Overheid, Politiek & Wetgeving
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Regelgeving voor het monitoren van burgers via social media voor gemeenten laat op zich wachten. Het is experts op gebied van privacy, openbare orde en veiligheid en burgemeesters nog niet gelukt om overeenstemming te vinden over een handreiking hierover. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Alexandra van Huffelen.
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden Hogeschool bleek vorig jaar dat monitoring van sociale media in vrijwel alle gemeenten plaatsvindt. Dat gebeurde onder meer met anonieme accounts. Met de nieuwe regels moet er een basis ontstaan waarmee gemeenten op wettelijke basis burgers op sociale media mogen monitoren.
Uit een ander onderzoek van AG Connect en Trouw is ook duidelijk geworden dat overheden, waaronder gemeenten, op grote schaal tweets verzamelen zónder dat twitteraars daarover worden geïnformeerd.
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De overheid verwerkt al jaren persoonsgegevens voor het verstrekken van het energielabel aan woningeigenaren zonder dat het hiervoor een juridische grondslag heeft, zo heeft minister De Jonge voor Volkshuisvesting in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Via het energielabel wordt informatie over de "energieprestatie" van de woning gegeven. De overheid verstrekt de labelafschriften sinds 2015 via energielabelvoorwoningen.nl en sinds 1 april 2021 via MijnOverheid.
"Om het afschrift van het energielabel beschikbaar te kunnen stellen, verwerkt Logius het BSN, het adres en het energielabel afschrift van de persoon die ingelogd is. Logius heeft geconstateerd dat de juridische grondslag hiervoor ontbreekt", aldus De Jonge.
Het ontbreken van de grondslag is volgens de minister in eerdere analyses niet aan het licht gekomen en geldt zowel voor woningeigenaren als huurders. Vanaf 1 juli zal DigiD- en MijnOverheid-aanbieder Logius wel over de benodigde grondslag beschikken om het verwerken van de persoonsgegevens onder de AVG te kunnen uitvoeren.
De Jonge stuurt de Tweede Kamer een nieuwe Data Protection Impact Assessment (DPIA), aangezien degene die vorig jaar werd verstuurd onvolledig is. Via een DPIA worden privacyrisico's in kaart gebracht en hoe die kunnen worden verholpen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil toelichting van minister Hoekstra van buitenlandse zaken over de software die gebruikt wordt bij het verwerken van visumaanvragen. Het algoritme werkt mogelijk discriminatie in de hand.
....De toezichthouder vreest dat de software discriminatie in de hand werkt, omdat automatische selectie op basis van nationaliteit en afkomst invloed zou hebben op de uitkomst van de procedure. De AP baseert haar zorgen op inzage van talloze documenten en gesprekken met de voormalige ‘functionaris gegevensbescherming’ van het departement.
Die trok al eerder aan de bel. In 2021 trok hij twee conclusies. Het inhuren van private buitenlandse partijen voor de gegevensverwerking van visumaanvragers zou privacy in gevaar brengen. En het visumalgoritme IOB heeft mogelijk een discriminerend karakter.
Voor de slechte beveiliging van gevoelige persoonsgegevens gaf de AP vorig jaar al een boete van 565.000 euro en een dwangsom van 50.000 euro aan Buitenlandse Zaken. Die beveiligingslekken zijn intussen gedicht.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen vanwege het schenden van de rechten van burgers. Zo hield de NCTV illegaal burgers op sociale media in de gaten, faciliteerde hij illegale surveillancepraktijken van Defensie en financierde hij illegale onderzoeken van gemeenten waarbij private bedrijven werden ingehuurd om zonder aanleiding te infiltreren in moskeeën. Dat hoort helemaal niet bij de verantwoordelijkheden van de coördinator, maar deed hij toch.
De wanpraktijken van de NCTV waren destijds één van de redenen dat toenmalig minister Grapperhaus de Big Brother Award won.
Om de misstanden te rechtvaardigen kwam er een wetsvoorstel, dat onder andere een "inlichtingentaak" voor de NCTV zou introduceren, waardoor het een soort derde geheime dienst zou worden. Hierover waren wij, samen met bijvoorbeeld Amnesty International, erg kritisch over in de kamer. We legden de Tweede Kamer –op hun uitnodiging– uit waarom dat wetsvoorstel volstrekt onacceptabel was.
Naar aanleiding van alle kritiek is er nu een nieuw wetsvoorstel waarin de taken en bevoegdheden van de NCTV duidelijker worden omschreven. Het voorstel schrapt de zelfstandige analysetaak en legt de coördinatiefunctie van de NCTV vast. Het is een stap in de goede richting, aangezien de NCTV zich voortaan zal richten op zijn kerntaak: namelijk het coördineren.
Dit laat zien dat het dus wél mogelijk is om steeds verder uitbreidende surveillancebevoegdheden een halt toe te roepen. Toch is er ook nog ruimte voor verbetering in het afbakenen van de taken van de coördinator. Uitvoeringsinstanties zoeken binnen het veiligheidsdomein vaak de grenzen van de wet op en gaan daar overheen. Daarom is het heel belangrijk dat de afbakening van hun bevoegdheden heel duidelijk wordt gedaan.
Op sommige punten is het in het huidige voorstel goed afgebakend, maar er zitten nog onduidelijkheden in. Hoe zit dat bijvoorbeeld met het signaleren, analyseren en duiden van trends en fenomenen, de toegang tot publiek toegankelijke bronnen en het gebruiken van technische hulpmiddelen daarbij?
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie maakt geen gebruik van real-time gezichtsherkenning in de publieke ruimte. "Dat is aan alle kanten zeer afgebakend", zo liet minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid vorige week tijdens een debat van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid weten. De politie is van plan om in toekomst gezichtsherkenningstechnologie operationeel in te zetten en kwam begin dit jaar met een kader dat dit mogelijk moet maken.
SP-Kamerlid Leijten stelde daarop dat gezichtsherkenning niet mag. "Dat staat in het regeerakkoord. De Politiewet geeft er geen wettelijk kader voor of geen wettelijke grondslag voor, maar er is nu wel een soort experimenteertitel waarmee er dingen kunnen. De technologie gaat altijd voor met wat wij willen. Als de technologie iets mogelijk maakt, dan zet je het heel snel in. De vraag of het wenselijk is, of het het werk verbetert, of wij dat zelf willen - wat doen wij met die data, worden die opgeslagen en waar eindigt dat? - hebben we nog niet beantwoord", merkte het SP-Kamerlid op.
Ze vroeg vervolgens of de minister de toepassing van gezichtsherkenning door de politie in de praktijk op dit moment wil weergeven, zodat duidelijk wordt wat die inhoudt. Daarop antwoordde Yesilgöz dat het kabinet over een maand met een brief over de inzet van gezichtsherkenning komt en dat die mogelijk de vragen van Leijten beantwoordt, anders kunnen die in een debat aan bod komen, aldus de minister.
Alles bij de bron; Security
Wijziging van de Algemene douanewet met betrekking tot cameratoezicht en verwerking persoonsgegevens
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Uit het advies van de Raad van State over het wetsvoorstel Wet cameratoezicht douane.
...Het wetsvoorstel regelt de verwerking van persoonsgegevens bij het gebruik van vaste en mobiele camera’s door de douane. Deze camera’s kan de douane gebruiken ten behoeve van de toezichtstaken die de douane al heeft op grond van het Douanewetboek van de Unie (DWU) en de Algemene douanewet (Adw). Het wetsvoorstel voorziet in de opname van grondslagen, waarborgen en randvoorwaarden voor het gebruik van camera’s wanneer (bijzondere)
persoonsgegevens worden verwerkt. Het voorstel wijzigt daartoe de Adw.
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft eerder geadviseerd over dezelfde materie. Dit betrof een advies over het wetsvoorstel versterking
grondslag cameratoezicht, dat onderdeel uitmaakte van het pakket Belastingplan 2022. Het voorstel is naar aanleiding van het advies over het Belastingplan 2022 uit het pakket Belastingplan 2022 gehaald. Daarna is besloten het voorstel niet in te dienen bij de Tweede Kamer. In plaats daarvan is het voorliggende, gewijzigde en uitgebreide wetsvoorstel ter advisering bij de Afdeling aanhangig gemaakt.
De Afdeling adviseert in het wetsvoorstel op te nemen dat individuele natuurlijke personen slechts worden geïdentificeerd voor zover dat noodzakelijk is voor de vervulling van de taken van de douane. Ook adviseert zij om in te gaan op het delen van gegevens met amenwerkingsverbanden. Tot slot adviseert zij om de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) (opnieuw) te raadplegen over het wetsvoorstel.
In verband daarmee is aanpassing wenselijk van het wetsvoorstel en de toelichting.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Yeşilgöz wil de huidige Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden (uit 2005) wijzigen. De Tweede Kamer heeft de wens uitgesproken om in een eerder stadium van het strafproces celmateriaal af te kunnen nemen. Dat gebeurde naar aanleiding van de rapporten van de commissie-Hoekstra.
Het overgrote deel van de gesignaleerde veroordeelden wordt uiteindelijk opgespoord. Ruim 10% van de veroordeelden blijft nu ten onrechte buiten beeld, waardoor hun profiel niet in de dna-databank terechtkomt. Volgens onderzoekers is dit niet of nauwelijks te wijten aan de wijze waarop de wet wordt uitgevoerd, maar heeft dit te maken met het feit dat ze onvindbaar zijn, dan wel buiten bereik van politie en justitie in het buitenland verblijven.
De politie zal onder de nieuwe wet van iedere aangehouden verdachte die na verhoor, of na beëindiging van de inverzekeringstelling, nog steeds verdacht wordt van een ernstig misdrijf dna afnemen. Dit betekent dit niet dat dit direct mag worden gebruikt voor dna-onderzoek. Als er geen veroordeling volgt moet het dna worden vernietigd.
Alles bij de bron; CrimeSite
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
"Er gebeuren héle grote dingen in Nederland, maar ik mag u niet zeggen hóe groot", dat waren de woorden van Mariëtte Moussault, de voormalige voorzitter van de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB), bij haar laatste optreden in de Tweede Kamer in deze rol. Ze maakt zich, net als beveiligingsexpert Bert Hubert die eerder bij de TIB vertrok, grote zorgen over de Tijdelijke wet cyberoperaties.
Deze wet geeft de inlichtingendiensten mogelijkheden die afwijken van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017). Daarnaast wordt het toezicht aangepast. Toezicht dat onder andere door de TIB wordt gehouden. De TIB is een commissie die vooraf toetst of de inzet van specifieke bijzondere bevoegdheden door de AIVD en de MIVD rechtmatig is.
Volgens Moussault maakt de nieuwe wet veel verdergaande inbreuk op grondrechten van burgers mogelijk. "We spreken meestal over het recht van privacy, maar eigenlijk staat er veel meer op het spel: het recht van meningsuiting, het recht van vrije vergadering. Het gaat om het medische geheim, om de journalistieke vrijheid", zo liet ze tegenover NRC weten.
Moussault stelde tijdens de technische briefing dat het belangrijk is dat er in de Tweede Kamer een goede discussie over de wet wordt gevoerd. Dat zou door het zwart lakken van cruciale passages in het jaarverslag van de TIB, door ministers Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Ollongren van Defensie, niet mogelijk zijn. "Ik vind het echt héél vervelend, maar ik heb geen zin om vijftien jaar te gaan zitten", aldus de voormalige TIB-voorzitter.
Vorig jaar september besloot beveiligingsexpert en oprichter van PowerDNS Bert Hubert om als technisch lid bij de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden op te stappen. Aanleiding was de Tijdelijke wet.
"Het voorstel pakt geen cybertuig aan, het voorstel maakt het met name makkelijker onschuldige Nederlanders af te luisteren en te hacken, en de opbrengst te delen met het buitenland", waarschuwt Hubert. "Voor ons ligt een wet waarmee niet alleen hele wijken afgeluisterd kunnen worden, het hele land mag er mee afgeluisterd worden. En de diensten menen dat dat geen afluisteren is, want het is slechts ter verkenning."
Daarnaast zijn de autoriteiten "niet oprecht" geweest over het voorstel waarin het toezicht ernstig is uitgehold, zo stelt de beveiligingsexpert verder. "De samenvatting dat "toezicht verschuift van vooraf naar achteraf" klopt gewoon niet — beide toezichthouders moeten zich aan de veel ruimere criteria houden. En de CTIVD krijgt helemaal geen bindend toezicht op de afluisterartikelen."
Tevens noemt Hubert verschillende voorbeelden waar hij tijdens het toezicht voor de TIB mee te maken kreeg en dat de diensten hun eigen wet niet goed uitleggen. "Bevoegdheden die daar "afluisteren" heten worden in interviews en documenten stelselmatig omschreven als niet afluisteren. Vrij Orwelliaans." Net als Moussault stelt ook Hubert dat hij niet alles kan zeggen. "Niet alleen is er geen tijd om nu meer te vertellen, maar ik mag ook veel niet vertellen. Zoals de TIB al in haar jaarverslag 2022 zei, de diensten hebben inmiddels het begrip staatsgeheim zeer ver opgerekt. De TIB kon daardoor niet zeggen wat zij wilde zeggen, en dat probleem heb ik nu ook."
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
In de nieuwe aflevering van Op z'n Kop praten Rick van Velthuysen en Marianne Zwagerman met Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP). Renske geeft een inkijk in hoe veilig onze privacy is in Nederland en hoe weinig wij hierop alert zijn als burger. “We beseffen niet hoeveel we van onszelf weggeven als we gewoon websites bezoeken.”
Onze mensenrechten worden constant geschonden en niemand let op. Het debat over een nieuwe wet voor de AIVD en MIVD is losgebarsten. In 2018 is er tijdens een referendum tegen de sleepwet gestemd. Met deze wet kan grootschalig informatie worden getapt van kabels en deze mogen ook worden gedeeld met het buitenland. Door het referendum zijn er destijds waarborgen ingesteld. Zo moet er vooraf toestemming worden gevraagd op de interceptie, er moet toezicht blijven en alle data moet op een gegeven moment vernietigd worden.
In het nieuwe wetsvoorstel worden deze waarborgen flink versoepeld. Zo kunnen de AIVD en MIVD computers hacken van mensen zonder toestemming als hun gegevens in een ander onderzoek opduikt. "Dat heet het zogenaamde bijschrijven. Dat is gigantisch.” Dus alles, zelfs wat je kijkt op YouTube of wat je WhatsAppt naar je vrienden, kan straks in een sleep worden binnengehaald, bewaard worden, geanalyseerd worden en met het buitenland gedeeld worden.
De overheid censureert door het weglakken van informatie. Mensen die in de toetsingscommissie zitten stappen eruit, omdat daar veel meer gebeurt dan we weten, maar mogen en kunnen ze niet verspreiden. Journalisten worden ingezet om het verhaal van het ministerie te verspreiden, terwijl daarbij allerlei dingen verborgen worden gehouden. “Macht moet zorgen dat het zich altijd laat delen en controleren, dat is wat hier misgaat.”
Op de Tweede Kamer wordt druk uitgeoefend om het nieuwe wetsvoorstel te bekijken, maar ook daar wordt nog informatie achtergehouden. Rutte heeft aangekondigd dat er nog een enorme aanpassing bijkomt, maar deze ligt nog bij Raad van State. Het wordt wel oppassen dat ze dit niet laten wachten tot het najaar. Dan is het namelijk altijd druk met begrotingen en kunnen ze zo proberen het in een avonddebat van een paar uur erdoorheen te drukken.
Alles bij de bron; NPO-Radio2
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Sinds maart 2019 valt de Douane onder de Wpg voor de verwerking van strafrechtelijke persoonsgegevens. Deze wet regelt de verwerking van persoonsgegevens voor de uitoefening van de politietaak door onder meer de Nationale Politie, de bijzondere opsporingsdiensten, de Koninklijke marechaussee, de Rijksrecherche en ook de Douane.
De wet vereist een jaarlijkse interne audit, en iedere vier jaar een externe audit. De Auditdienst Rijk (ADR) deed een audit bij de Douane en kwam tot de conclusie dat de overheidsinstantie in 2021 in belangrijke mate niet voldeed aan de Wpg. "Dit is ernstig, want de verwerking van gevoelige persoonsgegevens vraagt grote zorgvuldigheid. De Douane is op dit moment bezig met het opstellen van een verbeterrapport naar aanleiding van de audit", aldus staatssecretaris De Vries over het onderzoek.
Volgens de staatssecretaris laat het auditrapport zien dat de Douane "nog flinke stappen" te zetten heeft om de implementatie van de Wpg op orde te krijgen. "Ik vind het belangrijk dat de Douane uiterlijk in maart 2024 geheel aan de Wpg voldoet", laat De Vries over de planning weten. Eind dit jaar vindt een nieuwe audit plaats. Eventuele verbeteracties kunnen dan in het eerste kwartaal van 2024 worden doorgevoerd.
Alles bij de bron; Security