...toen de tv op subtiele wijze niet meer uit te schakelen was, gingen we overstag. Ons oog viel op een slanke, platte Samsung Smart TV.

Ik verheugde me op de nieuwe aanwinst. Dus bij thuiskomst snel de stekker erin, software installeren, even de algemene voorwaarden aanvinken. Wacht even, ga eens terug. Wat lees ik daar nou, in een klein onleesbaar vakje? "We may use your Personal Data for marketing purposes, in particular to display to you or present you with advertisements." Nee, hè. Mijn tv ook al?

Wat ontzettend naïef van mij. Ik weet dat als ik op Google zoek, mijn opdrachten bewaard en verkocht worden. Dat mijn telefoon – als je die functie niet uitzet – data over mijn gedrag doorgeeft. Houdt ook Samsung alles bij over het kijkgedrag van mij en mijn gezin? ...

...Wat ik thuis doe, is van mij. Bovendien: ik heb 600 euro voor die pit betaald. Hoezo gaat Samsung nóg eens jarenlang geld aan mij verdienen? Als privacy in dit geval is platgeslagen tot een commerciële transactie, stiekem afgetroggeld in algemene voorwaarden, betaal mij dan maar een mooie vergoeding voor mijn kijkgedrag.

Dus heb ik Samsung gebeld. Het callcenter kon mij niet verder helpen. Dan toch maar als 'Hella Hueck, RTL Nieuws' naar het hoofdkantoor in Delft gebeld. Dat opent wel eens deuren. "U kunt een mailtje sturen. U krijgt dan binnen vijf werkdagen antwoord." Apart. Eén van de grootste bedrijven ter wereld wil alles over jou weten, maar stuur maar een mailtje als jij iets van hen wilt weten. Op 8 januari heb ik de mail verstuurd met de simpele vraag wat Samsung nu precies bijhoudt aan kijkgedrag. En vandaag lieten ze me weten dat ze er nog geen antwoord op kunnen geven.

Nog veel meer bij de bron; RTL

NB: Eén van de belangrijkste bronnen voor deze column is "Privacy bestaat niet" van Peter Olsthoorn. Vanuit allerlei aspecten (marketing, overheid, burger) belicht hij privacy, op een nuchtere, niet moraliserende manier. Ik vond het een verfrissend boek.