45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Censuur

Nieuwe wet in Egypte legt sociale media aan banden

In Egypte heeft president Abdel-Fattah el-Sisi een nieuwe wet goedgekeurd die de autoriteiten in het land toelaat om sociale media te monitoren. 

De maatregel treft vooral gebruikers die meer dan vijfduizend volgers op hun sociale-media-account, website of blog hebben. Facebook en Twitter zijn in Egypte populaire platforms geworden voor burgers die ontevreden zijn met de president en zijn beleid.

Ook de Egyptische oppositie probeert het publiek te bereiken via sociale media, omdat de lokale zenders niet genoeg ruimte geven aan kritische stemmen.

Afgelopen maand heeft Sisi ook een andere wet goedgekeurd, die de autoriteiten toelaat om websites te blokkeren, na toestemming van een rechter. Volgens lokale bronnen zijn er al meer dan vijfhonderd websites offline gehaald omdat ze 'bedreiging vormen voor de nationale veiligheid'. Volgens de laatste persvrijheidsindex van 'Reporters zonder Grenzen' bengelt Egypte onderaan, op plaats 161.

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

Facebook belooft aanpak nepnieuws tijdens verkiezingen Europarlement

Facebook belooft er alles aan te doen om nepnieuws te bestrijden tijdens de verkiezingen voor het Europese Parlement volgend jaar. Het bedrijf zal nep-gebruikersaccounts verwijderen en alle samenwerking verlenen aan landelijke electorale commissies, aldus Joel Kaplan tijdens de hoorzitting.

Alles bij de bron; FD


 

EU zet licht op groen voor ‘internetfilter’

Het Europees Parlement heeft de weg opengelegd naar een nieuwe Europese auteursrechtenwet. De wet bevat een controversiële richtlijn waardoor bedrijven als YouTube en Facebook foto’s en video’s vooraf moeten scannen op inbreuken op de auteurswetten. In het ‘Artikel 13’ van de wet staat dat internetplatformen automatisch content moeten screenen en filteren die gebruikers uploaden. 

Heel wat prominente experts, waaronder internetpionier Vincent Cerf, hebben zich tegen de maatregel uitgesproken. Zij vinden dat het karakter van het internet door de wet geschaad wordt: van een plek waar informatie op een vrije manier wordt gedeeld verandert het net in een plek waar iedereen in de gaten wordt gehouden en gestuurd wordt.

Naast ‘Artikel 13’ is er overigens ook nog een ‘Artikel 11’ dat voor controverse zorgt. Dit artikel beschrijft een soort ‘linkbelasting’ die de auteursrechten van uitgevers en journalisten beter moet beschermen en het voor hen gemakkelijker moet maken om geld te verdienen aan hun inspanningen. Zo zou er bijvoorbeeld betaald moeten worden voor het doorlinken van nieuwsartikelen.

De nieuwe wet is goedgekeurd in de commissie Juridische Zaken en gaat volgende maand naar het Europese Parlement. Daarna moeten de lidstaten erover stemmen.

Alles bij de bron; Computable


 

EU-commissie stemt voor controversieel online 'uploadfilter'

De juridische commissie van het Europees Parlement heeft woensdagochtend voor een zogenoemd 'uploadfilter' gestemd. 

De nieuwe regels verplichten internetplatformen die "grote hoeveelheden werk bewaren en beschikbaar stellen" om "passende maatregelen" te nemen tegen auteursrechtelijk beschermd materiaal dat illegaal wordt geüpload.

Tegenstanders van de maatregel spreken van een 'uploadfilter'. Zij vrezen dat de algoritmes die auteursrechtelijk beschermd materiaal moeten herkennen, in de praktijk ook rechtmatig geüpload werk gaan tegenhouden. 

Voordat de copyrightregels van kracht worden, moeten het voltallige Europees Parlement en de Europese lidstaten er nog akkoord mee gaan.

Alles bij de bron; NU


 

D66 niet blij met weigeren trailer Nederlandse film door censuurmachines

Marietje Schaake heeft woensdag vragen gesteld aan de Europese Commissie over het afkeuren van een reclamecampagne van de Nederlandse film Redbad op YouTube. De trailer mag op het YouTube-kanaal van de producent blijven staan, maar deze wordt nu niet als advertentie bij andere gebruikers onder de aandacht gebracht. Eerder werd het ook door Facebook al onmogelijk gemaakt om de trailer als advertentie te verspreiden.

Volgens een mail die producent Klaas de Jong ontving van Google, eigenaar van YouTube, wordt deze beoordeeld als “schokkende inhoud. Wij streven ernaar om gebruikers niet te beledigen door advertenties die ongepast zijn voor ons advertentienetwerk”, staat in de mail. Een woordvoerder van Google bevestigt de authenticiteit van de mail.

Schaake beet zich vast in het onderwerp nadat anderhalf jaar geleden een video van een debat in het Europarlement die zij op YouTube plaatste plotseling werd verwijderd. Naar eigen zeggen belandde de D66-politicus in een “kafkaëske situatie: niemand kon of wilde mij antwoorden waarom het filmpje precies was verwijderd. Ik wil dat de Europese Commissie een standpunt over culturele expressie online inneemt”, stelt Schaake. “Het is niet wenselijk dat bedrijven of algoritmes gaan bepalen wat de grenzen zijn voor vrije expressie. De wet bepaalt wat de grenzen zijn, niet het winstmodel van een groot concern als Google.”

Alles bij de bron; TPO


 

Censuurmachine FB/YT wil trailer Nederlandse historische film niet tonen

Facebook* heeft de makers van de film Redbad gevraagd de trailer van de film te verwijderen. Ook weigert het bedrijf het promotiefilmpje van het historische epos onder de aandacht van gebruikers te brengen. Dat heeft producent Klaas de Jong zaterdag gemeld. De trailer van Redbad zou volgens Facebook* “beledigend voor grote bevolkingsgroepen zijn”, zo meldt de internetdienst in een brief aan de makers van de film.

De film gaat over de Friese held Radboud die in de vroege middeleeuwen, met hulp van de Vikingen, strijd voerde tegen de christenen die hun geloof met harde hand opdrongen in de lage landen. Het verzet tegen het gedwongen bekeren tot het christendom is een belangrijk thema in de film. De makers hebben veel archiefonderzoek gedaan naar de Friese held Redbad om een film te maken die de geschiedenis recht doet. “Maar we hebben blijkbaar toch een gevoelige snaar geraakt”, stelt De Jong

“Vanuit ons Nederlandse perspectief is het verzet tegen het christendom geen groot issue”, stelt De Jong. “Maar in de rest van de wereld is dat blijkbaar nog wel een enorm ding. Ik viel echt van mijn stoel: het is bizar dat Amerikanen nu willen gaan bepalen wat voor Nederlanders aanstootgevend moet zijn.”

* volgens sommige bronnen gaat het om Facebook waar anderen spreken van censuur door YouTube. Helaas is tot nu toe niet te achterhalen welke bron het juiste nieuws meldt.

Alles bij de bron; TPO


 

EU-wet verplicht providers tot internet censuur

De Europese Commissie (EC) wil dat providers online content, zoals teksten, foto’s of video’s, voor pubilcatie via filters en geautomatiseerde systemen inspecteren op auteursrechten-schendingen.

Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) meent dat via deze EU-wet internetgebruikers censuur oplegt. Het roept daarom Europese parlementariërs op om massaal in verzet te komen tegen dit wetsvoorstel.

‘Webhosters, aanbieders van online platforms, bloggingsites en filesharing-platforms moeten alle uploads van hun gebruikers in het vervolg gaan filteren. Ze moeten elk bestand verifiëren met databases van mediabedrijven en uitgevers’, legt DINL-directeur Steltman uit. ‘Alleen als op die manier toestemming wordt verkregen voor publicatie zal een tekst, foto of video nog online kunnen komen.’

Hij meent dat dit nieuwe wetsvoorstel zorgt voor een ‘nee, tenzij’-systeem. ‘Niemand kan zomaar zijn favoriete filmpje, blog, document of foto uploaden zonder dat dat eerst wordt gecontroleerd, en zonder dat een uitgever of mediabedrijf daarvoor eerst toestemming geeft. Bij het uploaden van een parodie, imitatie, citaat of jouw karaoke filmpje loop je het risico dat een uitgever de publicatie zal weigeren. Velen spreken dan ook over ‘de censorship machine’. De vrijheid van meningsuiting staat hier op het spel.’

Alles bij de bron; Computable


 

Snapchat bukt ook ‘vrijwillig’ voor censuurdruk EU

Snapchat sluit zich aan bij de 'vrijwillige Europese gedragscode' tegen ‘haatboodschappen’, terreurpropaganda en andere ‘illegale berichten’.

Met de code verbindt het bedrijf zich aan het beoordelen en zo nodig binnen 24 uur verwijderen van ‘foute’ berichten, filmpjes en foto’s. Het vooral onder jongeren populaire techbedrijf wordt het vijfde dat de code tekent. Eerder deden Google, Facebook, Twitter en Microsoft dat al.

Brussel dreigt met bindende regels als de industrie onvoldoende maatregelen treft om een ‘veilige omgeving’ voor haar gebruikers te scheppen.

Alles bij de bron; TPO