Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich grote zorgen over de massale controle die banken uitoefenen op klanten, om zo witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. „Het achterliggende doel van de controles die banken uitvoeren is natuurlijk goed. Maar het moet wel in balans zijn. Het moet niet doorslaan”, zegt AP-bestuurder Katja Mur.

Massasurveillance, zo noemt Mur de huidige controle van banken. „Eén op de zes medewerkers werkt hier aan mee fraudebestrijding. De gegevens van ontzettend veel mensen worden gemonitord. Een enorm groot sleepnet wordt uitgegooid, in plaats van gericht te kijken naar verdenkingen.”

Volgens de AP-bestuurder speelt mee dat Nederlanders verhoudingsgewijs veel elektronische betalingen doen. „En die bevatten nu eenmaal veel informatie. Kijk drie maanden terug op iemands bankrekening en je kent bijna alle ins en outs van diens hele leven. Je kunt zien waar iemand was, wat die persoon daar deed en wat z’n hobby’s zijn. Het is daarmee nog indringender dan cameratoezicht.”

De intensiviteit van de controle wordt beaamd door een man die ruim een jaar bij ABN Amro werkte op afdeling waar contante stortingen gecontroleerd werden. „Het voelde niet goed om bij een vrij geringe verdenking zó ver in iemands privacy te duiken vertelt hij. „We konden alle financiële activiteiten van de betrokkene inzien. En dat terwijl je bij negen van de tien controles vooraf al wist dat er niks uit zou komen.”

De privacywaakhond heeft al eerder in adviezen over antiwitwaswetgeving aangegeven dat de verhouding dreigt zoek te raken. Maar omdat er afgelopen maanden veel signalen van bankklanten binnenkomen over uitwassen en er nog meer antiwitwasregels in aantocht zijn, spreekt de toezichthouder zijn zorgen uit. „We krijgen hier steeds meer telefoontjes over. De consequenties voor burgers zijn groot. Je wilt geen ingewikkelde relatie met je bank, waarbij de rekening wordt bevroren of dat je er niet langer terecht kunt”, benadrukt Mur.

Alles bij de bron; Telegraaf [inlog noodzakelijk]


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha