45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit
  • Home
  • Diverse
  • Actie
  • Arnhem haalt sloten van ondergrondse afvalcontainer -de aanhouder heeft gewonnen !-

Actie

Arnhem haalt sloten van ondergrondse afvalcontainer -de aanhouder heeft gewonnen !-

Alle afvalcontainers die in Arnhem onder de grond zitten, kunnen binnenkort open zonder pas. Daarmee voldoet de gemeente aan een uitspraak van de rechter. Die oordeelde onlangs dat de gemeente geen informatie van gebruikers mag opslaan via de afvalpas.

Sinds 2014 moeten Arnhemmers hun vuilniszakken in ondergrondse containers gooien. Die container kan alleen open met een speciale pas. Een inwoner van Arnhem maakte meteen bezwaar tegen dat systeem, omdat de gemeente op die manier bij kan houden waar, wanneer en hoeveel vuilnis hij weggooit zonder dat daar een reden voor is. Ook kan uit zijn gegevens afgelezen worden wanneer hij bijvoorbeeld met vakantie is.

Zijn actie heeft succes. Elke ondergrondse container, in Arnhem staan er meer dan duizend, wordt de komende weken omgezet. Naar verwachting kunnen alle bakken medio volgende maand zonder pasje open. Verantwoordelijk wethouder Ine van Burgsteden zegt: 'Hoewel we tot op heden op geen enkele wijze gebruikmaken van een koppeling van de afvalpas en de stortgegevens, vindt het college het niet langer gewenst om deze situatie te laten voortbestaan.'

Alles bij de bron; OmroepGelderland


 

Landelijk Congres Informatiebeveiliging en Privacy in het onderwijs

Wil je in een dag op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen rondom informatiebeveiliging en privacy? Of weten waar je aan moet voldoen en welke acties er nodig zijn om dit goed te regelen op je school of onderwijsinstelling? Hoe pak je informatiebeveiliging en privacy (IBP) organisatorisch aan? Wat moet je als bestuurder, schoolleider of ict-coördinator doen?

Dan mag je het Landelijk Congres Informatiebeveiliging en Privacy niet missen. Enkele sprekers, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens, praten je bij over wetgeving en geven handvatten voor een organisatorische aanpak. Daarnaast zijn er praktische sessies met concrete voorbeelden die bijdragen aan het vergroten van bewustwording en het creëren van draagvlak binnen je school. Ook worden de risico's behandeld. 

Deze gratis bijeenkomst is vooral voor bestuurders, schoolleiders en ict-coördinatoren in het onderwijs. Deze personen krijgen voorrang in de aanmelding. Dat kan op de website van Kennisnet.

Alles bij de bron; PORaad


 

Actie; Mijn data zijn van mij!

Als consument staat u er misschien niet bij stil, maar het gebruiken en marchanderen van uw persoonlijke gegevens is big business. Google, Facebook, Twitter en vele anderen houden zich bezig met het inzamelen en bewaren van persoonlijke gegevens van klanten.

Sommige doen dit om gerichte reclame te kunnen sturen, anderen hebben zich dan weer gespecialiseerd in het verzamelen van die gegevens met als doel ze te verkopen aan ondernemingen die een specifiek doelpubliek willen aanboren. Laten we “MyAnalytics” van Proximus als voorbeeld nemen. Met deze tool volgt Proximus op waar een mobiele telefoon zich bevindt en kunnen de verplaatsingsstromen van mensen op elk moment van de dag nauwkeurig in kaart gebracht worden. Aldus worden locatie- en profielgegevens door Proximus opgeslagen, verwerkt en verkocht. De operator vroeg daarvoor geen toestemming, geeft de consument geen toegang tot zijn eigen gegevens en biedt geen winstdeelname aan de klant uit de opbrengst van hun persoonlijke gegevens. Dit moet anders!

De globale waarde van de data-economie binnen de EU zal volgens schattingen in 2020 meer dan 700 miljard euro (4% van het BBP) bedragen. Een groot deel van deze data wordt geproduceerd door ons, de consumenten.

Nieuwe bedrijven floreren dankzij de door de gebruikers gegenereerde gegevens. Het is dan ook maar fair dat de consument als tegenprestatie een eerlijk deel van de taart krijgt. De data-economie zou zich ook moeten richten op diensten die een beter antwoord bieden op echte consumentennoden. Natuurlijk mogen ze daarbij de fundamentele rechten en vrijheden van de burgers niet ondermijnen.

Onderteken mee ons manifest om als consument een pro-actieve en centrale rol op te eisen in de datamarkt!

Alles bij de bron; TestAankoop [consumentenbond in België]


 

Nieuw kabinet zal burgers meer privacy-bewust moeten maken

De aanstaande regering moet investeren in het privacy-bewustzijn van burgers, zegt Diana Janssen, directeur van DDMA, de brancheorganisatie voor data en marketing. Niet door meer wetten en regels op te stellen, maar door voorlichting te geven en lessen over data, privacy en cybersecurity op scholen te stimuleren...

...Het is moeilijk te begrijpen dat politieke partijen bij de verkiezingen amper aandacht hebben besteed aan data, privacy en cybersecurity. Bovendien heeft de overheid de afgelopen jaren vooral nieuwe wetgeving opgesteld, in plaats van zich te bekommeren om de digitale vaardigheden van burgers. Die weten vaak nu al niet wat hun wettelijke rechten zijn, blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek. Daardoor schieten veel wetten hun doel voorbij.

De aankomende Europese privacywet (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is daar een voorbeeld van. Deze wet geeft burgers meer controle over hun persoonlijke gegevens en dat is goed nieuws. Maar er is niemand die hun vertelt hoe ze met die controle om moeten gaan. Dat moet anders. Met alleen regels ben je er niet: het nieuwe kabinet moet echt volop gaan investeren in het privacy-bewustzijn.

Alles bij de bron; Trouw


 

Startup Onvermeld laat je anoniem online producten kopen

Amazon, Coolblue en Bol.com weten heel veel van je. Te veel, vindt Maarten Geerlings. Daarom start hij vandaag met Onvermeld, een dienst waarmee je anoniem producten bij webshops koopt.

Het werkt zo: je stuurt Onvermeld de link met het product dat je wil kopen. Je betaalt het aankoopbedrag, de verzendkosten en kosten voor het gebruik van Onvermeld. Bij producten tot 110 euro is dat bedrag 10 euro.

Zodra het geld door de startup is ontvangen, geef je je adres door en wordt het product besteld. Onvermeld stuurt het product door en binnen twee weken worden alle gegevens die het bedrijf van je heeft gewist. Waarom pas na twee weken? "Dan verloopt de periode dat je het product zonder reden kunt retourneren", zegt Geerlings, die samen met twee privacybewuste vrienden Onvermeld heeft opgericht.

Maar volledige anonimiteit is ook lastig bij Onvermeld, zo geeft hij toe. Als je via je bank geld naar de startup overboekt, weet ook Onvermeld jouw volledige naam en rekeningnummer. Deze data kan niet worden verwijderd. "Als je dat niet wil, dan kun je altijd nog met bitcoin bij ons betalen".

Op de producten die je ontvangt blijf je garantie houden. "We sturen de aankoopbon met je bestelling mee, zodat je je altijd kunt beroepen op je wettelijke garantie", zegt Geerlings. Het probleem: om je te beroepen op je garantie, geef je wel weer je privégegevens af bij een bedrijf. Daar heeft Onvermeld ook iets op gevonden: een garantiedienst à 15 euro. Je laat de startup het garantieproces regelen en stuurt het product dan zelf terug naar de winkel. Zodra Onvermeld het nieuwe of gerepareerde product ontvangt, wordt het pakket weer doorgestuurd.

Alles bij de bron; RTLZ


 

NGO’s waarschuwen Eerste Kamer voor Wet Inlichtingendiensten

Een coalitie van maatschappelijke organisaties, waaronder het Platform Bescherming Burgerrechten, waarschuwt de Eerste Kamer. Als de nieuwe Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten wordt aangenomen, betekent dit een onaanvaardbare schending van verschillende fundamentele burgerrechten in Nederland. Mocht de Senaat het wetsvoorstel ongewijzigd aannemen, dan wordt een rechtszaak door de organisaties in overweging genomen.

De kritiek van de NGO’s komt in navolging van de Raad van State, de Raad voor de Rechtspraak, het College voor de Rechten van de Mens, de Autoriteit Persoonsgegevens, de Commissie Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten en 29 vooraanstaande wetenschappers. Tot nog toe tevergeefs, stelt de concept-dagvaarding: “De Nederlandse wetgever lijkt koste wat kost een wettelijke regeling te willen invoeren om Nederland internationaal voorop te laten lopen bij het toekennen van bevoegdheden aan de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.”

Er is voor gekozen om de kritiek op het wetsvoorstel te verwoorden in een dagvaarding, om daarmee zo helder mogelijk te laten zien welke juridische bezwaren er zijn tegen de nieuwe bevoegdheden die de inlichtingen- en veiligheidsdiensten krijgen. De kritiek is gebaseerd op rechtspraak van de hoogste Europese rechters, die de afgelopen jaren meerdere strenge vonnissen hebben uitgevaardigd over wetgeving met betrekking tot inlichtingen- en veiligheidsdiensten. De partijen hopen dat de Eerste Kamer het wetsvoorstel niet ongewijzigd aanneemt en het niet nodig zal zijn de aangenomen wet aan de rechter voor te leggen.

Alles bij de bron; PlatformBurgerrechten


 

Actie; ‘Voorkom vernietiging van de inlichtingenarchieven’.

Maart  2017 startte onderzoeksburo Jansen & Janssen de actie; ‘Voorkom vernietiging van de inlichtingenarchieven’. https://voorkomvernietiging.nl/ 

DOEL

Doel is om te voorkomen dat door de voorgenomen vernietiging van de immense archieven van de Nederlandse inlichtingendiensten definitief historische informatie verloren gaat.

WAAROM?

Informatie over de betrokkenheid van de inlichtingendiensten bij allerlei sociaal maatschappelijke, culturele en politieke en andere gebeurtenissen in binnen- en buitenland dient behouden te blijven als bron voor kennis over de betrokkenheid van de inlichtingendiensten bij allerlei sociaal maatschappelijke, culturele en politieke en andere gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Dat is in het belang is van de veiligheid en democratische controle op de diensten omdat kennis over het verleden van essentieel belang is voor kennis over het handelen in het heden en de activiteiten in de toekomst.

HOE WERKT DE ACTIE ?

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk delen van het archief worden gered van de brandstapel door ze op te vragen. Iedereen kan een of meerdere onderwerpen kiezen die men als dossier opvraagt om delen van het archief veilig te stellen.

Buro Jansen & Janssen publiceert een lijst over wat u kunt opvragen Zie https://voorkomvernietiging.nl/onderwerpen/ tevens stellen zij voorbeeldbrieven en adresgegevens van de diensten beschikbaar en bieden ze aan indien gewenst de officiële opvraag brieven op te stellen met onderwerpen naar keuze en indien de gevraagde gegevens niet worden verstrekt de bezwaar, beroep en hoger beroep procedures hiertegen te begeleiden. Alles wat zij daarvoor nodig hebben is uw handtekening en adres en uw medewerking om de aanvraag die u per mail kan krijgen toegestuurd zelf uit te printen en voorzien van een handtekening per papierpost te versturen.

Informatie over de procedure kunt u lezen via het stappenplan https://voorkomvernietiging.nl/hoe-gaat-het-in-zijn-werk/

Contactgegevens: Buro Jansen & Janssen, Postbus 10591- 1001 EN Amsterdam
tel: 020 6123202 / 06 34339533 – e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


 

Ronde tafel uitnodiging van SOLV: privacy en databescherming als onderdeel van uw veranderstrategie

Het continu veranderende speelveld van cybersecurity stelt IT & compliance verantwoordelijken voor nieuwe uitdagingen. Traditionele security-maatregelen zijn niet langer voldoende om organisaties te beschermen tegen steeds complexer wordende aanvalstechnieken. Dreigingen als ransomware, Business E-mail Compromise (BEC) en zero day’s worden geavanceerder en daarnaast vinden hackers steeds weer nieuwe manieren om toegang te krijgen tot bedrijfsdata.

Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie goed is voorbereid op de risico’s van het huidige threat landscape en beschikt over een adequate threat response-strategie die ook nog compliant is aan actuele wet- en regelgeving, zoals de General Data Protection Regulation (GDPR)? 

Wij nodigen u graag uit op 6 april 2017 voor een informele, maar strategische kennisdelings-sessie van SOLV Advocaten en Trend Micro, waarin optimale bescherming in het hedendaagse threat landscape en uw eigen security en compliance uitdagingen centraal staan.

Waarom deelnemen?

●       U krijgt inzicht in het steeds veranderende dreigingslandschap;

●       U krijgt informatie over actuele wet- en regelgeving zoals de General Data Protection Regulation;

●       U krijgt concrete handvatten én oplossingen om uw organisatie optimaal te beschermen tegen zowel bekende als onbekende dreigingen, bijvoorbeeld dankzij een combinatie van threat intelligence en cross-generatie threat defense-technieken. 

Voor wie?

●       Chief information security officer

●       Security manager

●       Information security manager

●       Risk manager

●       Hoofd / manager informatiebeveiliging

●       Compliance officer

Is er een security-topic dat u tijdens deze sessie zou willen terugzien? Stuur mij dan uw onderwerp of uitdaging toe. Op deze manier bent u ervan verzekerd dat uw security en compliance uitdagingen aan bod komen.  

Wilt u deelnemen aan deze kennisdelings-sessie, meld u dan aan door een e-mail te sturen naar Fleur Vlaming (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Groepsgrootte maximaal 20 deelnemers om de interactie zo groot mogelijk te houden, wij hanteren daarom een first-come, first-served principe voor deze sessie.

Datum:                     6 april 2017

Tijd:                         10:00 tot 13:00 uur, inclusief lunch

Locatie:                    SOLV Advocaten, Anne Frankstraat 121, 1018 BZ, Amsterdam

Deelname aan de interactieve kennisdelings-sessie kost u slechts €25 (ex. BTW). 

Alles bij de bron; SOLV