- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Politieke - en systeemoplossingen zijn controversieel en duur en traag om uit te voeren. Problemen van de samenleving oplossen met private digitale technologie lijkt efficiënt en effectief. De aantrekkingskracht van het plaatsen van wetenschap en technologie op de bestuurdersstoel is evident.
In dit opzicht is de coronacrisis geen uitzonderlijke situatie....
...Veel publieke aandacht richt zich op de privacy-implicaties van corona-apps, met name ‘function creep’: overheden en bedrijven zouden voorbij de contacttracering al snel andere, ongewenste toepassingen vinden voor deze dataverwerking zoals misdaadbestrijding. Apple en Google beloven dit te dwarsbomen, maar de cruciale elementen van de sociotechnische infrastructuur zijn al voorhanden voor aanpak van een volgend groot geachte maatschappelijke crisis..
Democratieën gaan daar niet een-twee-drie toe over, maar er is een risico dat verder reikt dan privacyzorgen. Apple en Google leveren nu cruciale elementen van onze publieke gezondheidszorg met controle over de infrastructuur. Door het bieden van een API maar niet van de app wordt hun politieke invloed vermomd als de pure technologische mogelijkheid, maar ze controleren de toegang tot de infrastructuur. Die heeft een veel langere levensduur en krachtiger invloed op de lange termijn dan louter de bijdrage aan bestrijding van een virus.
Tamara Sharon heeft terecht opgemerkt dat onze toegenomen afhankelijkheid van Big Tech voor het leveren van voorheen openbare diensten, uiteindelijk zal leiden tot een herformulering van deze diensten om ze beter af te stemmen op de waarden en belangen van Silicon Valley. Dit kan natuurlijk op gespannen voet staan met de waarden en belangen van de Europese burgers...
...Ook buiten het digitale domein stuiten we op voorbeelden van private ondernemingen die publieke ruimtes bepalen en politiek om een boodschap sturen, zoals bijvoorbeeld luchthavens.
Niettemin resteert de vraag: wat resteert er nog van de soevereiniteit van natiestaten, samenlevingen en ook individuen wanneer we ons keuzes, gedragingen en politieke verantwoordelijkheden meer en meer afhankelijk maken van mondiale technologie gebaseerd op wat heet ‘kunstmatige intelligentie’?
Het voordeel van de wens voor een corona-app heeft in elk geval een zinnig debat opgeleverd, om het maar positief te houden.
Alles bij de bron; Netkwesties
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Geachte Kamerleden,
Begin deze week vindt in de Eerste Kamer het debat en de stemming plaats over een wetsvoorstel dat de afgelopen maanden terecht veel kritiek en onrust in de Nederlandse samenleving heeft veroorzaakt. Dit wetsvoorstel heet eufemistisch de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 en is beter bekend als de “Spoedwet”, “Noodwet” of “Coronawet”...
...Evenals eerdere versies biedt het huidige wetsvoorstel nog steeds alle mogelijkheden om talloze vrijheden, grondrechten en mensenrechten verregaand te kunnen inperken. Geen enkel segment van de samenleving blijft daarbij gespaard,...
...Privacy First zal er geen doekjes om winden: zodra u dit wetsvoorstel accordeert, zet u zichzelf als Eerste Kamer gedurende de rest van dit tijdsgewricht grotendeels buitenspel. De Corona-noodwet zal na inwerkingtreding immers voor onbeperkte duur kunnen blijven gelden; periodieke verlenging zal geschieden bij koninklijk besluit en zonder parlementaire goedkeuring. Onder deze wet zullen door de minister (en diens onbekende opvolger(s)) talloze draconische maatregelen genomen kunnen worden, waarbij u als Kamerlid het nakijken zult hebben...
...Ten onrechte is de afgelopen tijd (door Kamerleden en zelfs door de Raad van State) gesuggereerd dat maatregelen onder de Corona-noodwet pas in werking kunnen treden nadat de Tweede Kamer hiermee heeft ingestemd.2 De betreffende passage in het huidige wetsvoorstel (art. 58c lid 2-3) leest echter als volgt: “Indien binnen [een week] de Tweede Kamer besluit niet in te stemmen met de regeling, vervalt deze van rechtswege.” (onderstreping toegevoegd) Dit is dus geen recht van bekrachtiging, maar een recht van verwerping dat actieve besluitvorming vergt, dit alles onder hoge tijdsdruk...
...Het is aan uw Kamer om de interpretatie en toepassing van art. 58c lid 2-3 onder het huidige wetsvoorstel te laten verduidelijken. Tevens adviseert Privacy First u om alsnog een sterker bekrachtigingsrecht voor zowel de Tweede als Eerste Kamer af te dwingen en daartoe het huidige wetsvoorstel te verwerpen. Het behoud van onze vrije democratische rechtsstaat is daarmee het meest gediend.
Alles bij de bron; PrivacyFirst
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Rijksoverheid krijgt een centraal meldpunt waar burgers incorrecte gegevens kunnen aanmelden, zoals onterechte overlijdensverklaringen. Zulke foute data worden automatisch doorgegeven aan vele systemen en in de praktijk blijkt rechtzetten daarvan moeilijk, ook jaren later nog.
De toezegging voor een meldpunt is gedaan naar aanleiding van een klacht van een Rotterdammer die door een fout van de gemeente als overleden is geregistreerd waarna hij verzekeringen, paspoort, rijbewijs en pensioen kwijtraakte. Deze fout ijlt na drie jaar nog na.
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland heeft bepaald dat vordering van Stichting BREIN wordt toegewezen, wat betekent dat de providers mirror- en proxysites dynamisch moeten blokkeren om zodoende te voorkomen dat The Pirate Bay bereikbaar wordt gemaakt.
Eerder deden de providers dat al, maar ze stopten in de zomer met de blokkade van proxies en mirrors na een uitspraak van het gerechtshof Amsterdam. In die uitspraak werd bepaald dat Ziggo en XS4ALL Pirate Bay moeten blokkeren, maar de providers hoefden proxy- en mirrorsites van derden, die toegang bieden tot The Pirate Bay, niet te blokkeren. Brein had die eis toegevoegd, maar het hof wees dat niet toe en beschouwde dat als een nieuwe vordering.
Omdat die eis toen niet werd ingewilligd, kwam Stichting Brein op 26 augustus met een nieuwe dagvaarding, waar nu in kort geding uitspraak in is gedaan. ...De rechter stelt verder dat er geen aanleiding is te vrezen dat de blokkade leidt tot het 'nodeloos ontzeggen van de rechtmatige toegang tot informatie'. Tot slot stelt de rechter dat er ondanks de toename van streamen en de mogelijkheid van omzeiling via VPN's nog niet vanuit kan worden gegaan dat de blokkade ineffectief is.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nederlandse autoriteiten hebben Microsoft in de eerste zes maanden van dit jaar vaker om gegevens van gebruikers gevraagd dan dezelfde periode een jaar eerder. Ook ten opzichte van de tweede helft van 2019 kwamen er bij Microsoft meer dataverzoeken van de overheid binnen.
Dat blijkt uit een nieuwe editie van Microsofts "Law Enforcement Requests Report". Van januari tot en met juni dit jaar ontving het techbedrijf in totaal 279 dataverzoeken, waarbij gegevens van 277 accounts/gebruikers werd gevraagd. In zestig procent van de gevallen werd er data overhandigd. Het gaat dan voornamelijk om "non-content data", zoals registratie- en transactiegegevens, waaronder ip-adressen, locatiegegevens, namen en e-mailadressen, maar ook Xbox-gamertags en creditcardgegevens.
In de eerste helft van 2019 deden de Nederlandse autoriteiten nog 191 dataverzoeken. Die hadden echter wel op meer accounts/gebruikers betrekking: 367. Bij zeventig procent van de verzoeken werden er gegevens overhandigd. De laatste helft van 2019 was het aantal dataverzoeken naar 200 gestegen en werd er informatie over 228 accounts/gebruikers gezocht. Bij zestig procent van de verzoeken werd er destijds door Microsoft data gedeeld.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
In een zaak waarbij een verdachte werd gedwongen met zijn duim een iPhone te ontgrendelen adviseert advocaat-generaal Edwin Bleichrodt bij de Hoge Raad der Nederlanden dat als standaard onderzoeksmaatregel te zien, niet in strijd met het zogeheten nemo-tenetur beginsel, het principe dat iemand niet aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken.
Wie ergens van verdacht wordt, moet in het kader van het onderzoek sowieso bepaalde zaken dulden, constateert Bleichrodt: spullen worden in beslag genomen, er wordt huiszoeking gedaan, er kunnen foto’s en video’s worden gemaakt, dna-materiaal wordt - al dan niet met dwang - afgenomen en lichaamseigenschappen (hand- en voetgrootte, lengte e.d.) worden gemeten en opgeslagen.
“De vingerafdruk kan aldus worden gezien als de biometrische pendant van de sleutel die de opsporingsambtenaar toegang verschaft tot de locatie waarin hij nader onderzoek kan doen”, aldus het advies, dat ook verwijst naar adviezen uit 2018 van de Commissie modernisering opsporingsonderzoek in het digitale tijdperk. Die concludeerde dat biometrisch materiaal ‘met lichte dwang’ van een verdachte kan worden afgenomen en daarin niet wezenlijk verschilt van bloed of ander lichaamseigen materiaal dat gedwongen kan worden afgenomen.
Het advies aan de Hoge Raad heeft geen invloed op de eerdere zaak. Het dient ‘in het belang van de wet’ tot verduidelijking in toekomstige gevallen.
Alles bij de bron; VillaMedia
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Experts, privacyorganisaties en telecombedrijven zijn uiterst kritisch op de wet die ervoor moet zorgen dat het RIVM en het kabinet meer inzicht krijgen in drukke gebieden met behulp van telecomdata. Donderdag spreekt de Kamer met betrokken deskundigen en bedrijven. Zij zien in veel gevallen het nut en de noodzaak van de wet niet, en vinden ook de recent aangekondigde privacywaarborgen onvoldoende.
"Mijns inziens is een noodwet niet nodig en ongewenst", schrijft hoogleraar Remco van der Hofstad in een brief waarin hij zijn standpunt bekendmaakt. Er zijn volgens hem al technieken om de bewegingen van burgers in kaart te brengen, zonder dat de privacywetgeving wordt overtreden...
...Privacyorganisatie Bits of Freedom schiet het voorstel "niet meteen af", maar is alsnog erg kritisch over de wet zoals die voorligt. Dat er geen inzicht in individuele gegevens komt, is goed, maar het kabinet zal de gegevens alsnog gebruiken om beleid op aan te passen. "Zonder dat er gegevens worden verwerkt die tot jou als individu herleidbaar zijn, wordt er dus wel op basis van de verzamelde gegevens beleid ontworpen dat jouw gedrag moet sturen. Dat is wel degelijk een privacy-inbreuk", zegt beleidsadviseur Lotte Houwing.
De Autoriteit Persoonsgegevens constateerde dat de eerste versies van het wetsvoorstel nog onvoldoende waarborgen voor de privacy hadden. "Het is uiterst belangrijk de privacy goed te waarborgen, want telecomdata zijn zeer gevoelig; er staat niet voor niets normaal gesproken een dikke muur om die data heen. En je bent niet vrij om nee te zeggen. Als je een telefoon in je broekzak hebt, doe je mee. Of je wilt of niet", aldus de woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens komt volgende week met een oordeel over de laatste wetsversie.
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Al bijna drie jaar wordt gewerkt aan de uitvoering van de Meerjarenagenda Slachtofferbeleid 2018-2021.... een ander kernthema uit de Meerjarenagenda is het beter beschermen van de privacy van slachtoffers.
Tijdens het wetgevingsoverleg Wet uitbreiding slachtofferrechten op 5 oktober jl. heeft uw Kamer nogmaals het belang hiervan onderstreept. Eerder dit jaar heb ik u geïnformeerd over de acties die ik op dit gebied heb ingezet en ik ga in deze brief dan ook graag in op de voortgang van een aantal van deze acties.
Schonen OM-correspondentie van adresgegevens slachtoffers; Het OM heeft aangegeven dat de operatie om de eigen correspondentie met het slachtoffer te schonen van adresgegevens in het voorjaar van 2021 gereed zal zijn.
Acties van SHN inzake ervaringen Witboek privacy; ..., heb ik Slachtofferhulp Nederland (SHN) bereid gevonden om een rondgang te organiseren langs alle eenheden, parketten en rechtbanken om de lessen uit het witboek Privacy van het slachtoffer; feit of fictie? te delen met de praktijk. In verband met corona is de rondgang inmiddels omgezet naar een digitaal programma, dat naar verwachting eind dit jaar of begin 2021 zal worden gestart.
Daarnaast heeft SHN op zijn website inmiddels een aparte pagina ingericht waar slachtoffers informatie kunnen vinden over privacybescherming. Ook wordt de privacy van slachtoffers op de verschillende webpagina’s per onderdeel van het strafproces apart onder de aandacht gebracht. Het onderwerp privacybescherming is bovendien standaardonderdeel geworden van de basisopleiding voor nieuwe medewerkers van SHN en zal ook expliciet deel uitmaken van het in ontwikkeling zijnde Protocol Maatwerk 3.0, dat samenwerkingsafspraken tussen OM, politie en SHN vastlegt voor hulp aan slachtoffers van ernstige geweld- en zedenmisdrijven.
Bewustwording privacy slachtoffers in de media Het Fonds Slachtofferhulp (hierna: het Fonds) heeft het project ten behoeve van de bescherming van privacy van slachtoffers in de media weer opgestart, nadat dit door corona stil was komen te liggen. Het Fonds is gestart met dialoogsessies met de journalistiek, de wetenschap en ervaringsdeskundigen. Ook staan er dit najaar twee mediacafés gepland waaraan gasten kunnen deelnemen (online en indien de coronamaatregelen dat toelaten mogelijk ook offline) om verder in te gaan op de thematiek. Tot slot heeft het Fonds de website privacyenpersvrijheid.nl gelanceerd waarop alle betrokkenen ervaringen kunnen delen.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Op 24 juli jl. heeft de Europese Commissie verslag uitgebracht aan het Europees Parlement en de Raad van haar evaluatie van richtlijn (EU)2016/681 over het gebruik van persoonsgegevens van passagiers (PNR gegevens) voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit.
De evaluatie is over het algemeen positief over de toepassing van de PNR Richtlijn sinds de inwerkingtreding. De Commissie geeft aan dat een goed werkend PNR systeem is opgebouwd zoals bedoeld in de Richtlijn.
Vrijwel alle Lidstaten hebben de Richtlijn geïmplementeerd in nationale regelgeving en een Passagiersinformatie Eenheid (PIU) opgericht. Dit systeem van PIU’s en de informatie-uitwisseling die dit systeem mogelijk maakt, hebben in de korte periode waarin zij operationeel zijn een actieve bijdrage geleverd aan de doelstellingen van de Richtlijn.
De evaluatie gaat nadrukkelijk in op de noodzakelijkheid en evenredigheid van het verzamelen en verwerken van PNR gegevens volgens de Richtlijn. Hierbij wordt gemeld dat de tot nu toe behaalde resultaten de toegevoegde waarde van het gebruik van PNR gegevens duidelijk illustreren, zowel op vluchten binnen de EU als vluchten van en naar derde landen.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Nederlandse Eigenaren van zonnepanelen moeten in de toekomst ofwel een slimme meter ofwel een digitale meter hebben. Dat moet volgens de minister van Economische Zaken verplicht worden, anders kan de eigenaar een last onder dwangsom krijgen.
Zonnepanelenbezitters moeten zo'n meter hebben als de salderingsregeling afgebouwd wordt, staat in het Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling. Dat betekent dat vanaf 1 januari 2023 alle eigenaren een meter moeten hebben die de levering en teruglevering van elektriciteit afzonderlijk kan meten. Dat kan een slimme meter zijn, of een digitale meter die van een afstand niet kan worden uitgelezen, maar wel de losse standen kan meten.
"Er is voor gekozen deze verplichting voor alle kleinverbruikers in het leven te roepen in plaats van alleen de kleinverbruikers die zonnepanelen hebben, omdat niet sluitend na te gaan is wie wel en wie geen zonnepanelen heeft", schrijft Wiebes. "Door de verplichting van een dergelijke meetinrichting voor alle kleinverbruikers te introduceren, kunnen zonnepaneelhouders niet langer met een ferrarismeter feitelijk blijven salderen." Daarnaast noemt Wiebes de opkomst van elektrische auto's en batterijen voor elektriciteitsopslag als een reden voor die verplichting.
Het plan is niet nieuw. Toen Wiebes vorig jaar de nieuwe afbouw van de salderingsregeling aankondigde, wilde hij al dat 'energiemeters met dubbel telwerk' verplicht zouden worden, maar dat wordt nu dus officieel vastgelegd in de wet. Ook is de last onder dwangsom daar nu aan gekoppeld. De Tweede Kamer moet nog wel stemmen over het voorstel.
Alles bij de bron; Tweakers