- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie vordert voortdurend persoonsgegevens van demonstranten, zoals hun adres, burgerservicenummer en geboortedatum. Daarnaast vraagt de politie gegevens op van ouders en kinderen van actievoerders, ook als zij nooit zijn gearresteerd of veroordeeld. Dat blijkt uit 67 persoonlijke dossiers van demonstranten die onderzoeksplatform Investico inzag.
“Het recht op betoging is in het geding”, zegt Bart Schermer, hoogleraar privacy en cybercrime aan de Universiteit van Leiden. “Als je de hele tijd in de gaten wordt gehouden, kun je niet meer vrij demonstreren.”
De politie haalt de gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP), een database met informatie over iedere inwoner van Nederland. Elke keer als agenten zoeken naar burgers in de politiesystemen of een bestaand dossier openen, worden persoonsgegevens uit de BRP opgehaald. Volgens de politie is het opvragen hiervan noodzakelijk bij het uitvoeren van haar taak.
Sinds vorig jaar kan iedere burger bij de gemeente een overzicht opvragen van gegevensverkeer tussen de politie en de BRP. Investico kreeg met medewerking van activisten inzage in 67 van deze overzichten. Het gaat vooral om activisten uit de klimaat- en antiracismebeweging, en ook coronademonstranten en antifascisten deden mee aan het onderzoek.
Voordat de betrokkenen meededen aan protesten, tonen de overzichten dat de politie hun gegevens enkel opvraagt bij bijvoorbeeld een fietsboete, of als ze zelf aangifte doen. Maar na deelname aan demonstraties schieten de aanvragen omhoog.
Tien van de 67 demonstranten zijn nog nooit gearresteerd. Bij zeven van hen haalde de politie hun gegevens toch meer dan vijftig keer op uit de BRP-database. Zo vroeg de politie ruim driehonderd keer de gegevens op van een organisator van actiegroep Kick Out Zwarte Piet. Waarom gegevens van deze demonstranten zo vaak werden opgevraagd, kan de politie niet goed uitleggen.
Ook gegevens van familieleden van demonstranten worden opgevraagd. Dat gebeurt als die demonstranten eerder schuldig waren aan bijvoorbeeld ernstige openbare ordeverstoringen, stelt de politie. Desondanks blijkt uit de overzichten dat gegevens van familieleden van nooit veroordeelde demonstranten worden opgehaald.
"De technologie is er, het is heel gemakkelijk voor de politie om steeds sneller en eerder mensen op te zoeken”, zegt Marc Schuilenburg, hoogleraar digital surveillance aan de Erasmus Universiteit. “Maar zeker omdat het hier om een grondrecht gaat, moet de politie daarbij terughoudend zijn. Als ze bij iedereen zelfs familieleden opzoeken, blijkt dat ze dat niet zijn.”
Bovendien blijkt dat vier demonstranten in het systeem staan van een zogenoemd ‘veiligheidshuis’. Dat is een overleg waarin politie, gemeente en justitie de dossiers van burgers bespreken die vermoedelijk betrokken zijn bij ernstige criminaliteit, huiselijk geweld of radicalisering. Een van hen kreeg onaangekondigd bezoek van een psycholoog van het veiligheidshuis.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Ggz-patienten weten niet altijd met wie hun gegevens worden gedeeld. Dat laat minister Helder voor Langdurige Zorg weten. Sinds 1 juli vorig jaar ontvangt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) informatie over gedeclareerde zorgprestaties inclusief de informatie die bij de declaratie op de factuur moet worden vermeld zoals het gekozen zorgvraagtype en de DSM-diagnosehoofdgroep.
Psychiaters, psychologen en andere zorgverleners zijn verplicht om deze informatie aan te leveren. Vanaf 1 juli dit jaar zijn behandelaars verplicht om ook de antwoorden op de HONOS+-vragen door te geven.
De Autoriteit Persoonsgegevens deed onderzoek naar het plan en stelde afgelopen december dat het, mits enkele beperkingen, mag plaatsvinden. Naar aanleiding van de verplichting om de HONOS-gegevens te delen stelde de VVD-Kamervragen.
Zo wilden VVD-Kamerleden Rajkowski en Van den Hil onder andere weten of ggz-cliënten en -patiënten weten wie de verstrekte gegevens in kan zien. "Het is niet altijd bekend bij cliënten en patiënten welke gegevens met wie worden gedeeld", laat de minister daarop weten.
De NZa werkt inmiddels aan een informatiefolder om cliënten en patiënten te informeren. "Zo kunnen cliënten en patiënten beter kiezen of zij de informatie willen delen", voegt Helder toe. De minister stelt verder dat dat een beperkt aantal medewerkers van de NZa toegang tot de gegevens krijgt en er gebruik wordt gemaakt van logging om bij te houden wie de gegevens opvraagt en wanneer.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
In de Tweede Kamer zijn zorgen over het gebruik van 2 Amerikaanse commerciële dna-databases door justitie voor strafrechtelijke onderzoeken, zoals eerder deze week bekend werd. Mensen van over de hele wereld kunnen hun dna daarnaartoe sturen om bijvoorbeeld verwanten te vinden of hun geografische herkomst te achterhalen.
De informatie uit de dna-databases is echter ook te gebruiken voor stamboomonderzoek, om zo naar een verdachte te komen. DNA-expert Lex Meulenbroek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) stelt "In theorie is het zo dat als 350.000 Nederlanders zeggen: mijn dna mag in een databank om misdrijven op te lossen, we bijna elk dna-spoor kunnen identificeren via stamboomonderzoek." Gebruikers van de dna-databases moeten zelf toestemming geven voor het delen van hun profiel met justitie.
D66 heeft echter zorgen over de methode en pilot van het Openbaar Ministerie."Wat D66 betreft is het uitgangspunt dat dna dat mensen met een bepaalde reden hebben afgestaan niet voor een ander doel mag worden benut." Volgens Dekker-Abdulaziz geven mensen die in dergelijke databases zitten hun dna af voor onderzoek naar hun eigen stamboom, niet om onderdeel te worden van een strafrechtelijk proces.
"Mensen hebben ooit ergens een vinkje gezet zonder te kunnen vermoeden dat jaren later in een ander land zomaar hun dna gebruikt wordt voor een strafzaak. Hun rechtsbescherming is dus afhankelijk van een vinkje dat ze hebben gezet op een website van een Amerikaans bedrijf op een moment dat dit nog allemaal niet speelde en zonder deskundige voorlichting." Dekker-Abdulaziz noemt dit zeer mager.
Minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid liet weten dat er allerlei waarborgen zijn genomen maar Dekker-Abdulaziz was niet gerust. "Het zou niet de eerste keer zijn dat een opsporingsdienst uit de bocht vliegt met een te ruim geformuleerde bevoegdheid. Eerder bleek dat de politie van ruim 9 miljoen mensen die ooit getuige of slachtoffer waren of aangifte hebben gedaan, onterecht persoonsgegevens bijhield. Dat maakt mij er niet helemaal gerust op dat dit soort instanties zorgvuldig met het dna-materiaal zal omgaan", zo liet ze weten.
Het Kamerlid merkte op dat zeker als het gaat om de privacy en dna er een specifieke grondslag nodig is en daar adequaat toezicht op moet worden gehouden. "Ook bij een pilot draait het hier om het dna van onschuldige mensen." Daarnaast stelde ze ook dat de minister niet duidelijk maakt wie er allemaal toegang tot de data krijgt. "De extra waarborg is alleen inschakeling van de rechtercommissaris, maar er is nog geen wettelijke basis."
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Soms sneuvelt de privacy van mensen bij overheidsorganisaties door politieke belangen, meldt het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) op basis van onderzoek van twee adviesbureaus.
Bij gemeentes en een ministerie die zijn onderzocht, maar niet bij naam worden genoemd, zien onderzoekers vaak gebeuren dat privacy slechts één van de belangen is waarmee rekening wordt gehouden.
Daar is minder sprake van bij overheden die verder van de politiek staan, zoals uitvoeringsorganisaties.
De onderzoekers raden overheden aan om op tijd aan privacy te denken als ze nieuwe plannen maken en niet pas aan het eind. Ze vinden ook dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) niet alleen de regels moet handhaven, maar ook meer advies moet geven.
Alles bij de bron; ReformatorischDagblad
Inzetkader Gezichtsherkenningstechnologie Politie; Gezichtsherkenning mogelijk ná voorafgaande toets
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het Inzetkader Gezichtsherkenningstechnologie Politie biedt handvatten om plannen en concepten voor de inzet van gezichtsherkenningstechnologie die binnen de politie in ontwikkeling zijn te toetsen. Daarbij wordt de specifieke context van de inzet van gezichtsherkenningstechnologie steeds meegenomen.
Elke nieuwe inzet van gezichtsherkenningstechnologie moet daarom apart getoetst worden. Van een (volledig) nieuwe inzet is sprake wanneer operationele omstandigheden of technische aspecten van de beoogde inzet van gezichtsherkenningstechnologie zijn veranderd ten opzichte van een eerdere getoetste inzet, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een nieuw type technologie voor gezichtsherkenning, aanpassingen in de gebruikte technologie, of in de opvolgingsplanning.
Het inzetkader bepaalt dat moet worden gestreefd naar een zo gericht mogelijke inzet van gezichtsherkenningstechnologie, zodat deze kan worden benut waar dit van toegevoegde waarde is, terwijl grondrechten goed zijn geborgd. Ook bepaalt het kader dat de inzet van gezichtsherkenningstechnologie altijd moet passen binnen de bredere Nederlandse rechtsorde.
Het kader benoemt tien relevante factoren die bij deze beoordeling moeten worden gewogen. Daarnaast omschrijft het kader een aantal‘harde’randvoorwaarden waaraan de inzet van gezichtsherkenningstechnologie minimaal moet voldoen. Deze kunnen worden onderverdeeld in rapportage- en toetsingsverplichtingen, systeemvoorwaarden, menselijke controle en toezicht, privacy en datagovernance en transparantie en verantwoording.
Toetsing vindt niet alleen voorafgaand aan de operationele inzet van gezichtsherkenningstechnologie plaats, maar ook tijdens en na afloop. In de komende drie jaar wordt de inzet van gezichtsherkenningstechnologie getoetst op basis van dit inzetkader. In die periode wordt het inzetkader geëvalueerd en eventueel aangepast.
Het Inzetkader Gezichtsherkenningstechnologie Politie is inmiddels een keer toegepast. Dit heeft geleid tot bekrachtiging door de (plv) korpschef van een positieve beoordeling. In het tweede halfjaarbericht politie van 2023 informeer ik u over de ervaringen met het inzetkader tot dat moment.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin het kabinet wordt opgeroepen de doorgifte van Nederlandse persoonsgegevens en overheidsdata naar landen buiten Europa te heroverwegen en roept op door te gaan met het spoor van een Europees cloudinitiatief.
In de motie wordt overwogen dat het grootste deel van de commerciële cloudmarkt gedomineerd wordt door bedrijven uit de Verenigde Staten en dat er dus Nederlandse overheidsdata en persoonsgegevens naar landen buiten de Europese Economische Ruimte worden doorgegeven.
De Kamerleden wijzen op de zorgen van de Autoriteit Persoonsgegevens over de doorgifte naar landen buiten de EER en constateren dat het kabinet zich in de komende jaren blijft inzetten voor de ontwikkeling van Europese cloudinitiatieven, zoals Gaia-X. Dat leidt tot de oproep 'een keuze te maken voor een Europees cloudinitiatief' en de 'doorgifte van persoonsgegevens en overheidsdata naar landen buiten de EER te heroverwegen'.
De motie is aangenomen door een grote meerderheid van de Tweede Kamerleden.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid wil ‘heldere grondslagen en stevige waarborgen bij gegevensuitwisseling door samenwerkingsverbanden, voor privacy en veiligheid’. Voor iedereen moet duidelijker zijn onder welke voorwaarden informatie kan worden verwerkt binnen vier bestaande samenwerkingsverbanden. Die pakken complexe problemen rond bijvoorbeeld verwarde personen en georganiseerde criminaliteit aan.
Daarom heeft Yeşilgöz een algemene maatregel van bestuur (AMvB) in internetconsultatie gebracht. Het is een aanvulling op het wetsvoorstel Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS), dat op dit moment in behandeling is in de Eerste Kamer.
De WGS al bijna vijf jaar in voorbereiding. Het voorstel ging oorspronkelijk als onderdeel van de Ondermijningswetgeving in 2018 in consultatie. Er was veel kritiek onder meer vanuit de VNG en de Raad van State.
Alles bij de bron; GemeenteNu
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het ministerie van Justitie en Veiligheid moet per direct stoppen met de grootschalige verwerking van gegevens van luchtvaartpassagiers, de zogenoemde PNR-gegevens (Passenger Name Records), zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. De Europese PNR-richtlijn verplicht luchtvaartmaatschappijen om passagiersgegevens aan de overheid te verstrekken.
Vrijwel alle EU-lidstaten hebben de PNR-richtlijn tot nationale wetgeving verwerkt. In Nederland zorgt de wet ervoor dat gegevens van vliegtuigpassagiers met vertrek of aankomst in Nederland vijf jaar lang worden bewaard in een database van de eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL). Het gaat dan om reserverings- en check-in-gegevens, zoals naam- en adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen, geboortedata, reisdata, ID-documentnummers, bestemmingen, medepassagiers en betaalgegevens.
"Hoewel bedoeld om reisbewegingen van terroristen en zware criminelen in beeld te krijgen, worden nu de reisdetails van alle luchtvaartpassagiers verzameld en jarenlang bijgehouden in een database. Dat is niet toegestaan en moet per onmiddellijke ingang stoppen", aldus de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een brief aan minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hekelt minister Adriaanses van Economische Zaken omdat ze advies negeert over het niet publiceren van een lijst van mensen met een zogeheten bestuursverbod. De privacytoezichthouder vreest een digitale schandpaal en roept de Tweede Kamer op om niet met het besluit akkoord te gaan. De minister wil dat de Kamer van Koophandel (KvK) voortaan een lijst publiceert van mensen met een bestuursverbod, bijvoorbeeld vanwege faillissementsfraude.
Het advies gaat over een wijziging van het Handelsregisterbesluit. Volgens die wijziging zullen mensen die een bestuursverbod opgelegd krijgen, maximaal vijf jaar op een openbare lijst in het Handelsregister komen te staan. Sinds 2016 kunnen mensen die faillissementsfraude hebben gepleegd zo’n verbod krijgen. Zij mogen dan tijdelijk geen bedrijf meer besturen.
De AP vindt het niet noodzakelijk en niet evenredig om de lijst te publiceren. Nieuwe bestuurders moeten zich namelijk altijd aanmelden bij de KvK. Meldt iemand zich aan die een bestuursverbod heeft, dan kan de KvK dat meteen zien op de lijst en die persoon vervolgens weigeren als bestuurder.
Minister Adriaanses heeft aangegeven dat ze het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens niet zal opvolgen en AP-voorzitter Aleid Wolfsen noemt het 'ontoelaatbaar'. "Op het doel op zich is niets aan te merken, maar de uitwerking van de wet is in strijd met de grondrechten van iedereen." Volgens Wolfsen krijgen mensen met het voorstel van de minister eigenlijk nog een extra straf. "Ze worden tot in de lengte der dagen aan de schandpaal genageld."
Op de lijst staat met naam en toenaam, geboortedatum, geboorteplaats en welke misdaad mensen precies hebben gepleegd. "Dat doet de wetgever bij andere wetsovertredingen ook niet", gaat de AP-voorzitter verder. Daarnaast bestaat het risico dat de informatie gaat rondzwerven, ook als die van de oorspronkelijke lijst is verwijderd.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De VVD heeft Kamervragen gesteld over het verzamelen van privégegevens van ggz-patiënten door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zorgaanbieders en behandelaren zijn vanaf 1 juli verplicht om de "zorgvraagtypering" bij de NZa aan te leveren. Het betreft een vragenlijst die een behandelaar over zijn patiënt invult. Het gaat dan om zaken als problematisch alcohol- of drugsgebruik, hyperactief, agressief, destructief of geagiteerd gedrag, problemen als gevolg van hallucinaties en waanvoorstellingen, suïcidepogingen en gedachten over suïcide, problemen met relaties en overige psychische en gedragsproblemen.
"Is bekend bij cliënten en patiënten wie de verstrekte gegevens in kan zien? Is het gerechtvaardigd dat deze personen de bepaalde gegevens van patiënten mogen bekijken? Zal er gebruik worden gemaakt van logging om bij te houden wie welke gegevens heeft bekeken?", willen VVD-Kamerleden weten.
De bewindslieden moeten ook duidelijk maken waarom de NZa de specifieke informatie uit de scorelijst nodig heeft en op welk metaniveau de gegevens worden gedeeld. "Kunnen er specifieke persoonsprofielen gekoppeld worden aan de gedeelde gegevens? Hoe kunnen de gegevens meer geanonimiseerd worden om dit te voorkomen?", vragen de kamerleden. Tevens zijn de ministers gevraagd hoe de belofte van de NZa dat het data niet gaat koppelen waardoor personen zijn te identificeren kan worden bestendigd.
Alles bij de bron; Security