Jarenlang was online privacy niet veel meer dan een lastige randvoorwaarde. In de wereld na de NSA-affaire eisen consumenten echter redelijk massaal meer controle over hun eigen gegevens op en wordt privacy ineens een unique selling point. Met nieuwe businessmodellen in het verschiet.

“De technologie van vandaag vereist dat consumenten een hoge dosis vertrouwen hebben in de diensten die ze gebruiken”, poneerde Microsoft-topjurist Brad Smith eerder dit jaar in de Financial Times. “Recente gebeurtenissen hebben dat vertrouwen echter sterk ondermijnd. Daarom wordt het hoog tijd dat we nieuwe stappen nemen om dat probleem aan te pakken.” ...

...Volgens Forrester-analiste Fatemeh Khatibloo geldt de verscherpte aandacht voor privacy zeker niet alleen voor online bedrijven. “Consumentenvertrouwen ontwikkelt zich steeds meer tot een essentiële basisvaardigheid voor alle bedrijven. Ik zie dat met name bij onze klanten in de financiële sector, waaronder verschillende grote banken en verzekeraars. Dat zijn partijen die vertrouwen traditioneel hoog in het vaandel hebben, en nu beginnen in te zien dat hun datagebruik daar een intrinsiek onderdeel van is.”

Dat resulteert op dit moment bijvoorbeeld in het sterk simplificeren van de privacyvoorwaarden, met een eerste én een tweede laag voor mensen die het naadje van de kous willen weten.

Bron van dit zeer uitgebreide artikel; Emerce