Googles nieuwe trackingmethode FLoC kent in zijn huidige vorm te veel problemen waardoor het een privacyrisico voor gebruikers vormt, zo stelt Mozilla op basis van een eigen analyse naar de technologie (pdf)...

...Federated Learning of Cohorts (FLoC) is een nieuwe trackingmethode van Google waarbij Chrome-gebruikers op basis van hun browsegedrag in zogeheten cohorten worden geplaatst. Google Chrome kijkt naar alle websites die de gebruiker bezoekt en deelt de gebruiker op basis hiervan in een cohort. Deze cohorten zijn van een uniek id voorzien. Vervolgens kunnen adverteerders op basis van het cohort-id gerichte advertenties tonen.

Mozilla stelt dat er met de huidige implementatie van FLoC verschillende problemen zijn die moeten worden opgelost. Het eerste probleem is dat FLoC het volgen van gebruikers mogelijk maakt. 

Zo is het via browser fingerprinting mogelijk om mensen binnen een FLoC-cohort te vinden. Niet elke browser is namelijk hetzelfde. Aan de hand van bijvoorbeeld taalinstelling, platform, plug-ins en versie is het mogelijk om een unieke "vingerafdruk" van de gebruikte browser te maken. Door deze informatie te combineren met het FLoC-id is het mogelijk om gebruikers binnen een FLoC-cohort te vinden.

FLoC lekt ook meer informatie dan gebruikers willen, stelt Mozilla. FLoC-id's die aan de gebruiker zijn toegekend zijn namelijk bij alle vervolgens bezochte websites hetzelfde. Zo vormen deze id's een "gedeelde sleutel", die met aanvullende informatie kan worden gebruikt om de gebruiker te volgen. Ook vindt Mozilla dat de beschermingsmaatregelen die Google voorstelt om de privacy van gebruikers te beschermen onvoldoende zijn.

Alles bij de bron; Security


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha