De Digital Services Act (DSA) waar het Europees Parlement gisteren mee akkoord ging geeft overheidsinstanties teveel macht om potentieel illegale online content te laten verwijderen en informatie over anonieme sprekers te achterhalen, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF.

"Wat illegaal offline is, zou illegaal online moeten zijn", aldus het Europees Parlement over de Digital Services Act. Onder de wet worden online platforms verplicht om "illegale content" snel te verwijderen. Daarbij zouden fundamentele rechten, waaronder de vrijheid van meningsuiting en databescherming, worden gerespecteerd, aldus het Europees Parlement.

De EFF maakt zich echter zorgen. "Het geeft teveel macht aan overheidsinstanties om potentieel illegale content aan te wijzen en te verwijderen en data over anonieme sprekers te achterhalen", aldus de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Die voegt toe dat de DSA online platforms verplicht om systemische risico's te beoordelen en verhelpen, maar er veel onduidelijk is over hoe dit in de praktijk uitpakt. "Veel zal afhangen van hoe socialmediaplatformen hun verplichtingen onder de DSA interpreteren en hoe de EU-autoriteiten de regelgeving handhaven."

Volgens Christoph Schmon van de EFF kan het handhavingsmodel van de DSA en de onduidelijke rol van overheidsinstanties voor echte problemen zorgen. "Respect voor fundamentele rechten en samenwerking met maatschappelijke organisaties en onderzoekers zullen cruciaal zijn om ervoor te zorgen dat de DSA een voorbeeld voor wetgeving buiten de EU wordt." Ook waarschuwt de EFF dat de andere wetgeving waar het Europarlement gisteren mee akkoord ging, de Digital Markets Act (DMA), niet mag worden gebruikt om encryptie van chatdiensten te verzwakken.

Bron; Security


 

EU-burgers verdienen bescherming tegen de negatieve mentale gevolgen van online-thuiswerken, zo heeft een meerderheid van het Europees Parlement (EP) bepaald. Terwijl thuiswerken zeker voordelen heeft, hebben de Europese parlementariërs ook oog voor de psychische risico's en het gevaar dat werk teveel overloopt in privé. Het EP wil dat er maatregelen komen om technostress te bestrijden en om mensen het recht te geven offline te zijn.

Dan kunnen bedrijven, organisaties en opdrachtgevers niet langer werknemers, aannemers en freelancers dwingen om altijd online ter beschikking te staan. 

Wat hierbij ook meespeelt, zijn zorgen in het EP over software die werkgevers of opdrachtgevers kunnen gebruiken om werknemers op afstand in de gaten te houden. Dit dan om de productiviteit en werkuren bij te houden. Zulke tools kunnen echter als surveillance worden opgevat en mensen mentale gezondheidsklachten geven. Verder komt bij online-thuiswerken dan de privacy van werknemers onder druk te staan. 

Alles bij de bron; AGConnect


 

Het Europees Parlement heeft dinsdag twee wetten die de macht van grote internetbedrijven moeten inperken met een overtuigende meerderheid goedgekeurd. 

Het gaat om de Digital Markets Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA). De DMA richt zich op een gelijk speelveld voor bedrijven, terwijl de DSA zich focust op hoe platforms zijn ingericht voor gebruikers.

Een belangrijk gevolg van de DMA is dat chatdiensten moeten worden opengesteld, zodat gebruikers van verschillende apps met elkaar kunnen praten. Iemand die WhatsApp gebruikt, moet straks bijvoorbeeld kunnen praten met iemand die de dienst Signal gebruikt. Ook mogen appontwikkelaars niet meer worden gedwongen om het betaalsysteem van een appwinkel te gebruiken. 

De DSA dwingt techbedrijven tot belangrijke verplichtingen die de verspreiding van onder meer illegale inhoud en desinformatie tegen moeten gaan. Zo moeten de bedrijven transparanter zijn over hoe ze berichten beoordelen en komt er een verbod op bepaalde soorten reclame. Kinderen mogen bijvoorbeeld geen gepersonaliseerde advertenties meer te zien krijgen.

De stemming in het parlement was een van de laatste hordes die genomen moesten worden. In september moet de Raad beide wetten nog formeel goedkeuren. Vanaf 2023 treedt de DMA in werking, de DSA volgt een jaar later.

Alles bij de bron; NU


 

Morgen treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer, het zogeheten ISA-systeem, oftewel de Intelligent Speed Assistent.

Daarbij gaat het om een rijhulpsysteem dat de bestuurder attent maakt op de toegestane maximumsnelheid via systemen als adaptieve cruise control, de navigatie en verkeersborden langs de weg.  

Behalve deze ‘snelheidsbegrenzer staan in de EU-Verordening van eind 2019 nog een paar vrij ingrijpende systemen, waarvan de Event Data Recorder (EDR) de meest controversiële is. Het gaat om een gegevensrecorder voor incidenten — oftewel een black box of zwarte doos. Dit systeem, dat overigens al in een aantal nieuwe auto's aanwezig is, bewaart gegevens van enkele seconden voor een ongeval, zoals snelheid, stuurstand en of de lichten van de auto brandden.

Hoewel alleen bij een ongeval de gegevens daadwerkelijk worden opgeslagen (de laatste dertig seconden voor de impact en tien seconden erna) roept de maatregel veel privacyvragen op. De gegevens mogen alleen worden geraadpleegd door nationale overheden en door de autofabrikanten zelf om onderzoek te doen naar de oorzaak van een ongeval. Verzekeraars zouden er niet bij kunnen, verzekert de EU. Maar critici vrezen dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn.

Alles bij de bron; deMorgen


 

De Nederlandse privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een flinke tik op de vingers gekregen uit Brussel, volgens de Europese Commissie legt de AP de privacywetgeving te strikt uit, waardoor het ondernemerschap in de Europese Unie wordt belemmerd. 

De juridische strijd gaat over de vraag in hoeverre bedrijven zonder toestemming van burgers privacygevoelige informatie over hen mogen verzamelen en verspreiden. De kwestie speelt onder meer in het geschil tussen de AP en streamingdienst VoetbalTV, waarin de Raad van State mogelijk deze maandag uitspraak doet. Volgens de privacywaakhond kon het winstoogmerk van VoetbalTV nooit een ‘gerechtvaardigd belang’ vormen voor het uitzenden van de beelden zonder dat spelers en publiek daar individueel toestemming voor gaven.

Volgens de Europese Commissie leest de AP de databeschermingswet AVG en jurisprudentie hierover verkeerd. Volgens Brussel maakt de Nederlandse toezichthouder geen juiste afweging tussen het recht op databescherming aan de ene kant en de vrijheid van onderneming aan de andere kant. De Commissie eindigt de brief met een „uitnodiging” aan de AP om haar standpunt te wijzigen.

In een reactie op deze brief van maart 2020 weigert AP-voorzitter Aleid Wolfsen zijn mening te herzien. Beide brieven zijn in handen van NRC. Wolfsen vreest dat wanneer puur commerciële belangen reden kunnen zijn om ongevraagd persoonsgegevens te verwerken, dit leidt tot een situatie waarin extra gevoelige persoonlijke data juist sneller worden verzameld dan minder privacygevoelige gegevens. „Ik ben er sterk van overtuigd dat dit niet het geval kan zijn”, schrijft Wolfsen aan Brussel.

Eind 2020 oordeelde de rechtbank Midden-Nederland dat VoetbalTV de AP-boete van 575.000 euro niet hoeft te betalen. Volgens de rechtbank mogen persoonsgegevens soms ook worden verwerkt wanneer er alleen een commercieel belang is. Tegen deze uitspraak is de AP in beroep gegaan bij de Raad van State.

Volgens Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar recht en informatiemaatschappij aan de Universiteit Leiden, kan de nu opgedoken brief uit Brussel van invloed zijn op de jurisprudentie. Hij noemt de briefwisseling „een prachtig inkijkje in een belangwekkend dispuut in privacyland”.

Alles bij de bron; NRC


 

Vrij verkeer binnen de verschillende landen van de Europese Unie lijkt voor velen onder ons een vanzelfsprekendheid. Maar het blijft niet voor iedereen zo eenvoudig: na een lang proces dat in 2016 begon, is de EU van plan om voor bepaalde reizigers weer controles in te voeren. 

Voor de burgers van de EU en voor onderdanen van landen waarvoor de EU een visum eist, verandert er niets. Maar degenen die daar ergens tussenin vallen, zullen zich moeten aanpassen aan het nieuwe systeem. 

Het nieuwe systeem heet ETIAS (European Travel Information and Authorisation System) en zal gelden voor niet-EU-landen waarvan de burgers het Schengengebied van de EU kunnen betreden zonder visum. Daartoe behoren de Verenigde Staten, Canada en Israël, en ook vele EU-grenslanden waaronder het VK. De volledige lijst kan worden geraadpleegd op deze site.

De ETIAS-vergunning is geldig voor een onbeperkt aantal entrees gedurende drie jaar. De houders moeten echter wel de immigratie- en overstay-regels naleven. Momenteel kunnen onderdanen van derde landen niet langer dan 90 dagen in het hele statenverband verblijven, voor elke periode van 180 dagen. 

Alles bij de bron; BusinessAM


 

Europol mag in bepaalde gevallen grote datasets met gegevens van niet-verdachte burgers opslaan en verwerken, zo is mogelijk gemaakt door het aanpassen van een verordening door het Europees Parlement en de Europese Raad.

De Europese privacytoezichthouder EDPS is niet blij met de aanpassing en stelt dat die het toezicht verzwakt. Op dit moment houdt de Europese opsporingsdienst zich niet aan de regels voor het verwerken van persoonsgegevens en is ingrijpen noodzakelijk om de rechten van burgers te beschermen, aldus de EDPS. Onder de Europol Regulation mag de Europese opsporingsdienst data verwerken van personen die een duidelijk vastgestelde relatie met criminele activiteiten hebben. Op deze manier moet worden voorkomen dat Europol gegevens van niet-verdachte personen verwerkt. Europol ontvangt deze data van Europese politiediensten en verwerkt het vervolgens in de eigen systemen.

De hoeveelheid data die Europol ontvangt is echter zo groot dat het niet meteen zonder een assessment onderscheid kan maken tussen personen van wie er duidelijk is vastgesteld dat er een relatie is met criminele activiteiten en niet-verdachte personen. Europol bewaart deze datasets voor lange tijden in de eigen systemen, soms zelfs jaren. De opsporingsdienst kan echter niet garanderen dat deze datasets geen gegevens van niet-verdachte personen bevatten en is daarmee in overtreding van de Europol Regulation, zo laat de EDPS weten.

De Europese privacytoezichthouder sprak Europol hier in september 2020 op aan, maar heeft het niet voldaan aan het verzoek van de EDPS om een bewaartermijn voor het filteren van de data in te stellen. Daarop besloot EDPS om in januari in te grijpen. Europol kreeg voortaan zes maanden de tijd om ontvangen datasets te filteren en moet het alle al ontvangen ongefilterde datasets ouder dan zes maanden vernietigen.

Brussel heeft echter besloten om de verordening aan te passen, waardoor Europol in bepaalde gevallen wel grote datasets mag verwerken. Dat leidt volgens de privacytoezichthouder tot een aanzienlijke toename van de hoeveelheid persoonlijke data die de opsporingsdienst opslaat en verwerkt. Dit heeft tot gevolg dat data van niet-verdachte personen op dezelfde manier zal worden verwerkt als die van personen die wel verdacht zijn.

De EDPS betreurt dat de uitbreiding van Europols mandaat niet gecompenseerd is met sterkere databeschermingsmaatregelen. Daarnaast hebben EU-lidstaten met terugwerkende kracht de mogelijkheid om eerder gedeelde datasets te autoriseren. De EDPS heeft naar eigen zeggen grote twijfels over de rechtsgeldigheid van deze retroactieve autorisatie. De aangepaste verordening zorgt er dan ook voor dat Europol de datasets die het van de Europese privacytoezichthouder moest vernietigen niet hoeft te vernietigen en wordt dinsdag 28 juni van kracht.

Alles bij de bron; Security


 

Nederlandse en Belgische bedrijven die persoonsgegevens uitwisselen met bedrijven in het Verenigd Koninkrijk (VK), wacht een onzekere toekomst. De plannen van de Britse regering om de bestaande privacywetgeving te veranderen, krijgen mogelijk gevolgen voor de doorgifte van persoonsgegevens naar het VK.

Het plan is onder meer om de privacywetgeving minder omslachtig te maken: allerlei administratieve lasten en overbodig papierwerk moeten verdwijnen.

De zogeheten Data Reform Bill zou het voor Britse bedrijven en wetenschappelijke instellingen gemakkelijker maken persoonsgegevens te ontsluiten. De regels rond onderzoek worden vereenvoudigd. Ook wordt gedacht aan ‘smart data schemes’ waarmee het mkb en particulieren hun persoonsgegevens beter kunnen beheren.

De administratieve lastendruk neemt toe als Nederlandse en Belgische bedrijven die persoonsgegevens uitwisselen met het VK, extra controles moeten doen. ‘Hoewel er nog veel onduidelijkheid bestaat over de implicaties van de Data Reform Bill, komt het huidige adequaatheidsbesluit mogelijk op losse schroeven te staan.’ Als zo’n besluit ontbreekt, wordt het lastiger om persoonsgegevens naar het VK te sturen en daar verwerkingen te doen. 'Dan kan een soortgelijke situatie ontstaan zoals nu met de Verenigde Staten.' aldus Anne Zwierstra, adviseur bij een informatiebeveiligings- en privacybedrijf uit Warmond.

De verwachting is dat de Data Reform Bill rond de zomer van 2023 in werking treedt. De Europese Commissie moet dan oordelen of de aanpassingen inderdaad voldoende aansluiten op de GDPR, zoals de Britten stellen. De vraag is wanneer de Commissie dat doet. ‘Ze kan wachten tot eind juni 2025 wanneer het adequaatheidsbesluit automatisch afloopt. Maar de Commissie kan in de Britse aanpassingen ook aanleiding zien het oordeel te vervroegen.’ 

Lastig wordt het voor betrokken bedrijven als de Commissie meer tijd nodig heeft na juni 2025. ‘Dan is er niks meer’, stelt Van der Wolk. Als er geen adequaatheidsbesluit is, kun je data niet zomaar naar het VK doorgeven. 

Alles bij de bron; Computable


 

ABN Amro maakt met de beperking voor contante geldopnames geen inbreuk op het eigendomsrecht van klanten, zo stelt het financiële klachteninstituut Kifid in een klacht die tegen de bank was aangespannen. Volgens een klant is het tarief dat ABN Amro rekent voor contante geldopnames boven de 12.000 euro per jaar onrechtmatig. Ten eerste omdat de bank op onredelijke gronden heeft besloten kosten bij haar klanten neer te leggen. Ten tweede omdat de bank met de beperking voor contante geldopnames inbreuk maakt op het eigendomsrecht.

Volgens de klant zijn vernieuwingen op het gebied van digitalisering geen verbetering en hebben juist geleid tot een sterke toename van fraude. Dat de bank de kosten van de steeds verdergaande digitalisering doorbelast aan haar klanten is onredelijk... De klant vindt het ook onterecht dat ABN Amro de kosten voor de fraudebestrijding afwentelt op klanten. Deze kosten behoren tot de kosten van de bedrijfsvoering en zouden zo met de winst moeten worden verrekend of verhaald worden op de fraudeurs.

Daarnaast is de klant van mening dat ABN Amro met de kostenverhoging voor het opnemen van contant geld inbreuk maakt op zijn eigendomsrecht. Door kosten in te voeren voor het opnemen van contant geld boven een bepaald bedrag, vindt de klant dat de bank hem beperkt in het vrijelijk beschikken over zijn eigen geld. De kostenverhoging zou daarom onrechtmatig zijn.

ABN Amro laat in het verweer weten dat de kosten voor het bestrijden van fraude en witwassen zijn gestegen. Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro. Het onderzoeken van die transacties is volgens de bank arbeidsintensief en zorgt voor hoge kosten. Die kosten wil de bank doorberekenen aan de klanten die veel gebruik maken van contante opnames.

Volgens het Kifid weegt in dit geval het belang van de bank bij het wijzigen van haar dienstverlening zwaarder dan het belang van de klant om kosteloos contant geld op te nemen. Wat betreft een inbreuk op het eigendomsrecht is daar geen sprake van, zo laat het Kifid verder weten.

Het eigendomsrecht is namelijk niet van toepassing op giraal geld, aangezien dit geen zaak is, maar een vorderingsrecht. Het eigendomsrecht geldt alleen voor zaken. De klant heeft bij een positief saldo op zijn rekening een vordering op de bank, zo legt het klachteninstituut uit. "Een inbreuk op het eigendomsrecht van de consument kan daarom niet aan de orde zijn", zo oordeelt het Kifid, dat de klacht van de klant ongegrond verklaart en de vordering afwijst (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

De Britse minister van Binnenlandse zaken Priti Patel heeft groen licht gegeven voor de uitlevering van WikiLeaks-oprichter Jullian Assange aan de Verenigde Staten. In april oordeelde een Britse rechter al dat Assange mag worden uitgeleverd. Assange kan nog in beroep tegen de uitspraak en zal dit ook doen, zo meldt WikiLeaks op Twitter. Volgens de klokkenluiderswebsite is de beslissing van Patel een donkere dag voor de persvrijheid en Britse democratie.

WikiLeaks laat weten dat de uitspraak niet het einde van het gevecht is, maar het begin van een nieuwe juridische strijd. De klokkenluiderswebsite claimt dat het altijd om een politieke zaak ging omdat Assange oorlogsmisdrijven van de Verenigde Staten openbaar maakte. De advocaten van Assange hebben veertien dagen de tijd om beroep aan te tekenen.

Alles bij de bron; Security


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha