Ontluisterend was deze week het gevecht tussen het Amerikaanse ministerie van justitie en Apple. Kort gezegd is het twistpunt dat Apple een marge wil bedingen van zo’n 30 procent op elk via de eigen winkel verkocht e-book. Het bedrijf had daartoe afspraken gemaakt met een vijftal grote uitgevers en dat vinden ze in Amerika niet goed. Ook weigert Apple om te verwijzen naar andere boekhandelaren (door hun apps uit de winkel te weren) en ook dat is juridisch aanvechtbaar.

Het lijkt erop dat Apple in het ongelijk zal worden gesteld, maar dat is niet het moedeloosmakende aspect van deze zaak: vooral ergerlijk is dat een megalomaan mediaconcern aan zijn honderden miljoenen klanten wil voorschrijven welke boeken te lezen en waar niet te winkelen. Apple staat daarin niet alleen, Amazon doet precies hetzelfde. Bij dat bedrijf mag je als schrijver of uitgever niet eens de naam vermelden van de concurrentie. Doe je dat toch dan wordt het boek uit de ‘store’ verwijderd.

In een klimaat dat zo sterk riekt naar gedwongen winkelnering en waarin censuur elke dag op de loer ligt, wens ik niet als klant te functioneren. Met terecht afgrijzen denken wij terug aan de boekverbrandingen uit de jaren ‘30 van de vorige eeuw, maar het bedrijfsmodel dat Apple en Amazon voor de boekenverkoop willen invoeren is er in feite een moderne variant van.

Alles bij de bron; HPdeTijd