Supermarkten door heel het land experimenteren volop met ‘slimme’ software en geavanceerde camera’s om diefstal tegen te gaan. Supermarkt Jumbo heeft één van de meest zichtbare diefstalpreventie-maatregelen geïntroduceerd, namelijk een ‘confrontatiemonitor’. Maar ook onzichtbare, ‘slimme’ camera’s.
De ‘confrontatiemonitor’ is een monitor waarop klanten die afrekenen bij de zelfscankassa zichzelf zien, maar wat wordt er met beelden gedaan?
De beeldschermen zijn puur bedoeld om klanten een digitale spiegel voor te houden, verklaart een woordvoerder van Jumbo. Van de beelden worden geen opnames gemaakt, want de confrontatiemonitors zijn niet aangesloten op het reguliere camerasysteem, zegt ze. Medewerkers kunnen alleen eventueel op het schermpje meekijken.
Het gebruik van de monitor is een voor klanten zichtbare maatregel die ethische bezwaren oproept. Daarnaast experimenteerde de supermarktketen de afgelopen maanden met ‘slimme’ camera’s, die met speciale software van het Franse bedrijf Veesion ‘verdachte bewegingen’ van klanten detecteren. Ook andere grote winkelketens maken gebruik van de toepassing van het Franse bedrijf.
Met het systeem worden ‘bepaalde gedragingen’ van winkelbezoekers gesignaleerd. ‘Zoals het snel pakken van verschillende producten op een rij of wanneer beide handen in het schap worden geplaatst’, schreef Jumbo eerder.
Het Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL), de Franse onafhankelijke toezichthouder op de naleving van privacywetgeving, tikte Veesion onlangs nog op de vingers. Volgens CNIL verzamelt Veesion mogelijk tegen de regels biometrische gegevens van winkelbezoekers. Veesion zelf zegt dat de beelden die de software analyseert zijn geanonimiseerd en daarom buiten de privacywet vallen.
De Franse rechter buigt zich binnenkort nog over de zaak tussen CNIL en Veesion. Jumbo wil niet zeggen of ze van de lopende zaak af weet en ook niet of ze het systeem van Veesion nog blijft gebruiken.
Alles bij de bron; AD