Uit de management samenvatting;

Contant geld is een betaalmiddel met een aantal unieke eigenschappen: anoniem, toegankelijk & inclusief, tastbaar & meetbaar, publiek, en verleent zelfstandige beschikkingsmacht. Het vervult verschillende rollen: die van betaalmiddel, oppotmiddel en rekeneenheid. Het gebruik van contant geld als betaalmiddel is in de afgelopen tien jaar sterk teruggelopen. Eind 2020 werd nog circa 20% van de betalingen aan de toonbank met contant geld verricht, ten opzichte van circa 65% in 2010. Dit houdt een gemiddelde daling van circa 11% per jaar in. Deze trend werd in 2020-2021 versterkt door COVID-19 en de daaraan verbonden maatregelen, waardoor het gebruik van 32% naar 20% is gedaald (wellicht zal dit na de lock-downs en volle openstelling weer gedeeltelijk terugveren).

Daarnaast vonden de afgelopen jaren meerdere ontwikkelingen plaats die de chartale infrastructuur onder druk zetten: in veiligheid, beschikbaarheid, en betaalbaarheid. Er is sprake van zowel fysieke veiligheidsrisico’s, als de fraudegevoeligheid van contant geld. De aanhoudende reeks van plofkraken leidde ertoe dat delen van de uitgifte- en afstortinfrastructuur (tijdelijk) zijn gesloten. Mede door de anonimiteit van contant geld gelden er strenge eisen voor de transactie-monitoring om fraude, witwassen, vals geld en terrorismefinanciering te voorkomen. 

Daarnaast ontmoedigen toonbankinstellingen steeds vaker het gebruik van contant geld (in circa 35% van de winkels in 2020) en hebben Nederlandse banken en IAD’s (Independent ATM Deployers) het aantal geldopnameautomaten in de laatste tien jaar sterk afgebouwd: van circa 8.500 in 2010 tot circa 5.000 in 2020.

Hoewel de totale systeemkosten van de chartale keten de afgelopen jaren zijn gedaald van circa 1.5 miljard euro in 2012 tot circa 1.2 miljard euro in 2019, zijn door de volumedaling de kosten per contante toonbanktransactie in de afgelopen jaren gestegen van €0,40 per transactie in 2012 tot circa €0,50 per transactie in 2019. Hoewel de totale absolute kosten rondom het gebruik van contant geld zijn afgenomen, is contant geld als betaalmiddel vandaag de dag relatief veel duurder voor de maatschappij dan pinbetalingen, in het bijzonder voor banken en voor toonbankinstellingen (de voornaamste directe financiers van het stelsel – indirect betalen hun klanten). Een verdere overgang van contante betalingen naar pinbetalingen zal de totale kosten van het betalingsverkeer verlagen, maar het relatieve kostenverschil tussen pin en contant vergroten. Hierdoor komt de chartale infrastructuur nog meer onder druk te staan.

Naar verwachting zal het gebruik van contant geld verder blijven dalen, waarbij een continuering van de huidige snelheid in afname (met een eventuele afvlakking naar het einde toe) het meest waarschijnlijk is, naar analogie van markten waar de daling verder is gegaan en in vergelijking met de afname van uitgefaseerde andere betaalmiddelen, zoals betaalcheques. De vraag is in hoeverre een daling van het cashgebruik een probleem voor de maatschappij vormt. Om dit te bestuderen, onderscheiden we drie dimensies: ten eerste contant geld als back-up voor elektronische toonbankbetalingen, ten tweede contant geld voor cashafhankelijke groepen, en tenslotte contant geld als regulier betaalmiddel.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

De Britse privacytoezichthouder ICO heeft uitgehaald naar de manier waarop de Britse politie smartphones van verdachten doorzoekt. Een rapport met aanbevelingen dat de ICO vorig jaar publiceerde is nog altijd niet volledig doorgevoerd.

In het rapport stelt de privacytoezichthouder dat politie moet stoppen met het onnodig en ongegrond verwerken van persoonlijke data van mobiele telefoons. "Het is niet oké dat de politie zonder goede reden aan mensen vraagt om hun mobiele telefoon af te staan. Ze mogen alleen de data van mensen nemen als het strikt noodzakelijk voor een specifieke, redelijke onderzoeksvraag is", zegt de Britse Information Commissioner Elizabeth Denham. Vorig jaar kwam het Britse hof van beroep met een uitspraak waarin de bevindingen van de ICO werden bevestigd.

Er zijn volgens Denham "systemische veranderingen" nodig, waaronder een gedragscode. "We willen dat mensen met vertrouwen hun telefoon kunnen afstaan wanneer de politie in het VK hierom vraagt, en weten dat dit alleen wordt gedaan wanneer noodzakelijk, en alleen de minimale hoeveelheid vereiste data wordt genomen, en dat hun privé-informatie veilig wordt bewaard en gepast wordt gebruikt", aldus Denham.

De ICO heeft twee nieuwe rapporten gepubliceerd met aanbevelingen hoe politiekorpsen aan de wet kunnen voldoen.

Alles bij de bron; Security


 

 

De overheid moet optreden tegen banken die hun klanten laten betalen voor het contant opnemen van hun eigen geld, zo vindt de Consumentenbond. Volgens de Consumentenbond is er sprake van "cash-boetes"....

...De banken stellen dat ze met hun beleid witwaspraktijken tegen willen gaan. Molenaar is het daar niet mee eens. "Criminelen worden door deze maatregelen niet tegengehouden. Goedwillende consumenten wel. Met zo'n uitspraak scheer je consumenten bovendien over één kam met boeven."...

...De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra De Nederlandsche Bank meer bevoegdheden geeft om in te grijpen bij de banken. Daarnaast onderzoekt de Consumentenbond juridische mogelijkheden om de wet aan te laten passen.

Alles bij de bron; Security


 

Margrethe Verstager, de Eurocommissaris voor Mededinging, waarschuwt dat Apple terughoudend moet zijn met de inzet van zijn privacy- en veiligheidsmaatregelen als concurrentiemiddel. Volgens haar gebruikt de techgigant zijn regels om het downloaden van software van buiten de App Store tegen te houden en concurrenten buiten te sluiten. 

Vestager, die ook uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie is, diende vorig jaar een voorstel in onder de naam Digital Markets Act (DMA). Als het voorstel wet wordt, dan moet het voor iOS-gebruikers mogelijk zijn om apps van buiten de App Store te downloaden. Dit wordt ook wel side-loading genoemd.

Apple is fel tegen het wetsvoorstel van de Eurocommissaris. Tijdens een videoconferentie in juni zei Apple-topman Tim Cook dat delen van het wetsvoorstel "niet in het belang van de gebruiker" zijn. Het toestaan van side-loading zou volgens de topman de privacy en veiligheid van de gebruikers schaden.

"Privacy en veiligheid zijn voor iedereen van het grootste belang. Ik denk niet dat de privacy of veiligheid van gebruikers op het spel staat wanneer zij een andere appwinkel gebruiken", zei de Deense politica tegen Reuters.

Alles bij de bron; NU


 

Steeds meer banken vragen geld voor de opname van contant geld. Volgens de Consumentenbond is cashgeld een wettig betaalmiddel en zou het gebruik ervan door banken volledig gefaciliteerd moeten worden. De consumentenorganisatie wil ook dat de politiek ingrijpt omdat het niet aan banken is om het gebruik van cashgeld actief te ontmoedigen. 

Rabobank maakte onlangs bekend dat pinnen bij automaten die niet van de bank of Geldmaat zijn, geld gaat kosten.  Eerder zette ABNAmro al een maximum op het aantal gratis pintransacties. Ook ING heeft goedkope betaalrekeningen waarbij per opname van contant geld moet worden betaald.

De Consumentenbond vindt niet dat het aan banken is om het tempo te bepalen waarop het gebruik van cashgeld wordt afgebouwd. Naast het gegeven dat contant geld een wettig betaalmiddel is, helpt het pinnen van geld ook huishoudens om hun uitgaven beter te beheren en zijn sommige consumenten gesteld op hun privacy die bij betalingen met cash beter is gewaarborgd.

Alles bij de bron; AD


 

De Raad heeft gesproken over de voortgangsrapportages over de Data Governance Act en de herziening van de Netwerk- en Informatiebeveiliging (NIB) richtlijn. Vervolgens heeft een beleidsdebat plaatsgevonden over de mededeling over het Digitaal Kompas 2030.

Tevens stond de Raad stil bij verschillende diversenpunten. Het voorzitterschap en de Europese Commissie hebben de Raad geïnformeerd over lopende wetsvoorstellen waaronder de ePrivacyverordening, de Roamingverordening, de Artificial Intelligence Act en het raamwerk voor een Europese digitale identiteit....

....Diversenpunten ePrivacyverordening

Het voorzitterschap informeerde de Raad over de laatste stand van zaken ten aanzien van de onderhandelingen over de ePrivacyverordening. Uw Kamer is geïnformeerd over de ontwikkeling omtrent dit dossier in het verslag van de informele Raad voor Concurrentievermogen van 22 maart 2021.

Op 22 mei jl. heeft de eerste triloog met het Europees Parlement plaatsgevonden. Het Europees Parlement heeft tijdens deze triloog onderhandeling aangegeven niet lager te willen gaan met de privacy-standaarden dan de huidige ePrivacy-richtlijn. Verder heeft het Europees Parlement een aantal aandachtspunten aangegeven.

Het Europees Parlement wenst geen further processing van persoonsgegevens, een verbod op tracking (in ieder geval voor minderjarigen) en meer voorzichtigheid met het gebruik van data voor onderzoek....

....Diversenpunten raamwerk voor een Europese digitale identiteit

Commissaris Breton gaf een presentatie over het voorstel voor een verordening voor een raamwerk voor een Europese digitale identiteit. Het voorstel herziet de huidige eIDAS-verordening, die beoogt met wederzijdse erkenning van elektronische identificatiemiddelen (eID's) en harmonisatie van vertrouwensdiensten veilige en betrouwbare elektronische transacties tussen burgers, bedrijven en overheden te bevorderen.

In vervolg hierop wordt de markt voor elektronische vertrouwensdiensten verder versterkt en worden alle lidstaten verplicht om een ‘European Digital Identity Wallet’ te ontwikkelen. Daarbij krijgen gebruikers zelf de regie om hun identiteitsgegevens en andere digitale gegevens en documenten te delen bij transacties in het publieke en het private domein.

De Commissaris gaf aan dat lidstaten worden uitgenodigd om te werken aan een gezamenlijke toolbox om voorbereidingen te treffen voor een succesvolle uitrol. Uw Kamer zal binnenkort geïnformeerd worden over het kabinetsstandpunt via een BNC-fiche.

Alles bij de bron; Rijksoverheid


 

Demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid heeft een wetsvoorstel gepresenteerd dat Justitie toestaat om voor de bestrijding van terrorisme en de nationale veiligheid persoonsgegevens te verwerken. Uit onderzoek van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), dat wegens de inwerkingtreding van de AVG werd uitgevoerd, blijkt dat er twee taken zijn waarin persoonsgegevens worden verwerkt, terwijl de wettelijke verankering ontbreekt.

Het gaat om de coördinatie en analyse op het terrein van terrorismebestrijding en bescherming van de nationale veiligheid. Voor deze taken worden (bijzondere) persoonsgegevens verwerkt. 

Om de verwerking van persoonsgegevens door Justitie mogelijk te maken is nu het wetsvoorstel gepresenteerd. Via Internetconsultatie kan er tot 30 juni op de Wet verwerking persoonsgegevens coördinatie en analyse terrorismebestrijding en nationale veiligheid worden gereageerd.

Eerder deze week publiceerde Europol het jaarlijkse trendrapport over terrorisme in de Europese Unie. 

Alles bij de bron; Security


 

Demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid heeft een wetsvoorstel gepresenteerd dat Justitie toestaat om voor de bestrijding van terrorisme en de nationale veiligheid persoonsgegevens te verwerken. Uit onderzoek van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), dat wegens de inwerkingtreding van de AVG werd uitgevoerd, blijkt dat er twee taken zijn waarin persoonsgegevens worden verwerkt, terwijl de wettelijke verankering ontbreekt.

Het gaat om de coördinatie en analyse op het terrein van terrorismebestrijding en bescherming van de nationale veiligheid. Voor deze taken worden (bijzondere) persoonsgegevens verwerkt. 

Om de verwerking van persoonsgegevens door Justitie mogelijk te maken is nu het wetsvoorstel gepresenteerd. Via Internetconsultatie kan er tot 30 juni op de Wet verwerking persoonsgegevens coördinatie en analyse terrorismebestrijding en nationale veiligheid worden gereageerd.

Eerder deze week publiceerde Europol het jaarlijkse trendrapport over terrorisme in de Europese Unie. 

Alles bij de bron; Security


 

Six Flags heeft in de Verenigde Staten een rechtszaak over het verzamelen van de vingerafdrukken van bezoekers geschikt voor een bedrag van 36 miljoen dollar.

Een Six Flags-park in Illinois verzamelde van 1 oktober 2013 tot 31 december de vingerafdrukken van seizoenspashouders en leden. In 2016 startte een vrouw een rechtszaak tegen Six Flags nadat de vingerafdruk van haar 14-jarige zoon tijdens een schoolreisje was gescand. Daarmee zou de Illinois Biometric Privacy Act zijn overtreden. De wet verbiedt het zonder toestemming opslaan van biometrische gegevens van gebruikers. 

De zaak kwam uiteindelijk voor het hooggerechtshof van Illinois. Die oordeelde dat er geen sprake van werkelijke schade of letsel moet zijn en het verzamelen van biometrische gegevns zonder toestemming voldoende is om van een overtreding te spreken. Daarop kon de massaclaim tegen Six Flags doorgang vinden.

Six Flags heeft nu besloten de rechtszaak te schikken voor een bedrag van 36 miljoen dollar. Bezoekers van wie de vingerafdrukken van 2013 tot 2016 zijn afgenomen komen in aanmerking voor een vergoeding die tot 200 dollar kan oplopen.

Alles bij de bron; Security


 

Het Nibud maakt zich zorgen om banken die klanten geld gaan vragen voor veelvuldig gebruik van contant geld. Als voorbeeld verwijst het budgetinstituut naar ABN Amro, waar klanten vanaf 1 juli moeten gaan betalen als ze jaarlijks veel contant geld opnemen. „Het hebben en gebruiken van eigen geld moet gratis blijven”, zo staat dinsdag in een oproep op de website van het Nibud.

Klanten van ABN Amro die meer dan 12.000 euro per jaar contant opnemen, betalen vanaf 1 juli bovenop dat bedrag vijf euro per transactie plus 0,5 procent over het opgenomen bedrag. Bij ING mag een student twaalf keer per kalenderjaar een kosteloze geldopname doen, daarna kost het 0,80 cent per keer.

Het Nibud ziet dat als een ongewenste ontwikkeling. „Geld lenen kost geld, maar geld sparen en contant geld opnemen inmiddels ook”, zo vat het instituut het probleem samen. Het gebruik van contant geld mag volgens het Nibud niet leiden tot een „gebruikersboete”.

„Zolang er nog veel klanten zijn die contant geld gebruiken, moet je de klant daar niet voor laten betalen”, vindt Arjan Vliegenthart, directeur van Nibud. Hij wijst erop dat contact geld nog steeds een wettig betaalmiddel is en dat banken daarnaast een „maatschappelijke functie” hebben. 

Alles bij de bron; NRC


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha