Telecomproviders mogen zonder toestemming van hun klanten geanonimiseerde locatiegegevens met derde partijen delen, zo laat demissionair minister Blok van Economische Zaken weten op Kamervragen.

In maart werd bekend dat T-Mobile vanaf september 2017 tot en met december 2019 locatiegegevens van klanten met het CBS deelde. Het CBS had alle mobiele providers in Nederland gevraagd om aan een proef met het delen van data deel te nemen. Alleen T-Mobile had op dat moment interesse. De overeenkomst tussen het statistiekenbureau en de telecomprovider was reden voor het CDAD66 en GroenLinks om Kamervragen te stellen.

"De Telecommunicatiewet maakt het de aanbieders van telecommunicatiediensten mogelijk om zonder toestemming van de gebruikers locatiegegevens te verwerken onder de voorwaarde dat deze gegevens zijn geanonimiseerd. Na de anonimisering mogen de gegevens, als de aanbieders van telecommunicatiediensten dat zouden willen, ook met derden worden gedeeld", stelt Blok op de vraag of het delen van data wel is toegestaan.

"Dit neemt niet weg dat er toch vragen zijn gerezen over het verstrekken van gegevens van T-Mobile aan het CBS. Daarom is er een onderzoek ingesteld door het Agentschap Telecom daarin bijgestaan door de Autoriteit Persoonsgegevens." Wanneer het onderzoek zal zijn afgerond kan Blok niet zeggen.

Alles bij de bron; Security


 

Een politiemedewerker wordt vervolgd omdat zij het ambtsgeheim heeft geschonden. Ze trok in het politiesysteem twee jaar lang de privégegevens na van mannen met wie zij een date had of wilde daten.

De vrouw die werkte bij de Landelijke Eenheid in Driebergen is hangende de rechtszaak geschorst, en er loopt een ontslagprocedure.

Ze werd in januari betrapt. Toen bleek dat ze al twee jaar ongeoorloofd informatie opzocht over bekenden, onder meer haar ex. In totaal logde ze meer dan duizend keer ongeoorloofd in.

Dat ze niet handelde in opdracht van bijvoorbeeld de georganiseerde misdaad betekent niet dat het Openbaar Ministerie niet zwaar tilt aan de zaak. Integendeel, het schenden van het ambtsgeheim geldt in justitiële kringen als een zwaar vergrijp.

Alles bij de bron; AD


 

Ook de politie maakt op sociale media regelmatig gebruik van nepaccounts. Het toezicht daarop en de grondslag daarvoor is beperkt, zeggen experts.

...Het gebruik van nepaccounts is een patroon, blijkt uit onderzoek van NRC. Politie en justitie achten het gebruik van dit soort accounts toegestaan, maar specifieke wetgeving ontbreekt. Bij het werken op sociale media betreedt de politie ook soms besloten groepen zonder dat er per se verdenking is van een strafbaar feit.

De rechter vormt het enige externe toezicht op dit heimelijke meekijken, maar omdat politie en OM in de rechtszaal vaak niet duidelijk zijn over de herkomst van het socialemediabewijs, wordt dit werk zelden door de rechter getoetst.

Arnout de Vries van onderzoeksorganisatie TNO schreef mee aan een opleidingsboek voor politieagenten die werken met sociale media, en merkt op dat agenten ook burgers in de gaten houden die niet van een strafbaar feit worden verdacht, bijvoorbeeld in Facebookgroepen. 

Facebook verwijdert alle nepaccounts die het vindt, agenten of niet. In de Verenigde Staten zag de politie daarom al meermaals haar nepaccounts verdwijnen. Ook in Nederland wordt hard opgetreden tegen nepprofielen van de politie op Facebook en Instagram (eigendom van Facebook), laat een woordvoerder weten. „Authenticiteit vormt de basis van ons platform.”

De korpsleiding van de Nationale Politie wil de vragen niet beantwoorden. Verzoeken om een deskundige of hoofdverantwoordelijke te mogen interviewen, blijven wekenlang onbeantwoord, en een bezoek aan een van de elf Real Time Intelligence Centers (RTIC), van waaruit de politie sociale media 24 uur per dag in de gaten houdt, kan niet „vanwege corona”. Een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) wordt afgewezen – het openbaar maken van documentatie rondom de inzet van nepaccounts zou „de veiligheid van de staat” in gevaar kunnen brengen.

...fel is Jan-Jaap Oerlemans, bijzonder hoogleraar inlichtingen en recht, op het gebrek aan openheid vanuit de politie over de nepaccounts. De politie zou duidelijker kunnen zijn over de juridische grondslag die de inzet van nepaccounts mogelijk maakt, meent hij. Het is ook wat advocaat Buruma het meeste steekt. Zij wijst erop dat interne controle bij infiltratie van groepen in de ‘fysieke’ wereld binnen de politie beter geregeld is. Een interne commissie toetst daarbij regelmatig of het werk goed verloopt. Op sociale media is er echter „niemand die er kritisch naar kijkt”, zegt Buruma.

Alles bij de bron; NRC [thnx-2-CopsInCyberspace]


 

 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bezwaren bij het wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg. Dit wetsvoorstel verplicht zorgverleners om in bepaalde situaties gegevens van patiënten elektronisch uit te wisselen.

De AP ziet hierbij het risico dat zorgaanbieders in een feitelijke dwangpositie komen, die hun medisch beroepsgeheim kan aantasten. Want als in detail is vastgelegd welke gegevens een zorgverlener elektronisch moet uitwisselen, zijn er in de praktijk maar twee opties: alle voorgeschreven gegevens elektronisch uitwisselen of, als de zorgverlener oordeelt dat dit in het concrete geval te veel gegevens zijn, helemaal geen gegevens uitwisselen. Beide opties zijn ongewenst.

De situaties waarin zorgaanbieders verplicht zullen zijn om gegevens elektronisch uit te wisselen, worden later vastgesteld in algemene maatregelen van bestuur (AMvB’s). 

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Burgernet is een samenwerkingsverband tussen politie, gemeenten en burgers. Iedereen die zich aanmeldt ontvangt een bericht als er bij hem of haar in de buurt zich een inbraak, beroving, vermist persoon of ander incident heeft voorgedaan. Door de hulp van het publiek in te schakelen hopen de opsporings- en handhavingsdiensten de daders snel op te pakken en criminele zaken sneller op te lossen.

Vorige week verzocht Stichting Privacy First de Tweede Kamer om op korte termijn een onafhankelijk onderzoek te laten instellen naar Burgernet. In een persbericht vertelde de stichting dat het juridisch gezien onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor Burgernet, dat de dienst 24/7 locatiegegevens van deelnemers verzamelt en meer gegevens vraagt dan noodzakelijk is.

Daarnaast heeft Burgernet mogelijk geen functionaris gegevensbescherming (FG) in dienst en is er nooit een gedegen risicoanalyse uitgevoerd. Daarmee overtreedt Burgernet op verschillende punten de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor Michiel van Nispen, Tweede Kamerlid namens de SP waren deze constateringen aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan demissionair minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker.

De dienst was aanvankelijk in handen van In-Pact BV, maar volgens de Kamer van Koophandel is deze BV inmiddels opgeheven. Desondanks wordt deze partij nog altijd in de app genoemd als provider. Contactgegevens ontbreken eveneens. Het heeft er alle schijn naar dat Burgernet in handen is van de politie, maar dat wordt nergens officieel vermeld.

Alles bij de bron; VPN-Gids


 

De nieuwe identiteitskaart die op 2 augustus wordt gelanceerd zal door de opslag van vingerafdrukken enkele euro's duurder zijn dan de huidige id-kaart, zo heeft demissionair minister Knops van Binnenlandse Zaken tijdens een debat over de uitvoering verordening identiteitskaarten laten weten. 

"De nieuwe identiteitskaart zal duurder worden voor de aanvrager, omdat de kosten die gemoeid zijn met het afnemen van de vingerafdrukken doorberekend moeten worden. Dat zal leiden tot een verhoging van de leges die de uitgevende instanties, in dit geval de gemeenten, heffen", stelde Knops. 

"Hoe weegt de staatssecretaris die toegevoegde waarde ten opzichte van de inherente risico's van het opslaan van meer biometrische gegevens? Kortom, ik hoor graag een reflectie op de proportionaliteit, want het gaat om een grote inbreuk op de privacy voor een onduidelijke opbrengst", vroeg D66-Kamerlid Van Ginneken aan Knops.

De minister stelt dat de opgeslagen vingerafdrukken uitsluitend mogen worden gebruikt voor de verificatie van de authenticiteit van het document en de verificatie van de identiteit van de houder.

Een Europese verordening is de reden dat er een nieuwe identiteitskaart verschijnt. Deze verordening stelt dat alle identiteitskaarten in de EU twee vingerafdrukken van de houder moeten bevatten. De vingerafdrukken staan alleen op de chip van de identiteitskaart. 

Alles bij de bron; Security


 

 

Een dataminister, een datawethouder en een datagedeputeerde: drie nieuwe functies om te zorgen dat de overheid goed omgaat met persoonsgegevens. Daarvoor pleit de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) in een advies aan het kabinet.

Het datagebruik van de overheid ligt steeds zwaarder onder vuur. Ambtenaren verzamelen te veel gegevens over burgers, en ze gebruiken onzichtbare algoritmes (rekenregels voor de computer, die conclusies trekken uit grote hoeveelheden data) om er beleid mee te maken.

De Nederlandse overheid gebruikt steeds meer kunstmatige intelligentie in het contact met de burger, zo blijkt uit nieuw onderzoek door TNO in opdracht van Binnenlandse Zaken. In een jaar tijd is het aantal toepassingen verdubbeld. TNO trof 165 toepassingen aan van algoritmes.

Zo gebruikt de sociale dienst van Nissewaard, een Zuid-Hollandse gemeente met 85.000 inwoners, een algoritme om uitkeringsfraudeurs op te sporen. De computer bepaalt welke burgers extra documenten moeten brengen om hun recht op een uitkering te bewijzen.

Boeren die stiekem een dood beest begraven, worden opgespoord met algoritmes voor beeldherkenning: De voedsel- en warenautoriteit NVWA vliegt met drones die verdachte stukken gras herkennen. In Apeldoorn worden databestanden gekoppeld, om te voorspellen welke jongeren op welke plek voor narigheid zorgen.

Volgens de adviesraad wordt te makkelijk gedacht over algoritmes. De overheid moet zichzelf vaker een simpele vraag stellen. Namelijk: botst het verzamelen en analyseren van data niet met het recht op privacy?

Alles bij de bron; FD [gratis registratie noodzakelijk]


 

Volgens wethouder Molenaar (ict en sociale zaken) van Nijmegen hoeft online monitoring en het gebruik van nepaccounts niet strijdig te zijn met de wet. 

Molenaar ziet veel mogelijkheden om online te monitoren ‘en heel veel mag wel’. Het gebruik van nepaccounts is volgens haar ‘niet zo verkeerd’ als het gaat om veiligheid of het opsporen van fraude. Juristen van de gemeente onderzoeken waar de grenzen precies liggen.

Demissionair minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) wil met gemeenten en andere overheden in gesprek over het monitoren van burgers op sociale media. Ook haar ministerie gebruikt een ‘niet herkenbare account’ om ‘stakeholders’ te volgen.

Ollongren noemt het ‘op zichzelf begrijpelijk’ dat overheden online informatie verzamelen in het kader van handhaving openbare orde. ‘Juist nu heel veel openbareordeverstoringen online worden aangejaagd’. Volgens haar is de wet de basis. ‘Niemand van een overheid kan zomaar burgers volgen’. Nu gemeenten dat toch blijken te doen, wil ze meer onderzoek, ook naar de verhouding tussen AVG en stelselmatig monitoren.

Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace


 

Een man met onbekende woon- of verblijfplaats is aangehouden in Achtmaal, omdat hij daar fietste met inbrekerswerktuigen. De man fietse zonder verlichting en had een betonschaar bij zich. Hij werd staande gehouden en gecontroleerd.

In zijn rugzak bleek de man nog meer gereedschap te hebben, zoals schroevendraaiers, moersleutels en een boormachine. Deze gereedschappen zijn in beslag genomen en de man is aangehouden voor het overtreden van de APV, omdat hij inbrekerswerktuigen bij zich had.

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Het privacybeleid van de gemeente Amersfoort voldoet in hoofdlijnen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en hier wordt in de praktijk naar gehandeld. Dat blijkt uit een onderzoek van de rekenkamer. De verschillende eisen en principes van de AVG zijn adequaat uitgewerkt in beleid en werkprocessen.

Dit geldt ook voor de afspraken die worden gemaakt met samenwerkingspartners. Wel blijkt dat deze afspraken beter gemonitord kunnen worden. Daarnaast heeft de gemeente beperkt zicht op hoe inwoners aankijken tegen het verzamelen en gebruik van persoonsgegevens en de bescherming daarvan....

...De gemeente heeft beperkt inzicht in de houding van inwoners ten aanzien van privacy. De gemeente communiceert via de website en aan de balie over privacy aan inwoners. Het is voor inwoners lastig om te beoordelen wanneer hun rechten in het gedrang zijn. Hoewel de communicatie naar inwoners op dit moment voldoende is, zou de gemeente hier een pro-actievere rol in kunnen nemen. De rekenkamer beveelt aan om te inventariseren hoe inwoners aankijken tegen het verzamelen en gebruik van persoonsgegevens en de bescherming daarvan door de gemeente. 

De rekenkamer heeft naast het onderzoeksrapport een samenvatting gemaakt van de onderzoeksuitkomsten. Deze documenten zijn te vinden op www.amersfoort.nl/rekenkamer.

Alles bij de bron; de Stad A'foort


 

 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha