Sinds maandag kunnen mensen in heel Nederland in- en uitchecken met hun mobiel in plaats van met de ov-chipkaart. Als het tenminste lukt, want de nieuwe betaalmethode wordt compleet afgebrand: 71 procent waardeert de app als 'zeer slecht'. De maandag gelanceerde app blijkt vaak te crashen, het lukt niet of het duurt tergend lang om hem te installeren en mensen vinden de app absoluut niet gebruikersvriendelijk. 

,Je hebt 3 (!!) apps nodig om het systeem te laten werken!'' constateert gebruiker van Erkel vol ongeloof. Hij vindt het bizar dat er maar liefst drie verschillende apps nodig zijn om in het ov te kunnen reizen met je smartphone. Naast de app "OV-chip mobiel" is er nog een aparte "Wallet app" nodig om betalingen te kunnen doen én een zogenoemde "NFC app", die je in staat stelt om binnen de afstand van 10 centimeter draadloos informatie uit te wisselen over je reis- en betaalgegevens. Voordeel van die korte afstand is dat gegevens niet zo makkelijk kunnen worden onderschept. Maar zelfs na het downloaden van alle drie die apps blijken reizigers vaak nog niet te kunnen reizen met hun mobiel. ,,Wat denk je, het werkt dan nog steeds niet'', vervolgt Van Erkel zijn recensie gefrustreerd. Translink erkent dat het soms nog wat omslachtig werkt. ,,Op dit moment kunnen we het inderdaad niet veel makkelijker maken'', schrijft de klantenservice in reactie op het ongezouten commentaar. 

KPN stuurde Privacynieuws een gebruikshandleiding maar die is helaas verdwenen daarom deze link naar de pagina van Translink :)

Alles bij de bron; AD