De aanstaande regering moet investeren in het privacy-bewustzijn van burgers, zegt Diana Janssen, directeur van DDMA, de brancheorganisatie voor data en marketing. Niet door meer wetten en regels op te stellen, maar door voorlichting te geven en lessen over data, privacy en cybersecurity op scholen te stimuleren...

...Het is moeilijk te begrijpen dat politieke partijen bij de verkiezingen amper aandacht hebben besteed aan data, privacy en cybersecurity. Bovendien heeft de overheid de afgelopen jaren vooral nieuwe wetgeving opgesteld, in plaats van zich te bekommeren om de digitale vaardigheden van burgers. Die weten vaak nu al niet wat hun wettelijke rechten zijn, blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek. Daardoor schieten veel wetten hun doel voorbij.

De aankomende Europese privacywet (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is daar een voorbeeld van. Deze wet geeft burgers meer controle over hun persoonlijke gegevens en dat is goed nieuws. Maar er is niemand die hun vertelt hoe ze met die controle om moeten gaan. Dat moet anders. Met alleen regels ben je er niet: het nieuwe kabinet moet echt volop gaan investeren in het privacy-bewustzijn.

Alles bij de bron; Trouw