Met een ‘slimme’ bril kun je via een subtiel tikje op een montuur iemand filmen. Meta, het moederbedrijf van Facebook, lijkt nu al de vlucht vooruit te nemen tegen mogelijke privacybezwaren met een opvallende advertentiecampagne die uitlegt dat er een ledlampje brandt wanneer iemand een foto of video maakt via zijn montuur. 

“Een bericht van Meta & Essilorluxottica”, heette het, de moederbedrijven van respectievelijk Facebook en brillenmerk Ray-Ban. Die zogenaamd slimme zonnebril werd in maart in ons land gelanceerd, en bevat twee camera’s om foto’s en video’s vast te leggen, via een drukje op het montuur of via het stembevel “hey Facebook, take a picture/video”.

Technologiesocioloog Ben Caudron (Erasmushogeschool Brussel); “Meta probeert met deze campagne de mogelijke bezwaren te counteren die eerder rezen bij de Google Glass.”

Ook Meta maakt er geen geheim van dat de huidige Ray-Ban Stories vooral een opstapje is “naar een echte AR-bril”, aldus Zuckerberg. Of: een manier om de technologie in te burgeren via een hip brillenmerk. “Die normalisatie is al volop aan de gang, want de term ‘slimme bril’ wordt overal overgenomen”, merkt Caudron op. “Je zou nochtans verwachten dat de slimme bril geen technologie in zich draagt die de hele tijd data lekt.”

Hoewel Meta al benadrukte dat het samenzat met ngo’s en privacyridders om issues te bespreken, wees Access Now – een van de betrokken ngo’s – op een mogelijk gevaar: gebruikers van de Ray-Ban Stories linken hun bril aan de app Facebook View, die data kan verzamelen over gezondheid, aankopen, locatie en andere gevoelige gegevens. Een winkel zou dan zomaar een persoonlijke advertentie op je brilglas kunnen zetten wanneer je over de Nieuwstraat kuiert, zegt Caudron.

Alles bij de bron; deMorgen