Cameratoezicht

Leuven introduceert slimme palen met een breed spectrum van Smart City-toepassingen. De intelligente paal zal waken over de luchtkwaliteit en de veiligheid.

Blijft de vraag: wat kan zo’n slimme lantaarnpaal precies? Schepen Mohamed Ridouani: “Het gaat om een heel breed spectrum van toepassingen. Slimme LED-verlichting is er uiteraard eentje, maar de palen meten ook de luchtkwaliteit constant zodat we indien nodig snel kunnen ingrijpen. Verder zijn er toepassingen inzake de verkeersstromen. De technologie laat bijvoorbeeld toe om te communiceren met de verkeerslichten. Verder kunnen we internettoepassingen zoals vrije parkeerplaatsen in kaart brengen die mensen toelaten om te weten waar ze kunnen parkeren.”

Momenteel is de Smart City-technologie aangebracht op palen met ANPR-camera’s. De slimme technologie biedt overigens ook mogelijkheden inzake veiligheid, al is het in eerste instantie zeker niet de bedoeling om verkeersovertreders te betrappen.

“Ik ben geen voorstander van een Big Brother-maatschappij, zegt schepen Ridouani maar de technologie biedt wel mogelijkheden om tot een veiligere stad te komen. Ik denk bijvoorbeeld aan een vechtpartij. De technologie staat op dit moment al ver genoeg om te herkennen dat er zich ergens een abnormale situatie voordoet. Op dat moment kan er meteen een signaal gegeven worden aan de politie en via microfoons zou die de amokmakers meteen kunnen aanspreken op hun gedrag. De integratie van sensortechnologie in lantaarnpalen past perfect in de doelstelling om Leuven uit te bouwen tot een echte Smart City.”

Hij benadrukt dat het om een tijdelijke opstelling gaat aangezien het de bedoeling is om de technologie na de testfase onzichtbaar te integreren in bestaande lantaarnpalen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

De Belgische wetgeving biedt de mogelijkheid voor de politie om rechtstreeks toegang te krijgen tot camerabeelden in het openbaar vervoer. Juridisch is er volgens minister Jan Jambon van Veiligheid en Binnenlandse Zaken geen belemmering.  Dat heeft hij laten weten aan de Kamer. Dat hierover in een Koninklijk Besluit nog geen praktische afspraken zijn gemaakt vwb verantwoordelijkheden mag wat de minister betreft ook geen belemmering zijn. 

In overleg met de vervoersbedrijven kan elke lokale politiezone bilateraal afspraken maken om de toegang tot de beelden mogelijk te maken. Het blijft wel nodig om elke samenwerking tussen politie en openbaar vervoerbedrijven voor advies voor te leggen aan de Privacycommissie.

Bij de spoorwegen is dat al gedaan. Om dit soort samenwerking makkelijker te maken wil minister Jambon dat het niet langer nodig is om de technische en praktische invulling in het Koninklijk Besluit op te nemen. Een wetsontwerp hiervoor is goedgekeurd door de ministerraad en ligt voor advies bij de Raad van State en de Privacycommissie. 

Bron; BeveilNieuws


 

 

Een recente evaluatie laat zien dat bodycams nauwelijks invloed hebben op het gedrag van agenten. En ook niet op burgers. Het aantal klachten tegen de politie daalde niet en ook het geweld door de politie bleef gelijk.

In de Verenigde Staten kozen politiekorpsen na een serie schietincidenten massaal voor bodycams in de hoop dat misstanden daardoor zouden worden voorkomen. Maar onderzoek toont aan dat ze nauwelijks invloed hebben op het gedrag van agenten. In dit onderzoek dat 18 maanden duurde en meer dan 2.000 politiemensen in Washington betrof bleek dat agenten met bodycams net zo vaak geweld toepasten en klachten tegen zich kregen ingediend als agenten zonder bodycams.

De voorstanders van bodycams - waaronder veel poltiemensen, wetgevers en burgers in wijken met veel criminaliteit - beweren al langere tijd dat agenten die een bodycam moeten dragen zich beter gaan gedragen net als de burgers die ze tegenkomen. Na de fatale schietpartij van Michael Brown in Ferguson, kreeg dat idee steeds meer voet aan de grond.

In 2015 had 95 procent van de grote politiekorpsen bodycams of plannen daartoe, bleek uit een landelijk onderzoek. De federale regering heeft meer dan $40 miljoen geïnvesteerd in bodycams en de overheden in de staten en steden hebben daar vele miljoenen aan bijgedragen.

Maar de auteurs van dit nieuwe onderzoek waarschuwen: "Deze resultaten betekenen dat we onze verwachtingen moeten bijstellen" omdat bodycams niet zullen leiden tot "grootschalige gedragsveranderingen bij de politie, vooral niet als de context lijkt op die in Washington, D.C."

Alles bij de bron; SlimBekeken


 

In 2012 hingen er in de provincie Antwerpen ‘amper’ 351 camera’s. Vijf jaar later zijn dat er bijna 1.200, dus ruim drie keer meer. Het gaat om bewakingscamera’s en ANPR-camera’s die gekocht zijn door gemeenten en de lokale politie én die nummerplaten kunnen lezen. Flitscamera’s en bewakingscamera’s van particulieren (bvb. in een winkel) tellen dus niet mee.

Van die 1.200 camera’s is iets meer dan de helft ANPR-camera, de rest zijn gewone bewakingscamera’s op straten en pleinen. De meerderheid hangt in grotere steden als Antwerpen (303) en Mechelen/Willebroek (107), maar ook kleinere gemeentes laten meer en meer camera’s installeren.

Zo komen er vanaf december dertien bewakingscamera’s in het centrum van Putte (Mechelen). “Wij zijn het hele centrum van de gemeente aan het herinrichten en wilden van die gelegenheid gebruik maken om er meteen te installeren. Het is interessant om evenementen te beveiligen”, zegt burgemeester Peter Gysbrechts.

Alles bij de bron; GVA [Thnx-2-Luc]


 

De helft van de opnamen die in winkels met bewakingscamera’s worden gemaakt, is onbruikbaar bij de opsporing van overvallers en winkeldieven. Dat zegt de landelijk overvalcoördinator van de politie.

Camera’s zijn nogal eens verkeerd geïnstalleerd: “Dan zie je beelden waarop je alleen een petje ziet. Als de camera lager had gehangen, heb je een beter beeld van de dader.” Volgens de overvalspecialist kan de winkeleigenaar met een investering van duizend tot 1500 euro al een veel betere camera laten installeren.

Hij pleit ook voor het bevestigen van een bewakingscamera aan de buitengevel. “Dat helpt vaak goed, omdat overvallers hun masker pas opzetten op het moment dat ze de winkel binnenkomen.” De camerabeelden kunnen in de rechtszaal alleen als bewijs dienen als de rechter de overvaller duidelijk kan identificeren op de opnamen.

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Een Duitse rechter van het Amtsgericht München heeft een 52-jarige vrouw een boete van 150 euro opgelegd omdat ze in haar auto dashcams had geïnstalleerd die opnames maakten uit de voor- en achterruit. De vrouw gaf de beelden aan de politie nadat haar geparkeerde auto was beschadigd...

De rechter vindt het onacceptabel dat tachtig miljoen burgers zouden rondlopen met camera's om willekeurige situaties op te nemen die een misdrijf kunnen opleveren. "Permanente surveillance van elke openbare ruimte door burgers is niet toegestaan omdat het het recht van anderen schendt om zelf te bepalen wanneer men op welke plaats aanwezig is, zonder dat dit door omstanders wordt opgenomen en later met de overheid wordt gedeeld."

In Nederland heeft de Autoriteit Persoonsgegevens in januari 2016 beleidsregels gepubliceerd over het gebruik van camera's. Daarin schrijft de toezichthouder dat ook dashcams persoonsgegevens verwerken als ze kentekens en mensen opnemen. Daardoor vallen ze onder de regels van de WBP. Dat betekent dat er een reden, oftewel verwerkingsgrond, voor de verwerking aanwezig moet zijn.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Camera's bij Tielse vuilcontainers moeten het illegaal bijplaatsen van huisvuil tegengaan en locaties waar restafval in containers voor plastic afval wordt gegooid. 

Voor het restafval moet extra betaald worden en wordt daarom soms elders gedumpt. Het is al maanden zo dat het plastic uit de Tielse inzamelcontainers wordt afgekeurd voor hergebruik omdat er veel ander afval tussen zit. De gemeente laat ook de inwerp-opening bij bestaande en nieuw te plaatsen ondergrondse restafvalcontainers verkleinen. Bewoners kunnen dan vaker kleinere hoeveelheden restafval wegbrengen. Er moet betaald worden per keer dat de container wordt geopend.

Vaker kleinere hoeveelheden weg kunnen brengen, zou eerlijker zijn voor alle gebruikers. Vooral ouderen brengen geen grote zakken weg en betalen dan toch het volle pond.

Alles bij de bron; OmroepG'land


 

De NS heeft bij de gemeente Breda het verzoek neergelegd de beelden van de honderd tot 150 camera's in en rond het station mee af te lezen. Om zo de veiligheid te waarborgen en sneller te kunnen optreden als dat nodig is. 

NS, ProRail en de gemeente Breda dragen gezamenlijk de zorg over de veiligheid in het station en directe omgeving. Stationsmanager Yassin Saddiki: ,,Het zou mooi zijn als de gemeente de beelden van onze camera's kan meekijken.'' Dat zou volgens hem de veiligheid en een eventuele snelle handhavingsactie ten goede komen. De lijntjes zijn al kort tussen de handhavers van de NS en de gemeente (BOA's) en politie, maar worden volgens Saddiki zo nog korter. 

In Rotterdam werken NS en gemeente al samen bij het uitlezen van beelden. Maar dit vraagt wel een goede afstemming. De gemeente Breda heeft 49 camera's hangen in de stad, waarvan vijf in het Valkenberg en ook een camera in de Willemstraat naar het station toe. De beelden van deze camera's worden bekeken op een tiental schermen bij cameratoezicht van Toezicht en Handhaving. Deze gemeentelijke afdeling huist bovenin het politiebureau Centrum op het Chasséveld. De beelden van het station zouden daar dan bij komen. De vraag is of dat valt te organiseren en of de uitrusting voldoende is. 

Alles bij de bron; BNdeStem


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha