Nieuws uit Brussel

Het Europees Parlement roept de Europese Commissie op om op te treden tegen Ierland vanwege gebrekkige handhaving van van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In Dublin stapelen privacyonderzoeken naar techgiganten zich op, terwijl beslissingen uitblijven. "We weten hoe Ierland werkt: lage belastingen en weinig regels", reageert Europarlementariër Paul Tang (PvdA). "Dan zie je dat de belangen van bedrijven zwaarder wegen dan de privacy van burgers. En dat is dan dé privacytoezichthouder van Europa", verzucht hij.

Omdat het Europese hoofdkwartier van veel grote techbedrijven in Ierland staat, is de Ierse toezichthouder primair aangewezen om te controleren of onder meer Apple, Facebook en Google zich aan de strenge Europese privacyregels houden.

Een meerderheid van het Europees Parlement stemde donderdag in met de oproep aan de Commissie om een zogenoemde inbreukprocedure te starten. Daarmee kan Brussel proberen af te dwingen dat Ierland zich aan EU-wetgeving houdt en dus moet zorgen voor goede handhaving van de privacyregels uit de AVG. 

Europarlementariër Sophie in 't Veld (D66) is blij dat een meerderheid de Commissie oproept om Ierland aan te klagen. "Het is volstrekt onacceptabel dat de Ierse privacytoezichthouder zo ontzettend traag is met het grondig onderzoek doen naar wantoestanden bij grote techbedrijven."

Ze stelt dat het gebrekkige optreden van de Ierse toezichthouder in heel Europa nagalmt. "Het systeem dat één nationale privacytoezichthouder als poortwachter dient voor heel Europa, is als een keten: zo sterk als de zwakste schakel."

Alles bij de bron; NU


 

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) maakte Ierland in Europa de primaire toezichthouder voor privacykwesties bij vrijwel alle techgiganten. Na drie jaar staat vast dat dit model niet werkt, zeggen Nederlandse volksvertegenwoordigers in het Europees Parlement.

Ruim 96 miljoen slachtoffers komen uit de Europese Unie, waar de AVG geldt. Nederland is met 5,4 miljoen personen hard geraakt: 31,4 procent van de bevolking. Binnen de EU is alleen Italië (59,1 procent van de inwoners) relatief zwaarder getroffen.

Toch is het niet Italië of Nederland, maar de Ierse privacytoezichthouder die een onderzoek start. "Onze Ierse collega's nemen het voortouw in dit onderzoek", laat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), "want Facebooks Europese hoofdkwartier is in Ierland gevestigd."

Dankzij die redenering heeft de Ierse toezichthouder de afgelopen drie jaar het ene na het andere grensoverschrijdende AVG-onderzoek op zijn bord gekregen. Want niet alleen Facebook (ook eigenaar van Instagram en WhatsApp), maar ook de Europese hoofdvestiging van bijvoorbeeld Apple, Google en Twitter staan in Ierland.

Op zich is het niet vreemd dat de Amerikaanse techgiganten in Europa één loket hebben voor AVG-kwesties, zegt Kim van Sparrentak, die namens GroenLinks in het Europees Parlement zit. "Zo werkt de Europese markt. Als je in één land zaken doet, doe je dat in de hele Europese Unie. Maar het is gek dat de Ierse toezichthouder daardoor moet controleren of álle grote techbedrijven zich aan de AVG houden. Die gaat het niet bolwerken."

De PvdA en D66 pleiten in Brussel voor een overkoepelende Europese toezichthouder die grote grensoverschrijdende zaken op zich kan nemen, terwijl de Europarlementariërs van het CDA en GroenLinks vooral willen dat nationale toezichthouders meer capaciteit krijgen en beter onderling samenwerken.

Dat Ierland als primaire toezichthouder wordt gezien, belemmert ook andere Europese toezichthouders die tegen techgiganten willen optreden. Facebook zegt dat de andere autoriteiten niet bevoegd zijn om een procedure te voeren. Alleen Ierland zou dat mogen doen. De vraag of dat daadwerkelijk zo is, ligt nu bij het Europese Hof van Justitie, dat zich er naar verwachting in juni over uitspreekt. 

Alles bij de bron; NU


 

Het Europees Parlement heeft voor de invoering van een coronapaspoort gestemd dat het voor houders eenvoudiger moet maken om binnen de EU te reizen. Het nieuwe "EU COVID-19 certificate", in plaats van het "Digital Green Certificate" dat de Europese Commissie voorstelde, mag maximaal twaalf maanden worden toegepast. Daarna moet het systeem worden afgebroken.

Het document, dat zowel in digitaal als papieren formaat beschikbaar komt, laat zien dat de houder is gevaccineerd, negatief getest of hersteld is van een coronabesmetting. Het coronapaspoort zal niet als een reisdocument fungeren maar moet ervoor zorgen dat houders niet met aanvullende reisbeperkingen te maken krijgen, zoals quarantaine of tests. 

De Europese Commissie zal nu een gateway bouwen waardoor nationale coronapaspoorten binnen de hele EU zijn te verifiëren. De persoonlijke data van de houder gaat niet via deze gateway, alleen de informatie voor de verificatie van de digitale handtekening. Er komt dan ook geen centrale certificaatdatabase, liet EU-commissaris Didier Reynders voor Justitie eerder weten.

Alles bij de bron; Security


 

Tenminste zes EU-instanties zijn het slachtoffer geworden van de SolarWinds-aanval, zo blijkt uit cijfers van het Computer Emergency Response Team van de EU (CERT-EU). De cijfers werden bekendgemaakt door Eurocommissaris Johannes Hahn voor Begroting die reageerde op vragen van Europarlementariër Cornelia Ernst (pdf).

Ze wilde van Hahn weten of EU-instanties door de SolarWinds-aanval zijn getroffen en wat hiervan de impact was. De Eurocommissaris vroegen vervolgens CERT-EU om verdere informatie. De organisatie laat weten dat veertien EU-instanties van het Orion-platform van SolarWinds gebruikmaakten. Tenminste zes daarvan zijn door de aanval getroffen...

...De impact is verschillend, van geen impact tot een zeer grote impact, merkt Hanh op. In sommige gevallen had de aanval grote gevolgen voor it-netwerken en -sytstemen en is er ook sprake van persoonlijke datalekken. Specifieke details worden niet door Hahn gegeven.

De Eurocommissaris stelt dat beveiligingsincidenten op een vrijwillige basis aan het CERT-EU worden doorgegeven. Gisteren stelde de Amerikaanse regering dat Rusland voor de aanval verantwoordelijk is.

Alles bij de bron; Security


 

In zogeheten adequaatheidsbesluiten stelt de EC vast dat persoonsgegevens in het VK voldoende beschermd zijn. En dat er dus geen bezwaar is om persoonsgegevens vanuit de EU naar het VK door te geven.

De privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), publiceerden op 13 april 2 adviezen aan de EC in reactie op 2 voorgenomen adequaatheidsbesluiten.

In de 2 adviezen geeft de EDPB aan dat het stelsel van gegevensbescherming in het VK erg lijkt op het Europese systeem het VK heeft immers zowel de AVG als de Richtlijn politie en justitie ‘gekopieerd’ in eigen wetgeving. 

Toch spreekt de EDPB ook een aantal zorgen uit. Vooral over de mogelijkheid dat persoonsgegevens straks – via het VK – naar andere landen worden doorgegeven, waar persoonsgegevens onvoldoende worden beschermd. Zoals de Verenigde Staten.

De EDPB vraagt de EC om opheldering op die punten. En om dit in toekomst nauwgezet te monitoren. De beoordeling van de EC geldt voor 4 jaar. Daarna wordt bekeken of het beschermingsniveau nog steeds passend is. Maar de EC kan niet tussentijds ingrijpen als het VK in de tussentijd maatregelen neemt die het beschermingsniveau effectief verlagen. Ook hier heeft de EDPB aandacht aan besteed in de adviezen. De EDPB verzoekt de EC – waar nodig – ook tussentijds bij te sturen.

De EC beslist voor 30 juni 2021 of de adequaatheidsbesluiten worden aangenomen. En dus of Europese bedrijven persoonsgegevens mogen doorgeven aan bedrijven in het VK.

Alles bij de bron; AutoriteitPersoonsgegevens


 

Dertig privacyorganisaties en burgerrechtenbewegingen, waaronder Bits of Freedom, Amnesty International en de EFF, hebben het Europees Parlement in een brief gevraagd om online tracking door advertenties waar gebruikers geen toestemming voor hebben gegeven te verbieden. De organisaties maken zich zorgen nu een voorstel voor de ePrivacy Verordening, die dit had moeten regelen, is afgezwakt (pdf).

De ePrivacy Verordening is een aanvulling op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en gaat specifiek over de gegevensbescherming rond elektronische communicatie. Er wordt al jaren over de ePrivacy Verordening onderhandeld.

Het Europees Parlement nam verschillende bepalingen aan om de privacy van internetgebruikers te beschermen;

Online tracking en monitoring zou alleen worden toegestaan met toestemming van de gebruiker of wanneer dit technisch noodzakelijk is voor de betreffende dienst. Tevens zou er een verbod op het gebruik van cookiewalls komen en zouden gebruikers via hun browser hun privacyvoorkeuren kenbaar kunnen maken, in plaats van dat ze dit per website moeten aangeven.

Deze bepalingen zijn echter door de Raad van de Europese Unie verwijderd of afgezwakt, zo stellen de privacyorganisaties. Ze roepen het Europees Parlement dan ook op om alle voorstellen die de ePrivacy Verordening verzwakken af te keuren, achter de eigen de bepalingen te gaan staan en ervoor te zorgen dat de verordening doet wat het beloofde te zullen doen.

"Dit is een fantastische kans om privacy by default in de online wereld te realiseren. Big Tech verdient zeer veel geld door het verzamelen van zoveel mogelijk data over mensen die online zijn. Mensen maken zich echter steeds meer zorgen over de persoonlijke data die wordt verzameld en wat hiermee wordt gedaan", zegt Eva Simon van de Civil Liberties Union for Europe.

Volgens Simon is er nu de kans om een beter internet te realiseren dat gebruikers dient door ingebouwde methodes voor het verzamelen van data en tracking te stoppen. "Het is belangrijk dat het Europees Parlement beseft dat het voor de mensen kan opkomen en niet de belangen van de grote techplatformen verdedigt", aldus Simon.

De privacytoezichthouders van de Europese Unie, verenigd in in de European Data Protection Board (EDPB), lieten vorige maand ook al weten dat ze niet tevreden zijn met het huidige voorstel voor de ePrivacy Verordening.

Alles bij de bron; Security


 

Het coronapaspoort waar Europese lidstaten aan werken moet alleen voor de huidige pandemie worden ingezet en niet voor soortgelijke infectieziektes, zoals de Europese Commissie wil. Daarnaast mag de data van het coronapaspoort na het einde van de pandemie niet meer worden ingezien of gebruikt.

Daarvoor pleiten de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) en het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB). De EDPB is een orgaan waarin alle nationale privacytoezichthouders uit de Europese Unie samenwerken bij hun toezicht op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Tevens stellen de privacytoezichthouders voor dat de verordening niet mag leiden tot een centrale Europese database met persoonsgegevens. "Er moet voor worden gezorgd dat persoonlijke data niet langer dan strikt noodzakelijk wordt verwerkt en dat toegang tot en gebruik van deze data niet is toegestaan nadat de pandemie voorbij is. Ik heb altijd benadrukt dat de coronamaatregelen tijdelijk zijn en het onze taak is om ervoor te zorgen dat ze niet na de crisis van kracht blijven", zegt EDPS-voorzitter Wojciech Wiewiorowski.

Alles bij de bron; Security


 

De Europese Unie en de Verenigde Staten zijn in onderhandeling over de omgang met persoonsgegevens. De twee wereldmachten zoeken naar een manier om het mogelijk te maken om privégegevens de Atlantische Oceaan over te laten steken, zonder dat hiermee Europese wetgeving wordt overtreden.

Het overleg wordt aangespoord door techreuzen als Facebook, Google en Microsoft, alsmede veel kleinere bedrijven die met data werken. 

Er waren al eerder dergelijke deals gesloten, maar die werden telkens weer teruggedraaid na aanklachten dat Amerikaanse veiligheidswetten de grondrechten van Europese inwoners zouden overtreden. 

Het zal niet de eerste overeenkomst zijn die de EU sluit betreffende de toegang tot gegevens van Europese burgers. Dergelijke deals bestaan ook al met Japan, Zwitserland, Canada en Israël. Verder zijn onderhandelingen met Zuid-Korea in een vergevorderd stadium en heeft Brussel in februari groen licht gegeven voor de uitwisseling van gegevens met Groot-Brittannië.

Alles bij de bron; TechZine


 

De digitale transformatie van de EU heeft gevolgen voor alle aspecten van de samenleving en de economie. Daarbij spelen gegevens een centrale rol. Deze digitale transformatie is nodig voor de ontwikkeling van artificiële intelligentie, een prioriteit van de EU, en biedt veel mogelijkheden voor innovatie, herstel na de COVID-19-crisis en groei, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid en groene technologie.

Lees meer over de kansen en knelpunten op het gebied van big data.

In reactie op de Europese datastrategie van de Commissie pleitte de Commissie industrie, onderzoek en energie (ITRE) van het Europees Parlement in een verslag van 24 februari 2021 voor wetgeving waarbij de mens centraal staat en die is gebaseerd op de Europese waarden van privacy en transparantie. Met deze wetgeving kunnen Europese bedrijven en burgers profiteren van het potentieel van industriële en openbare gegevens in de EU.

Lees hoe de EP-leden de EU-regels voor het delen van niet-persoonsgebonden gegevens willen vormgeven om innovatie en de economie te stimuleren en tegelijkertijd de privacy te beschermen.

Alles bij de bron; EuropeesParlement


 

De EU-privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), hebben in een gezamenlijke verklaring een aantal verbeterpunten aangedragen voor het recentste voorstel voor de ePrivacy Verordening.

De ePrivacy Verordening is een aanvulling op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en gaat specifiek over elektronische communicatie, zoals telefoon en internet. Denk aan de vertrouwelijkheid van e-mails en sms’jes en het gebruik van metadata. De EDPB is blij dat deze wet er komt, staat in de verklaring over de ePrivacy Verordening. Maar de EDPB onderstreept ook dat de nieuwe wet het niveau van bescherming van persoonsgegevens voor Europeanen niet mag verlagen. 

De ePrivacy Verordening zal de ePrivacy Richtlijn vervangen. Europese richtlijnen moeten door EU-lidstaten worden ‘vertaald’ in eigen wetgeving. De ePrivacy Richtlijn is in Nederland omgezet in de Telecommunicatiewet. Een verordening is een Europese wet die in zijn geheel, letterlijk, geldt in alle EU-lidstaten. Het bekendste voorbeeld van zo’n verordening is de AVG.

Alles bij de bron; AutoriteitPersoonsgegevens


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha