Politieke partijen gebruiken steeds vaker persoonsgegevens – of huren hiervoor bedrijven in – om zo gericht mogelijk hun leden en potentiële nieuwe leden te bereiken. Dit laatste wordt microtargeting genoemd. Maar ook politieke partijen moeten zich hierbij wel aan de privacyregels houden. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft daarom de Handleiding privacy verkiezingscampagnes gepubliceerd met daarin 7 aandachtspunten voor politieke partijen die aan de slag willen met hun verkiezingscampagne.

Het belangrijkste aandachtspunt is dat het om de verwerking van zogeheten bijzondere persoonsgegevens gaat, waarvoor speciale regels gelden...

...De AP houdt toezicht op de naleving van de AVG door politieke partijen. Verkiezingen en microtargeting zijn daarbij een speciaal aandachtsgebied. Meer informatie hierover is te vinden in de Focus 2020-2023 van de AP.  

Alles bij de bron; AutoriteitPersoonsgegevens


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha