OV chipkaart

In ruim een maand tijd heeft de app 'OV-chip mobiel', waarmee reizigers mobiel kunnen inchecken in het openbaar vervoer, slechts 700 nieuwe gebruikers gekregen. Daarmee staat het totaal eind augustus op 5.400 gebruikers, meldt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) in reactie op Kamervragen van SP-kamerlid Cem Laҫin. Laҫin vraagt de staatssecretaris of de app 'OV-chip mobiel' is geflopt. Dit in reactie op de gebruikscijfers die eind juli naar buiten kwamen.

Niet alleen het aantal gebruikers viel toen tegen, ook werd de app gemiddeld minder dan vijf keer gebruikt. Staatssecretaris Dijksma zegt nu dat de proef 'niet vlekkeloos is verlopen'. Volgens Dijksma heeft Translink 1,2 miljoen euro geïnvesteerd in de proef, en hebben ook de telecombedrijven en OV-bedrijven investeringen gedaan. Daarnaast heeft Translink 2,4 miljoen geïnvesteerd in een proef met ov-inchecken met een bankpas. Die proef start eind dit jaar in trams in Den Haag.

Alles bij de bron; NU


 

D'66 wil dat reizigers altijd een melding krijgen wanneer hun reisgedrag door derden wordt opgevraagd bij Translink. Dat laten de Kamerleden Jetten en Verhoeven in Kamervragen aan staatssecretarissen Dijksma en Dijkhoff weten.

De Kamerleden willen weten of er een wettelijke grondslag is op grond waarvan DUO dan wel andere overheidsdiensten, reisgegevens rechtstreeks mogen opvragen en Translink verplicht is die gegevens af te staan. De staatssecretarissen moeten ook duidelijk maken welke reisgegevens er precies zijn gedeeld en van hoeveel studenten. Daarnaast vragen Jetten en Verhoeven of het vaker gebeurt dat Translink reisgegevens met derden deelt en om wie het in dit geval gaat. Ook zijn vragen gesteld naar de rechten die reizigers hebben als het gaat om de bescherming van hun gepersonaliseerde reisgegevens.

De Kamerleden vinden verder dat reizigers met een gepersonaliseerde ov-chipkaart altijd een melding moeten krijgen wanneer hun reisgedrag door derden wordt opgevraagd bij Translink dan wel wordt verstrekt aan derden. Mochten Dijksma en Dijkhoff dit plan niet zien zitten, dan moeten ze laten weten op welke manier reizigers grip kunnen houden op hun persoonlijke informatie die door Translink wordt verzameld en gedeeld. Er staan drie weken voor het beantwoorden van de Kamervragen (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

Ook buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van gemeenten, de Sociale Verzekeringsbank en de Koninklijke Marechaussee hebben reisgegevens gekregen van Translink, de organisatie achter de ov-kaart. Dat heeft het bedrijf dinsdag gemeld...

...De Koninklijke Marechaussee laat weten inderdaad ov-gegevens op te vragen in strafrechtelijke onderzoeken, maar met toestemming van een officier van justitie. De Sociale Verzekeringsbank kon woensdagmiddag zelf één voorbeeld vinden van het opvragen van reisgegevens. Daarbij ging het om een onderzoek naar AOW-fraude. Met welke doeleinden boa’s van de gemeenten reisgegevens opvroegen, is niet bekend.

Alles bij de bron; NRC


 

Natuurlijk hebben we allemaal een hekel aan studenten die misbruik maken van studiefinanciering. Helaas voor Vadertje Staat betekent dit niet dat het dus oké is om elk mogelijk middel in te zetten om dit soort studenten op te sporen. Toch is dat precies wat het ministerie van Onderwijs heeft gedaan. Samen met Translink, welteverstaan, het bedrijf achter de OV-chipkaart

Dit is dus precies waar wij, mensen die kritisch zijn over de overheid, voor waarschuwden toen bekend werd hoe het chipkaart-systeem zou werken. We werden weggezet als paranoide, maar onze angsten zijn gewoon correct gebleken. De overheid en Translink werken samen om onze privacy te schenden. Het reispatroon van studenten wordt onderzocht, en als ze denken iets gevonden te hebben zitten die studenten vervolgens tot aan hun nek in de stront. 

En ja, als dit doorgaat is deze actie tegen studenten natuurlijk nog maar het begin. Translink kan dezelfde informatie doorspelen aan de staat van jou en mij. Nee, daarbij hoeven we niet persoonlijk verdacht te worden van een misdrijf. Ze verzamelen de informatie van iedereen gewoon, analyseren die, en gaan dan pas kijken of iemand mogelijk een misdrijf heeft begaan. En zo ja, welke.

Alles bij de bron; DDS


 

Translink, het bedrijf achter de Ov-chipkaart, gaf reisgegevens door aan Duo. De dienst vraagt om deze gegevens om studenten op te sporen die frauderen met een uitwonende beurs. Dat gebeurde zonder tussenkomst van een officier van justitie, wat wel zou moeten.

Translink zegt dat het inderdaad aan 'vijf à tien verzoeken per week' gehoor gaf en gegevens deelde met de Dienst uitvoering onderwijs totdat een van de studenten een rechtszaak begon, omdat de privacyregels overtreden zouden zijn. De rechter gaf de student gelijk en legde hem geen boete op. Duo wil tegen het vonnis in beroep gaan. De organisatie vindt dat er voor het opvragen een juridische basis aanwezig is, namelijk de Algemene Wet Bestuursrecht.
 
Update
'Onze juristen hebben van Duo begrepen dat er een wettelijke grondslag is om bij ons gegevens op te vragen', zegt een woordvoerster van Translink. 'Sterker, Duo is een toezichthouder en daardoor zijn wij zelfs wettelijk verplicht die reisgegevens af te staan.'

Ook zouden er geen gegevens van willekeurige studenten opgevraagd worden, maar zou dit gebeuren op basis van een risicoprofiel. Op deze manier spoorde Duo in 2013 ongeveer 3300 frauderende studenten op aan de hand van 7000 opvragingen. Over het totale aantal opvragingen kon Duo niets zeggen.

Update
Duo kon maandag nog niet aangeven hoe vaak reisgegevens van studenten precies waren opgevraagd. Na publicatie van dit nieuws in de Volkskrant kon Duo dat wel: 377 keer. Wanneer dit beleid is ingevoerd, kon een woordvoerder van Duo maandag ook niet zeggen

De reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV zegt tegen de krant dat 'de privacy van ov-gebruikers op straat ligt'.  "De privacy van de ov-gebruiker is bij Translink, en dus bij alle vervoersbedrijven in Nederland, niet in goede handen." Daarnaast vraagt hij zich af of gegevens van meer mensen met derden zijn gedeeld zonder dat daar een officier van justitie aan te pas is gekomen.

Alles bij de bron; Tweakers 

Bron vd Updates; deVolkskrant


 

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil dat er nog voor deze zomer wordt gekeken naar de prijs van de ov-chipkaart en of de kosten van een verlenging van de kaart substantieel omlaag kunnen. Dat zegt zij in reactie op de melding van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, dat eerder aangaf dat het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper wordt. 

,,We wachten geen vier jaar. In het NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad, red.) hebben we afgesproken dat we met vervoerders, consumenten en overheden voor deze zomer nog naar de prijs van de kaart en mogelijkheden voor innovaties kijken. Ik wil dat hierbij ook bekeken wordt of de levensduur van de kaart verlengd kan worden en of de kosten voor een verlenging substantieel omlaag kunnen."

Alles bij de bron; AD


 

Ook al boekt het bedrijf achter de OV-chipkaart nu miljoenenwinsten, toch wordt het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper. De ov-bedrijven willen de winst gebruiken om hun aanloopkosten terug te verdienen. Dat zegt Translink-eigenaar Bart Schmeink. Hij noemt het overigens geen winst, maar ‘rendement’.

De Nederlandse Spoorwegen hebben tot dusver 12 miljoen euro overgehouden aan de OV-chipkaart, meldt de vervoerder. Met de staatssecretaris is afgesproken dat die winst wordt geïnvesteerd in poortjes bij stations.

Directeur Arco Groothedde van Translink bevestigt dat er ongeveer 1 miljoen euro per maand winst wordt gemaakt. Volgens hem is dat geld ook nodig is om nieuwe betaaltechnieken in te voeren, zoals betalen met de smartphone of bankpas. Een OV-chipkaart aanschaffen kost 7,50 euro, terwijl het produceren van het pasje nog geen euro kost. Wie geen computer voorhanden heeft en schriftelijk een kaartje bestelt moet 10,50 euro betalen vanwege extra ‘administratiekosten’. Na vijf jaar is de kaart niet meer geldig en moet een nieuwe worden gekocht. Het is verre van zeker of de reiziger in 2021 daadwerkelijk goedkoper uit is.

Alles bij de bron; AD


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha