Censuur

Vorige week waren voor een groot deel van de wereld zo’n 255 websites niet langer bereikbaar. De servers van de groep ondervonden geen problemen. Toch kregen bewoners van Rusland tot Hong Kong een foutmelding wanneer ze één van de URL’s in hun internetbrowser opgaven. Er leek zich een blokkade voor te doen tussen de computer van de gebruikers en de servers van de website.

De verantwoordelijke achter deze blokkade bleek Iran te zijn. Om een nog onduidelijke reden besloot Iran 255 websites die volgens hen ongehoord waren te blokkeren door gebruik te maken van Border Gateway Protocol (BGP)-hijacking.

BGP is het belangrijkste routeringsprotocol van het internet en wordt gebruikt om verkeer tussen verschillende providers te kunnen routeren. Het protocol zorgt ervoor dat servers van over heel de wereld bereikbaar zijn, maar heeft een groot nadeel: ieder netwerk kan een route naar een IP-adres verspreiden. Bij een BGP-hijacking wordt misbruik gemaakt van dit principe door verkeerde routes te verspreiden. Een browser die een getroffen IP-adres probeert te bereiken, zal hier niet langer in slagen, doordat het gebruik maakt van een verkeerde route.

Doordat internet service providers op zoek gaan naar de snelste route naar een bepaald IP-adres binnen het protocol leken voor alle landen die zich dicht genoeg bij Iran bevonden de verkeerde routes de kortste weg. De providers slaagden er hierdoor niet in een verbinding te maken met de getroffen servers en dachten daarom dat de servers offline waren, met een foutmelding in de browser tot gevolg. Ongeveer 28 uur nadat de problemen de kop op staken, begonnen internet service providers de verkeerde routes te blokkeren. Voor de getroffen gebieden werden de pornowebsites hierdoor wederom bereikbaar, al ziet het er naar uit dat de verkeerde routes nog steeds in omloop zijn.

Het internetprobleem van vorige week toont aan hoe eenvoudig het is voor een land om het internet naar zijn hand te zetten. Deze keer beperkte Iran zich tot het blokkeren van pornowebsites, maar beeld je eens in welke impact het zou kunnen hebben wanneer het land wereldwijd nieuwssites begint te censureren die artikels schrijven waarmee Iran het niet eens is. Dat het nieuws binnen een land beperkt wordt tot propaganda is één ding; wereldwijde propaganda is echter een probleem dat volledig nieuwe proporties aanneemt.

Alles bij de bron; ZDNet


 

Chatapp Signal heeft een update doorgevoerd waardoor het voor overheden lastiger is geworden om de app te blokkeren. Dat schrijft ontwikkelaar Open Whisper Systems op zijn website. Het bedrijf kreeg afgelopen weekend signalen over blokkades. 

"Met behulp van gebruikers ontdekten we dat diverse internetproviders de app en onze website geblokkeerd hadden. Het blijkt dat als sommige overheden niet kunnen meekijken, dat ze de dienst dan maar blokkeren", aldus Open Whisper Systems. Door de update lijkt het nu alsof communicatieverzoeken die de Signal-app verstuurt niet van Signal maar van de zoekmachine van Google komen. Als overheden nu Signal willen blokkeren, moeten ze heel Google blokkeren. 

Signal is geheel open source en gaat prat op zijn sterke beveiliging via end-to-end-encryptie.

Alles bij de bron; NU


 

Facebook zou speciale software voor de Chinese markt ontwikkelen, waarmee bepaalde berichten automatisch in specifieke regio’s worden geblokkeerd.

Dat vertellen drie voormalige Facebook-medewerkers aan The New York Times. Door berichten in China te censureren, zou de Chinese overheid toegang willen verlenen aan het sociale netwerk. Op het moment wordt Facebook in China geblokkeerd. Het is vooralsnog onduidelijk of Facebook gebruik zal maken van de software. Volgens meerdere werknemers is de censuursoftware slechts één van de ideeën die nu wordt onderzocht. Op het moment zou de software nog niet zijn aangeboden aan China.

Alles bij de bron; NU


Russen kunnen geen gebruik meer maken van LinkedIn. Moskou haalt de zakelijke netwerksite donderdag uit de lucht omdat LinkedIn nieuwe privacywetgeving zou overtreden. Met een reeks wetten probeert de overheid meer grip te krijgen op het internetgebruik van de bevolking.

Analisten zien de blokkade als een waarschuwing voor grotere sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter. Ook die netwerken slaan geen persoonlijke data op in Rusland terwijl miljoenen Russen gebruik maken van de sites. Andere buitenlandse internetbedrijven voelen de bui al hangen. Onder meer Google, Ebay, Booking.com en Uber hebben volgens de Russische waakhond Roskomnadzor maatregelen genomen om data van gebruikers in Rusland onder te brengen.

De vrees van critici is dat privégegevens van gebruikers in feite overgeheveld worden naar de Russische overheid. Facebook en Twitter wezen vorig jaar alle negen verzoeken van de autoriteiten in Moskou af om toegang te krijgen tot accounts. Liggen de data van de accounts in Rusland, dan is de juridische weg naar gebruikersgegevens makkelijker voor de Russische overheid.

Alles bij de bron; Volkskrant


Internet is een integraal onderdeel van een mensenleven geworden, als je tenminste het geluk hebt dit dagelijks te kunnen gebruiken. Vrijwel alles is gekoppeld aan online platformen en veel aspecten van onze sociale, economische en culturele levens zijn getransformeerd door deze digitale transformatie.

Vandaag de dag zijn meer dan 3,5 miljard mensen online, ruwweg 46 procent van de wereldbevolking. De impact daarvan zie je in de cijfers: dagelijks worden 200 miljard e-mails verstuurd, 140.000 websites in het leven geroepen en 500 miljoen tweets geplaatst. Achter elke e-mail, website en tweet zit een mens.

Het internet is dan ook een fundamenteel platform voor creativiteit en innovatie, en dat heeft een positieve sociale en economische impact gehad op de wereld. Daarom komt het misschien voor sommige mensen als een verrassing dat internetvrijheid voor het zesde jaar op een rij aan het afnemen is. Van de 65 landen die werden onderzocht waren er 24 die de toegang van burgers tot sociale media en communicatietools beperkten. Dat is een toename van 37 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Deze escalatie van inperkingen die maar doorgaat is bijzonder alarmerend. De toenemende praktijk van overheden om zelfs hele netwerken neer te halen, in naam van nationale veiligheid of het publiek belang, kan grote onomkeerbare consequenties hebben voor de hele maatschappij. 

Alles bij de bron; CompWorld


De iconische foto van het napalm-meisje in Vietnam verwijderen? Verwijderd vanwege teveel naakt. Een foto van een brandwondenslachtoffer? Die wilde Facebook aanvankelijk ook niet op zijn platform hebben. Maar nu gaat het bedrijf toch de regels veranderen want zulke blunders wil Facebook binnenkort niet meer begaan.

Facebook heeft aangekondigd dat het minder censuur gaat toepassen op "nieuwswaardige en belangrijke berichten", zelfs als die in strijd zijn met de eigen richtlijnen inzake het tonen van bijvoorbeeld naakt en geweld.

"We willen meer beelden en verhalen toestaan, zonder dat daardoor veiligheidsgevaren ontstaan of er aanstootgevende foto's te zien zullen zijn voor minderjarigen en anderen die ze niet willen zien", laat Facebook weten. Hoe de multinational precies zal bepalen welke beelden en posts aan dit criterium voldoen, is nog onduidelijk. De komende weken wil het bedrijf praten met verschillende deskundigen, journalisten, fotografen en juristen om nieuwe methodes mogelijk te maken. Dat is nog een hele klus, want de ethische bezwaren verschillen per land. 

Alles bij de bronnen; RTLZ & deRedactie


Maandag 3 oktober verscheen de eerste printeditie van het nieuwe maandblad Kuzey dat ook langer dan een maand online is. Daarmee heeft België er een nieuw journalistiek product bij dat zich op de Turkse Belgen richt, en voornamelijk Turkstalig zal zijn.

Kuzey – ‘noorderlicht’ – is de Belgische tak van een Deens maandblad, uitgegeven door de Mergen Group, en eigendom van een oud-collega van Aydemir, de voormalige Sabah-journalist Emre Ergül. Aydemir verzekert dat het blad onafhankelijk is, met inkomsten die vooral afkomstig zijn van advertenties, een kleine bijdrage van een Deense ngo voor minderheden niet te na gelaten. Bedoeling is om vooral binnenlands — lees: Belgisch — nieuws te brengen. ‘De meeste Turken in België zijn trouwer aan de Turkse premier Yildirim dan aan de Belgische premier Michel. Ze kennen niet eens het onderscheid tussen CD&V en CDH. Dat willen we veranderen. Laat het ons anders houden op het “bevorderen van het Belgische samenlevingsproces”.’

Het brengen van kritische berichtgeving zal zeker niet gemakkelijk worden, maar het is niet onmogelijk, zegt Aydemir. ‘Kijk, veel hangt al af van je taalgebruik en benadering. Als je heel gericht op de president begint te vloeken, krijg je geheid reacties van beledigde Turken. Spreek dus niet over “Erdogan” maar – respectvol – van “Tayyip Erdogan”. Het is ook belangrijk om evenwichtig te schrijven, je kritiek te funderen, te onderbouwen, en ook de goede dingen te zien.

Wanneer Binfikir kritiek krijgt, omwille van taboe-onderwerpen bijvoorbeeld, probeert Serpil Aygün zelf zoveel mogelijk in gesprek te gaan met de kritiekspuiers. Gevaarlijker is, vindt Aygün, de neiging naar autocensuur, waarbij journalisten de waarheid omzeilen om niet in de problemen te geraken. ‘Ik hoef er geen tekening bij te maken dat dit nefast is voor het belang van informatie.’

Alles bij de bron; MO.be


De Volkskrant moet 1.500 euro schadevergoeding betalen aan een man wiens foto op de voorpagina stond. Dat heeft de rechter woensdag besloten in een zaak die de man had aangespannen tegen de krant.

De Volkskrant berichtte op 16 augustus op de voorpagina over de extra veiligheidscontroles op Schiphol in verband met een terreurdreiging. Op de foto is te zien hoe een lid van de marechaussee een automobilist controleert. De man in kwestie is de Marokkaanse Nederlander Mohammed Rashid. Hij uitte zijn ongenoegen in een brief aan De Volkskrant. Volgens Rashid werd er onterecht een link gelegd tussen hem en de terreurdreiging. Hij eiste een rectificatie en 15.000 euro schadevergoeding. De krant vond rectificatie niet nodig, omdat Rashid niet in verband is gebracht met terrorisme. De rechtbank oordeelt in het vonnis dat rectificatie inderdaad niet nodig is. ''Aan plaatsing van de foto zelf valt weinig te rectificeren, hooguit aan de verkeerde indruk die deze kan hebben gewekt".

Volgens de rechter heeft de Volkskrant de privacy van de de eiser geschonden en weegt het belang van de vrijheid van meningsuiting daar niet tegenop, meldt de krant op haar website.

Alles bij de bron; ZamanVandaag


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha