De bescherming door de AVG, de nieuwe Europese privacy-verordening, komt te laat en doet te weinig. En toch gaan we erop vooruit, analyseert Huib Modderkolk.

...Nu is er de AVG. En nee, de verordening zal er niet voor zorgen dat mensen hun smartphone minder gaan gebruiken. Dat ze stoppen met Google of hun locatievoorzieningen eens wat vaker uitzetten. Dat ze Wehkamp gaan vragen welke profielen er eigenlijk allemaal van ze bestaan, of Ahold in welke categorie boodschapper ze eigenlijk vallen. Noch zal de verordening een einde maken aan het verhullende taalgebruik van bedrijven die naar uw persoonsgegevens hengelen. De kracht van de AVG zit ergens anders.

Allereerst krijgen we een beetje controle terug. Een handrem voor als het te snel gaat. Een mogelijkheid om inzicht te eisen in profielen. Om data op te eisen. En om bedrijven te beboeten die niet goed met onze gegevens omgaan. Die boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen of 4 procent van de wereldwijde omzet (bij het moederbedrijf van Google, Alphabet, kan het om ruim 4 miljard euro gaan). Er staat weer iets op het spel.

Dus elke keer als u de komende tijd een mailtje krijgt van een bedrijf, kunt u zuchten. Of u kunt eraan denken dat er weer een bedrijf is dat het net wat beter voor elkaar heeft. Maar misschien nog wel belangrijker: de AVG maakt een einde aan de vrijblijvendheid, de achteloosheid en het kortetermijndenken. We zullen meer over privacy gaan discussiëren. We zullen langer nadenken voordat we ergens op klikken. En dat alleen al mag winst heten. 

Alles bij de bron; Volkskrant


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha