De roman De Cirkel van Dave Eggers is een verhaal over een Amerikaanse jonge vrouw die in dienst komt van een bedrijf (De Cirkel) dat op een kruising van Google en Facebook lijkt. Ik kende het boek van enkele quotes van Bekende Lezers en flarden uit recensies: "Verontrustend!", "Angstaanjagend" en “Na het lezen, stop je direct met Facebook”. Ik kan vast verklappen dat ik nog steeds op de diverse sociale platfomen te vinden ben, maar enigszins verontrustend is het verhaal wel te noemen. Met name in het licht van de huidige privacy-discussie en de vanzelfsprekendheid waarmee we onze gedachten en wederwaardigheden online delen...

...Het angstaanjagende aan deze roman is dat de beschreven technologie allang beschikbaar is. We zitten bijvoorbeeld in Google al allemaal in onze eigen identity bubble: onze zoekhistorie en Google+-kennissenkring bepalen de resultaten die Google Search ons voorschotelt. Ik log zelf vaak bewust uit, om ‘ongekleurde’ resultaten te zien in Google. Het is normaal geworden om je wel en wee online te delen. En als je geen behoefte hebt om je privéleven op straat te gooien, doet iemand anders het wel en als je pech hebt, wordt je ook nog getagd.

En Facebook heeft onlangs voor 120 miljoen dollar Onavo gekocht. Onavo biedt technologie die al je mobiele dataverkeer via een VPN-server dirigeert, die er vervolgens met compressietechnologie voor zorgt dat je minder data verbruikt en dus je rekening lager wordt. Top! Facebook heeft er vast alleen maar goede bedoelingen mee, maar tegelijkertijd kunnen ze wel in één keer van miljoenen gebruikes van Onavo exact in kaart brengen waar ze zijn en wat ze doen via hun mobiele internetverbinding.

Zelfs een blogpost van Slideshare lees je na De Crikel ineens heel anders, als die begint met deze tekst: "We live in a world that demands and desires transparency, sharing and collaboration. We must all be social. This same rule now applies to your presentations.”

Alles bij de bron; MarketingFacts