Onder de AVG heeft iedereen een recht op inzage en kan zo opvragen welke persoonsgegevens een organisatie over hem of haar heeft. De organisatie moet die vervolgens binnen een bepaalde tijd verstrekken.

Een kwart van de organisaties reageert niet goed op inzageverzoeken, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek onder honderd verschillende organisaties. Verzoeken worden te laat of helemaal niet afgehandeld. 

"De kans bestaat dat je niet direct een reactie krijgt op je inzageverzoek", aldus de Consumentenbond. Tijdens het onderzoek eind 2022 werd bij honderd uiteenlopende organisaties een inzageverzoek ingediend. Zeventien organisaties reageerden niet binnen een maand en bij zes organisaties werd het verzoek verkeerd begrepen. Bij vier organisaties ging er technisch iets mis en bij één spelen volgens de Consumentenbond meerdere problemen tegelijk.

Verder vroeg de Consumentenbond tien organisaties om de klantgegevens te verwijderen. "Zo voorkom je ongewenste reclameberichten en verklein je het risico op het lekken van je data", aldus de bond. De meeste organisaties volgden het verzoek snel op. De Consumentenbond suggereert dan ook dat het verwijderen van gegevens beter werkt dan het opvragen van een kopie ervan.

Alles bij de bron; Security