Overheid, Politiek & Wetgeving
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De rechtszaak van stichting Privacy First tegen de Nederlandse Staat over ANPR-cameratoezicht is aanstaande woensdag 10 november via deze livestream te volgen.
"Gezien de Europese jurisprudentie terzake acht Privacy First de kans op een succesvolle rechtsgang buitengewoon hoog", zo laat de stichting zelf weten. Indien nodig volgt na dit kort geding tevens een bredere bodemprocedure. "De huidige ANPR-wet vormt immers een massale privacyschending en hoort simpelweg niet thuis in een vrije democratische rechtsstaat", aldus Privacy First.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Een wetsvoorstel waarin terrorismecoördinator NCTV meer bevoegdheden krijgt om informatie over burgers te verzamelen, moet van tafel. Demissionair minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid, CDA) moet het voorstel „grondig” aanpassen of helemaal niet indienen. Dit schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een advies aan de minister dat vrijdag is gepubliceerd.
Volgens de privacytoezichthouder ontbreekt het in het wetsvoorstel van Grapperhaus aan waarborgen bij het verwerken van gevoelige gegevens over burgers.
Voorzitter Aleid Wolfsen van de AP noemt de nieuwe wet een „vrijbrief voor de NCTV”. Hij stelt: „Als je bij de geheime diensten en politie ziet met hoeveel randvoorwaarden het verwerken van dergelijke gevoelige informatie omgeven is, dan valt toch niet te verdedigen dat dat bij de NCTV niet nodig is?”
Wolfsen: „Dit wetsvoorstel zet de deur open voor een surveillancemaatschappij. Waarbij op grote schaal, en zonder goed toezicht allerlei gevoelige informatie over burgers wordt verzameld en gedeeld met andere organisaties. En zonder dat mensen zich, bijvoorbeeld via een rechter, goed kunnen verweren.”
Alles bij de bron; NRC [Thnx-2-Niek]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) heeft de Tweede Kamer gewaarschuwd voor een aanpassing van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017), omdat die voor een hiaat in het toezicht zorgt, zo stelt de toezichthouder...
...In het regeerakkoord werd overeengekomen dat de Wiv 2017 na de inwerkingtreding binnen twee jaar zal worden geëvalueerd door een onafhankelijke commissie. Die pleitte eerder dit jaar voor een aanpassing van de wet....
...Zowel de CTIVD als de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden hebben kritiek op de voorgestelde wijzigingen.
De CTIVD heeft nu een brief over het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. In het wetsvoorstel wordt het toezicht door de CTIVD geschrapt. "Waarmee bezien vanuit de onafhankelijke positie van de CTIVD en de in de Wiv 2017 aan de CTIVD toegekende toezichtmiddelen (zoals real-time toezicht/toegang tot staatsgeheime documenten), een toezichthiaat ontstaat", zo waarschuwt de toezichthouder. Die roept de Tweede Kamer op om bij de behandeling van het wetsvoorstel hier rekening mee te houden.
Alles bij de bron; Security
NCTV Trilogie - deel 3; Kabinet wil wetsvoorstel dat NCTV burgers online laat volgen snel behandelen
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het kabinet wil het wetsvoorstel dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV) toestaat om burgers online te volgen en gevoelige persoonsgegevens te verzamelen, analyseren en met binnen- en mogelijk ook buitenlandse partijen te delen snel behandelen.
Het wetsvoorstel Wet verwerking persoonsgegevens coördinatie en analyse terrorismebestrijding en nationale veiligheid staat de NCTV toe om voor de bestrijding van terrorisme en de nationale veiligheid persoonsgegevens te verwerken. Ook moet het mogelijk worden om fenomenen en trends op deze terreinen te signaleren, analyseren en duiden en hier beleid op te voeren.
Het wetsvoorstel volgt op berichtgeving van het NRC dat de NCTV, jarenlang in strijd met de wet, privacygevoelige informatie over burgers verzamelde en verspreidde. Ook stelde de krant dat medewerkers van de dienst door middel van nepaccounts op sociale media in het geheim honderden politieke campagneleiders, religieuze voormannen en linkse en rechtse activisten volgen.
Grapperhaus stelt dat het in belang van de nationale veiligheid is dat het wetsvoorstel wordt aangenomen zodat de NCTV de nu gestaakte werkzaamheden zo spoedig mogelijk kan hervatten. Eerder werd het wetsvoorstel al voor advies aan de Raad van State voorgelegd. De minister heeft het advies inmiddels ontvangen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Grapperhaus (JenV) informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken rond de grondslagen en de werkzaamheden van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).
Daarbij gaat hij in op:
- de rol die de NCTV heeft ten opzichte van
- het Openbaar Ministerie (OM);
- het gebruik van accounts onder gefingeerde naam;
- mogelijk onterechte gegevensverwerking en het proactief informeren van burgers.
Bijlagen
-
TK Bijlage Brief AP 8 juli 2021 aan minister JenV Kamerstuk | 02-11-2021
-
TK Bijlage Reactie minister JenV op brief AP d.d. 8 juli 2021 Kamerstuk | 02-11-2021
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vraag 1; Klopt het dat er al voor het debat op 15 juni 2021 op het ministerie juridische adviezen lagen waaruit bleek dat de NCTV wel degelijk onrechtmatig heeft gehandeld?
Vraag 2; Waren deze adviezen ook al uitgebracht voor de beantwoording van mondelinge vragen op 20 mei 2021?
Antwoord op vraag 1 en 2
In het mondelinge vragenuur op 13 april 2021 heb ik uw Kamer gemeld dat ik op 15 maart 2021 over de uitkomsten van het project Taken en Grondslagen ben geïnformeerd. Zoals uit de inmiddels openbare documenten blijkt, maakten op dat moment twee juridische adviezen onderdeel uit van het project Taken en Grondslagen: het eindverslag van dat project, uitgevoerd door de juristen van de NCTV, en een advies van de centrale directie Wetgeving en Juridische Zaken (DWJZ) van mijn ministerie. Geconcludeerd werd dat de analyse- en coördinatiewerkzaamheden als ‘juridisch kwetsbaar’ moeten worden bestempeld en het Organisatiebesluit JenV ‘onvoldoende grondslag biedt’ voor de verwerking van persoonsgegevens. ...
Vervolgens heb ik, daarin gesterkt door de aangenomen motie van het lid Michon-Derkzen tijdens het debat van 15 juni 2021 om met spoed met een bijzondere wettelijke grondslag te komen voor de NCTV om persoonsgegevens te verwerken voor de uitvoering van zijn bestaande analyse- en coördinatietaken, de hoogste prioriteit gegeven aan het aangekondigde voorstel voor een Wet verwerking persoonsgegevens coördinatie en analyse terrorismebestrijding en nationale veiligheid.
Vraag 9; Bent u het ermee eens dat, nu dit nieuws naar buiten is gekomen, de behandeling van het ingediende wetsvoorstel over de grondslagen voor de NCTV in ieder geval gestaakt moet worden totdat de Kamer over deze kwestie volledig geïnformeerd is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord op vraag 9;
Het kabinet is juist voorstander van een spoedige behandeling van het wetsvoorstel. Doel van het wetsvoorstel is immers de juridische grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens te verstevigen en te voorzien van een formeelwettelijke basis. Het staken van de behandeling van dat wetsvoorstel zou in dat licht juist averechts werken.
In het belang van de nationale veiligheid hecht ik dan ook veel waarde aan de voortgang van het wetsvoorstel Wet verwerking persoonsgegevens coördinatie en analyse terrorismebestrijding en nationale veiligheid zodat deze werkzaamheden zo spoedig mogelijk hervat kunnen worden. Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State heb ik onlangs ontvangen en ik verwacht het wetsvoorstel op zeer korte termijn naar uw Kamer te kunnen sturen.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vorig jaar onthulde NRC dat Defensie via die informatieafdeling gegevens verzamelde van burgers. Het ging om zowel openbare als semiopenbare bronnen. Defensie keek sinds de uitbraak van de coronacrisis naar maatschappelijke groeperingen zoals Viruswaarheid en de Gele Hesjes. Nu blijkt ook de radicale boerenbeweging Farmers Defense Force in de gaten te zijn gehouden.
NRC vroeg e-mails, notulen en gespreksverslagen via de Wet Openbaarheid van Bestuur op. Daaruit blijkt dat Defensie al in augustus 2020 op de hoogte werd gesteld van het feit dat er geen goede juridische onderbouwing was voor de dataverzameling.
Juristen bij de krijgsmacht zouden al vóór de oprichting bezwaar hebben gemaakt. De top van het leger zou dat volgens NRC hebben genegeerd, maar in sommige gevallen zouden waarschuwingen vanuit het ministerie niet bij het leger zelf zijn aangekomen. Ook zou de MIVD hebben gewaarschuwd 'dat de eenheid een derde dienst dreigde te worden' naast de MIVD en de AIVD.
Minister Ank Bijleveld van Defensie zou in augustus 2020 zijn geïnformeerd over de juridische bezwaren. Uiteindelijk besloot de minister pas in november van dat jaar te stoppen met het programma. Bijleveld wilde eerst laten onderzoeken of LIMC voldeed aan de privacywetgeving.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Tijdens de coronacrisis kwamen oude reflexen weer bovendrijven: simpel geloof in technologie en weinig aandacht voor publieke waarden en het belang van sociale innovatie. In allerlei sociale praktijken zijn versneld digitale middelen ingezet. Daarbij gold het simpele devies: eerst doen, dan denken.
Het vergrootte echter de centrale maatschappelijke rol van digitalisering, de invloed van Big Tech en de datahonger van bedrijven en overheden. Kortom, de menselijke maat werd nogal eens vergeten.
Beleidsmakers zouden dan ook, aldus het Rathenau Instituut in de expertbundel, waardevol digitaliseren moeten stimuleren. Die term, waardevol digitaliseren, houdt in dat digitalisering bijdraagt aan publieke waarden, zoals sociale cohesie, kwaliteit van leven, democratie, economie en veiligheid.
De bundel Covid-19: Expertvisies op de gevolgen voor samenleving en beleid volgde op een tussentijds bericht voor de informateur en ging vooraf aan het advies van de WRR en de KNAW Navigeren en anticiperen in onzekere tijden.
Alles bij de bron;Rathenau
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De VVD heeft demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid gevraagd of hij bereid is een pilot te starten met het gebruik van particuliere dna-databases voor het onderzoek naar cold cases. Grapperhaus liet vorig jaar al weten dat hij zou laten onderzoeken of dergelijke dna-databases voor het oplossen van cold cases in Nederland kunnen worden gebruikt.
In de Verenigde Staten zijn er verschillende commerciële dna-databases. Mensen van over de hele wereld kunnen hun dna daarnaartoe sturen om bijvoorbeeld verwanten te vinden of hun geografische herkomst te achterhalen. In de Verenigde Staten zijn dergelijke databanken al meerdere keren door de autoriteiten gebruikt voor het oplossen van coldcasezaken. Ook in Zweden is er gebruik van gemaakt.
Dna-deskundige Lex Meulenbroek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) pleit voor eenzelfde pilot als in Zweden, waarbij het daderspoor van een specifieke cold case wordt geüpload naar een commerciële dna-databank.
VVD-Kamerlid Ulysse Ellian ziet dit zitten en heeft minister Grapperhaus nu Kamervragen gesteld. "Wanneer is het technisch gezien mogelijk een pilot te starten met het gebruik van particuliere genealogische dna-databanken bij onbekende doden?", zo vraagt hij aan de minister en "Bent u bereid op korte termijn een pilot te starten waarbij bij tenminste één cold case wordt uitgebreid met het gebruik van particuliere genealogische databanken? Zo nee, waarom niet?"
Het VVD-Kamerlid wil ook weten in hoeverre er juridische belemmeringen zijn die het tot stand komen van een pilot op korte termijn verhinderen. Grapperhaus heeft drie weken om de vragen te beantwoorden.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Grapperhaus van Justitie en Veiligheid moet opheldering geven over zijn recente herformulering van een reactie dat de politie op dit moment geen toestemming heeft voor de inzet van real-time gezichtsherkenning in de openbare ruimte.
D66-Kamerlid Van Ginneken heeft de minister hierover Kamervragen gesteld; "Hoe moet "real-time” in deze herformulering geïnterpreteerd worden en valt een toepassing als Clearview daar wel of niet onder?", zo wil ze weten. Grapperhaus moet ook duidelijk maken hoe "op dit moment" in deze herformulering geïnterpreteerd moeten worden.
Van Ginneken wil ook weten of erop eerdere momenten wel toestemming is gegeven of dat de politie in de toekomst hier toestemming voor krijgt. Ze wijst mede naar berichtgeving dat politie in landen als België, Finland en Zweden toch gebruik heeft gemaakt van gezichtsherkenningssoftware nadat dit eerst werd ontkend. Afsluitend vraagt het D66-Kamerlid of de minister het ermee eens is dat transparantie over het gebruik van gezichtsherkenning en andere vergaande surveillancetechnologie door de politie erg belangrijk is voor het vertrouwen in deze instantie. Grapperhaus heeft drie weken om de vragen te beantwoorden.
Alles bij de bron; Security