Zonder dat we het door hebben wordt er elke dag informatie over ons verzameld. Voer je iets in op Google? Jouw zoekopdracht zal voortaan al je advertenties beïnvloeden. Wat nog veel en veel enger is: advertenties die informatie over jou verzamelen terwijl jij onschuldig over straat loopt.

In het Noorse Oslo crashte onlangs een billboard dat gebruik maakte van gezichtsherkenning. Hierdoor konden voorbijgangers zien wat de code achter de technologie was, en welke informatie over hen werd verzameld. De technologie registreerde niet alleen het geslacht, maar ook leeftijd, gezichtsuitdrukking en of de voorbijganger een bril droeg. Het positieve gevolg hiervan is dat mensen zich bewust worden van de mogelijkheden van technologie. Waar je eerst dacht ongezien over straat te lopen, word je nu live omgezet in codes.

Het is aan ons om na te denken over wat we belangrijk vinden. Onze veiligheid wordt namelijk ook gewaarborgd via het gebruik van camera’s, in winkelcentra, op straat, op het vliegveld… Dit lijkt voor ons een normale zaak te zijn geworden. Moeten we gezichtsherkenning in advertenties dan ook pikken? Advertenties bevinden zich vaak in publieke ruimtes waar mensen graag anoniem en onbegaanbaar rond bewegen. Tijd om te bepalen hoe we onze vrijheid willen beschermen en behouden.

Alles bij de bron; Vance