De Belg is zich steeds meer bewust van zijn privacy en het recht op gegevensbescherming. Dat blijkt uit het stijgend aantal klachten en meldingen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), de Belgische privacywaakhond.

Afgelopen jaar ontving de gegevensbeschermingsautoriteit meer dan 1.200 meldingen over gegevenslekken en meer dan 1.900 klachten. Cijfers die in stijgende lijn zitten in vergelijking met de voorbije jaren. Ook hier is de coronacrisis een belangrijke aanjager. We moesten noodgedwongen meer digitale diensten gaan gebruiken, en dat zorgde voor meer lekken. 

Het stijgend aantal klachten van burgers duidt ook op een toegenomen bewustzijn over privacy en recht op gegevensbescherming. Vaak gaan die klachten over de rechten van gebruikers, of over direct marketing. 

In verhouding tot de omvang van de 'lekken' dienen slechts weinig mensen een klacht in bij de GBA of stellen vragen. "Privacy leeft, en het bewustzijn groeit, maar nog veel te weinig", aldus GBA-voorzitter David Stevens. Voor de Gegevensbeschermingsautoriteit is dat cijfer een signaal om "nog toegankelijker te worden", klink het. 

Alles bij de bron; HLN


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha