53% van de consumenten is zich bewust van nationale privacywetten, een toename van 17% sinds 2019. Mensen die op de hoogte zijn van deze wetten voelen zich ook vaker beschermd (81%) dan mensen die weinig of geen kennis hebben van privacywetten (44%).

Privacy is een steeds belangrijker criterium voor consumentenkeuzes: meer dan 75% van de consumenten geeft aan niet te willen kopen bij een bedrijf dat onzorgvuldig met hun data omgaat.

Jongere generaties nemen vaker maatregelen om hun privacy te waarborgen. Zo heeft bijna de helft van de consumenten tussen 25 en 34 jaar een andere provider of dienstverlener gekozen vanwege privacybeleid, terwijl dit bij consumenten van 75 jaar en ouder slechts 18% was. Deze jongere groep is ook vaker bekend met hun privacyrechten (64% tegenover 33% van de 65-plussers).

In het afgelopen jaar heeft ook een grotere groep consumenten gebruikgemaakt van Data Subject Access Requests (DSAR's) om hun persoonlijke gegevens in te zien, te corrigeren, te verwijderen of over te dragen.

De steun voor privacywetgeving groeit, met 77% van de respondenten die regels voor basisprivacybescherming ondersteunt. In de Verenigde Staten pleit 81% van de ondervraagden voor een landelijke privacywet.

Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel