Anno 2014 zijn zorgen over privacy niet meer voorbehouden aan een klein groepje obscure nerds en rechtsgeleerden. Voor een steeds breder publiek begint het zichtbaar en voelbaar te worden hoe het internet als een gigantisch vergiet fungeert waar onze privacy aan alle kanten uit lekt. In 2014 wordt het dé uitdaging om gebruikers van digitale technologie de controle terug te geven over hun privé-gegevens.

De gigantische capaciteit tot opslag en verwerking van gegevens die we met zijn allen hebben gecreëerd, is enorm handig voor allerlei doeleinden. Voor bijna alles wat we maar willen verbeteren in ons leven, bestaat inmiddels een app, of als die er nu nog niet is, dan volgend jaar wel. Ons liefdesleven wordt verrijkt met dating apps, onze sportieve prestaties kunnen worden vergroot, geanalyseerd en gedeeld door apps, onze eetpatronen kunnen worden bijgehouden en verbeterd, onze gezondheid kan worden verbeterd, onze professionele prestaties kunnen worden geanalyseerd en verbeterd door business intelligence, noem maar op.

Maar terwijl veel apps zogenaamd gratis zijn, en zelfs als ze dat niet zijn, staat in werkelijkheid onze privacy op het prijskaartje. Terwijl Europees consumentenrecht bepaalt dat prijzen voor consumenten altijd duidelijk en inclusief alle toeslagen moeten zijn, is de prijs die we in privacy betalen aan bedrijven die daar miljarden mee verdienen, volstrekt onduidelijk.

Alles bij de bron; Security