Privacy

“Je zult altijd een compromis tussen privacy en gebruiksvriendelijkheid moeten vinden.” In zijn rede gaat lector Privacy & Cybersecurity Mortaza Shoae Bargh (Hogeschool Rotterdam) in op de gevaren van steeds meer verbonden digitale systemen en cybersecurity als nieuwe banenmarkt. “Onze afhankelijkheid van informatiesystemen introduceert groeiende risico’s voor individuen, organisaties en de maatschappij als geheel.”

Of het nu OSIRIS is, waar veel onderwijsinstellingen al hun studentenzaken in organiseren, of het Internet of Things waar mensen hun koelkast aansluiten op het internet om hen te waarschuwen als het eten op is, informatiesystemen spelen een steeds grotere rol in het dagelijks leven.

De vraag die daarbij op tafel ligt, is hoe we die informatiesystemen ontwikkelen op zo’n manier, dat bescherming van privacy en cybersecurity is gewaarborgd en tegelijkertijd een goed gebruik van de digitale systemen wordt gegarandeerd. Het antwoord daarop ligt in wat Shoae Bargh ‘privacy and security by design’ noemt. 

Als het aankomt op de ontwikkeling van nieuwe systemen is het volgens Shoae Bargh bovendien van belang om privacy en veiligheid altijd in samenhang te benaderen. “Het zijn twee met elkaar verweven concepten, zeker als het gaat om het beschermen van complexe systemen. Niet alleen is cybersecurity nodig om onze privacy te beschermen, ook het beschermen van de privacy is noodzakelijk voor effectieve cyberveiligheid.”

Alles bij de bron; ScienceGuide


 

Nederlanders zijn zich bovengemiddeld bewust van privacyrechten die sinds mei 2018 voor alle inwoners van de Europese Unie gelden, blijkt donderdag uit een enquête onder ruim 27.500 Europeanen (pdf). 

Onderzoeksbureau Kantar vroeg Europeanen of zij bekend zijn met zes verschillende rechten die zijn opgenomen in de Europese privacywet en of zij daadwerkelijk actief aanspraak op hun rechten hebben gemaakt. Bij vier van deze rechten scoort Nederland het beste van alle 28 lidstaten van de Europese Unie.

Het gaat om het recht om om data op te vragen (86 procent van de Nederlanders is hiermee bekend, tegen een EU-gemiddelde van 65 procent), het recht om data te laten aanpassen (80 procent van de Nederlanders, tegen een gemiddelde van 61 procent). Ook zijn Nederlanders het vaakst bekend met het recht om je af te melden voor digitale reclame, zoals reclame via sms of e-mail (81 procent, tegen een gemiddelde van 59 procent) en het recht om data te laten verwijderen (77 procent, gemiddeld in de EU is het aandeel 57 procent).

Alles bij de bron; NU


 

Apple had veel te onthullen op ontwikkelaarsconferentie WWDC. We bespreken het belangrijkste nieuws: wat iPhone-gebruikers kunnen met het nieuwe besturingssysteem iOS 13 en hoe Apple steeds nadrukkelijker inzet op diensten, met privacy als onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld met een nieuwe inlogdienst en mogelijkheden om minder informatie te delen met appbouwers. 

Je hoort het allemaal in de Bright Podcast van deze week. Deze kun je hier beluisteren: iOS of Android of Spotify

Alles bij de bron; RTLZ


 

Zeventig jaar geleden publiceerde George Orwell (schrijverspseudoniem van Eric Blair) zijn roman Nineteen Eighty-Four (ook als 1984 geschreven). In de roman schetst hij een dystopische wereld waarin Big Brother altijd meekijkt, liefde wordt uitgebannen en het Ministerie van Waarheid de feiten bepaalt. Hoe actueel is Nineteen Eighty-Four na zeventig jaar in het Westen? ...

...Sinds de publicatie in 1949 is Nineteen Eighty-Four volgens Newton door de Koude Oorlog (1945-1991) het grootste gedeelte van de twintigste eeuw relevant gebleven. "Ik denk dat het daarna een tijdje uit de gratie is geraakt. Hoewel er natuurlijk ook de Nederlandse uitvinding Big Brother was", lacht hij, doelend op het realityprogramma uit 1999 waarin een groep mensen in een huis continu door camera's werd gefilmd.

"Maar de laatste tijd is het boek al helemaal opnieuw relevant. Dat komt vooral door zaken als doublethink en Newspeak en de manier waarop uit het boek zorgen blijken van hoe met name overheden de waarheid kunnen manipuleren voor hun eigen doel."

...Ook in 2019 is er sprake van een Big Brother-situatie, zegt Lonneke van der Velden. Zij is onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en tevens bestuursvoorzitter van Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor digitale burgerrechten. 

"Er is niet één Big Brother die alles in de gaten houdt, zoals in het boek geschetst wordt. Verschillende bedrijven, organisaties en overheden doen allemaal aan dataverzameling. Google is een grote broer, Facebook is een grote broer... je hebt de grotere inlichtingendiensten. Het is eerder een infrastructuur dan één Big Brother."

"Je zou de telescreens uit het boek kunnen vergelijken met de smartphone. Als je niet oppast vraagt Google de hele tijd aan je hoe het in het café, waar je net was, is geweest. Je telefoon herinnert je eraan dat je wordt gevolgd."

"Een manier waarop Orwell wel profetisch was, is zijn omschrijving van een behoefte aan een aanhoudende vijand. In 1984 is er altijd sprake van oorlog", zegt Newton. Hetzelfde argument wordt nu gebruikt om op grote schaal data te verzamelen, zegt hij. "We zijn altijd in een soort van oorlog, om ons te beschermen tegen terroristen. Het wordt een compromis. En dat is duidelijk een krachtig argument, want mensen willen niet dat bommen afgaan en aanslagen plaatsvinden als dat ook gestopt kan worden."

Alles bij de bron; NU


 

Precies een jaar geleden gingen de nieuwe Europese privacy-regels in. Inmiddels kunnen we vaststellen dat helemaal niemand daar iets mee is opgeschoten. Afgezien van een leger goedbetaalde adviseurs en tekstschrijvers die handenvol werk hadden aan het AVG-proof maken van uw organisatie. Verder zorgt die Algemene Verordening Gegevensbescherming nu al 12 maanden lang alleen maar voor administratieve rompslomp, verwarring en onbegrip. Zonder dat de privacy van burgers of bedrijven daarmee in de verste verte is gediend.

Zo konden de Kamers van Koophandel gewoon doorgaan met de verkoop van onze bedrijfsgegevens uit het handelsregister. Aan instanties die al die ondernemers maar bleven lastigvallen met ongevraagde telefoontjes. Ook hier bij laseurmedia.com bleven de aanbiedingen binnenkomen, soms bijna dagelijks, van energiemaatschappijen of verzekeraars of wat dan ook. Voor zzp'ers en eenmanszaken vallen veel bedrijfsgegevens nu eenmaal samen met persoonsgegevens. Die dankzij de KvK gewoon op straat liggen. In de praktijk bieden AVG-regels hier totaal geen effectieve bescherming, tegen inbreuk op de privacy.

Alles bij de bron; BNR Podcast


 

Op het werk even snel inspiratie voor een nieuwe vakantie opdoen, met de zakelijke smartphone de tandarts bellen of via het zakelijke chatprogramma tegen een goede collega klagen over de manager: ICT-producten of -diensten van het bedrijf worden vaak ook privé gebruikt. Wanneer mag je werkgever in je internetverkeer of communicatie kijken?

...Heeft de werkgever het recht om zo gedetailleerd op de hoogte te zijn van het ICT-gebruik van zijn personeel? Meestal wel, zegt John Lousberg van het lectoraat Recht en Digitale Technologie bij de Juridische Hogeschool. "Het is in zekere mate toegestaan om te controleren hoe een werknemer een zakelijke telefoon of laptop, bedrijfssoftware of zijn e-mail gebruikt.

"De werkgever heeft daarbij wel de verplichting om heel duidelijk te communiceren onder welke omstandigheden en met welke doelen inzage kan worden verkregen in communicatie op het werk. 'Ik ben de werkgever, dus ik kan alles doen', is geen reden om alles maar te controleren", betoogt Brey. "Zo weet de werknemer ook welke mate van privacy hij kan verwachten."

"De controle moet niet verder gaan dan nodig is", zegt Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar Recht en de Informatiemaatschappij bij de Universiteit Leiden. "Om te kijken of er onrechtmatige software wordt geïnstalleerd, is het niet nodig om ook in het e-mailverkeer van die persoon te kijken."

"Maar als de werkgever vermoedt dat een werknemer informatie lekt, of bedrijfsgeheimen steelt en daarbij klantgegevens naar zichzelf mailt, mag een werkgever dat wel, mits goed gedocumenteerd. Daarbij moet de controle wel beperkt worden, bijvoorbeeld in tijdsduur en op bepaalde zoekwoorden."

Alles bij de bron; NU


 

Je kunt je Facebook-account beveiligen met tweefactor-authenticatie. Verstandig, zou je zeggen, maar dan kun je niet voorkomen dat je ook vindbaar bent op basis van je telefoonnummer. Vorig jaar bleek al dat Facebook het telefoonnummer zonder expliciete toestemming gebruikt voor advertenties.

Alles bij de bron; BNR-Audio


 

Bedrijven zijn dol op digitaal gereedschap dat data oplevert over medewerkers. Denk aan de aloude ritten- en urenregistratie waar altijd met argusogen naar werd gekeken. Maar dat is niets vergeleken met wat er tegenwoordig mogelijk is. Zo bieden de Outlook-agenda, de doorzoekbare e-mail en social media zeeën van mogelijkheden om mensen te controleren.

Ze leveren een schat aan data op, waar bazen vroeger alleen maar naar konden raden. Lees hier de vijf privacygeboden voor bazen.

Bron; AD


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha