Kentekenregistratie

Privacy First heeft de rechtszaak verloren die het tegen de Nederlandse Staat had aangespannen over ANPR-cameratoezicht.  

De voorzieningenrechter oordeelt niet inhoudelijk over het gebruik van de camera's, maar wel over de procedure. Privacy First stelde dat er een 'spoedeisend belang' was bij de uitspraak, en dat de camera's zo snel mogelijk moesten worden uitgezet. De rechter gaat daar niet in mee. Die wijst erop dat de Wet ANPR, die de inzet van de camera's bepaalt, al sinds 1 januari 2019 actief is. "Privacy First heeft kennelijk gedurende die periode geen aanleiding gezien om zich in rechte op de onverbindendheid van die regelgeving te beroepen", schrijft de rechter.

De privacystichting stelt dat er wel sprake van een spoedeisend belang is, omdat door de dagelijkse registratie en verzameling van miljoenen foto’s iedere dag sprake is van een stelselmatige ernstige inbreuk op de grondrechten van alle burgers in Nederland.

Nederland telt 919 vaste kentekencamera's verdeeld over 461 locaties die elke dag gemiddeld vijf miljoen auto's registeren. Naast de kentekens van passerende voertuigen worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen. Sinds 1 januari 2019 worden deze gegevens 28 dagen bewaard. Daarvoor werden kentekengegevens van weggebruikers die in geen enkel bestand voorkwamen onmiddellijk, of in ieder geval binnen 24 uur gewist.

In 2019 werden gemiddeld 4,3 miljoen passerende voertuigen geregistreerd, waarvan ongeveer 1,9 miljoen unieke kentekens.

"Dit is totaal niet noodzakelijk, volstrekt disproportioneel en bovendien ineffectief", zo stelt Privacy First. De stichting wilde door middel van een kort geding de ANPR (Automatic Number Plate Recognition)-wetgeving buiten werking laten stellen omdat die in strijd met het Europees privacyrecht zou zijn.

Ook wijst Privacy First naar berichtgeving dat het Openbaar Ministerie gebruik heeft proberen te maken van onbewerkte foto’s, hetgeen op grond van de ANPR-regelgeving niet is toegestaan. Volgens de rechtbank gebeurt dit niet op grote schaal en is er ook geen sprake van andere structurele misstanden bij de inzet van ANPR-cameratoezicht. Daarnaast zijn de camera's al sinds 2019 actief.

"Zoals de Staat terecht heeft opgemerkt, zijn de Wet ANPR en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelgeving reeds op 1 januari 2019 in werking getreden. De door Privacy First gestelde stelselmatige ernstige inbreuk op grondrechten deed zich ten tijde van de kortgedingdagvaarding dus al ruim tweeënhalf jaar voor. Privacy First heeft kennelijk gedurende die periode geen aanleiding gezien om zich in rechte op de onverbindendheid van die regelgeving te beroepen", aldus de rechter.

Alles bij de bron; Security & Tweakers


Het was een proef van 3 jaar en binnenkort beslist het kabinet of de politie door mag gaan met het fotograferen en opslaan van miljoenen kentekens. Het is een schending van mensenrechten, zegt stichting Privacy First, die de staat voor de rechter daagt...

Er zijn inmiddels 919 ANPR-camera's actief, die dagelijks 5 miljoen foto's scannen en opslaan. Iedere burger die de weg opgaat wordt gemiddeld meer dan twee keer vastgelegd. 

Terugkijken in de tijd ligt vanwege privacyredenen gevoelig. Wie waar was op welk moment, is vooral een privézaak. Daarom stond het kabinet het tijdelijk toe. Een tijdelijke wet, artikel 126jj, maakte het mogelijk om van begin 2019 tot eind dit jaar alle gescande kentekens op te slaan in een database.

...Vincent Böhre van Privacy First wil iets rechtzetten: zijn stichting is niet tegen ANPR-camera's als ze worden gebruikt voor het real time volgen en opsporen van mogelijke verdachten. "Waar het ons om gaat is dat sinds enkele jaren ook alle gescande kentekens worden opgeslagen. Dat zijn er miljoenen per dag van voornamelijk onschuldige burgers."

Privacy First heeft inmiddels een kort geding aangespannen en wil de wet van tafel. "5 miljoen kentekens is volstrekt disproportioneel. De meeste mensen weten niet eens dat dit gebeurt", zegt Böhre.

Er is sprake van massasurveillance, zegt hij: "99,99 procent van alle kentekens zijn van onschuldige burgers. Ook beseffen mensen niet wat er allemaal met de informatie kan gebeuren. Bronnen van journalisten kunnen worden achterhaald, maar ook gegevens van politici, activisten of andere mensen die anoniem willen reizen."

Politieleidinggevende Wibbelink benadrukt dat agenten niet lukraak de database kunnen raadplegen. Privacy First zet daar vraagtekens bij. Het toezicht ligt nu vooral bij het Openbaar Ministerie en dat is geen onafhankelijke instantie, zegt Böhre. Onafhankelijk toezicht zou moeten komen van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Alles bij de bron; AVRO-TROS Radar


 

Kentekencamera’s gaan vanaf 8 november in Amsterdam registreren of snorfietsers op de rijbaan rijden en een helm dragen. Het aantal snorfietsers dat zich aan deze regels houdt is afgenomen, blijkt uit een recente meting. Wanneer de camera’s een overtreding waarnemen, krijgen de overtreders een boete thuisgestuurd...

...In eerste instantie worden voor deze proef de bestaande kentekencamera’s gebruikt, al is de gemeente van plan om later dit jaar verplaatsbare camera’s te gebruiken. Deze proef duurt een jaar, waarna de gemeente de resultaten zal evalueren.

Alles bij de bron; VerkeersNet


 

Het Belgische nationale cameraschild is vorig jaar uitgebreid met duizenden camera's, zo laat de Belgische politie in het jaarverslag over 2020 weten. "Afgelopen jaar is het nationale cameraschild ANPR verder uitgebouwd. In 2020 komen er 3938 camera’s in aanmerking voor integratie in het nationale ANPR-netwerk", zo staat in het jaarverslag vermeld.

De Belgische politie beschikt al jaren over een "nationaal cameraschild" dat alle ANPR-camera's in het land verbindt met een centraal beheersysteem. Dit moet de politie in staat stellen om snel te reageren wanneer een "geseinde nummerplaat" wordt herkend. 

Vorig jaar oktober werd de AMS-databank (ANPR Managed Services), die tot dan in testomgeving draaide, overgezet naar een afgebakende technische operationele omgeving van een duizendtal camera’s en een afgebakende politionele gebruikersgroep van ongeveer 250 personen. "De evolutie naar een cameraschild met toenemende opties en gebruikers zal in stappen gebeuren. Het kloppend hart van dit geïntegreerde cameraschild is de AMS-databank", liet minister Verlinden van Binnenlandse Zaken eerder weten (pdf).

Vorig jaar maart werd bekend dat de ANPR-camera's in België meer dan een half miljoen foto's per dag maken, wat gemiddeld meer dan 3500 hits oplevert. De ANPR-camera's die de Nederlandse politie gebruikt registreren 135 miljoen kentekens per maand. ANPR staat voor "automatic number plate recognition" en verwijst naar de inzet van camera's die kentekenplaten herkennen. Ze worden ingezet bij trajectcontroles en voor het herkennen van bijvoorbeeld gestolen voertuigen.

Alles bij de bron; Security


 

De honderden kentekencamera's van de politie die overal in het land staan opgesteld registreerden vorig jaar gemiddeld vijf miljoen auto's, motoren en andere voertuigen per dag, waarvan ongeveer twee miljoen unieke voertuigen. Dit houdt in dat elk geregistreerd voertuig gemiddeld 2,5 kentekencamera's passeerde. Het is echter onduidelijk of het cameratoezicht het opsporingsproces efficiënter maakt. Dat meldt het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), het kennisinstituut voor het ministerie van Justitie en Veiligheid in een evaluatierapport.

Nederland telt 919 vaste kentekencamera's verdeeld over 461 locaties. Naast de kentekens van passerende voertuigen worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen. Sinds 1 januari 2019 worden deze gegevens 28 dagen bewaard. 

De onderzoekers wilden weten wat het gebruik van kentekencamera's bijdraagt aan het opsporingsproces van de politie, maar dat blijkt lastig vast te stellen. "Wat betreft de efficiëntie in het opsporingsproces kan geconcludeerd worden dat de nieuwe bevoegdheid er soms voor zorgt dat er tijd kan worden bespaard. Tegelijkertijd kost de inzet van de bevoegdheid ook politiecapaciteit. Het nettoresultaat hiervan is moeilijk te bepalen."

De wet met de regeling van het vastleggen en bewaren van kentekengegevens door de politie is drie jaar van kracht en zal, indien niet verlengd, per 1 januari 2022 vervallen.

Alles bij de bron; Security


 

Het is onduidelijk waar precies alle automatische kentekenregistratiecamera’s langs de Nederlandse wegen staan én waarom ze daar staan. Daardoor is onduidelijk of de camera’s wel op die plekken zijn toegestaan. Dat blijkt uit een rapport van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC), een onderzoeksinstituut van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Volgens de regels mogen de camera’s alleen worden geplaatst op criminele hotspots, risicovolle locaties of plekken waar veel verkeer langsrijdt. 

Automatische kentekenregistratie (ANPR) wordt al jaren gebruikt door de Nederlandse politie. Een politiecamera boven de Nederlandse snelweg fotografeert auto’s en een computerprogramma leest automatisch het kenteken uit. De duizend camera’s, geconcentreerd in de Randstad, leggen dagelijks zo’n vijf miljoen passages vast.

Sinds 2019 mag de politie kentekens van alle automobilisten registreren en gebruiken in strafrechtelijk onderzoek. Omdat dat een inbreuk is op de privacy, is de wet streng. Zo mogen personen niet herkenbaar op de foto’s staan, mogen de registraties niet langer dan 28 dagen lang worden bewaard en moet de politie in een ‘cameraplan’ uitleggen waar de camera’s staan en waarom ze daar staan.

Alleen ontbreekt die uitleg waarom ergens een camera hangt in de cameraplannen, schrijft het WODC. Ook is van de ene camera bekend ter hoogte van welke afslag of hectometerpaal de camera hangt, maar is van ander alleen de straatnaam openbaar. Volgens het WODC bestaat de uitleg wel, maar heeft de politie dat document niet openbaar gemaakt.

Op basis van het WODC-rapport moet de Tweede Kamer dit jaar beslissen of en hoe de politie door mag gaan met het registreren van alle automobilisten. Het systeem is niet onomstreden. Burgerrechtenorganisatie Privacy First noemt het „een massale privacyschending” en kondigde vrijdag aan naar de rechter te stappen. „Dit is totaal niet noodzakelijk, volstrekt disproportioneel en bovendien ineffectief”, staat in een persbericht.

Over één aspect van het ANPR moet de Tweede Kamer volgens Van Berkel zeker een uitspraak doen. Nu moeten personen eerst onherkenbaar op de foto gemaakt worden. Toch kregen politie en Openbaar Ministerie drie keer een foto waarop personen herkenbaar waren. De politie zou graag zien dat onder bepaalde omstandigheden – bij zware misdrijven en na toetsing van een rechter-commissaris bijvoorbeeld – deze foto’s wel gebruikt mogen worden. „De huidige situatie is onwenselijk”, zegt Van Berkel. „Of je bepaalt dat foto’s in hele uitzonderlijke gevallen toch gebruikt mogen worden óf je zegt dat foto’s helemaal niet gebruikt mogen worden. Dan moeten de foto’s ook niet beschikbaar zijn, want anders wordt het wel heel aanlokkelijk om toch te kijken.”

Alles bij de bron; NRC


 

De gemeente Kampen heeft politiecamera’s die kentekens kunnen lezen gebruikt om bijstandsfraude op te sporen. Dat mag niet, oordeelt de Centrale Raad van Beroep, de hoogste rechter op dit gebied. De uitspraak spreekt van bewijs dat is verkregen op een “wijze die indruist tegen wat van een behoorlijk handelende overheid mag worden verwacht”...

...Nadat er bij de gemeente Kampen anonieme tips binnenkwamen dat een inwoner naast zijn uitkering stiekem bijkluste als taxichauffeur, zijn begin 2016 drie maanden lang hits bijgehouden van de auto van de man. Het Openbaar Ministerie in Oost-Nederland gaf daar toestemming voor. Uiteindelijk besloot de gemeente dat de man een kleine 16.800 euro aan ontvangen bijstand moet terugbetalen. De Kampenaar stapte daarop naar de rechter.

Volgens de Centrale Raad van Beroep is er geen wettelijke grondslag om als gemeente ANPR-camera’s in te zetten om bijstandsfraude op te sporen. Het gaat om een ingrijpend opsporingsmiddel omdat een groot deel van iemands persoonlijke leven wordt vastgelegd. Een automobilist is zich misschien wel bewust van de camera’s langs de wegen, maar kan niet voorzien dat die apparaten voor langere tijd worden gebruikt in een onderzoek naar zijn bijstand, aldus de raadsheren.

Pas toen de man in juli 2017 door het OM werd aangemerkt als verdachte, mocht ANPR wel worden gebruikt. Dat strafrechtelijke onderzoek draait ook om fraude, maar staat in principe los van het bestuursrechtelijke onderzoek van de gemeente...

...Hoewel zijn cliënt het geld moet terugbetalen, ligt er volgens de advocaat van de man uit Kampen nu wel een principiële uitspraak over het gebruik van ANPR-camera’s. “Er is een duidelijke drempel opgeworpen voordat er zo’n zwaar middel mag worden ingezet”, zegt advocaat Van der Kleij. “Zonder die drempel zou iedereen op basis van een anonieme tip aan de gemeente te maken kunnen krijgen met onderzoek via ANPR.”

Alles bij de bron; Trouw


 

Zo snel als ze opdoken, zijn twee camera’s ook weer weg uit een straat in Soesterberg. De apparaten hebben een week lang kentekens gescand, laat de politie weten.

,,Het waren inderdaad ANPR-camera’s”, laat een woordvoerder van de landelijke politie-eenheid weten. ,,Stel, iemand heeft een kenteken doorgegeven na een woninginbraak en diezelfde auto rijdt ‘s avonds laat die wijk in, dan gaat er een seintje naar agenten in de buurt.” Hetzelfde geldt voor andere beruchte kentekens, bijvoorbeeld van mensen die nog openstaande boetes hebben.

Waarom zulke camera’s uitgerekend in die straat werden neergezet? Daar is niet per se een reden voor. ,,Ze hebben er nu een week gestaan, maar geen hits opgeleverd. Nu worden ze weer ergens anders geplaatst. Puur om te zien wat het oplevert. Zo vergroten we de pakkans van criminelen.” 

Alles bij de bron; AD


 

Op de bovenste verdieping van het Amsterdamse hoofdbureau zitten zo’n dertig agenten achter aaneengeschakelde computerschermen, de meesten hebben hun dienstwapen om.  Op een gigantische zwarte wand komen live camerabeelden van de hele stad voorbij. Fietsers die zoeven over een kruispunt, jongeren die hangen op de Dam, het Leidseplein waar tot voor kort RTL Boulevard werd opgenomen. De camera’s zoomen voortdurend in op personen...

...Vorige week dinsdag prijkte op de zwarte wand het bevroren camerabeeld van een grijze Renault Kadjar in de Amsterdamse binnenstad. Nog geen uur later was die auto klemgereden op de A4 ter hoogte van Leidschendam en werden 2 mannen ingerekend. Hun vluchtauto was gesignaleerd door camera’s langs de snelweg, via automatische nummerplaatherkenning.

Sinds de oprichting van de Nationale Politie in 2013 hebben alle tien de regionale eenheden én de Landelijke Eenheid een eigen Real Time Intelligence Center. Hun kerntaak: snel informatie verzamelen bij schietpartijen, overvallen, straatroven, huiselijk geweld en andere 112-meldingen waar iedere seconde telt.

Terwijl agenten met loeiende sirenes op een melding afgaan, moeten de RTIC’ers binnen enkele minuten zo veel mogelijk informatie over de plek en verdachte(n) in kaart brengen. „Wij zoeken als een razende in onze systemen, sociale media en open bronnen naar gegevens die belangrijk zijn voor de veiligheid van burgers en collega’s op straat”, vertelt de teamchef.

Op dinsdagavond 6 juli, toen rond 19:30 de telefoontjes over een schietpartij binnenstroomden op de meldkamer, waren er zes agenten van het RTIC aan het werk. Ze stuitten op een probleem: op het bevroren beeld van de grijze Renault waar de vermeende schutter instapte – ooggetuigen hadden zijn signalement doorgegeven – was slechts een deel van het nummerbord leesbaar. En toen deed de RTIC waartoe het is opgericht: zo snel mogelijk verschillende systemen aan elkaar koppelen om het nummerbord compleet te krijgen. 

Het kenteken werd ingevoerd in het Automatic Number Plate Recognition (ANPR)-systeem. Op zo’n driehonderd locaties door heel Nederland, vooral langs snelwegen, hangen ruim vijftienhonderd speciale ANPR-camera’s. Iedere keer als een ‘foute’ auto zo’n camera passeert, komt er een seintje binnen bij het RTIC. De verdachten van de aanslag konden op die manier op hun vlucht over de A4 nauwkeurig worden gevolgd – en worden klemgereden bij Leidschendam...

NL ANPR Cams

...Temidden van de beeldschermen van het Real Time Intelligence Center twijfelt de teamchef niet aan het belang van camerabeelden. Hij haalt de voormalige Amsterdamse hoofdcommissaris Joop van Riessen aan, die ooit zei dat er gewoon weer een slotgracht met ophaalbrug om Amsterdam zou moeten komen, om criminelen tegen te houden. „Automatische nummerplaatherkenning is nu eigenlijk onze slotgracht. De ringweg hangt zo vol met camera’s dat je niet ongezien blijft.”

Alles bij de bron; NRC


 

Hof 's-Hertogenbosch oordeelt in hoger beroep dat de Belasting zware motorrijtuigen niet in strijd met het EU-recht is geheven, omdat van inmenging in het privéleven van X bv geen sprake is. Haar vrachtauto wordt namelijk uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer over de weg...

... Hof 's-Hertogenbosch (V-N 2019/52.1.4) oordeelt dat de BZM niet in strijd met het EU-recht is geheven, omdat van inmenging in het privéleven van X bv geen sprake is. X bv is houder van de vrachtauto die uitsluitend wordt gebruikt voor goederenvervoer over de weg. Bij de BZM-heffing vindt daarom geen inmenging in haar privéleven plaats. 

Alles bij de bron; TaxLive


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha