Onderdeel; Inlichtingenbureau

Het Inlichtingenbureau fungeert als informatieknooppunt voor gemeenten. In dit hoofdstuk staat centraal wat het Inlichtingenbureau de afgelopen jaren heeft gedaan binnen de wet SUWI en tot welke resultaten dit heeft geleid. In de afsluitende paragraaf beschouwen we de doeltreffendheid van het Inlichtingenbureau.

Dit hoofdstuk is als volgt opgebouwd. ...(par. 8.5) beoordelen we aan de hand van de betrouwbaarheid van de gegevens, de klanttevredenheid en de rechtmatigheid. Tot slot beoordelen we de doeltreffendheid (par. 8.6) en doelmatigheid (par. 8.7) van het IB....

...8.6.2 Rechtmatigheid

Het Inlichtingenbureau heeft een faciliterende rol, met name richting gemeenten, en stelt daarmee andere partijen in staat om rechtmatige uitkeringsverstrekking te realiseren. Het Inlichtingenbureau is opgericht om uniforme, gestructureerde gegevensuitwisseling tussen gemeentelijke sociale diensten en andere organisaties mogelijk te maken. Een belangrijke concrete toepassing daarvan is de rechtmatigheidscontrole op uitkeringsverstrekking. Daar wordt veel gebruik van gemaakt door gemeenten.

Daarnaast kan het IB andere informatieproducten leveren, bijvoorbeeld over niet-gebruik van voorzieningen en de effectiviteit van dienstverlening. Wat opvalt is dat sommige van deze monitoringsproducten nauwelijks gebruikt worden...

...Een van de verklaringen voor het lage gebruik van bepaalde informatieproducten is volgens de onderzoekers mogelijk te vinden in de taakopvatting van gemeenten. Voor gemeenten geldt dat de nadruk ligt op rechtmatigheidscontrole en minder op bijvoorbeeld het tegengaan van niet-gebruik van voorzieningen.

De klanten van het IB zijn in de eerste plaats gemeenten en andere overheidsorganisaties. ... De burger is in de huidige dienstverlening van het IB een passief subject. 

Onderdeel; BKWI

In dit hoofdstuk bespreken we het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI). Het BKWI beheert Suwinet. Suwinet is een digitale infrastructuur die UWV, SVB en gemeenten in staat stelt om gegevens met elkaar uit te wisselen voor de uitoefening van hun taken...

...Suwinet is in 2002 ontstaan als gedeeld digitaal dossier van het UWV, CWI, gemeenten en SVB, bedoeld om de samenwerking rondom werk en inkomen mogelijk te maken. In de periode 2007-2014 is het gebruik van Suwinet sterk gegroeid. Dit was enerzijds het gevolg van enerzijds het ontsluiten van veel nieuwe gegevens (aansluiting van onder andere de GBA/BRP, RDW, DUO, Kadaster, KvK op Suwinet), waardoor een completer digitaal dossier op het gebied van werk en inkomen ontstond. Anderzijds werd Suwinet vanaf 2009 gebruikt voor levering van gegevens aan partijen buiten SUWI, waaronder de IND en DUO....

...In paragraaf 9.1 is reeds de ontwikkeling geschetst die BKWI in de periode tot 2014 doormaakte: er werden in die periode ook andere bronnen, van buiten het SUWI-domein, aangesloten op Suwinet. Voorbeelden hiervan waren gegevens van de Belastingdienst, het kadaster, de RDW, DUO. Daarnaast is in die periode begonnen om Suwinet te gebruiken om gegevens te leveren aan partijen buiten het SUWI-stelsel, zoals de IND, Justis. In de afgelopen jaren heeft de verbreding van diensten doorgezet. Langzamerhand heeft het BKWI een ontwikkeling gemaakt richting een generieke gegevensinfrastructuur op het domein van SZW. Zo is BKWI momenteel bezig met de ontwikkeling van een infrastructuur om een knooppunt te bieden voor gegevensuitwisseling op het gebied van beslagleggingen en schulden.

Alles bij de bron; Rijksoverheid [rapport als pdf]


 

Staatssecretaris Knops (BZK) geeft antwoord op vragen over het voorstel tot wijziging van de Paspoortwet.

Het gaat om het voorstel van rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met de uitvoering van Verordening (EU) 2019/1157 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende de versterking van de beveiliging van identiteitskaarten van burgers van de Unie en van verblijfsdocumenten afgegeven aan burgers van de Unie en hun familieleden die hun recht van vrij verkeer uitoefenen.

De Eerste Kamerfracties van D66, ChristenUnie, PVV, SGP en PvdD hebben deze vragen gesteld....

...3. Biometrische gegevens 

Het is de leden van de D66-fractie nog niet duidelijk welke autoriteit bevoegd is om de biometrische gegevens te vernietigen die verzameld zijn in het kader van de personalisatie van de identiteitskaart. Gebeurt dit in elke gemeente waar de kaart wordt uitgegeven of geschiedt dit centraal? Hoe is het toezicht op het daadwerkelijk vernietigen geregeld?

De biometrische gegevens zijn vingerafdrukken, gezichtsopname en de handtekening van de aanvrager. De vingerafdrukken worden bewaard totdat de uitreiking van het aangevraagde reisdocument heeft plaatsgevonden (dan wel de reden voor het niet uitreiken daarvan) in de administratie is geregistreerd (artikel 3, negende lid, van de Paspoortwet).

De overige biometrische gegevens (gezichtsopname en handtekening) worden op grond van de paspoortuitvoeringsregelingen (bv. artikel 72 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001) na de datum van verstrekking bewaard gedurende een periode van a) 11 jaar indien de geldigheidsduur van het verstrekte document 5 jaar of korter is of indien het verstrekte document niet wordt uitgereikt, of b) 16 jaar indien de geldigheidsduur van het verstrekte document langer dan 5 jaar is.

De reisdocumentenadministratie is volgens die uitvoeringsregelingen opgenomen in het zogenaamde reisdocumentenaanvraag- en archiefstation (RAAS). Zodra het einde van de bewaartermijn is bereikt, worden de gegevens in het RAAS automatisch vernietigd. Deze software is goed beveiligd en uitvoerig getest, ook op residusporen. De bevoegde autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de vernietiging van de gegevens. Het toezicht op de uitvoering van de wet berust op grond van artikel 58 van de Paspoortwet bij de minister van BZK...

...Voorts hebben de leden van de PVV-fractie vragen over het gestelde op pagina 7 van de memorie van toelichting:

‘Op dit moment worden op grond van artikel 3, tweede lid, van de Paspoortwet op een Nederlandse identiteitskaart en een vervangende Nederlandse identiteitskaart geen vingerafdrukken opgenomen. Deze bepaling wordt in verband met de uitvoering van de verordening geschrapt voor wat betreft de Nederlandse identiteitskaart.’. Kan de regering aangeven waarom nu over de eerdere bezwaren bij het opnemen van vingerafdrukken op een Nederlandse identiteitskaart heen wordt gestapt en in hoeverre en op welke wijze in voorliggend voorstel tegemoet is gekomen aan de eerdere bezwaren hierbij? 

Het opnemen van vingerafdrukken gebeurde voor 2014 op basis van Verordening (EG) Nr. 2252/2004.6 In 2014 werd besloten hiervan af te zien en de identiteitskaart niet langer aan te merken als reisdocument. De bezwaren die Nederland toen had tegen het opnemen van vingerafdrukken op de identiteitskaart zijn kenbaar gemaakt tijdens de onderhandelingen over deze nieuwe verordening (EU) 2019/1157. Er waren echter te weinig medestanders. Uiteindelijk heeft het kabinet ingestemd met deze verordening, vanwege het belang om zwakke documenten uit te faseren....

...Op pagina 7 van de memorie van toelichting staat geschreven: ‘Op grond van artikel 3, vijfde lid, van de verordening dient de Nederlandse identiteitskaart een opslagmedium te bevatten met een gezichtsopname en twee vingerafdrukken van de houder van de kaart, in digitaal formaat.’.

Kan de regering aangeven wat de gevolgen zijn voor de geldigheid van de identiteitskaart en de rechten van diens houder indien door een defect of storing aan het opslagmedium deze gegevens in digitaal formaat niet uit te lezen zijn, zo vragen de leden van de fractie van de PVV.

Er kunnen diverse redenen zijn waarom de chip van een document niet uitgelezen kan worden. Burgers wordt gevraagd zich in dat geval te melden bij de gemeentebalie. Indien de chip toch uitgelezen blijkt te kunnen worden bij de gemeentebalie, dan krijgt de burger het document terug. Als de chip ook bij de gemeentebalie niet uitgelezen kan worden, wordt de kaart naar de producent gestuurd voor nader onderzoek.

Alles bij de bron; RijksOverheid

 

In een maand tijd waren er bijna een half miljoen slimme meters met een storing, tot grote frustratie van energiebedrijven zoals Eneco en Essent. Volgens de koepel Energie-Nederland geven te veel slimme meters niet genoeg data door en vertraagt dit de energietransitie.

Een slimme meter moet twee keer per dag het verbruik doorgeven, maar dat lukt dus niet bij een storing zoals afgelopen maand bijna 500.000 keer voorkwam. Doordat dit niet kan, weten energiebedrijven niet of er extra of juist minder energie geleverd moet worden, legt Jan Fred van Wijnen, FD-journalist, uit. 'Dit was één van de redenen om zo massaal over te gaan op de slimme meters, want ze geven snel en actueel inzicht in het verbruik. Bij veel mensen doen ze het ook, maar ook steeds vaker doen ze het niet. Leveranciers vinden het irritant. Want het was een miljardenoperatie om over te gaan en dan is dit de achilleshiel.'

Het lijkt er niet op dat het structureel opgelost kan worden, legt Van Wijnen uit: 'Het begint erop te lijken dat dit technische onderdeel een ingebakken probleempje heeft.'

Alles bij de bron; BNR


 

De rechtszaak die de Consumentenbond en Data Privacy Stichting (DPS) tegen Facebook hebben aangespannen mag doorgaan, zo heeft de rechtbank Amsterdam geoordeeld. Beide partijen verwijten Facebook dat het jarenlang privégegevens van zijn gebruikers en hun Facebookvrienden verzamelde en deze gegevens zonder toestemming toegankelijk maakte voor derden...

...De rechter veegde alle bezwaren Facebook van tafel, zodat de rechtszaak kan doorgaan. 

"Facebook heeft geprobeerd allerlei juridische hobbels op te werpen en deze zaak zoveel mogelijk te vertragen, maar daar is het bedrijf gelukkig niet in geslaagd. Nu kunnen we echt aan de slag en zorgen dat consumenten krijgen waar ze recht op hebben", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. DPS-voorzitter Dick Bouma noemt het een mooie en belangrijke eerste stap van de rechtbank. "De uitspraak laat zien dat het loont om als collectief een vuist te maken tegen tech-giganten die privacyrechten met voeten treden." Ruim 185.000 mensen hebben zich inmiddels bij de massaclaim van beide organisaties aangesloten.

Alles bij de bron; Security


 

De Autoriteit Persoonsgegevens hoeft van de Raad van State niet op te treden tegen de afvalpas die de gemeente Arnhem gebruikt. Privacyactivist Michiel Jonker stelde dat de gemeente met deze pas de AVG overtreedt, iets waar de rechter in het hoger beroep niet in mee ging.

De kwestie rondom de Arnhemse afvalpas speelt al sinds 2015, toen de gemeente Arnhem de afvalpas voor het eerst inzette. Arnhemse huishoudens die toen restafval in ondergrondse afvalcontainers wilden weggooien, moesten daarvoor een adresgebonden afvalpas gebruiken. Hier maakte Arnhemmer Michiel Jonker bezwaar tegen. Uiteindelijk dwong hij een handhavingsverzoek af bij de Autoriteit Persoonsgegevens, die de gemeente een last onder dwangsom oplegde van maximaal 50.000 euro.

De gemeente besloot in 2017 om te stoppen met de pasjes, maar voerde deze in 2019 opnieuw in, via een nieuw systeem. Dit nieuwe systeem verwerkt de persoonsgegevens bij de container, maar anonimiseert deze daarna. De nieuwe afvalpassen werken met chipcodes die gekoppeld zijn aan woonadressen. Wanneer een gebruiker de afvalpas bij de container houdt, scant de kaartlezer deze chipcode en vergelijkt deze met een autorisatielijst die is opgeslagen op de kaartlezer.

'Vrijwel direct daarna' wordt de chipcode omgezet in een generiek viercijferig nummer en weer verwijderd als de container sluit. Daarmee is het adres niet meer te achterhalen. De AP vond dat de gemeente hiermee voldeed aan de AVG en dus die dwangsom niet hoefde te betalen, iets waar Jonker het niet mee eens was.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Gisterenavond eindigde de internetconsultatie waarmee de illegale surveillance van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding gelegaliseerd moet gaan worden. Je weet wel, die consultatie waar de afgelopen dagen zoveel over te doen was, omdat het wetsvoorstel ontzettend ingrijpend is en de wet er door dit demissionaire kabinet nogal vlug doorheen gejaagd wordt.

De termijn voor het geven van een reactie is, praktisch gezien, nog korter dan de formele vijf werkdagen die de minister ons ervoor gaf. Zo’n korte termijn is onbegrijpelijk juist omdat het wetsvoorstel een bijzonder ingrijpende verwerking van gevoelige (persoons-)gegevens van alle mensen in Nederland betreft.

De minister heeft in de toelichting op het voorstel ook niet uitgelegd waarom hij zoveel haast heeft. Het schijnbaar moedwillig en zonder opgave van reden ontwijken van een serieus maatschappelijk debat over dit voorstel is een type machtsvertoon dat in een vrije samenleving niet thuishoort. Dat is een schoffering van de tegenmacht, waar dit demissionaire kabinet de afgelopen maanden juist zo vol van was.

De consultatie is nu gesloten, maar heeft wel honderden reacties opgeleverd. Het laat zien dat mensen zich zorgen maken over deze wet en de korte reactietermijn. 

Onze reactie op de consultatie eindigt met een hele korte inhoudelijke reflectie. Met het voorstel introduceert het kabinet een mogelijk onnodige en bijzonder ruime bevoegdheid tot gegevensverwerking voor de NCTV, zonder passende waarborgen of toezicht. Dit demissionaire kabinet lijkt met dit wetsvoorstel feitelijk een derde geheime dienst in Nederland te creëren. Bits of Freedom adviseert de minister daarom het voorstel niet in te dienen en met de Tweede Kamer in debat te gaan over de taakstelling van de NCTV.

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom


 

Op 1 maart 2021 heeft het kabinet de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van de Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) op Google G Suite Enterprise en G Suite for Education die in opdracht van het ministerie van J&V, de Hogeschool van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen zijn uitgevoerd.

Uit deze DPIA’s blijkt dat bij het gebruik van deze producten van Google in het onderwijs privacyrisico’s bestaan. Naar aanleiding van de DPIA’s is de AP als onafhankelijk toezichthouder om een advies gevraagd door SURF en SIVON namens de individuele schoolbesturen. 

Onlangs heeft de AP het advies over de DPIA op Google G Suite for Education aan SURF en SIVON opgeleverd. De AP stelt dat de geconstateerde risico’s zien op fundamentele beginselen die gelden voor elke verwerking van persoonsgegevens die valt onder de AVG. Door de onduidelijkheid die bestaat over de verwerking van persoonsgegevens door Google kan deze verwerking nu niet rechtmatig plaatsvinden. Dat vinden wij niet acceptabel...

...We gaan er vanuit dat Google voor de start van het schooljaar 2021/2022 de geconstateerde tekortkomingen heeft opgelost. SURF en SIVON zijn samen met Strategisch Leveranciersmanagement Rijk (SLM Rijk) in gesprek met Google. Tevens verkennen zij wat de gevolgen zijn wanneer Google de tekortkomingen niet tijdig heeft opgelost.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Justis en de Rotterdamse vervoerder RET zijn een pilot gestart met het digitaal identificeren van boa’s. Op dit moment legitimeren boa’s zich met een fysieke pas. Justis verstrekt deze bij toekenning van de opsporingsbevoegdheid. Een digitaal ID moet ervoor zorgen dat de boa’s zich veiliger, flexibeler en efficiënter kunnen legitimeren.

Het digitale ID werkt via een mobiele app op het eigen device van de boa. Als extra controle kan een reiziger het digitale ID verifiëren door een unieke QR-code met de eigen mobiele telefoon te scannen. Deze leidt naar een verificatiepagina van de overheid om zo zeker te weten dat het om een geldig ID gaat. 

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Demissionair staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken is twee onderzoeken gestart naar een tijdelijk pseudoniem burgerservicenummer (BSN) dat per instantie en transactie wordt gegenereerd en een BSN dat burgers op verzoek kunnen laten wijzigen. Aanleiding is onder andere het datalek bij de GGD en de toeslagenaffaire.

Volgens de staatssecretaris wordt terughoudend met het vervangen van BSN's omgegaan, omdat het wijzigen van burgerservicenummers veel onvoorziene en oncontroleerbare gevolgen kan hebben. Het gaat dan met name om de overheid en veertigduizend zorgpartijen die niet zijn aangesloten op systematische verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (BRP). Knops laat nu een externe partij onderzoek doen naar het op grotere schaal vervangen van BSN's. De resultaten worden eind dit jaar verwacht.

Daarnaast vindt er ook een tweede onderzoek plaats naar een tijdelijk pseudoniem BSN dat per instantie en transactie wordt gegenereerd. Knops stelt dat pseudonimisering technisch mogelijk is, maar het minder duidelijk is onder welke omstandigheden dit zinvol kan worden geïmplementeerd. In overleg met de grote uitvoeringsorganisaties, de VNG en de ministeries van Financiën en Volksgezondheid worden deze mogelijkheden nu onderzocht. De resultaten worden in de herfst van dit jaar verwacht.

Alles bij de bron; Security


 

Amnesty International, Bits of Freedom, Open State Foundation, Vrijschrift en Waag hebben maandag hun zorgen en kritiek geuit over een wetsvoorstel. Dat wetsvoorstel maakt het mogelijk voor terrorismecoördinator NCTV om burgers online te volgen.

Het voorstel is ter consultatie aangeboden. Dat betekent dat burgers, bedrijven en organisaties suggesties kunnen doen voor verbetering van de wetgeving. Normaliter duurt het consultatieproces minimaal vier weken, volgens de Rijksoverheid. Dit proces duurt echter een week en stopt op woensdag. Dat is volgens de organisaties te kort voor een "heftig en omstreden voorstel".
 

"We kunnen alleen een constructieve reactie geven na een grondige bestudering. Daarvoor zijn vijf werkdagen niet alleen niet genoeg. Het is een schoffering van de tegenmacht", zegt Evelyn Austin van Bits of Freedom.

De vijf organisaties vragen minister van Justitie Ferd Grapperhaus de consultatie opnieuw te doen en een reactietermijn te geven van minimaal vier weken. "De onderste steen van het handelen van de NCTV moet eerst naar boven komen, voordat er over een 'oplossing' gesproken kan worden.", zegt Merel Koning van Amnesty International.

In april onthulde NRC dat de NCTV jarenlang privacygevoelige informatie over burgers heeft verzameld en gedeeld, wat in strijd is met de wet. Ook volgden NCTV-medewerkers met nepaccounts op sociale media honderden politieke campagneleiders, religieuze voormannen en activisten.

Alles bij de bron; NU


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha