Slimme Energiemeters

De kans is groot dat je al een slimme meter in huis hebt.Inmiddels hangen er in Nederland zo'n zeven miljoen stuks. Maar hoe betrouwbaar is deze meter?

In het afgelopen jaar belden in totaal 20.000 mensen naar hun netbeheerder omdat ze dachten dat er verkeerd werd gemeten. Aan de hand van deze meldingen werden er duizend vervolgonderzoeken uitgevoerd bij de mensen thuis. In de overige gevallen bleek er een logische verklaring voor het energieverbruik. Naar aanleiding van de thuisbezoeken werden 180 slimme meters afgekeurd en vervangen.

Ook de Consumentenbond vindt de slimme meter betrouwbaar. "...normaal gesproken geldt: wat hij meet, dat klopt gewoon." vertelt woordvoerder Joyce Donat. 

Het kan voorkomen dat stoorsignalen - veroorzaakt door andere apparatuur - de meting beïnvloeden. Vorig jaar bleken stoorsignalen in vijf gevallen problemen te veroorzaken. Toch houden de netbeheerders er rekening mee en stellen daarom extra eisen aan de nieuwe generatie meters. "We ontwikkelen de slimme meter permanent door, net zoals telefoons steeds een nieuwe generatie kennen." Dat betekent ook dat de meter bij mensen thuis zo nu en dan vervangen moet worden. Niet omdat de meter verkeerd meet, maar omdat er een nieuwer model beschikbaar is.

Alles bij de bron; NU

In een maand tijd waren er bijna een half miljoen slimme meters met een storing, tot grote frustratie van energiebedrijven zoals Eneco en Essent. Volgens de koepel Energie-Nederland geven te veel slimme meters niet genoeg data door en vertraagt dit de energietransitie.

Een slimme meter moet twee keer per dag het verbruik doorgeven, maar dat lukt dus niet bij een storing zoals afgelopen maand bijna 500.000 keer voorkwam. Doordat dit niet kan, weten energiebedrijven niet of er extra of juist minder energie geleverd moet worden, legt Jan Fred van Wijnen, FD-journalist, uit. 'Dit was één van de redenen om zo massaal over te gaan op de slimme meters, want ze geven snel en actueel inzicht in het verbruik. Bij veel mensen doen ze het ook, maar ook steeds vaker doen ze het niet. Leveranciers vinden het irritant. Want het was een miljardenoperatie om over te gaan en dan is dit de achilleshiel.'

Het lijkt er niet op dat het structureel opgelost kan worden, legt Van Wijnen uit: 'Het begint erop te lijken dat dit technische onderdeel een ingebakken probleempje heeft.'

Alles bij de bron; BNR


 

Het voornemen van de Vlaamse regering om de uitrol van de digitale meter voor eigenaars van zonnepanelen uit te stellen tot begin 2025 roept heel wat vragen op. 

Het uitstel geldt alleen voor eigenaars van zonnepanelen met een analoge meter die hun zonnepanelen ten laatste eind 2020 hebben geïnstalleerd en hebben laten keuren. Wie in 2021 zonnepanelen heeft laten leggen of wie al 15 jaar lang heeft kunnen genieten van de terugdraaiende meter, krijgt geen uitstel.

Als je al een digitale teller hebt kan die niet worden omgeruild.

De regeling is nog niet definitief. Het gaat om een voorstel van de Vlaamse regering. De VREG, de Vlaamse energieregulator, en de Raad van State moeten hierover nog advies geven.

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

Belgen mogen de slimme meter weigeren, blijkt uit een uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Het Hof oordeelde over een zaak die 2 organisaties samen met drie particulieren hadden aangespannen.

De aanklagers gingen in beroep bij het Hof om een landelijke ordonnantie van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest ongedaan te maken die stelt dat alle Belgen in de komende jaren verplicht een slimme meter moeten krijgen.

De organisaties en burgers zijn het daar niet mee eens op verschillende gronden. De klagers vonden dat de slimme meters onder anndere in strijd zijn met 'het recht op een gezond leefmilieu'. Ze stellen dat 'elektrogevoelige personen' last kunnen hebben van de elektromagnetische straling van de draadloze meters. Daar gaat het Grondwettelijk Hof in mee.

Het Hof stelt dat blootstelling aan die straling 'voor de personen die daardoor een gezondheidsrisico lopen' leiden tot een 'aanzienlijke achteruitgang van het beschermingsniveau van hun recht op een gezond leefmilieu'. Volgens het Hof is die achteruitgang niet te verantwoorden, omdat de slimme meters ook met kabels zouden kunnen worden aangesloten. Dat alternatief moet dan wel in de wet worden vastgelegd. 

Dat betekent dat personen de installatie van een slimme meter mogen weigeren, of dat ze kunnen eisen dat die worden weggehaald. Dat moet dan 'in afwachting van een optreden van de ordonnantiegever waarbij een regeling wordt vastgesteld', schrijft het Hof in een persbericht. Vermoedelijk bedoelt het Hof dat er eerst een regel moet komen dat mensen die claimen gevoelig te zijn voor straling het recht krijgen om de slimme meter bekabeld te laten aansluiten. Het is niet duidelijk wat de uitspraak in de praktijk zal uitwerken.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Geven slimme meters altijd exact aan wat je aan stroom verbruikt? Nee, sommige geven te weinig maar vaker te veel aan bij gebruik van bepaalde led- en fluorescentielampen, dimmers, pompen, goedkope elektronica en andere apparatuur. Mogelijk betalen daardoor heel wat consumenten een onnodig hoge stroomrekening.

Dat is de vaste overtuiging van dé expert in Nederland op dit gebied, prof. dr. ir. Frank Leferink van de Universiteit Twente. Met zijn medewerkers van de afdeling electrical engineering onderzoekt hij al langere tijd onder andere de gevoeligheid van slimme meters. Dat gebeurt uitgebreid in zowel meetopstellingen op de universiteit in Enschede als bij particulieren thuis. [hier een artikel hierover uit 2017 !!]

Alles bij de bron; NHD [betaalmuur artikel]


 

Tegen 2030 moet iedereen een digitale watermeter hebben. Met een ontwerp van decreet schept de regering nu duidelijkheid over de timing. Verschillende maatschappijen zijn al bezig met de uitrol van de digitale watermeter. Water-Link is het verst gevorderd en installeerde in juli haar 100.000ste digitale meter.

De nieuwe watermeters hebben net als de digitale elektriciteitsmeters een aantal voordelen. Ze maken fysieke meteropnames overbodig. Ze zorgen er ook voor dat klanten hun verbruik beter kunnen monitoren. De drinkwaterbedrijven kunnen ervoor kiezen een deel van de meters uit te rusten met meetapparatuur, zodat ook de kwaliteit van het geleverde drinkwater bij de klant thuis opgevolgd kan worden.

De beslissing moet nog worden voorgelegd aan de adviesraden en de Raad van State.

Alles bij de bron; Nieuwsblad [thnx-2-Luc]


 

Nederlandse Eigenaren van zonnepanelen moeten in de toekomst ofwel een slimme meter ofwel een digitale meter hebben. Dat moet volgens de minister van Economische Zaken verplicht worden, anders kan de eigenaar een last onder dwangsom krijgen.

Zonnepanelenbezitters moeten zo'n meter hebben als de salderingsregeling afgebouwd wordt, staat in het Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling. Dat betekent dat vanaf 1 januari 2023 alle eigenaren een meter moeten hebben die de levering en teruglevering van elektriciteit afzonderlijk kan meten. Dat kan een slimme meter zijn, of een digitale meter die van een afstand niet kan worden uitgelezen, maar wel de losse standen kan meten. 

"Er is voor gekozen deze verplichting voor alle kleinverbruikers in het leven te roepen in plaats van alleen de kleinverbruikers die zonnepanelen hebben, omdat niet sluitend na te gaan is wie wel en wie geen zonnepanelen heeft", schrijft Wiebes. "Door de verplichting van een dergelijke meetinrichting voor alle kleinverbruikers te introduceren, kunnen zonnepaneelhouders niet langer met een ferrarismeter feitelijk blijven salderen." Daarnaast noemt Wiebes de opkomst van elektrische auto's en batterijen voor elektriciteitsopslag als een reden voor die verplichting.

Het plan is niet nieuw. Toen Wiebes vorig jaar de nieuwe afbouw van de salderingsregeling aankondigde, wilde hij al dat 'energiemeters met dubbel telwerk' verplicht zouden worden, maar dat wordt nu dus officieel vastgelegd in de wet. Ook is de last onder dwangsom daar nu aan gekoppeld. De Tweede Kamer moet nog wel stemmen over het voorstel.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De zogenaamde P1-poort op alle slimme meters, is door consumenten simpel te benutten om hun energieverbruik te monitoren. Met een simpel (telefoon)stekkertje en een bijpassend apparaatje, kan iedereen de data uit zijn of haar slimme meter zichtbaar maken op een display of (met een app) op de telefoon.

Toch gebeurt dat nog weinig; een kleine minderheid van de Nederlandse huishoudens benut de P1-poort. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Netbeheer Nederland.

Veel van de ondervraagde partijen (meterproducenten, branche-organisaties en aanbieders van verbruiksmanagers) adviseren om consumenten beter te informeren. Verder moet de consument volgens veel ondervraagden worden ‘ontzorgd’.

Anders gezegd: mensen willen best energie besparen op basis van inzicht in hun energieverbruik, maar liefst zonder daarvoor zelf steeds in actie te hoeven komen. Innovatieve systemen (huis-automatisering of energymanagement-systemen) kunnen hiervoor een oplossing zijn.

Bron; Emerce


 

...Netwerkbeheerder Enexis zegt tevreden te zijn met de Limburgse cijfers. " 3 procent van de huishoudens heeft tot nu toe de meters geweigerd. Dat is ook het landelijk gemiddelde", zegt Lotte Breunesse van de netwerkbeheerder...

...Met de slimme meters hoeven consumenten de meterstanden niet meer zelf door te geven aan de energieleveranciers. Die kunnen de meters op afstand uitlezen. Mevrouw Pijls  weigerde bewust de nieuwe meters. “Ik vind mezelf capabel genoeg om de standen zelf door te geven”, zegt ze. "We worden al genoeg in de gaten gehouden. Daarom wil ik dit zelf in de hand houden." Ook is ze bang dat de meters door criminelen gehackt kunnen worden. “Dan kunnen ze precies zien wanneer ik niet thuis ben omdat het energieverbruik dan veel lager is.” 

Volgens Breunesse van Enexis Netbeheer zal het zo’n vaart niet lopen.  "Je kunt het 'slimme deel' digitaal uitzetten. Dan worden je gegevens niet doorgestuurd." Enexis investeerde de afgelopen jaren 14 miljoen euro in het verspreiden van de slimme meters.

De slimme meters moeten ook bijdragen aan energiebesparing. "Daar heb ik de slimme meter niet voor nodig", zegt Pijls. "Ik hou het nu ook al in de gaten of we minder energie gebruiken." Zij betwijfelt of mensen door de slimme meters daadwerkelijk minder energie gaan gebruiken. Dat laatste blijkt ook uit onderzoeken van het Planbureau voor de Leefomgeving. Volgens het planbureau leveren de meters maar een energiebesparing van 1 procent op. Dat is bij lange na niet de 3,5 procent waarop werd gehoopt bij de introductie van de meters.

Bij Pijls zullen de slimme gas- en elektriciteitsmeter er voorlopig niet in komen. Dat hoeft ook niet benadrukt Breunesse. "Mensen zijn daar vrij in. Het is niet verplicht." Of dat ook in de toekomst ook zo blijft, kan Enexis niet zeggen. "Daar gaat de politiek uiteindelijk over." 

Alles bij de bron; 1Limburg


 

Vorige maand gaven ruim 224.000 slimme energiemeters van Nederlandse huishoudens geen gegevens door. De hoeveelheid problemen verschilt per netbeheerder en maand. In sommige gevallen wordt het gsm-signaal van de meters in huizen verstoord.

In november lag het gemiddelde percentage niet-communicerende meters op 1,9, met meer dan 224.000 apparaten en in oktober lag het gemiddelde met 2,2 procent nog wat hoger. De leveranciers Vattenfall en Eneco hebben het over problemen met het transport van data bij '2 procent tot 6 procent' van hun klanten. Ze willen dat de netbeheerders snel verbeterde toegang geven tot de correcte data. Dit zou onder andere nodig zijn om goede besparingsadviezen te kunnen geven. 

In totaal zijn er momenteel 6,2 miljoen slimme meters in Nederland. Waar het precies misgaat met de datadoorgifte in de keten, is niet duidelijk. Het transport van de data verloopt via gsm, maar gaat ook via computers van netbeheerders en een centraal dataplatform. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha