Marietje Schaake heeft woensdag vragen gesteld aan de Europese Commissie over het afkeuren van een reclamecampagne van de Nederlandse film Redbad op YouTube. De trailer mag op het YouTube-kanaal van de producent blijven staan, maar deze wordt nu niet als advertentie bij andere gebruikers onder de aandacht gebracht. Eerder werd het ook door Facebook al onmogelijk gemaakt om de trailer als advertentie te verspreiden.

Volgens een mail die producent Klaas de Jong ontving van Google, eigenaar van YouTube, wordt deze beoordeeld als “schokkende inhoud. Wij streven ernaar om gebruikers niet te beledigen door advertenties die ongepast zijn voor ons advertentienetwerk”, staat in de mail. Een woordvoerder van Google bevestigt de authenticiteit van de mail.

Schaake beet zich vast in het onderwerp nadat anderhalf jaar geleden een video van een debat in het Europarlement die zij op YouTube plaatste plotseling werd verwijderd. Naar eigen zeggen belandde de D66-politicus in een “kafkaëske situatie: niemand kon of wilde mij antwoorden waarom het filmpje precies was verwijderd. Ik wil dat de Europese Commissie een standpunt over culturele expressie online inneemt”, stelt Schaake. “Het is niet wenselijk dat bedrijven of algoritmes gaan bepalen wat de grenzen zijn voor vrije expressie. De wet bepaalt wat de grenzen zijn, niet het winstmodel van een groot concern als Google.”

Alles bij de bron; TPO