Je gezondheid, slaap en metabolisme willen meten is typisch voor deze tijd. Maar terwijl je denkt data over jezelf te verzamelen, verzamelen de data veel meer over jou....

...Bij mij heeft mijn metabolisme nooit hoog op de mentale agenda gestaan. Grote vraag is dus waar die Lumen-advertentie tijdens mijn youtubefilmpje vandaan kwam. Wat maakte mij tot doelgroep van de spacevape?

Vermoedelijk heb ik het daar toch zelf naar gemaakt, legt Naomi van der Louw mij uit. Van der Louw werkt als privacyjurist voor de Data Driven Marketing Association, de branchevereniging voor data en marketing. Al je online bewegingen worden opgeslagen in data, en aan de hand daarvan krijg je bepaalde reclames te zien, zegt ze. 

Je wordt aan de hand van aankopen ‘in een bakje geplaatst’, legt ze uit. ‘Zodra Lumen naar Google of Facebook gaat met het verzoek zich te richten op mensen die bezig zijn met hun gezondheid, komt jouw naam naar boven.’

Wat ook kan, zegt Van der Louw is dat ik een ‘lookalike’ ben van eerdere Lumen-kopers. ‘Stel, jij bent geïnteresseerd in koken en wandelen, en Lumen ziet dat hun consumenten daar ook mee bezig zijn, dan kunnen ze ervoor kiezen om zich te richten op mensen met die interesses.’

 ‘Als je reclames te zien krijgt voor producten waarop je nooit hebt gegoogled, maar waar je wel over hebt gepraat of aan hebt gedacht, kan dat heel freaky aanvoelen’, zegt Van der Louw. ‘Maar uiteindelijk is het gewoon bewijs van het feit dat techplatforms heel veel van ons weten.’

Wist je trouwens, vraagt ze, dat je gewoon zelf kunt nagaan in wat voor onlinedoelgroepen je zit? Klik op de advertenties die je via Google te zien krijgt op het pijltje links naast de link – ‘why this ad?’ – en je komt terecht in je eigen onlinegegevens. Ik ben een female, lees ik, van 25-34 jaar oud, zonder kinderen, met een vaste relatie. Mijn interesses zijn onder meer books and literature, clothing accessoires, living room furniture, skirts, dresses en breakfast foods....

....Zo’n Lumen is ook een typisch voorbeeld van surveillancekapitalisme, de commercialisering van onze persoonlijke gegevens. ‘Dit soort apps hebben doorgaans een enorm financieel belang bij de data die ze van jou kunnen verzamelen.’ Selftrackers als Strava of Sleep Cycle weten doorgaans belachelijk veel van hun gebruikers: hoe laat ze opstaan, hoe laat ze gaan slapen, hoe laat ze gaan sporten, waar ze de hele dag zijn. ‘Die data kunnen worden verhandeld om gericht advertenties te verkopen’, legt filosoof Aldo Houterman, auteur van het boek Wij zijn ons lichaam, uit. ‘En het is ook interessante informatie voor bijvoorbeeld zorgverzekeraars.’

Alles bij de bron; Volkskrant


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha