelen voor de SharpZ3.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha