45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Cameratoezicht

Licht op groen voor nieuwe Belgische camerawet: wat verandert er?

Door de nieuwe wet zullen politiemensen altijd bodycams kunnen gebruiken op patrouille of tijdens interventies. Heimelijk filmen mag de bestuurlijke politie ook, maar enkel in zeer welomschreven gevallen van onderzoek.

De wetgeving voor het gebruik van ANPR-camera’s voor nummerplaatherkenning is ook klaar. De regering besliste eerder een schild van duizend camera’s op onze snelwegen te installeren. Die zullen samen met de camera’s voor trajectcontrole en die van de lokale zones op een groot landelijk netwerk worden aangesloten. De gegevens worden voor één jaar bijgehouden. Momenteel is de bewaartermijn een maand. 

De bestuurlijke politie mag de beelden maar een maand opvragen. Vanaf de tweede maand kan dat enkel door de gerechtelijke politie na goedkeuring door de procureur des konings en enkel voor misdrijven waar minstens een jaar celstraf op staat. Ook de inlichtingendiensten krijgen toegang tot de beelden, mits controle door het Comité I.

De nieuwe wet moet ook de gemeentebesturen meer mogelijkheden bieden. Voortaan is ook het gebruik van scooters die parkeerovertredingen vaststellen, wettelijk geregeld. Agenten van private bewakingsfirma’s zullen in real time beelden mogen bekijken die de politie of gemeente hebben geïnstalleerd voor de ordehandhaving. De politie moet echter steeds aanwezig zijn en instaan voor een eventueel ingrijpen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Sint-Pietersstraatje is geen probleembuurt maar krijgt toch vijf bewakingscamera’s

De uitgaansbuurt in en rond het bruisende Sint-Pietersstraatje aan de Sint-Tillokerk krijgt binnenkort camerabewaking. Om de veiligheid er te verzekeren komen er in overleg met de horecazaken vijf nieuwe bewakingscamera’s. 

“De buurt is op vandaag zeker geen probleembuurt, maar ik ben ervan overtuigd dat camera’s preventief een belangrijke rol kunnen spelen. Dat effect merken we al duidelijk op en rond de Grote Markt.” De camera’s zullen de Sint-Pietersstraat en het nabijgelegen kruispunt met de Pape-, Meense- en Kortrijksestraat in beeld brengen. De politie van de zone RIHO kan ze live volgen en waar nodig actie ondernemen.

Onder de huidige beleidsploeg steeg het aantal camera’s in de stad van acht in 2013 naar 13 eind 2017. Dit jaar komen er nog eens tien extra camera’s bij. 

Alles bij de bron; HLN


 

'Slim' cameratoezicht langs het spoor fors uitgebreid

Het cameratoezicht op het spoor wordt de komende maanden flink uitgebreid. Nog voor de zomer staan er op bijna honderd plaatsen slimme mobiele camera’s om overlast, vandalisme en vertragingen tegen te gaan. Vanuit de meldkamer in Utrecht is er dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’ in het hele land met mobiele en vaste camera’s. Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd. De centralist kan dan contact opnemen met de hulpdiensten of stuurt de met GPS uitgeruste incidentenbestrijders erop af.

Alles bij de bron; Beveiligingnieuws


 

Belgische Camerawet goedgekeurd: 1.000 nieuwe camera's voor nummerplaatherkenning op snelwegen

De ministerraad heeft vandaag een nieuwe camerawetgeving goedgekeurd. Op onze snelwegen zullen er 1.000 ANPR-camera's geïnstalleerd worden, dat zijn camera's die nummerplaten kunnen herkennen. Op een zwarte lijst zullen ook nummerplaten staan van personen die gezocht worden, waardoor de politie hen gemakkelijker kan opsporen. De cameragegevens zullen ook langer bewaard worden: 1 jaar in plaats van 1 maand nu. 

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon benadrukt het belang van camera's. "Camera's zijn cruciaal geworden in het politiewerk van elke dag, zowel op het vlak van ordehandhaving als van gerechtelijk onderzoek. De technologie evolueert razendsnel. De wet maakt komaf met de grijze zones die nog bestonden."

Zijn collega-minister van Justitie Koen Geens (CD&V) benadrukt dat de wet op de privacy niet geschonden wordt. "Onze diensten moeten over de nodige informatie beschikken in hun onderzoek. Het is dan ook noodzakelijk om inlichtingendiensten en politie toegang te verlenen tot bepaalde technologische toepassingen om zo sneller actie te ondernemen. Maar het privéleven blijft beschermd."

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

Meer camera's in de stad, ook als het ten koste gaat van de privacy?

De verontwaardiging is groot in Breda: iemand in een donkere auto rijdt 's nachts op een zebrapad in het uitgaanscentrum een man finaal onderste boven en laat hem levensgevaarlijk gewond achter. Nu, twee weken later weet de politie nog steeds niet waar ze het zoeken moet. Want die beelden zijn ook ontoereikend, bieden te weinig houvast in de speurtocht naar de dader. De roep om meer en betere camera's klinkt...

De berichtgeving in BN DeStem lokte veel reacties uit. Veel mensen ook die pleiten meer meer camera's op openbare plekken, betere techniek ook, die politie en openbaar ministerie wél in staat stelt bij nacht en ontij en hoge snelheden kleuren, logo's, kentekenplaten te ontdekken. Want daar mankeert het nogal eens aan in de bewijsvoering.

Is dat een oplossing? Moet daar veel geld in geïnvesteerd worden. Iedereen wil dat de dader gepakt wordt, maar tegen welke prijs? Kijk je alleen naar beelden nadat er alarm is geslagen en 112 is gebeld? Of zoek in een land waar privacy hoog in het vaandel zou moeten staan, ook ongevraagd en onverwacht naar zaken die het licht niet zouden verdragen, maar wel in beeld gevangen zijn? 

In Britse uitgaanssteden werden politiekorpsen gek van het immense aantal camera's en het bureauwerk dat daardoor werd aangeleverd. Daar werden apparaten weer van muren afgeschroefd omdat 'het publiek' niet alleen beelden van verkeersincidenten, overvallen en berovingen opvroeg, maar ook van minder urgente zaken als vechtpartijen en vernielingen. Op straat was geen bobby meer te bekennen omdat er binnen zoveel bekeken en beoordeeld moest worden.

Moeten we als samenleving investeren in meer camera's en minder privacy of zijn er alternatieven mogelijk? Kies je voor middelen of mensen. Of zijn er grenzen en moeten wij ons alleen daarin schikken? BN DeStem is benieuwd naar de mening van lezers en de oplossingen die zij mogelijk aandragen in deze discussie. Stuur uw mening (in maximaal 200 woorden) inclusief uw voor- en achternaam en woonplaats naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Alles bij de bron; BNdeStem


 

Schendt het gebruik van bodycams onze privacy ?

Schendt het gebruik van bodycams onze privacy ? Internationaal onderzoek toont de voordelen van bodycams aan. Het gebruik van body camera's bij wethandhavers en hulpdiensten is in Nederland een discussie punt tussen critici en voorstanders van zowel dragers alsmede omstanders...

...Na een onderzoeksstudie, uitgevoerd door de Universiteit van Cambridge in het Verenigd Koningrijk, - gedurende een jaar en in samenwerking met bijna twee duizend officieren in zowel Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten -, tonen de resultaten aan dat invoering van draagbare body camera's heeft geleid tot een daling van 93% van de klachten van het publiek tegen politie, wat aangeeft dat gebruik van camera's leiden tot gedragsveranderingen, en daadwerkelijk een veiligheidsaspect met zich meebrengt.

Een belangrijk advies vanuit de onderzoekers naar de dragers is het toepassen van een mondelinge herinnering aan het filmen aan het begin van een ontmoeting, dit daagt iedereen uit om bewuster na te denken over hun acties. “Het is geen twijfel dat op het lichaam gedragen body camera's de transparantie van eerstelijnscontroles vergroten. Alles wat is vastgelegd, kan vervolgens worden beoordeeld, onderzocht en als bewijsmateriaal worden ingediend.” Aldus Barak Ariel onderzoeker bij Cambridge University.

Alles bij de bron; Computable


 

Leuven test 'slimme' lantaarnpalen

Leuven introduceert slimme palen met een breed spectrum van Smart City-toepassingen. De intelligente paal zal waken over de luchtkwaliteit en de veiligheid.

Blijft de vraag: wat kan zo’n slimme lantaarnpaal precies? Schepen Mohamed Ridouani: “Het gaat om een heel breed spectrum van toepassingen. Slimme LED-verlichting is er uiteraard eentje, maar de palen meten ook de luchtkwaliteit constant zodat we indien nodig snel kunnen ingrijpen. Verder zijn er toepassingen inzake de verkeersstromen. De technologie laat bijvoorbeeld toe om te communiceren met de verkeerslichten. Verder kunnen we internettoepassingen zoals vrije parkeerplaatsen in kaart brengen die mensen toelaten om te weten waar ze kunnen parkeren.”

Momenteel is de Smart City-technologie aangebracht op palen met ANPR-camera’s. De slimme technologie biedt overigens ook mogelijkheden inzake veiligheid, al is het in eerste instantie zeker niet de bedoeling om verkeersovertreders te betrappen.

“Ik ben geen voorstander van een Big Brother-maatschappij, zegt schepen Ridouani maar de technologie biedt wel mogelijkheden om tot een veiligere stad te komen. Ik denk bijvoorbeeld aan een vechtpartij. De technologie staat op dit moment al ver genoeg om te herkennen dat er zich ergens een abnormale situatie voordoet. Op dat moment kan er meteen een signaal gegeven worden aan de politie en via microfoons zou die de amokmakers meteen kunnen aanspreken op hun gedrag. De integratie van sensortechnologie in lantaarnpalen past perfect in de doelstelling om Leuven uit te bouwen tot een echte Smart City.”

Hij benadrukt dat het om een tijdelijke opstelling gaat aangezien het de bedoeling is om de technologie na de testfase onzichtbaar te integreren in bestaande lantaarnpalen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Belgische politie mag live de OV camerabeelden mee bekijken

De Belgische wetgeving biedt de mogelijkheid voor de politie om rechtstreeks toegang te krijgen tot camerabeelden in het openbaar vervoer. Juridisch is er volgens minister Jan Jambon van Veiligheid en Binnenlandse Zaken geen belemmering.  Dat heeft hij laten weten aan de Kamer. Dat hierover in een Koninklijk Besluit nog geen praktische afspraken zijn gemaakt vwb verantwoordelijkheden mag wat de minister betreft ook geen belemmering zijn. 

In overleg met de vervoersbedrijven kan elke lokale politiezone bilateraal afspraken maken om de toegang tot de beelden mogelijk te maken. Het blijft wel nodig om elke samenwerking tussen politie en openbaar vervoerbedrijven voor advies voor te leggen aan de Privacycommissie.

Bij de spoorwegen is dat al gedaan. Om dit soort samenwerking makkelijker te maken wil minister Jambon dat het niet langer nodig is om de technische en praktische invulling in het Koninklijk Besluit op te nemen. Een wetsontwerp hiervoor is goedgekeurd door de ministerraad en ligt voor advies bij de Raad van State en de Privacycommissie. 

Bron; BeveilNieuws