Amazon maakte vorige week bekend dat het de robotmaker iRobot wil overnemen. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de Amerikaanse handelscommissie FTC.
iRobot werd in 2002 bekend bij het grote publiek dankzij de huishoudrobot Roomba. Van het ronde stofzuigertje, dat zonder tussenkomst van mensen de vloer zuigt, waren twee jaar na de introductie een miljoen exemplaren verkocht.
Nu de bedrijven de overname hebben aangekondigd, maken privacyorganisaties zich zorgen over de privacy van consumenten. Ze zien dit als een manier voor Amazon om steeds meer gegevens van hun klanten op te kunnen slaan.
De nieuwste robotstofzuigers maken namelijk gebruik van een technologie waarmee ze de indeling van kamers kunnen onthouden. De apparaten maken als het ware een kaart van de woning. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat het apparaat niet herhaaldelijk tegen meubels aanrijdt. Die technologie zorgt ervoor dat de huizen van gebruikers tot in detail in kaart worden gebracht.
Juist dat baart de experts zorgen. Amazon krijgt straks waarschijnlijk gedetailleerde informatie over de huizen van zijn consumenten in handen, waardoor het bijvoorbeeld gepersonaliseerde reclames kan aanbieden.
Een stofzuiger die de indeling van een huis in kaart brengt, is op zich niet zo'n probleem. Het zorgt er vooral voor dat het apparaat efficiënter te werk kan gaan. Maar wanneer de kaartgegevens in de cloud worden opgeslagen, verliezen consumenten daar de controle over.
Op dit moment zijn de kaarten die worden gemaakt door Roomba-robotstofzuigers alleen toegankelijk via iRobot. Maar nu Amazon de robotmaker wil overnemen, is het onduidelijk wie er straks toegang heeft tot de gegevens en hoe de techreus de gegevens gaat gebruiken.
Welke toekomstplannen Amazon, dat zelf ook robots maakt, met iRobot heeft, is ook nog niet bekendgemaakt. Het is dus afwachten wat er precies met het merk en de data zal gebeuren.
Alles bij de bron; NU