- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Politiemensen hebben na uitgebreid (digitaal) onderzoek personen aangehouden voor een aantal lopende zaken. De verdachten waren tot dan toe onvindbaar, maar zijn nu opgespoord en aangehouden.
De eerste verdachte werd gezocht voor een straatroof in 2019. De man was al enige tijd onvindbaar maar is donderdagmiddag aangehouden in Etten-Leur. De tweede verdachte werd verdacht van een poging inbraak op 27 maart 2021.
Collega’s van het cyberteam van Basisteam Markdal hebben al hun digitale onderzoeksmiddelen ingezet om de man op te sporen. Uiteindelijk hebben zij, onder meer via beelden op social media, een mogelijke locatie kunnen achterhalen. De verdachte zonder vaste woon- of verblijfplaats is aangehouden en meegenomen voor verhoor en onderzoek.
Alles bij de bron; Politie [via Cops-in-Cyberspace]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie probeert al sinds juni 2019 onder een wob-verzoek uit te komen dat daarover gaat, ingediend door de Volkskrant.
De krant schetst een tijdlijn van de gebeurtenissen in deze zaak. De Volkskrant vroeg om 'documenten over de afwegingen van het beleid van de politie' als het gaat om het gebruiken van hacktools van omstreden origine, zoals de Pegasus-spyware van de NSO Group. Na het verzoek in juni van 2019 had de politie officieel twee maanden om te reageren op het wob-verzoek. Pas na vijf maanden kwam er een reactie, waarin de politie zei dat ze 'in het geheel geen mededelingen kon doen' over de aanwezigheid van documenten.
De Volkskrant tekende bezwaar aan tegen de beslissing van de politie, die daarop niet reageerde. Een rechtsgang volgde en de rechter vonniste in de zomer van 2021 dat de politie moest reageren, op straffe van een dwangsom die op kon lopen tot 15.000 euro. Opnieuw bleef het stil bij de politie, tot eind maart jongstleden. De Volkskrant: "alle aanwezige documenten worden ‘integraal’ geweigerd". Het dagblad meldt niet of de dwangsom dan inmiddels betaald is.
Hoogleraar staatsrecht Wim Voermans noemt de handelswijze van de politie in de krant 'bizar', 'traineertechnieken' en '[...] onsamenhangende en intimiderende juridische gekkigheid'. Rejo Zenger van digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom zegt de ervaring van de krant ook meegemaakt te hebben: "Ook bij onze verzoeken merken we dat de politie regelmatig koste wat het kost informatie waar we met zekerheid recht op hebben onder de pet probeert te houden. Er heerst een verderfelijke, gesloten cultuur bij de politie." Hij bestempelt het gedrag verder als een 'regelrechte ondermijning van de waarden van onze democratische rechtsstaat'.
In september van 2021 wilde het toen demissionaire kabinet ook al geen uitspraken doen over de vraag of Nederlandse instellingen gebruikmaken van de Pegasus-spyware.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vorig jaar presenteerde de Europese Commissie plannen voor de invoering van een digitale identiteit waarmee burgers zich in de gehele Europese Unie kunnen identificeren. Vanuit een speciale wallet-app voor smartphones moeten burgers zich kunnen identificeren en elektronische documenten delen. Grote platformen zullen worden verplicht om de nieuwe Europese digitale identiteit te accepteren.
De lessen die zijn geleerd met het gebruik van het digitale coronabewijs en andere digitale middelen die tijdens de coronacrisis zijn ingezet zullen worden meegenomen in de ontwikkeling van een Europese digitale identiteit, zo heeft staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering laten weten....
....Kamerlid Van Haga vroeg o.a. of Van Huffelen kan bevestigen dat het opslaan van de persoonskenmerken adres, leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, nationaliteit, onderwijskwalificaties, -titels en -diploma’s, beroepskwalificaties, -titels en –licenties, openbare vergunningen en licenties en financiële en bedrijfsgegevens door de EU als minimale eis is gesteld voor de Europese digitale identiteit.
"Ja, dat kan ik bevestigen", antwoordt de staatssecretaris. Ze merkt op dat de voorgestelde verordening voor het Europese digitale identiteit raamwerk de minimale set van attributen omschrijft die lidstaten uit authentieke bronnen ter beschikking moeten stellen voor gebruik in de wallet-app. "Deze gegevens worden echter nooit 'door de EU' ergens opgeslagen", voegt Van Huffelen toe. "De burger kiest er altijd zelf in vrijwilligheid voor om attributen in een zelf gekozen wallet op te nemen."
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Bij politiedatabase Camera in Beeld zijn in Nederland inmiddels 299.103 camera's geregistreerd. De politie maakt van de database gebruik om te zien waar in Nederland camerabewaking is. Bij misdrijven kan de politie vervolgens via het systeem beelden opvragen.
De camera's hangen op ruim 58.000 locaties in Nederland. Sinds vorig jaar mei, de laatste keer dat de politie de cijfers over Camera in Beeld vrijgaf, zijn er ruim 20.000 camera's aan de database toegevoegd.
De meeste camera's in het systeem zijn van bedrijven. Dat zijn er inmiddels 49.000, 4.000 meer dan vorig jaar. Particulieren meldden meer camera's aan. Met 49.000 camera's werden er sinds vorig jaar mei ruim 5.000 beveiligingscamera's toegevoegd. In de database zijn ook nog eens 19.543 publieke camera's opgenomen. Dat zijn camera's van overheden, die op openbare plekken hangen.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Met het wetsvoorstel ‘Verzamelwet gegevensverwerking VWS‘, tot eind april in consultatie, moeten kindertelefoon en luisterlijnen het ip-adres en telefoonnummer van chatters en bellers kunnen verwerken.
Personen die nu contact zoeken met een luisterlijn zijn anoniem, staat in de Jeugdwet, maar volgens de AVG is pas sprake van anonimiteit wanneer het niet mogelijk is om betrokkenen te identificeren. Het woord anoniem wordt in de bepalingen daarom vervangen door ‘niet direct herleidbaar’.
Het voorstel is ook ingegeven door misbruik van de lijnen. Met de nieuwe wet kan de kindertelefoon ip-adressen of telefoonnummers tijdelijk blokkeren. Het wetsvoorstel moet ook in andere wetten soelaas bieden, onder meer voor het Centrum Indicatiestelling Zorg en Veilig Thuis.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vandaag is het wetsvoorstel openbaar gemaakt dat de bevoegdheden van de geheime diensten verruimt en het toezicht juist vermindert. Daar maken wij ons best wel zorgen over. Gelukkig vraagt het kabinet burgers en organisaties om een reactie. Wij geven een inhoudelijke bijdrage via het consultatieproces, maar ook jij kan je mening geven....
...Als je niet toekomt aan een inhoudelijke reactie, kun je het kabinet ook simpelweg laten weten dat je dit belangrijk vindt, met ze meekijkt en verwacht dat ook in de toekomst jouw burgerrechten voldoende beschermd blijven. We herinneren je graag aan het referendum, waar een meerderheid aangaf tégen de ongerichtheid van bevoegdheden als het sleepnet te zijn. Die stemmen mogen niet (opnieuw) genegeerd worden. Geef dus nu via de internetconsultatie aan het kabinet mee dat je wilt dat ze ook nu onze burgerrechten prioriteren. Dat het belangrijk is dat er effectief en dus bindend toezicht op de geheime diensten is. En dat de 'nee' tegen massasurveillance door bulkbevoegdheden, zoals het sleepnet, nog altijd een nee is. En vul dit vooral aan met je eigen, inhoudelijke bijdrage.
Relatief weinig mensen en organisaties maken gebruik van zo'n internetconsultatie, dus jouw stem telt voor honderd. Laat je horen! Je vindt de internetconsultatie hier, je hebt tot en met zondag 17 april om te reageren.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De inlichtingendiensten AIVD en MIVD krijgen tijdelijk meer bevoegdheden om grote hoeveelheden informatie te onderscheppen en om netwerken te hacken. Dat is volgens het kabinet nodig om op te kunnen treden tegen digitale aanvallen van landen zoals China en Rusland....
....De tijdelijke wet is vrijdag openbaar gemaakt door ministers Hanke Bruins-Slot (Binnenlandse Zaken) en Kajsa Ollongren (Defensie). Ze zijn respectievelijk verantwoordelijk voor de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) en Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD).
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het kabinet wil dat pasfoto's, vingerafdrukken en handtekeningen voor identiteitskaarten en paspoorten centraal worden opgeslagen en wil hiervoor de Paspoortwet wijzigen. Wie een paspoort of id-kaart aanvraagt moet pasfoto, vingerafdrukken en handtekening afstaan. De gegevens worden bij de gemeente bewaard. Na de uitgifte van het identiteitsdocument worden de afgenomen vingerafdrukken verwijderd.
Als het aan het kabinet ligt wordt de Paspoortwet aangepast. "Zodat de pasfoto’s, vingerafdrukken en handtekeningen digitaal op een centrale plek worden opgeslagen." Wanneer de vorige aanvraag bij een andere gemeente is gedaan, moeten de gemeenten elkaar vragen om de pasfoto’s. "Dat kost tijd en er is kans op fouten", aldus het kabinet. Hoe vaak erin dit proces fouten worden gemaakt wordt niet vermeld.
Door de biometrische gegevens centraal op te slaan zullen pasfoto’s, vingerafdrukken en handtekeningen voor alle gemeenten op een centrale plek beschikbaar zijn, zo laat het kabinet verder weten. Dat claimt dat de centrale opslag ook fraude met identiteitskaarten of paspoorten beter kan voorkomen, maar wederom wordt dit niet met cijfers onderbouwd.
Verder wil het kabinet de geslachtsvermelding op de Nederlandse identiteitskaart schrappen. Via Internetconsultatie.nl kan er tot 31 mei op het voorstel worden gereageerd.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Bit of Freedom heeft zich in de Tweede Kamer laten horen over de zogenaamde NCTV-wet. Dit voorstel kent de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) onder andere de bevoegdheid toe om burgers op het internet in de gaten te houden. Wij willen geen derde inlichtingendienst. En we legden dus de Tweede Kamer –op hun uitnodiging– graag uit waarom wij vinden dat de wet in huidige vorm volstrekt onacceptabel is en dus niet aangenomen mag worden.
Dit zijn de belangrijkste punten:
- De doelstellingen, taken en bevoegdheden in het wetsvoorstel zijn onvoldoende afgebakend. Zo worden de bevoegdheden nu toegekend "in het kader van het verhogen van de weerbaarheid ten aanzien van terrorismebestrijding en de bescherming van de nationale veiligheid, door het versterken van de weerbaarheid van de samenleving, het voorkomen van maatschappelijke ontwrichting en het beschermen van vitale belangen van de samenleving." Snap jij het nog? Dit wetsvoorstel komt voort uit een wens om duidelijkheid te creëren over de taken en bevoegdheden van de NCTV, zodat dat leidt tot voorspelbaar en controleerbaar handelen. Door de ruime formulering schiet het voorstel nu zijn doel voorbij. Er is dus strakkere afbakening nodig.
- De bevoegdheid tot het verzamelen van gegevens uit open bronnen moet uit de wet gehaald worden. Hiermee zou de NCTV vanachter nep-accounts burgers, waaronder journalisten, geëngageerde jongeren, politici en activisten, in de gaten kunnen houden en hun online-uitingen analyseren. Hierbij maken zij bovendien gebruik van geavanceerde technologie waardoor er heel veel gegevens kunnen worden gevonden en aan elkaar verbonden. Dit maakt een grote inbreuk op fundamentele rechten en vrijheden, zoals het recht op privacy en het recht op vrije meningsuiting. En bemoeilijkt een open publiek debat en het schaadt onze open en vrije samenleving. Deze bevoegdheid moet uit het voorstel worden geschrapt.
- De bevoegdheid om de gegevens van mensen te delen is nog een ander voorbeeld van die onnodig ruime formulering. In de toelichting bij het wetsvoorstel wordt benadrukt dat het onderzoek zich richt op "trends en fenomenen" en écht niet op personen of organisaties. Dan lijkt het ons ook niet nodig dat er in het openbaar maken en delen van de resultaten van die onderzoeken persoonsgegevens kunnen staan. De bevoegdheid gegevens te delen moet dus worden beperkt tot niet tot individuen herleidbare gegevens.
- Het voorstel kent een gebrek aan voldoende waarborgen en toezicht. Bevoegdheden zoals het openbronnenonderzoek krijgen geheime diensten alleen maar met voldoende waarborgen en toezicht. Daar ontbreekt het volledig aan in dit voorstel.
Samen met Amnesty schreven ze daarnaast een brief aan de Tweede Kamer over dit wetsvoorstel. Ook daarin maakten ze deze punten. En riepen ze gezamenlijk de Tweede Kamer op om:
- Ervoor te zorgen dat de doelstellingen en taken van de NCTV duidelijker worden afgebakend, zodat bevoegdheden niet kunnen worden misbruikt om mensenrechtenverdedigers, journalisten, politieke oppositie of activisten te surveilleren.
- De bevoegdheid tot het verzamelen van gegevens uit open bronnen en zo burgers op het internet te volgen uit het wetsvoorstel te schrappen.
- Persoonsgegevens uit te sluiten van de analyses en duiding die de NCTV openbaar maakt en deelt met andere partijen.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom .... ze hebben ook nog steeds twee open vacatures ....
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Harbers (IenW) geeft antwoorden op Kamervragen over de invoering van de Intelligente Snelheidsbegrenzer per 1 juli 2022 en de privacyrisico's daarvan.
....Vraag 3
Klopt het dat dit systeem er niet alleen is om de bestuurder te waarschuwen voor een snelheidsovertreding, maar ook een black box bevat met alle rijgegevens, die door de politie en het OM en andere overheidsinstanties opgevraagd kan worden?
Antwoord 3
Het gaat om meerdere systemen die verplicht worden. De snelheidsassistent vergelijkt de gereden snelheid met de snelheid en de lokaal geldende snelheidslimiet. Hierbij worden geen data vastgelegd.
De Event Data Recorder (EDR) en het Onboard Fuel Consumption Monitoring System (OFCMS), die ook verplicht worden, registreren wel data. In de EDR worden technische zaken zoals snelheid, remkracht, activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing vastgelegd. Hierbij worden geen GPS-data of andere identificerende gegevens opgeslagen. De geanonimiseerde EDR-gegevens zullen worden gebruikt voor ongevallenonderzoek en -analyse.
Het OFCMS registreert het Voertuigidentificatienummer (VIN), brandstofverbruik en gereden kilometers. Deze gegevens moeten door fabrikanten of door erkende handelaren of reparateurs regelmatig worden uitgelezen en vervolgens aan de Europese Commissie worden geleverd. Deze informatie moet zodanig worden geaggregeerd dat deze niet te herleiden is naar een persoon. In alle gevallen kan de bestuurder altijd aangeven dat deze niet wil dat deze gegevens worden uitgelezen....
Vraag 6
Welke (rij)gegevens bevat de black box precies?
Antwoord 6
De EDR bevat in totaal 41 dataelementen die kort voor, tijdens en na een ongeval worden geregistreerd. Dit zijn technische gegevens zoals snelheid, vertraging, stuurhoek, kracht op het stuur, kracht op het rempedaal, of iemand al dan niet een gordel droeg. Er zitten geen gegevens in waarmee het voertuig, de eigenaar of de bestuurder kunnen worden geïdentificeerd.
Vraag 7
Welke andere overheidsinstanties en autoriteiten kunnen de black box opvragen?
Antwoord 7 en 8
De EDR-data zijn conform de Europese Verordening2 bedoeld voor statistische doeleinden, te weten: “om de verkeersveiligheid te analyseren en de doeltreffendheid van de genomen specifieke maatregelen te evalueren, zonder dat de eigenaar of bezitter van een welbepaald voertuig aan de hand van de opgeslagen gegevens kan worden geïdentificeerd”. Daarnaast kan de EDR worden gebruikt voor het reconstrueren van ongevallen. Momenteel wordt op nationaal niveau uitgewerkt welke partijen bij die data mogen.
Vraag 18
Klopt het dat het mogelijk is om deze big brother in auto per rit uit te schakelen? Waarom kan dit niet permanent uitgeschakeld worden?
Antwoord 18
Het ISA-systeem staat standaard aan maar is per rit uit te schakelen. De EDR en OFCMS zijn niet uit te schakelen. Wel kan de eigenaar van het voertuig aangeven dat deze de data uit het OFMS over het verbruik niet wil delen. Omdat ISA en de EDR bijdragen aan de verkeersveiligheid is het niet wenselijk dat deze permanent kunnen worden uitgeschakeld.
Alles bij de bron; RijksOverheid