45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Cameratoezicht

Meer camera's in de stad, ook als het ten koste gaat van de privacy?

De verontwaardiging is groot in Breda: iemand in een donkere auto rijdt 's nachts op een zebrapad in het uitgaanscentrum een man finaal onderste boven en laat hem levensgevaarlijk gewond achter. Nu, twee weken later weet de politie nog steeds niet waar ze het zoeken moet. Want die beelden zijn ook ontoereikend, bieden te weinig houvast in de speurtocht naar de dader. De roep om meer en betere camera's klinkt...

De berichtgeving in BN DeStem lokte veel reacties uit. Veel mensen ook die pleiten meer meer camera's op openbare plekken, betere techniek ook, die politie en openbaar ministerie wél in staat stelt bij nacht en ontij en hoge snelheden kleuren, logo's, kentekenplaten te ontdekken. Want daar mankeert het nogal eens aan in de bewijsvoering.

Is dat een oplossing? Moet daar veel geld in geïnvesteerd worden. Iedereen wil dat de dader gepakt wordt, maar tegen welke prijs? Kijk je alleen naar beelden nadat er alarm is geslagen en 112 is gebeld? Of zoek in een land waar privacy hoog in het vaandel zou moeten staan, ook ongevraagd en onverwacht naar zaken die het licht niet zouden verdragen, maar wel in beeld gevangen zijn? 

In Britse uitgaanssteden werden politiekorpsen gek van het immense aantal camera's en het bureauwerk dat daardoor werd aangeleverd. Daar werden apparaten weer van muren afgeschroefd omdat 'het publiek' niet alleen beelden van verkeersincidenten, overvallen en berovingen opvroeg, maar ook van minder urgente zaken als vechtpartijen en vernielingen. Op straat was geen bobby meer te bekennen omdat er binnen zoveel bekeken en beoordeeld moest worden.

Moeten we als samenleving investeren in meer camera's en minder privacy of zijn er alternatieven mogelijk? Kies je voor middelen of mensen. Of zijn er grenzen en moeten wij ons alleen daarin schikken? BN DeStem is benieuwd naar de mening van lezers en de oplossingen die zij mogelijk aandragen in deze discussie. Stuur uw mening (in maximaal 200 woorden) inclusief uw voor- en achternaam en woonplaats naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Alles bij de bron; BNdeStem


 

Schendt het gebruik van bodycams onze privacy ?

Schendt het gebruik van bodycams onze privacy ? Internationaal onderzoek toont de voordelen van bodycams aan. Het gebruik van body camera's bij wethandhavers en hulpdiensten is in Nederland een discussie punt tussen critici en voorstanders van zowel dragers alsmede omstanders...

...Na een onderzoeksstudie, uitgevoerd door de Universiteit van Cambridge in het Verenigd Koningrijk, - gedurende een jaar en in samenwerking met bijna twee duizend officieren in zowel Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten -, tonen de resultaten aan dat invoering van draagbare body camera's heeft geleid tot een daling van 93% van de klachten van het publiek tegen politie, wat aangeeft dat gebruik van camera's leiden tot gedragsveranderingen, en daadwerkelijk een veiligheidsaspect met zich meebrengt.

Een belangrijk advies vanuit de onderzoekers naar de dragers is het toepassen van een mondelinge herinnering aan het filmen aan het begin van een ontmoeting, dit daagt iedereen uit om bewuster na te denken over hun acties. “Het is geen twijfel dat op het lichaam gedragen body camera's de transparantie van eerstelijnscontroles vergroten. Alles wat is vastgelegd, kan vervolgens worden beoordeeld, onderzocht en als bewijsmateriaal worden ingediend.” Aldus Barak Ariel onderzoeker bij Cambridge University.

Alles bij de bron; Computable


 

Leuven test 'slimme' lantaarnpalen

Leuven introduceert slimme palen met een breed spectrum van Smart City-toepassingen. De intelligente paal zal waken over de luchtkwaliteit en de veiligheid.

Blijft de vraag: wat kan zo’n slimme lantaarnpaal precies? Schepen Mohamed Ridouani: “Het gaat om een heel breed spectrum van toepassingen. Slimme LED-verlichting is er uiteraard eentje, maar de palen meten ook de luchtkwaliteit constant zodat we indien nodig snel kunnen ingrijpen. Verder zijn er toepassingen inzake de verkeersstromen. De technologie laat bijvoorbeeld toe om te communiceren met de verkeerslichten. Verder kunnen we internettoepassingen zoals vrije parkeerplaatsen in kaart brengen die mensen toelaten om te weten waar ze kunnen parkeren.”

Momenteel is de Smart City-technologie aangebracht op palen met ANPR-camera’s. De slimme technologie biedt overigens ook mogelijkheden inzake veiligheid, al is het in eerste instantie zeker niet de bedoeling om verkeersovertreders te betrappen.

“Ik ben geen voorstander van een Big Brother-maatschappij, zegt schepen Ridouani maar de technologie biedt wel mogelijkheden om tot een veiligere stad te komen. Ik denk bijvoorbeeld aan een vechtpartij. De technologie staat op dit moment al ver genoeg om te herkennen dat er zich ergens een abnormale situatie voordoet. Op dat moment kan er meteen een signaal gegeven worden aan de politie en via microfoons zou die de amokmakers meteen kunnen aanspreken op hun gedrag. De integratie van sensortechnologie in lantaarnpalen past perfect in de doelstelling om Leuven uit te bouwen tot een echte Smart City.”

Hij benadrukt dat het om een tijdelijke opstelling gaat aangezien het de bedoeling is om de technologie na de testfase onzichtbaar te integreren in bestaande lantaarnpalen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Belgische politie mag live de OV camerabeelden mee bekijken

De Belgische wetgeving biedt de mogelijkheid voor de politie om rechtstreeks toegang te krijgen tot camerabeelden in het openbaar vervoer. Juridisch is er volgens minister Jan Jambon van Veiligheid en Binnenlandse Zaken geen belemmering.  Dat heeft hij laten weten aan de Kamer. Dat hierover in een Koninklijk Besluit nog geen praktische afspraken zijn gemaakt vwb verantwoordelijkheden mag wat de minister betreft ook geen belemmering zijn. 

In overleg met de vervoersbedrijven kan elke lokale politiezone bilateraal afspraken maken om de toegang tot de beelden mogelijk te maken. Het blijft wel nodig om elke samenwerking tussen politie en openbaar vervoerbedrijven voor advies voor te leggen aan de Privacycommissie.

Bij de spoorwegen is dat al gedaan. Om dit soort samenwerking makkelijker te maken wil minister Jambon dat het niet langer nodig is om de technische en praktische invulling in het Koninklijk Besluit op te nemen. Een wetsontwerp hiervoor is goedgekeurd door de ministerraad en ligt voor advies bij de Raad van State en de Privacycommissie. 

Bron; BeveilNieuws


 

 

Politie met bodycams; In Washington heeft het nauwelijks effect

Een recente evaluatie laat zien dat bodycams nauwelijks invloed hebben op het gedrag van agenten. En ook niet op burgers. Het aantal klachten tegen de politie daalde niet en ook het geweld door de politie bleef gelijk.

In de Verenigde Staten kozen politiekorpsen na een serie schietincidenten massaal voor bodycams in de hoop dat misstanden daardoor zouden worden voorkomen. Maar onderzoek toont aan dat ze nauwelijks invloed hebben op het gedrag van agenten. In dit onderzoek dat 18 maanden duurde en meer dan 2.000 politiemensen in Washington betrof bleek dat agenten met bodycams net zo vaak geweld toepasten en klachten tegen zich kregen ingediend als agenten zonder bodycams.

De voorstanders van bodycams - waaronder veel poltiemensen, wetgevers en burgers in wijken met veel criminaliteit - beweren al langere tijd dat agenten die een bodycam moeten dragen zich beter gaan gedragen net als de burgers die ze tegenkomen. Na de fatale schietpartij van Michael Brown in Ferguson, kreeg dat idee steeds meer voet aan de grond.

In 2015 had 95 procent van de grote politiekorpsen bodycams of plannen daartoe, bleek uit een landelijk onderzoek. De federale regering heeft meer dan $40 miljoen geïnvesteerd in bodycams en de overheden in de staten en steden hebben daar vele miljoenen aan bijgedragen.

Maar de auteurs van dit nieuwe onderzoek waarschuwen: "Deze resultaten betekenen dat we onze verwachtingen moeten bijstellen" omdat bodycams niet zullen leiden tot "grootschalige gedragsveranderingen bij de politie, vooral niet als de context lijkt op die in Washington, D.C."

Alles bij de bron; SlimBekeken


 

Aantal camera’s in Antwerpen verdrievoudigd: hoeveel staan er in uw politiezone?

In 2012 hingen er in de provincie Antwerpen ‘amper’ 351 camera’s. Vijf jaar later zijn dat er bijna 1.200, dus ruim drie keer meer. Het gaat om bewakingscamera’s en ANPR-camera’s die gekocht zijn door gemeenten en de lokale politie én die nummerplaten kunnen lezen. Flitscamera’s en bewakingscamera’s van particulieren (bvb. in een winkel) tellen dus niet mee.

Van die 1.200 camera’s is iets meer dan de helft ANPR-camera, de rest zijn gewone bewakingscamera’s op straten en pleinen. De meerderheid hangt in grotere steden als Antwerpen (303) en Mechelen/Willebroek (107), maar ook kleinere gemeentes laten meer en meer camera’s installeren.

Zo komen er vanaf december dertien bewakingscamera’s in het centrum van Putte (Mechelen). “Wij zijn het hele centrum van de gemeente aan het herinrichten en wilden van die gelegenheid gebruik maken om er meteen te installeren. Het is interessant om evenementen te beveiligen”, zegt burgemeester Peter Gysbrechts.

Alles bij de bron; GVA [Thnx-2-Luc]


 

Onscherpe bewakingsbeelden vaak onbruikbaar voor politie, hun specialist doet illegaal voorstel !

De helft van de opnamen die in winkels met bewakingscamera’s worden gemaakt, is onbruikbaar bij de opsporing van overvallers en winkeldieven. Dat zegt de landelijk overvalcoördinator van de politie.

Camera’s zijn nogal eens verkeerd geïnstalleerd: “Dan zie je beelden waarop je alleen een petje ziet. Als de camera lager had gehangen, heb je een beter beeld van de dader.” Volgens de overvalspecialist kan de winkeleigenaar met een investering van duizend tot 1500 euro al een veel betere camera laten installeren.

Hij pleit ook voor het bevestigen van een bewakingscamera aan de buitengevel. “Dat helpt vaak goed, omdat overvallers hun masker pas opzetten op het moment dat ze de winkel binnenkomen.” De camerabeelden kunnen in de rechtszaal alleen als bewijs dienen als de rechter de overvaller duidelijk kan identificeren op de opnamen.

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Duitse rechter legt automobilist boete op voor gebruik dashcam

Een Duitse rechter van het Amtsgericht München heeft een 52-jarige vrouw een boete van 150 euro opgelegd omdat ze in haar auto dashcams had geïnstalleerd die opnames maakten uit de voor- en achterruit. De vrouw gaf de beelden aan de politie nadat haar geparkeerde auto was beschadigd...

De rechter vindt het onacceptabel dat tachtig miljoen burgers zouden rondlopen met camera's om willekeurige situaties op te nemen die een misdrijf kunnen opleveren. "Permanente surveillance van elke openbare ruimte door burgers is niet toegestaan omdat het het recht van anderen schendt om zelf te bepalen wanneer men op welke plaats aanwezig is, zonder dat dit door omstanders wordt opgenomen en later met de overheid wordt gedeeld."

In Nederland heeft de Autoriteit Persoonsgegevens in januari 2016 beleidsregels gepubliceerd over het gebruik van camera's. Daarin schrijft de toezichthouder dat ook dashcams persoonsgegevens verwerken als ze kentekens en mensen opnemen. Daardoor vallen ze onder de regels van de WBP. Dat betekent dat er een reden, oftewel verwerkingsgrond, voor de verwerking aanwezig moet zijn.

Alles bij de bron; Tweakers