Privacy

NPO 3 staat de komende twee weken in het teken van privacy Suzanne Kunzeler, netmanager NPO 3 zegt hierover tegen RadioNL: “We horen en lezen veel over privacy, maar hoe belangrijk vinden we privacy? En wat weten we eigenlijk over privacy? Is het voor onze veiligheid erg dat we slachtoffer zijn van privacy-inbreuk? Het is een thema waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben. In deze twee weken belichten we daarom op NPO 3 met programma’s als Hunted, colleges van de Universiteit van Nederland en veel documentaires de verschillende kanten van privacy.”

Op maandag 17 oktober begint om 20.30 uur het programma Hunted. Daarin moeten twaalf deelnemers drie weken lang uit handen blijven van professionele opsporingsexperts. Na Hunted zendt AvroTros om 21.30 uur ‘De Privacytest’ uit. Art Rooijakkers onderzoekt of deelnemers en kijkers voldoende weten over privacy-inbreuk en computercriminaliteit. Kijkers kunnen meedoen via hun second screen.

Van 17 tot en met 21 oktober krijgen kijkers dagelijks een college over privacy, gepresenteerd door Alexander Klöpping. De online ‘Universiteit van Nederland’ heeft vijf van dergelijke colleges gemaakt. Wie weet er meer over je: de overheid, Facebook of Google? Mr.dr Bart Schermer geeft in dit programma inzichten en maakt de kijkers bewust van hun digitale sporen. Prof. dr. Leo Kouwenhoven neemt de kijker mee in de wereld van de quantumcomputer en prof. dr. Vanessa Evers creëert robots die weten wat Nederlanders denken en voelen. Willen we denken als een hacker?

Van maandag 24 tot en met 28 oktober is dagelijks een documentaire over privacy te zien.

  • In 3Doc Addicted to my phone (24/10) ziet de kijker hoe bedrijven toegang krijgen tot persoonlijke gegevens via gratis apps op mobiele telefoons.
  • In 3Doc The Thread (AVROTROS, 25/10 22.55 uur) gaan de gebruikers van Reddit op zoek naar de Boston bombers en is het publiek Big Brother, aanklager en rechter.
  • Woensdag 26 oktober is te zien we hoe de privacy wordt aangetast in 3Doc Panopticon: illusie van privacy (BNN, 23.10 uur).
  • Donderdag volgt een herhaling van de documentaireserie Super Stream Me (VPRO, 22.20 uur), met een terugblik op de effecten van het live-stream experiment van Nicolaas Veul en Tim den Besten die 18 dagen lang alles uit hun dagelijkse leven deelden .
  • Vrijdag laat internetpionier Josh Harris een groep van honderd mensen 24/7 volgen in een aangepaste kelder in 3Doc We live in public (VPRO, 23.35 uur). Online is de documentaire Do not track te zien.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


De publieke omroep zendt 17 oktober om 21.30, op de startavond van De Privacyweken op NPO 3, 'De Privacytest' uit. Presentator Art Rooijakkers onderzoekt in dit tv-programma hoe privacybewust Nederland is. Zijn de deelnemers in de studio en de kijkers thuis voldoende beschermd tegen privacy-inbreuk en computercriminaliteit? Aan de hand van vier vragenrondes laat het eenmalige tv-programma zien hoe en waarom men persoonlijke gegevens het beste kan beschermen.

In De Privacytest onderzoekt Rooijakkers of Nederland zich wel bewust is van de vele vormen van privacy-inbreuk. De test behandelt het surfgedrag op internet, de opkomst van beveiligingscamera’s, het gebruik van social media en de meest voorkomende vormen van computercriminaliteit.

Art Rooijakkers wordt in het eenmalige programma bijgestaan door Ancilla van der Leest, die zich als lijsttrekker van de Piratenpartij bij de komende verkiezingen inzet voor meer bewustwording over digitale burgerrechten. Verder zijn te gast Gijs Rademaker van het EenVandaag Opiniepanel en privacyjournalisten Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. 

Bron; Radio.nl


Data is een groot goed. Tenminste, als je een bedrijf of overheid bent. Want jouw data is goud waard. Dus een online presence is de perfecte manier voor deze entiteiten om informatie te verzamelen over jou, jouw surfgedrag, interesses enzovoort. En als je dacht dat een 'like' op Facebook niet zoveel zegt, think again. 

TED heeft acht interessante talks verzameld die allemaal in meer of mindere mate gaan over wat data over jou zegt. Van cybercrime tot online trackers en van Facebook likes tot social maps, deze TED-talks behandelen ze allemaal.

Bekijk de acht video's via de bron; WinMagPro


Instanties zetten patiënten steeds vaker onder druk een kopie van hun medisch dossier bij hun huisarts op te vragen, maar dat is helemaal niet toegestaan. Dat meldt de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Het gaat dan om instanties zoals een uitkeringsinstantie of arbodienst die de gegevens willen.

En dat is tegen de regels. "Instanties horen zich met toestemming van de patiënt rechtstreeks tot de huisarts te wenden en er moet sprake zijn van een 'gerichte uitvraag'", zegt Carin Littooij, LHV-bestuurslid en huisarts in Driebergen. "Het probleem is dat veel patiënten hun rechten niet kennen en zich hiermee in een kwetsbare positie kunnen plaatsen." Huisartsen die twijfelen over het verstrekken van de gegevens krijgen dan ook het advies dit met de patiënt te bespreken.

Huisartsen moeten echter altijd het medisch dossier op verzoek van een patiënt aanleveren. In 90 procent van de gevallen vraagt de huisarts waarom de patiënt zijn of haar dossier opvraagt, zo blijkt uit onderzoek van de LHV onder 175 huisartsen. Door dit gesprek te voeren kunnen huisarts en patiënt tot de conclusie komen dat alleen een relevant deel van het dossier wordt meegegeven, zodat instanties niet méér gegevens krijgen dan strikt noodzakelijk. 

"De LHV hoort al langer dat instanties patiënten onder druk zetten om hun medisch dossier op te vragen. Maar dat het op deze schaal gebeurt, heeft ons onaangenaam verrast.", aldus Littooij. De huisartsen zeggen het onderwerp verder te zullen onderzoeken. "Bovendien willen we hierin samen optrekken met andere artsen- en patiëntenorganisaties, om richting gemeenten en andere instanties paal en perk te stellen aan het ongeoorloofd opvragen van het medisch dossier", stelt Littooij verder.

Alles bij de bron; Security


HP heeft een 'privacyscherm' gemaakt voor tn-panelen op laptops. Op laptops waar het privacyscherm op zit, kunnen gebruikers dit op elk moment activeren door de toestcombinatie Fn F2 in te drukken.

Vervolgens treedt Sure View in werking, waarbij onder een kleine hoek het scherm vrijwel donker is en onder een grotere hoek helemaal niet meer te zien is. Onder een hoek is 95 procent van het licht van het scherm weg, claimt HP. De optie, die als 75 dollar kostende add-on op diverse modellen te verkrijgen zal zijn, zorgt ervoor dat behalve de gebruiker zelf andere mensen niet langer kunnen meelezen op het scherm, iets dat bijvoorbeeld van pas moet komen als zakelijke gebruikers bedrijfsgeheimen bekijken op openbare plekken. Nu kunnen gebruikers dat alleen doen door een filter op het scherm te plakken die deze functie vervult.

 Naast de meerprijs is het scherm minder fel als Sure View uitstaat en een stuk minder fel als de functie aan staat. Bovendien werkt het alleen op tn-panelen, die gelden als inferieur aan de ips-lcd's die vaak op duurdere laptops te vinden zijn. HP wil Sure View ook laten werken op ips-schermen, maar zover is het nog niet.

Alles bij de bron; Tweakers


Foto’s, werkervaring, berichtjes op fora, oude accounts, op internet is van bijna iedereen informatie te vinden. Maar mogelijk wil je niet (meer) dat anderen op deze manier informatie van jou kunnen verkrijgen. Om online niet meer vindbaar te zijn, biedt onderstaand stappenplan uitkomst.

1 Verwijder je sociale media-accounts

2 Wees creatief; Bij sommige sociale media is het niet mogelijk je account te verwijderen. Om toch te zorgen dat je daar niet meer vindbaar bent, kun je je naam, woonplaats en andere persoonlijke informatie veranderen in verzonnen gegevens.

3 Spam verleden tijd; Nu is het tijd om te zorgen dat je niet meer lastig wordt gevallen door bedrijven via de mail. Dat doe je door reclamemailtjes te openen en je vervolgens af te melden voor toekomstige mailings.

4 Geen resultaten meer bij zoekmachines; Typ je voor- en achternaam of een gebruikersnaam die je soms gebruikt, in bij zoekmachines en ga na of er informatie over jou naar bovendrijft. Als dat het geval is, moet je ervoor zorgen dat, dat niet meer gebeurt. Als je informatie die Google over jou weergeeft, wilt verwijderen, kun je hier lezen hoe dat moet.

Alles bij de bron; Nieuws


Als er één ding is dat Facebook kan verbeteren, dan is dat wel de privacy van zijn gebruikers. Veel mensen denken dat alles wat ze op Facebook zetten openbaar is voor de hele wereld, maar dat is niet waar. Als je goed in de instellingen duikt, vind je een hoop mogelijkheden om bijvoorbeeld te beperken wie je berichten kan zien en om te voorkomen dat zoekmachines bij je profiel mogen. Je moet die instellingen alleen even weten te vinden. Daarom geven we in deze workshop een rondleiding door de belangrijkste privacy-instellingen van Facebook.

Alles bij de bron; iCreate


Je leest het laatste nieuws, stelt Google wat vragen, opent wat linkjes in tweets en klikt wat rond in je favoriete webshop. En terwijl je dat doet, word je stiekem gevolgd door bedrijven die meer van je weten dan je van jezelf weet. Welkom in de wondere wereld van tracking. Cookies en andere technieken worden gebruikt om een uitgebreid profiel van je te maken en je te volgen op het internet. 

Analyse van online gedrag wordt steeds eenvoudiger, omdat de techniek sneller en slimmer wordt. Daarnaast wordt de opslag van data ieder jaar goedkoper. Waar we in 2010 nog zo'n 10 euro voor een gigabyte (GB) aan opslag betaalden is dit anno 2016 zo'n 3 cent. Hoeveel is 1 GB? Op 1 GB opslag zet je ongeveer 3500 boeken... en dat voor maar 3 cent.

...bedrijven kunnen en mogen bijna ongelimiteerd hun gang gaan. Politici begrijpen internettechnologie en de impact ervan namelijk niet. Daardoor krijg je gekke dingen als de cookie pop-up. Ik kan mij niet voorstellen dat er een Kamerlid of Europarlementariër gloeiend van trots achter zijn laptop zit als hij op de 'Ok, je mag cookies plaatsen'-knop klikt. En dan vervolgens denkt: "Wauw, dit hebben wij goed geregeld."

Nu kun je je online nog redelijk beschermen tegen het meten. Het wordt langzaam veiliger, maar de les is duidelijk: alles wat we kunnen meten, gaan we meten. En dat meten bereikt nu de echte wereld....

...Dit offline meten wordt steeds goedkoper omdat de techniek heel snel veel goedkoper wordt. Meten is eenvoudig + verwerken van die gegevens is goedkoop en eenvoudig + data opslaan nagenoeg kosteloos = weg privacy.

Het verdwijnen van onze privacy, zowel online als offline, begint zoals je inmiddels wel door hebt, ernstige vormen aan te nemen. Je zou verwachten dat burgers hiertegen beschermd worden door regelgeving van onze overheid. De reactie van de politiek is tot nu toe 'dat er strenge regels moeten komen'. Ik zie versie 2.0 van de cookie pop-up al verschijnen. Om een volgende 'klik ok'-knop te voorkomen, wil ik graag een voorzetje doen:

A) Ik wil weten welke data er wordt verzameld en met welk doel. Dit moet ik vooral eenvoudig in kunnen zien. Een soort kijkwijzer voor bedrijven, producten en diensten.
B) Ik wil op de hoogte worden gebracht van wijzigingen van die kijkwijzer.
C) Ik wil zelf eenvoudig toegang kunnen hebben tot al deze data en kunnen aangeven wat bedrijven ermee mogen doen.
D) Ik wil dat bedrijven data verwijderen wanneer ik dat aangeef.
E) Ik wil op de hoogte worden gesteld als het eigenaarschap van het bedrijf verandert.

Als consument ben je tegenwoordig overal van op de hoogte. Als je een huis koopt, weet je hoe energiezuinig deze is. Van een auto ken je het verbruik. Je weet van een nieuwe wasmachine het energielabel. Overal worden keurige labels en bijsluiters op geplakt. Behalve op het internet. Daar word je aan je lot overgelaten door de overheid. Daarom is het nu echt tijd voor een gebruiksvriendelijke databijsluiter.

Alles bij de bron; RTLZ


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha