- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vorige maand zag het ministerie nog een toekomst voor de commissie, Begeleidingscommissie Digitale Ondersteuning Bestrijding Covid-19, maar nu vindt Kuipers die ‘niet meer noodzakelijk voor de bestrijding van de pandemie’.
Kamerleden Kees van der Staaij (SGP), Nicki Pouw-Verweij (JA21) en Pieter Omtzigt zijn verbaasd over het besluit en vinden het voorbarig om de commissie, die adviseert over de inzet van apps als de CoronaMelder en de CoronaCheck-app, nu al op te heffen. ‘De regering weigert te stoppen met de coronapas en de QR-code, maar de commissie die daarover onafhankelijk advies uitbrengt, moet al wel worden opgedoekt’, zegt Van der Staaij.
Het ministerie van Volksgezondheid (VWS) vroeg in het voorjaar van 2020 vijftien externe deskundigen op het gebied van privacy, technologie, ethiek en infectieziektebestrijding ongevraagd en gevraagd advies te geven over corona-apps, maar worstelt al enkele tijd met de rol van de commissie.
In januari plaatsten enkele commissieleden vraagtekens bij de omgang van het ministerie met hun adviezen. Die adviezen, af en toe kritisch van toon, werden meermaals naar de Tweede Kamer gestuurd op momenten dat de Kamer daar niets meer mee kon, omdat wetten al waren aangenomen en debatten al hadden plaatsgevonden.
De covoorzitter van de commissie, hoogleraar health technology assessment Erik Buskens (Rijksuniversiteit Groningen), benadrukt dat er nog altijd behoefte bestaat aan deskundig en extern advies, bijvoorbeeld over het coronatoegangsbewijs, dat bij internationaal reizen en evenementen nog steeds wordt gebruikt. ‘Waarmee ik niet zeg dat wij dat advies moeten geven. Zolang het er maar komt’.
Alles bij de bron; Volkskrant
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Er is geen wettelijke basis voor de verplichte aanschaf van het inlogmiddel eHerkenning, dat onder andere moet worden gebruikt voor het doen van belastingaangifte, zo heeft de belastingrechter geoordeeld. Een bedrijf dat weigerde eHerkenning aan te schaffen en zodoende geen aangifte kon doen hoeft een naheffing van de Belastingdienst niet te betalen.
Via eHerkenning kunnen ondernemers bij alle aangesloten organisaties inloggen en zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister regelen. Bestaande zakelijke inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft, zodat alleen eHerkenning overblijft. Bedrijven moeten vanaf 1 januari 2020 eHerkenning verplicht gebruiken om aangifte bij de Belastingdienst te doen....
...De rechtbank stelt dat de Algemene wet bestuursrecht een wettelijke basis kan bieden, mits de verplichte aanschaf van eHerkenning voor het doen van een aangifte in de wet staat. Deze wet ontbreekt echter. Volgens de rechter moet belastingaangifte kosteloos zijn. Voor de betalingsverplichting bij eHerkenning bestaat dan ook geen wettelijke basis. Daaruit concludeert de rechter dat de ministeriële regeling uit de Algemene wet inzake rijksbelastingen geen rechtsgrond biedt. Dat een deel van de kosten worden vergoed maakt dit niet anders.
Op basis hiervoor komt de belastingrechter tot het oordeel dat het bedrijf uit het Gooi wel belastingaangifte wilde doen, maar dit niet kon zonder eHerkenning. "Dit klemt omdat voor het verplicht stellen van het gebruik tegen betaling van eHerkenning iedere rechtsgrond ontbreekt", aldus de rechter. Die voegt toe dat de Belastingdienst dan ook geen naheffingsaanslag kan opleggen. De rechter heeft de naheffingsaanslag van de fiscus vernietigd.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De burgerrechtencoalitie die eerder de rechtszaak tegen SyRI won roept de Eerste Kamer vandaag op om tegen datasurveillancewet WGS te stemmen. De Raad van State oordeelde onlangs positief over het voorstel voor de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS), ook wel 'Super SyRI' genoemd.
De WGS biedt een juridische basis voor overheidsorganisaties én private partijen, verenigd in samenwerkingsverbanden, om persoonsgegevens met elkaar te delen. Bijvoorbeeld bij vermoedens van fraude of georganiseerde criminaliteit. In het voorstel zijn vier samenwerkingsverbanden aangewezen om gegevens met elkaar te delen, maar dat aantal kan de regering later uitbreiden.
In november adviseerde de Autoriteit Persoonsgegevens de Eerste Kamer om tegen het wetsvoorstel te stemmen, omdat het de deur wagenwijd openzet voor onbegrensde surveillance door een onbegrensde hoeveelheid partijen, publiek en privaat.
Het gaat onder de WGS niet alleen om feitelijke gegevens die bedrijven en overheden met elkaar delen, maar ook om signalen, vermoedens en volledige zwarte lijsten die worden uitgewisseld en met elkaar verknoopt. Daarbij kunnen deze partijen op basis van deze schaduwadministraties 'interventies' met elkaar afstemmen waarin ze handhavend optreden tegen burgers die in hun vizier belanden.
"Om het massaal delen van persoonsgegevens tussen de overheid en bedrijven mogelijk te maken, schuift de WGS tal van geheimhoudingsplichten, privacyrechten en juridische waarborgen opzij die vanouds hebben gegolden voor het verwerken van persoonsgegevens", zo stelt de burgerrechtencoalitie. Die waarschuwt voor een vergaande, grootschalige uitholling van de rechtsbescherming van burgers en ongerichte data-surveillance.
Het kabinet wil bovendien de mogelijkheid creëren om in geval van 'spoed' nieuwe samenwerkingsverbanden te starten, zonder dat de Kamer zich hierover kan buigen.
Behalve die mogelijkheid om nieuwe samenwerkingsverbanden op te richten, bevat het voorstel ook vier samenwerkingsverbanden die al jarenlang functioneren, maar tot nu toe nooit in wetgeving waren vastgelegd. Met de WGS wil het kabinet daar nu achteraf alsnog een wettelijke basis voor creëren.
De partijen uit de SyRI-coalitie wijzen erop dat het door de rechter verboden systeem SyRI ook jarenlang zonder wettelijke basis werd toegepast en zien sterke overeenkomsten met de samenwerkingsverbanden die de WGS nu moet legitimeren: “Ingrijpende praktijken waarbij persoonsgegevens worden verwerkt in strijd met de fundamentele rechten van burgers, worden bij wijze van proef opgetuigd en jarenlang voortgezet, om deze later als voldongen feit te voorzien van een wettelijke basis. Fundamentele rechten die burgers moeten beschermen tegen ongerechtvaardigd overheidshandelen verworden daarbij tot te nemen obstakels.”
"Dit is in strijd met de Grondwet, die voorschrijft dat inbreuken op de privacy moeten worden opgenomen in wetgeving die door het parlement is goedgekeurd", merkt de burgerrechtencoalitie op. De maatschappelijke coalitie tegen SyRI bestaat uit het Platform Burgerrechten, het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten, FNV, de Landelijke Cliëntenraad, Privacy First, Stichting KDVP en schrijvers Maxim Februari en Tommy Wieringa.
Alles bij de bronnen; Security & Emerce
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie hield maandenlang het verslag van een onderzoek naar hun afluisterapparatuur geheim. In het verslag is beschreven of de beveiliging van de apparatuur en de afgetapte gegevens op orde is. Dat gaat dus over de betrouwbaarheid en controleerbaarheid van een zware bevoegdheid.
De politie weigerde een beslissing op ons verzoek te nemen, overtrad de wet, negeerde de rechter én had er ook nog eens bakken met geld voor over. Maar na lang knokken kregen we het verslag ein-de-lijk in handen. En verrassend genoeg censureerde de politie slechts tien procent (en voor een deel daarvan zijn we opnieuw naar de rechter gestapt.)
Wat er in staat? Het zijn niet de grote problemen die je zou verwachten in een rapport dat de politie maandenlang angstvallig geheim hield. Uit het rapport blijkt dat de politie wel algemeen beleid heeft op het gebied van het beveiligen van informatie, maar dat dat beleid vaak niet is toegespitst op de afluisterapparatuur. Verder is sprake van verouderde software, leert de politie niet van incidenten omdat er geen evaluatie daarvan plaatsheeft en is niet duidelijk of er zogenaamde pentesten gedaan zijn. De onderzoekers vinden dat de politie dit meteen op orde moet brengen.
Kunnen we er dan van uitgaan dat de politie de beveiliging van de afluisterapparatuur inmiddels in orde heeft? Het eerlijke antwoord is: we weten het niet, we hebben werkelijk geen idee. De politie vertelde ons in een gesprek dat ze de problemen meteen opgepakt heeft. Maar dat is weer niet vastgelegd in een document dat openbaar gemaakt kan worden. "Vertrouw ons maar op onze blauwe ogen."
Maar ja, vertrouwen is goed, controle is beter. De politie heeft bevoegdheden die anderen niet hebben, zoals het afluisteren van telefoon- en internetverbindingen. Daar moet dan wel met de nodige zorgvuldigheid gebeuren. En controleerbaar voor de samenleving. Daar hoort bij dat de politie rapporten niet onnodig geheim houdt voor de Tweede Kamer. Of dat de politie ons recht op informatie ondermijnt. Of dat de politie de gebreken oncontroleerbaar herstelt. Of dat de politie nieuwe onderzoeken naar eventuele problemen uitstelt. We willen de politie graag vertrouwen, maar ze maakt het ons soms wel erg moeilijk.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Maandag start een proef waarbij mensen die met meerdere treinvervoerders moeten reizen, dat kunnen doen op basis van de gps van hun telefoon. Daar zitten echter wel haken en ogen aan op het gebied van privacy, zeggen experts.
Reizigers die nu willen overstappen naar een andere treinvervoerder moeten daarvoor uit- en inchecken bij verschillende gekleurde palen op het perron. In de praktijk wordt dit regelmatig vergeten.
Translink en OVpay gaan reizigers nu een alternatief bieden: reizen op basis van de gps op je telefoon. Een app houdt dan bij welke route iemand heeft afgelegd. Via Translink wordt de prijs van de reis berekend en komt de betaling vervolgens bij de juiste vervoerder terecht.
Reizigers moeten de app aanzetten op het beginstation. Zij krijgen dan een QR-code waarmee ze door de poortjes op het station kunnen komen. Aan het einde van de reis moeten ze de app weer afsluiten. Die zou dan moeten stoppen met het volgen van de locatie.
Een woordvoerder van Translink benadrukt dat het bedrijf alleen gegevens verzamelt die nodig zijn om de prijs van de reis te berekenen. "Daarnaast gaat het om een vrijwillige proef. Anoniem reizen met een niet-persoonlijke ov-kaart blijft mogelijk", zegt de woordvoerder.
Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT & Recht aan de Radboud Universiteit, legt uit dat zo'n systeem inderdaad zo kan worden ontworpen dat aan de AVG wordt voldaan. "Mits de verzamelde gegevens goed worden beveiligd, niet te lang worden opgeslagen en niet voor andere doelen worden gebruikt." Hij benadrukt dat het belangrijk is dat mensen echt vrijwillig kunnen kiezen.
Zuiderveen Borgesius zou er zelf geen gebruik van maken. "Gps-signalen kunnen tot op een paar meter nauwkeurig zijn. In theorie kunnen ze dus ook zien dat je op Utrecht Centraal naar het toilet bent geweest en hoelang je daar hebt gezeten. Of bij welk fastfoodrestaurant je eten haalt op het station en hoe vaak." En dat is precies waar het verschil in zit, zegt de hoogleraar. Een ov-chipkaart levert minder gevoelige data dan het gps-systeem.
Ook burgerrechtenorganisatie Bits for Freedom is geen fan van de proef. "Waar het volgen bij een ov-chipkaart stopt op het moment dat je uitcheckt, gaat dat bij deze proef door totdat je de app afsluit. Als mensen al vergeten uit te checken met een ov-kaart, is de kans op vergeten dan niet groter met een app?", zegt een woordvoerder.
De organisatie benadrukt net als de hoogleraar dat locatiegegevens veel prijsgeven over een persoon. "Niet alleen waar je woont en werkt, maar ook wie en wat je op welke momenten bezoekt. De privacy-inbreuk is dus groter dan bij de ov-chipkaart, terwijl de voordelen ervan voor reizigers niet bepaald evident zijn."
Alles bij de bron; MSN
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Carola Schouten voor Armoedebeleid wil dat verschillende instanties persoonsgegevens kunnen delen om zo armoede in de samenleving te bestrijden. Met de datadeling hoopt het ministerie van Sociale Zaken personen te identificeren die in aanmerking voor een extra financiële toelage komen, zo meldt Trouw.
"Dit is een heel delicate discussie, dat besef ik. De afgelopen jaren is het delen van informatie vooral gebruikt om mensen te straffen. Ik wil dit doen voor de goede dingen, om mensen te helpen", aldus de minister tegenover de krant...
...De minister wil nu dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) inkomensgegevens van het UWV kan gebruiken om deze personen te identificeren.
Sociale Zaken heeft het delen van persoonsgegevens eerder onderzocht, maar toen bleek dit niet onder de AVG mogelijk te zijn. De privacy-inbreuk was niet proportioneel ten opzichte van het beoogde doel. Inmiddels denkt de minister dat het datadelen technisch wel mogelijk is en zal ze naar eigen zeggen de Autoriteit Persoonsgegevens hierbij betrekken.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Een Nederlandse digitale identiteitskaart is wettelijk nog niet mogelijk, zo stelt staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering.
Follow the Money kwam in december met een artikel dat grote techbedrijven en overheden de komst van een nieuwe, digitale identiteit voor iedereen promoten en daarbij meeliften op de coronacrisis. Experts waarschuwden daarbij voor vergaande gevolgen. Zo vreest hoogleraar privacy en identiteit Bart Jacobs van de Radboud Universiteit voor "het einde van vrijheid zoals we die kennen" als politici de verkeerde keuzes maken. Volgens Jacobs zit achter de lobby voor digitale datavergaring "een agenda van surveillance waartegen we ons moeten verzetten."
Aanleiding voor SP-Kamerlid Leijten om opheldering te vragen. "De Nederlandse digitale identiteitskaart bestaat op dit moment niet. De wet op de identificatieplicht laat dit niet toe", reageert Van Huffelen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Oisterwijks raadslid Myrte Hesselberth van partij PRO heeft afgelopen raadsvergadering een pleidooi gehouden over de privacybescherming van inwoners. Haar partij maakt zich zorgen over de gemeentelijke procedure en de bescherming van privacy bij afhandeling van aan de raad toegezonden brieven.
Een inwoner uit Oisterwijk zou na het schrijven van een ingezonden brief aan de raad, ondanks dat deze door de gemeente geanonimiseerd moeten worden, toch benaderd zijn door een journalist. Uit navraag blijkt echter dat er iets anders aan de hand is; in ieder geval geen procedurefouten! Daarbij komt dat verder aanscherpen van de procedure ook het grondwettelijke recht op vrije nieuwsgaring én de openbaarheid van bestuur zou kunnen schaden.
Inwoners kunnen de gemeenteraadsleden persoonlijk aanspreken, of een ingezonden brief sturen aan alle commissie- en raadsleden tegelijk. Deze ingezonden brieven aan de raad, behoren dus bij hun raadswerk, en moeten daarmee in principe openbaar beschikbaar zijn. Wel worden uit privacy overwegingen altijd de namen en adressen op ingezonden brieven door de gemeente verwijderd, alvorens deze openbaar worden gemaakt. Het zijn wettelijke, maar ook algemeen aanvaarde privacyregels.
Vorig jaar is de gemeente gestopt met het openbaar publiceren van ingekomen brieven. Er wordt nog wel een korte melding gemaakt van de ontvangst op het openbaar zichtbare deel van het Raadsinformatiesysteem, maar de brieven worden niet meer openbaar gepubliceerd. Het is dan aan de inwoners of aan de pers om de brieven op te vragen, alvorens er kennis genomen kan worden van de inhoud. Ook in dat geval worden de brieven geanonimiseerd.
Alles bij de bron; OisterwijksNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Een vacature bij het ministerie van Justitie voor een beleidsmedewerker interceptie en digitale opsporing, heeft geleid tot Kamervragen. VVD-Kamerlid Queeny Rajkowski wil uitleg van minister Dilan Yesilgöz.
Volgens de vacaturetekst moet de kandidaat de komst van 5G voorbereiden, aan de slag met de bewaarplicht van telecomgegevens en ‘samen met collega’s van cybercrime’ onderzoek doen ‘naar (voor- en nadelen van) mogelijkheden om communicatie van OTT-communicatiediensten, zoals Whatsapp, Signal e.d. op een proportionele wijze aftapbaar te maken’.
Rajkowski vraagt wat het uiteindelijke doel van die onderzoeken is maar ook wat de voor- en nadelen zijn. ‘Op welke wijze zou volgens u überhaupt de communicatie van deze OTT-diensten op proportionele wijze aftapbaar kunnen worden gemaakt?’
Bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Kajsa Ollongren van Defensie stelt toch een onafhankelijk onderzoek in naar het op grote schaal verzamelen van data van burgers door een onderdeel van de Koninklijke Landmacht, blijkt woensdag uit een Kamerbrief. Henk Kamp, de vorige minister van Defensie, had eerder gezegd dat niet te willen.
In 2020 kwam naar buiten dat het experimentele landmachtonderdeel Land Information Manoeuvre Centre (LIMC) op grote schaal informatie verzamelde in het kader van de coronacrisis. Daarbij werd de privacywet overtreden.
Alles bij de bron; NU