Twee weken geleden werd bekend dat de nieuwe NPO app je dwingt om met je persoonsgegevens te betalen voor toegang tot een publieke dienst. Dat bericht maakte veel los, leidde tot Kamervragen en een reactie van de NPO zelf.

Die reactie van de NPO zelf roept alleen maar meer vragen op en volgens de NPO kan een oplossing wel maanden duren. Dat is voor Bits of Freedom en de Consumentenbond onacceptabel. Samen sturen ze daarom vandaag een brief naar de NPO om snel duidelijkheid te krijgen: de brief met vragen

Ook een publieke omroep als de NPO moet zich gewoon aan privacywetgeving houden. En die spelregels zijn helder. Je mag niet zomaar het kijkgedrag van een gebruiker volgen, zeker niet als het slechts voor advertentiedoeleinden is. Als je zijn of haar kijkgedrag wil volgen voor advertentiedoeleinden, dan heb je hiervoor toestemming van de gebruiker nodig. En die toestemming moet dan wel in alle vrijheid gegeven worden. Het afdwingen van toestemming door de toegang tot een publieke dienst hiervan afhankelijk te maken is dat niet. Bovendien is voor gebruikers op basis van het beleid van de NPO totaal niet duidelijk waarvoor je eigenlijk toestemming geeft. Niet alleen is de tekst dubbelzinnig, de NPO geeft zelf al aan dat de informatie mogelijk onvolledig is vanwege het ‘dynamische karakter’ van het internet. Kortom, geldige toestemming is er niet.

Alles bij de bron; Bits of Freedom