Onlangs maakte Apple-topman Tim Cook bekend dat Apple zich inzet voor privacy en bedrijven die de gegevens van hun gebruikers verzilveren verkeerd bezig zijn. Klokkenluider Edward Snowden is zeer positief over de privacyhouding en het businessmodel van Apple, waarbij Cupertino gegevens van gebruikers niet verzamelt en gebruikt om geld mee te verdienen, zo liet hij weten.
"Wat echt belangrijk is, is dat hij een commerciële reden heeft om zich van concurrenten als Google te onderscheiden." Als het businessmodel van Apple echter gaat inhouden dat gegevens niet worden verzameld en verkocht, is dat volgens de klokkenluider goed voor privacy en gebruikers. "We moeten leveranciers die willen innoveren steunen", merkte hij op.
Zeker als op deze manier de concurrentie kan worden aangegaan met bedrijven die geld verdienen met het verzamelen van gegevens. Mocht Apple zich niet aan de privacybelofte houden dan zal dit het vertrouwen van gebruikers schaden en veel grotere gevolgen voor het bedrijf hebben.
De Electronic Frontier Foundation, een stichting die opkomt voor digitale burgerrechten op het internet, heeft zijn jaarlijkse Who Has Your Back-rapport vrijgegeven. Daarin is te lezen welke bedrijven het best met gebruikersdata omgaan.
Apple scoort samen met Dropbox, Wikipedia en Adobe op alle punten het best. De EFF stelt dat Apple op alle vijf de beoordelingscriteria uitstekend scoort. De iPhone-maker heeft de beste methodes voor bescherming van data geadopteerd, vereist altijd een dwangbevel voordat het informatie met de overheid of veiligheidsdiensten deelt, spreekt zich publiekelijk uit tegen backdoors en stelt gebruikers altijd op de hoogte als data overgedragen wordt. Als laatste maakt het ieder jaar het aantal verzoeken openbaar.
Bij Amazon, Google, WhatsApp en grote Amerikaanse telecomproviders is het een stuk minder goed geregeld.
Alles bij de bronnen; Security & 1MoreThing