Zo'n 25.000 mensen die door de rechter zijn veroordeeld moeten nog hun dna laten afnemen, blijkt uit cijfers waar EenVandaag over bericht.

Justitie weet echter niet hoe het deze personen moet oproepen. 98 procent van de gezochte veroordeelden staat namelijk niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Het kan zijn dat de veroordeelde geen vaste woon- of verblijfplaats heeft of naar het buitenland is vertrokken. Justitie onderzoekt nu of er in een eerdere fase dna kan worden afgenomen, bijvoorbeeld bij verhoor of inverzekeringstelling van de verdachte.

D66-Kamerlid Maarten Groothuizen zit dit niet zitten. "Het probleem is dat je gevoelig materiaal afneemt, voordat iemand is veroordeeld. Het is een behoorlijke inbreuk op je privacy, terwijl nog niet is bewezen dat je schuldig bent."

Groothuizen merkt op dat veel mensen die in verzekering worden gesteld later onschuldig blijken te zijn. "Dan is het maar de vraag of het eenmaal opgenomen dna-materiaal wel uit die systemen verdwijnt. Het is eerder voorgekomen dat dit soort systemen niet feilloos werken." Groothuizen ziet meer in het afnemen van dna bij de de inbewaringstelling. "Dat is het moment dat voor het eerst een onafhankelijke rechter besluit dat de verdachte langer moet vastzitten, in afwachting van zijn proces. Dan is de kans minder groot dat hij onschuldig vastzit."

Advocaat Tjalling van der Goot waarschuwt voor een hellend vlak. "Voor steeds kleinere delicten worden verdachten in verzekering gesteld en dus wordt dna afgenomen. Hoe gaat dit verder? Mag je straks ook bij geldboetes dna afnemen? Er moet ergens een grens worden gesteld."

Alles bij de bron; Security


 

Tegen 2030 moet iedereen een digitale watermeter hebben. Met een ontwerp van decreet schept de regering nu duidelijkheid over de timing. Verschillende maatschappijen zijn al bezig met de uitrol van de digitale watermeter. Water-Link is het verst gevorderd en installeerde in juli haar 100.000ste digitale meter.

De nieuwe watermeters hebben net als de digitale elektriciteitsmeters een aantal voordelen. Ze maken fysieke meteropnames overbodig. Ze zorgen er ook voor dat klanten hun verbruik beter kunnen monitoren. De drinkwaterbedrijven kunnen ervoor kiezen een deel van de meters uit te rusten met meetapparatuur, zodat ook de kwaliteit van het geleverde drinkwater bij de klant thuis opgevolgd kan worden.

De beslissing moet nog worden voorgelegd aan de adviesraden en de Raad van State.

Alles bij de bron; Nieuwsblad [thnx-2-Luc]


 

Amsterdam is een test gestart met de IRMA-app, een alternatief voor DigiD waarmee burgers kunnen inloggen bij de gemeente. Met IRMA geven inwoners van de stad echter alleen de strikt noodzakelijke persoonsgegevens vrij, waardoor het een meer privacyvriendelijke optie is. 

IRMA werd ontwikkeld door de Digital Security-groep van de Radboud Universiteit en het Privacy and Identity Lab PI.lab. Het bijzondere van de app is de focus op privacy: gebruikers vullen hun persoonsgegevens in en bepalen vervolgens zelf welke gegevens zij (moeten) delen. Zo kunnen Amsterdammers via de app bewijzen dat ze 18 jaar of ouder zijn, zonder dat ze hun geboortedatum hoeven te delen. Ook kunnen inwoners van de stad delen dat ze in een bepaalde buurt wonen, terwijl het exacte woonadres geheim blijft. 

Of de IRMA-app definitief in wordt gevoerd, hangt af van de invoering van de wet Digitale Overheid. Met die wet wordt de komst van nieuwe apps voor identificatie mogelijk gemaakt. 

Alles bij de bron; AGConnect


 

De Autoriteit Persoonsgegevens is tegen een wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 om biometrische gegevens van vreemdelingen op te slaan. Volgens de privacytoezichthouder wordt de privacy van vreemdelingen in het wetsvoorstel onvoldoende beschermd.

...Eén van de kritiekpunten van de Autoriteit Persoonsgegevens is dat de noodzaak om de biometrische gegevens van vreemdelingen op te slaan niet is aangetoond. Er zijn na twee evaluaties geen cijfers beschikbaar die het probleem van identiteitsfraude en documentfraude onderbouwen. Iets dat ook de staatssecretaris erkent. In plaats van te stoppen met de opslag van biometrische data wil ze echter de horizonbepaling met 5 jaar verlengen, om zo alsnog een "duidelijk kwantitatief beeld" te krijgen van de toegevoerde waarde van het opslaan van biometrische gegevens.

Volgens de AP is bij de huidige werkwijze de privacy van vreemdelingen onvoldoende beschermd. Naast onduidelijkheid over de omvang van het probleem blijkt dat regels voor het verwijderen van biometrische gegevens uit de vreemdelingenadministratie moeilijk zijn toe te passen, waardoor biometrische gegevens onnodig lang opgeslagen kunnen blijven.

Verder stelt de toezichthouder dat er onduidelijkheid is over de voorwaarden voor het gebruik van gezichtsopnames in de vreemdelingenadministratie voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten en is het soms onduidelijk voor ketenpartners wanneer zij wel of niet gegevens uit de vreemdelingenadministratie mogen verwerken. "De AP heeft bezwaar tegen het concept en adviseert de procedure niet voort te zetten, tenzij het bezwaar is weggenomen", zo liet de toezichthouder in het gegeven advies weten. Wanneer de horizonbepaling op 1 maart 2021 vervalt moeten alle verzamelde gegevens worden vernietigd.

Alles bij de bron; Security


 

Aleid Wolfsen loopt af en toe een dag mee bij de klachtenafdeling van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), "Ik weet na zo’n dag meelopen weer waarom ik ’s morgens mijn bed uit kom.”

Wat is wat u betreft het grootste privacyprobleem van dit moment?

“Naast de datahandel zijn de digitale overheid en kunstmatige intelligentie en algoritmes onze prioriteit. Als we meer middelen hadden, dan zou ook alles wat met de beveiliging van data te maken heeft meer aandacht krijgen. We krijgen 25.000 tot 30.000 meldingen van datalekken per jaar. Volgens mijn team wordt het type lekken ernstiger. Ook dat is het gevolg van digitalisering, er worden steeds meer gevoelige data verwerkt.

“De gevolgen van een datalek kunnen ­gigantisch zijn. Twee dagen geleden kreeg ik nog een mail van mijn Finse collega. Daar is het echt crisis sinds een privaat bedrijf met duizenden hypergevoelige gezondheidsgegevens is gehackt. Dossiers zijn online ­gezet, mensen en het bedrijf worden ermee gechanteerd. Betaal of ik maak bekend dat je psychische problemen hebt.

“Als jouw data worden gestolen, is dat veel heftiger dan als jouw fiets wordt gestolen. Je bent je data in het digitale tijdperk.”

Alles bij de bron; Trouw


 

De VVD wil dat opsporingsinstanties makkelijker informatie moeten kunnen uitwisselen om fraude op te sporen, ook al is dat in strijd met de privacywet. 

De VVD wil stevig inzetten op het bestrijden van criminaliteit, maar ziet daar nu obstakels. "Privacyregels bemoeilijken de bestrijding van criminaliteit omdat gegevens over criminelen niet altijd gedeeld kunnen worden", schrijf de partij vrijdag in het conceptverkiezingsprogramma. De partij wil dat er een uitzondering komt op de privacywetgeving zodat er zwarte lijsten kunnen worden opgesteld. Die moeten kunnen worden gedeeld tussen overheidsinstanties en met private partijen.

De VVD heeft het daarbij niet alleen over zware misdaad, maar ook over fraude. De partij noemt als voorbeeld ondernemers die schade oplopen door 'gesjoemel met creditcards, verzekeringen en spooknota's'...

...De VVD wil dat de overheid die vitale infrastructuur samen met organisaties gaat beheren, en de minimale beveiligingseisen verhogen. De partij wil ook partijen zoals het Nationaal Cyber Security Centrum en het Defensie Cyber Security Centrum en de inlichtingendiensten versterken om daarbij te helpen.

De VVD wil ook dat Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten landen kunnen 'terughacken'. De partij hekelt het feit dat landen na een hack van een land onder NAVO-regels niet zomaar een cybertegenoffensief mogen starten. De VVD wil samenwerken met Europese landen om daar andere regels voor op te stellen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Het onderzoek naar het grote datalek bij het Donorregister, dat zes miljoen Nederlanders trof, is opnieuw vertraagd en zal pas volgend jaar aan de Tweede Kamer worden aangeboden. Dat heeft minister Van Ark voor Medische Zorg in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. 

Het Donorrregister raakte twee onbeveiligde harde schijven kwijt met daarop 6,9 miljoen gedigitaliseerde donorkeuzeformulieren, zo werd in maart bekend. Op deze formulieren stonden de gegevens van zes miljoen unieke personen. Het ging om voor- en achternaam, geslacht, geboortedatum, toenmalige adresgegevens, toenmalige keuze over orgaandonatie, handtekening, burgerservicenummer of administratief nummer van de basisregistratie van de gemeente.

De harde schijven, die nog altijd zijn vermist, waren niet versleuteld. Naar aanleiding van het datalek werd er door de ADR een onderzoek ingesteld. Zo werd er onder andere gekeken waarom de schijven niet waren versleuteld. Naar nu blijkt kan de ADR het definitieve rapport pas half december opleveren. Vervolgens zal de minister naar verwachting begin volgend jaar het onderzoeksrapport, inclusief haar reactie daarop, toezenden.

Alles bij de bron; Security


 

Om misbruik van informatie en systemen van de politie proactief te herkennen en op te volgen, ontwikkelt de politie een systeem voor automatische monitoring van ‘atypische signalen’ in het datagebruik. Begin 2021 wordt een pilot afgerond, waarna het systeem landelijk wordt ingevoerd.

Voor het onderzoek naar mogelijke corruptie naar aanleiding van de PGP-berichten uit de server van EncroChat is bij de Rijksrecherche het Team Aanpak Corruptie opgericht. Dit staat onder leiding van de Rijksrecherche onder gezag van de officier van justitie en wordt ondersteund door rechercheurs van de landelijke eenheid. Voor politiemedewerkers is een toolbox over integriteit ontwikkeld en teamchefs en Operationeel Experts gaan op leiderschapstraining. Meldingen en signalen van corruptie worden altijd onderzocht en bij vastgesteld plichtsverzuim wordt daartegen strafrechtelijk en/of disciplinair opgetreden.

Grapperhaus: “Voor een goede toegangsbeveiliging is het proces van verstrekken en intrekken van autorisaties voor politiesystemen in geval van plaatsing, verplaatsing en uitdiensttreding van medewerkers geautomatiseerd. Ook hanteert de politie sinds januari 2016 het vierogen-principe, waarbij de aanvraag voor een autorisatie boven een bepaald niveau door een extra leidinggevende wordt getoetst. Om zicht te houden op het gebruik van de systemen worden alle systemen aangesloten op een Logging-as-a-Service (LaaS) omgeving. Hiermee kan worden bijgehouden wie welke informatie heeft geraadpleegd. De wijze van logging wordt daarmee geüniformeerd.”

De signalen van corruptie geven volgens de minister geen aanleiding tot een gewijzigd standpunt ten aanzien van huisbezoeken bij agenten. “Betrouwbaarheidsonderzoeken blijven uitgangspunt. Deze omvatten een onderzoek van justitiële gegevens, politiegegevens, gegevens uit open bronnen, gegevens afkomstig van referenten en van de betrokkene zelf omtrent onder meer afhankelijkheden en de financiële situatie van de betrokkene.”

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Medewerkers bij ministeries en de Hoge Colleges van Staat wisselen vertrouwelijke informatie uit via WhatsApp en privémail, terwijl dit niet is toegestaan. Dat blijkt uit een enquête van de Algemene Rekenkamer. 

Bij de peiling werden rijksambtenaren en medewerkers ondervraagd. Onder de Hoge Colleges vallen onder andere de Eerste en Tweede Kamer.

Volgens de Rekenkamer weten de medewerkers niet welke applicaties ze wel of niet mogen gebruiken. Op een interne site van de Rijksoverheid staat bijvoorbeeld dat WhatsApp gebruikt mag worden, terwijl dit bij ministeries juist niet mag.

Overheidsinstanties hebben vaak strenge regels voor het gebruik van bepaalde commerciële software. Omdat informatie via de servers van een bedrijf loopt, is het lastig om te garanderen dat hier vertrouwelijk mee wordt omgegaan.

Alles bij de bron; NU


 

Al sinds de oprichting van stichting Onderzoek Oorlogsmisdaden op 4 mei 2007 proberen zij toegang te krijgen tot het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) in de speurtocht naar nog levende en ongestrafte Nederlandse oorlogsmisdadigers uit de Tweede Wereldoorlog.  

De speurtocht wordt echter belemmerd door het Nationaal Archief en het ministerie van OC&W die zich beroepen op bestaande privacywetgeving. Hier tegenover staan internationale verdragen als het Genocide Verdrag en de Geneefse Conventie die de Nederlandse Staat verplichten slachtoffers of hun vertegenwoordigers toegang te verschaffen tot informatie omtrent de daders.  

De houding van het ministerie van OC&W en het Nationaal Archief komt erop neer dat in Nederland de persoonlijke levenssfeer van oorlogsmisdadigers zwaarder weegt dan het recht op gerechtigheid voor slachtoffers en nabestaanden. 

Alles bij de bron; Joods


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha